Kawasaki ZX6R '04; hikje bij 8000 toeren

Danielc

MF veteraan
16 mrt 2008
2.358
0
Hallo,
Ik heb nu al een week of wat een probleem met mijn kawa en kom er zelf zo snel niet meer uit.
Ik heb bij onderhoud de kleppen gecontroleerd (hoefden niet gesteld te worden)
bougies vervangen luchtfilter schoongemaakt
e.d.
Gewoon een grote beurt.

Sinds dit onderhoud heeft de motor een hik bij 8000 toeren.
soms begint het FI lampje te branden en deze geeft een fout in de nokkenas sensor en een fout in bobine 1.
Nu heb ik bobine 1 met bobine 2 verwisseld maar de fout blijft in bobine positie 1.

verder is het alleen sochtends als ik naar mijn werk rijd. en alleen de eerste 5 minuten.
Daarna als hij wat warmer is is er niks meer aan de hand
Ook als ik naar huis rijd is er niks meer aan de hand.

Ik heb alles al nagelopen.
de contacten met contactspray langsgeweest.
Kleppendeksel nog een keer recht erop gelegd, maar nu weet ik het niet meer.

BVD voor de hulp.

Daniel
 
motor staat nu met alle stekkers los.
mocht er vocht ergens zitten gaat dat er dan uit hoop ik maar.
morge avond zet ik hem weer inelkaar om te kijken of het geholpen heeft
(motor staat altijd binnen btw)
 
@ Willem; De '04 heeft injectie, dus dat gaat in dit geval niet op.

@ Daniel; Al eens andere bougie(s) geprobeerd?
En dan met name diegene die bij bobine 1 de foutmelding geeft.
Zitten er vanwege de grote beurt net nieuwe in? Mss dat er een niet helemaal koosjer is.
 
zit een K&N filter in dus deze heb ik schoongemaakt. aan hand van de instructie.
hij stottert heel erg. ene keer verliest hij vermogen en op het moment dat hij bij 9000 toeren is loopt hij gewoon weer door.
andere keer schiet hij in noodloop en zakt hij terug naar 4000 toeren.
 
Stekkertje wel goed op de nokkenas sensor?
staan de pinnnen wel goed niet dat er een open staat (slecht contact )
en de nieuwe bougie,s niet de afsteling veranderd tijdens montage (gebeurt erg vaak )
of niet gecontroleerd en zo erin gedraaid??
 
Zit er niet een of ander slangetje klem onder de tank? Kan misschien gebeurd zijn bij het terugzetten van de tank :P Was bij mij ook een keer de oorzaak van een soortgelijk euvel, echter was mijn motor amper te berijden boven de 5000 toeren :+
 
Weliswaar lijkt het me onwaarschijnlijk, gezien hetgeen je aan gewerkt hebt, maar ik heb bij mijn oude 03 zx6r eens gehad dat de "standaard is niet ingeklapt wegrijbeveiling schakelaar" :+ niet goed contact maakte. Bij ca. 7000 toeren begon die in te houden en te "bokken". Schakelaar schoon gemaakt en probleem opgelost. Ik geloof dat er hier op het forum nog 1 á 2 met dat probleem waren.
 
update :
oude bougies erin en het lijkt voorbij.
heb maar heel even gereden maar kon hem gewoon doortrekken..

morge ochtend als ik weer naar mn werk rijd (als het weer er een beetje naar is) zal ik meer kunnen vertellen
 
Helaas wat gister goed leek met de oude bougies is toch niet helemaal goed.
Nogsteeds de eerste 5 min wil hij tot 8000 toeren dan hikt hij 3 of 4 keer stevig en dan trekt hij door.
geen FI lampje oid meer.
op het moment dat hij warmer word is alles weer over..

zoals het er nu op lijkt heb ik het probleem met die nieuwe bougies versterkt. dus zou hij gewoon niet genoeg stroom krijgen om goed te kunnen ontbranden.
Weerstand in de kabel word minder naarmate het warmer wordt? dus voorste stukje kabelboom niet goed? of zeg ik nu rare dingen?
 
Laatst bewerkt:
In 5 minuten is een motor toch nog niet op bedrijfstemperatuur? Ik leerde altijd dat een motor KALM moet worden warmGEREDEN.

niet op bedrijfstemperatuur.
Maar hij komt dan al wel met 40 graden ongeveer.
Motor kan tot 16000 a 17000 toeren dus 8000 toeren is net de helft van zn kunnen.
Bovendien staat de motor op 25 kw. dus de belasting van de motor is behoorlijk laag.

En ik rijd de motor ook warm voordat ik er meer sportief mee ga rijden. maar dan nog is dit probleem niet normaal voor een koude motor.
 
@ Danielc: Ik heb een probleem met mijn bovenste vlinderkleppen gehad met mijn 6r '04 . Daardoor zuigt hij niet genoeg lucht aan en heb je minder vermogen. Ik zou zeggen, kijk eens of die kleppen naar behoren werken.
 
Zit het probleem niet in het filter? Je hebt dat schoongemaakt zeg je en toen? Een K&N moet je heel zorgvuldig schoonmaken en ook weer heel zorgvuldig in de olie zetten. Maak je daar een foutje mee, bv. te veel olie, dan wordt de luchtdoorvoer te laag.
 
Is het probleem al opgelost???

nog niet opgelost..
heb zelf nog na zitten denken... en beter opgelet wat er gebeurt..

smiddags doet hij het niet omdat ik eerst de stad uit moet komen en dan dus nog niet boven de 8000 toeren kom voordat hij warmer is.

K&N zou niet verklaren waarom koud fout en warm wel goed.

ik dacht zelf aan de brandstofpomp.. als hij koud is heeft hij ecu geregelde choke toch?
dus spuit hij meer in.. kom je bij 8000 toeren komt hij in een volgende stap qua druk in het circuit? en zou hij dus dit niet aankunnen.. op het moment dat hij warmer is is de choke eraf dus spuit hij minder in en is de drukopbouw makkelijker voor de pomp..

maja hoe dit te testen :P moet maar ff overleggen met wat kennisen van me of die even tank willen wisselen... :P

ik ga binnenkort ook maar eens testen wat hij doet als de 25kw set eraf is..

maar helaas maar weinig tijd.. dus update zodra er wat gebeurd is
 
Terug
Bovenaan Onderaan