Kawasaki zx6r (1995) 25kw. Loopt beroerd en slaat af bij stationair draaien.

Jarno457

MF'er
30 jan 2019
115
14
Haaksbergen
Goeieavond mensen!

Ik ben sinds kort eigenaar van een kawa zx6r uit 1995 met 42.000 op de teller.
Deze houd in en sputtert bij veel gas en wil wel is afslaan bij het stationair lopen.
Ik dacht zelf eerst dat de carbs erg versmeerd waren, maar na een ultrasoon bad (met een carb revisiesetje), nieuw luchtfilter, nieuwe gaskabel (hendel liep niet mooi terug) en 500 euro lichter te zijn loopt het nog steeds beroerd.

Als ik aan de stationair schroef draai gebeurd er eerst een tijd niks en klapt dan ineens naar de 5000/7000 toeren heen. Deze dus weer terug gedraaid rond de 2000. Dit wil nog wel schommelen en gaat soms terug naar 1000 en valt uiteindelijk uit. Volgens de monteur waren de boubines nog zo goed als nieuw en heeft hij deze niet vervangen.

Wat kan dit zijn?

Alvast bedankt!
 
Bij dezelfde motor heb ik nagenoeg dezelfde kuren gehad. Bij mij bleken het verouderde bougiedoppen te zijn. Je kunt altijd even kijken of deze er nog netjes uitzien en nergens scheurtjes oid bevatten.
 
Bij dezelfde motor heb ik nagenoeg dezelfde kuren gehad. Bij mij bleken het verouderde bougiedoppen te zijn. Je kunt altijd even kijken of deze er nog netjes uitzien en nergens scheurtjes oid bevatten.
... zou nog kunnen idd... meer gas geven -> hogere cylinderdruk--> bougies meer moeite met ontsteken--> rotter lopen bij meer gas geven.
 
Vandaag maar is even het boekje gehaald. Bougies en doppen ga ik van het weekend even bekijken.
 

Bijlagen

  • 15489491390973712812825759256548.jpg
    15489491390973712812825759256548.jpg
    725,5 KB · Weergaven: 6
Mooi man 👍. Zelf gevonden en opgelost?
Yes, had op internet gelezen over iemand die hetzelfde probleem had. Hij had de slangen omgekeerd. Dus ben ik daar gaan kijken en zag dat het slangetje in het werkboek er wel opzat en op de motor niet.
 

Bijlagen

  • Screenshot_20190129-233649_Chrome.jpg
    Screenshot_20190129-233649_Chrome.jpg
    283,5 KB · Weergaven: 16
  • Screenshot_20190129-233643_Chrome.jpg
    Screenshot_20190129-233643_Chrome.jpg
    180,3 KB · Weergaven: 12
Het lullige is dat ik het slangetje al in het begin heb gezien met het tuitje eraan wat je erin schuift. Maar het geen plek heb kunnen geven omdat deze onder het luchtfilter moest zitten en dacht dat het zo hoorde.
Ook stom van de monteur dat het hem niet is opgevallen aangezien hij het luchtfilter eraf moest halen waar het slangetje aan zat.
 
Dat is waar maar je hebt nu wel mooi schone en deels gereviseerde carbs en wat andere dingen vernieuwd. Neemt niet weg dat €500 een klap geld is hiervoor. Hopelijk motiveert dit om de volgende klus gewoon zelf te doen (als je daar überhaupt zin in hebt)
 
Goed adres is mogelijk afhankelijk van je woonplaats. Voor de kosten zou ik in ieder geval rond de 4 a 500 euro reserveren. Vergeet niet dat carburateurs synchroniseren ook nodig is. Natuurlijk niet alleen NA dat er klepstelplaatjes vervangen zijn. Een moment van klepspeling controleren is altijd een goed moment om ook de synchronisatie te controleren.

Zelf heb ik erg goede ervaringen met de werkplaatsen van o.a. Motor Service Twente (Bas is een zeer kundige monteur) en Boshuizen Motoren in Raalte (ook Koen heeft zijn sleutelkennis erg goed op orde).

Zelfs een bevriend motormaatje, die als eens een klepspelingscontrole heeft uitgevoerd, kan het samen met jou en je werkplaatshandboek- doen.

Ik heb het zelf recent nog gedaan bij mijn ZX9-R, en bij een paar dozijn andere merken-types die in mijn bezit zijn geweest, dus ik denk te kunnen stellen dat ik weet waar ik het over heb.
 
Oeps.. ik vergeet Eric van De Motor Werkplaats in Deventer.

Ook een zeer ervaren, aimabel en capabel monteur (geldt voor de overige genoemde motorzaken/monteurs hierbij dan ook in gelijke mate).

Eric heeft me de door mij benodigde klepstelplaatjes voor mijn ZX9-r (uit voorraad, dat is wel een vereiste!) geleverd.
 
Ik wil trouwens mijn kleppen laten stellen voor de zekerheid aangezien ik geen onderhouds historie heb. Weet iemand een goed adresje voor het stellen? Met een kleine prijsindicatie.
Okee super! Dan heb ik een paar adressen, misschien volgende maand of die maand erop maar is een afspraak maken. (Anders kan ik geen boodschappen meer doen deze maand _O-)

In plaats van twee maanden droog brood en macaroni met ketchup te eten (ben ook student geweest :X) kan je ook eens in je nieuw verworven wph (of internet) kijken hoe dit moet. (ik weet niet of je de motor dagelijks nodig bent en of je droog kan sleutelen dit kan behoorlijk schelen)

Mocht dit nu te moeilijk lijken dan is het misschien een eerste stap om de huidige klepspeling te meten.
Dan hoeft er ook bijna niets gedemonteerd te worden. Heb je direct ook een idee of je de klus aandurft.

Mocht het stellen nodig zijn en jij durft het ook wel aan dan kun je wel een carbtune en momentsleutel van mij lenen als je daarvoor naar Zwolle wil rijden (en ik ze zelf niet nodig heb ;)) om na het stellen de boel weer terug te bouwen en de carbs te synchroniseren.
 
In plaats van twee maanden droog brood en macaroni met ketchup te eten (ben ook student geweest :X) kan je ook eens in je nieuw verworven wph (of internet) kijken hoe dit moet. (ik weet niet of je de motor dagelijks nodig bent en of je droog kan sleutelen dit kan behoorlijk schelen)

Mocht dit nu te moeilijk lijken dan is het misschien een eerste stap om de huidige klepspeling te meten.
Dan hoeft er ook bijna niets gedemonteerd te worden. Heb je direct ook een idee of je de klus aandurft.

Mocht het stellen nodig zijn en jij durft het ook wel aan dan kun je wel een carbtune en momentsleutel van mij lenen als je daarvoor naar Zwolle wil rijden (en ik ze zelf niet nodig heb ;)) om na het stellen de boel weer terug te bouwen en de carbs te synchroniseren.
Ik zou heel graag willen. Maar heb daar totaal geen verstand van en wil voordat ik het erger maak. Het liever door iemand laten doen die er wel verstand van heeft.
 
Ik zou heel graag willen. Maar heb daar totaal geen verstand van en wil voordat ik het erger maak. Het liever door iemand laten doen die er wel verstand van heeft.
Met graag willen heb je iig de juiste instelling. Je carb probleem heb je toch ook zelf gefixt. Zoals gezegd, meet anders de klepspelibg zelf eerst eens. Kan je vrij weinig aan verknoeien lijkt mij. Mocht dit een stap te ver zijn begin dan eens met je kappen en tank eraf te draaien. Ben je al over de helft 👌
 
Terug
Bovenaan Onderaan