Kawasaki zx6r (1995) 25kw. Loopt beroerd en slaat af bij stationair draaien.

Jarno457

MF'er
30 jan 2019
115
14
Haaksbergen
Goeieavond mensen!

Ik ben sinds kort eigenaar van een kawa zx6r uit 1995 met 42.000 op de teller.
Deze houd in en sputtert bij veel gas en wil wel is afslaan bij het stationair lopen.
Ik dacht zelf eerst dat de carbs erg versmeerd waren, maar na een ultrasoon bad (met een carb revisiesetje), nieuw luchtfilter, nieuwe gaskabel (hendel liep niet mooi terug) en 500 euro lichter te zijn loopt het nog steeds beroerd.

Als ik aan de stationair schroef draai gebeurd er eerst een tijd niks en klapt dan ineens naar de 5000/7000 toeren heen. Deze dus weer terug gedraaid rond de 2000. Dit wil nog wel schommelen en gaat soms terug naar 1000 en valt uiteindelijk uit. Volgens de monteur waren de boubines nog zo goed als nieuw en heeft hij deze niet vervangen.

Wat kan dit zijn?

Alvast bedankt!
 
Hallo Jarno,

Het kan van alles zijn.
Is alles ook netjes afgesteld en heb je toevallig een andere uitlaat en/of luchtfilter?
Ik begrijp dat je niet zelf sleutelt gezien je 500 euro voor bovenstaand heb betaald. Weet je toevallig ook wanneer voor het laatst de kleppen zijn gesteld?
Stationair altijd met warme motor afstellen.

Loopt de motor wel goed in het hogere toerengebied?

Ps, vul je profiel aan. Er woont misschien wel iemand bij je in de buurt die je kan helpen.
 
Geen vuiltje in een sproeier? Benzinefilter gecontroleerd? Gasnaalden in de juiste stand? Wat is de staat van de inlaatrubbers? Hoe zien de bougies er uit?
Die monteur zal vast alles al nagekeken hebben voor die 500 euro.
 
Goeieavond mensen!

Ik ben sinds kort eigenaar van een kawa zx6r uit 1995 met 42.000 op de teller.
Deze houd in en sputtert bij veel gas en wil wel is afslaan bij het stationair lopen.
Ik dacht zelf eerst dat de carbs erg versmeerd waren, maar na een ultrasoon bad (met een carb revisiesetje), nieuw luchtfilter, nieuwe gaskabel (hendel liep niet mooi terug) en 500 euro lichter te zijn loopt het nog steeds beroerd.

Als ik aan de stationair schroef draai gebeurd er eerst een tijd niks en klapt dan ineens naar de 5000/7000 toeren heen. Deze dus weer terug gedraaid rond de 2000. Dit wil nog wel schommelen en gaat soms terug naar 1000 en valt uiteindelijk uit. Volgens de monteur waren de boubines nog zo goed als nieuw en heeft hij deze niet vervangen.

Wat kan dit zijn?

Alvast bedankt!

Misschien zitten de klemmen niet goed vast op de inlaatrubbers of deze zijn kapot, dan heb je last van valse lucht.

Bij een carb revisie set zitten ook nieuwe vlotternaalden, vaak zal ook de vlotterhoogte opnieuw gesteld moeten worden.
 
Hallo Jarno,

Het kan van alles zijn.
Is alles ook netjes afgesteld en heb je toevallig een andere uitlaat en/of luchtfilter?
Ik begrijp dat je niet zelf sleutelt gezien je 500 euro voor bovenstaand heb betaald. Weet je toevallig ook wanneer voor het laatst de kleppen zijn gesteld?
Stationair altijd met warme motor afstellen.

Loopt de motor wel goed in het hogere toerengebied?

Ps, vul je profiel aan. Er woont misschien wel iemand bij je in de buurt die je kan helpen.

Volgens monteur is alles redelijk afgesteld, maar moest in de zomer met warme motor langs komen voor de final afstelling.
Ik houd wel van sleutelen en kan ook dingen zonder afstelling en dergelijk wel vervangen, maar van carbarateurs/motorische werkingen weet ik gewoon te weinig dus laat dat liever aan de monteur over. Aangezien hij toch met de carbs bezig ging heb ik hem ook de rest laten bestellen. Ik heb totaal geen historie van de motor, misschien klepjes dan maar laten stellen, zal nooit verkeerd zijn ;) Luchtfilter heb ik wel vervangen deze had een backfire gehad, uitlaat zover ik weet niet. Misschien dat de motor te rijk af staat gesteld en dat hij daarom zo stottert bij veel gas geven?
 
Geen vuiltje in een sproeier? Benzinefilter gecontroleerd? Gasnaalden in de juiste stand? Wat is de staat van de inlaatrubbers? Hoe zien de bougies er uit?
Die monteur zal vast alles al nagekeken hebben voor die 500 euro.

Geen idee of het benzinefilter gecontroleerd is, zal hem even navragen. Neem aan dat hij alles in de juiste stand heeft gezet en het rubber na heeft gekeken. Hij is er tenslotte 7 uur mee bezig geweest. Bougies zal ik even naar kijken.
 
Misschien zitten de klemmen niet goed vast op de inlaatrubbers of deze zijn kapot, dan heb je last van valse lucht.

Bij een carb revisie set zitten ook nieuwe vlotternaalden, vaak zal ook de vlotterhoogte opnieuw gesteld moeten worden.

Ga ik hem allemaal even vragen, neem aan dat hij deze goed terug heeft geplaatst en zodien nodig heeft bijgewerkt/afgesteld.
 
Volgens monteur is alles redelijk afgesteld, maar moest in de zomer met warme motor langs komen voor de final afstelling.
Ik houd wel van sleutelen en kan ook dingen zonder afstelling en dergelijk wel vervangen, maar van carbarateurs/motorische werkingen weet ik gewoon te weinig dus laat dat liever aan de monteur over. Aangezien hij toch met de carbs bezig ging heb ik hem ook de rest laten bestellen. Ik heb totaal geen historie van de motor, misschien klepjes dan maar laten stellen, zal nooit verkeerd zijn ;) Luchtfilter heb ik wel vervangen deze had een backfire gehad, uitlaat zover ik weet niet. Misschien dat de motor te rijk af staat gesteld en dat hij daarom zo stottert bij veel gas geven?

7 uur met een carbs bezig zijn is wel erg lang, en vind 500 euro ook belachelijk duur.
(Volgens monteur is alles redelijk afgesteld) dat is het zelfde als een band voor de helt plakken, half werk dus.
Ik heb zoon idee dat dit niet zoon goede monteur is, hij moet de motor gewoon goed werkend afleveren, daar betaal je hem voor.
In de zomer terug komen voor een final afstelling is onzin.
 
- start koud goed?
- start warm goed?
- choke werkt, en blijft niet hangen?
- loopt op alle 4 cylinders?
- heeft wel vermogen in middengebied, kan wel mee worden gereden?
- rookt blauwe, zwarte of wit/grijze rook?
- verbruikt -veel- olie?
- hoe zien de bougies eruit?

Nogal veel items onderbelicht op dit moment....
In de zomer terugkomen voor een final afstelling --> onzinargument wat mij betreft.
Want dan zouden heel wat motorzaken dus in de winter geen afstelklusjes kunnen doen, lijkt me van niet!
 
7 uur met een carbs bezig zijn is wel erg lang, en vind 500 euro ook belachelijk duur.
(Volgens monteur is alles redelijk afgesteld) dat is het zelfde als een band voor de helt plakken, half werk dus.
Ik heb zoon idee dat dit niet zoon goede monteur is, hij moet de motor gewoon goed werkend afleveren, daar betaal je hem voor.
In de zomer terug komen voor een final afstelling is onzin.

Dit vond ik zelf ook allemaal erg belachelijk, ga er nadat dit allemaal is opgelost ook niet meer heen. Hij ging de motor zelf met dit weer niet warm rijden en moest daarom met warmer weer terug komen. Daarnaast was meneer alleen maar aan het klagen dat ik met een "knakworst" aankwam. Terwijl toen ik hem er heen bracht hij heel aardig was en ik ook het gevoel kreeg dat hij wel verstand van zaken had. Hij kon bijvoorbeeld ook meteen horen dat er 1 cilinder niet liep i.v.m lage stationairing bij 2000 toeren kwam die er weer bij. Wat ik toen zelf ook hoorde nadat hij dat liet horen. Mooi waardeloos dus!
 
- start koud goed?
- start warm goed?
- choke werkt, en blijft niet hangen?
- loopt op alle 4 cylinders?
- heeft wel vermogen in middengebied, kan wel mee worden gereden?
- rookt blauwe, zwarte of wit/grijze rook?
- verbruikt -veel- olie?
- hoe zien de bougies eruit?

Nogal veel items onderbelicht op dit moment....
In de zomer terugkomen voor een final afstelling --> onzinargument wat mij betreft.
Want dan zouden heel wat motorzaken dus in de winter geen afstelklusjes kunnen doen, lijkt me van niet!

Start koud en warm goed en pakt meteen aan. Choke is ook prima. Vermogen is prima tot ik buiten de bebouwde kom rijd en het gas meer los trek. Rookt in het begin even i.v.m koude motor daarna is de rook ook weg. Zit op dit moment iets teveel olie op door vorige eigenaar (misschien niet aan gedacht dat de motor recht op moet staan met vullen ). Bougies ga ik even naar kijken. Heeft altijd op 95 gereden maar tank zelf 102, kan dit veel invloed hebben? Zou zelf denken dat het daar alleen beter van word.
 
Start koud en warm goed en pakt meteen aan. Choke is ook prima. Vermogen is prima tot ik buiten de bebouwde kom rijd en het gas meer los trek. Rookt in het begin even i.v.m koude motor daarna is de rook ook weg. Zit op dit moment iets teveel olie op door vorige eigenaar (misschien niet aan gedacht dat de motor recht op moet staan met vullen ). Bougies ga ik even naar kijken. Heeft altijd op 95 gereden maar tank zelf 102, kan dit veel invloed hebben? Zou zelf denken dat het daar alleen beter van word.

zowel euro 95 als 102 moet die prima op rijden
 
Ik had er nooit zoveel voor gevraagd, maar had je wel een goed rijdende motor afgeleverd:)
Misschien komt het uiteindelijk alsnog wel goed maar zou niks meer betalen.
Je mag altijd bij me langs komen, no cure no pay
 
Ik had er nooit zoveel voor gevraagd, maar had je wel een goed rijdende motor afgeleverd:)
Misschien komt het uiteindelijk alsnog wel goed maar zou niks meer betalen.
Je mag altijd bij me langs komen, no cure no pay

Nee ga zeker niet meer betalen, nu vind ik dat het 7 uur heeft geduurd en 500 euro heeft gekost nog daaraantoe. Maar vind net zoals je zelf ook zegt wel een goed lopende motor terug verwacht, daarvoor heb ik hem tenslotte ook gebracht.
 
Als je wel handig bent en een beetje kan sleutelen en in het bezit van wat basis gereedschap waarom probeer je het zelf niet eens? Koop wel eerst een wph, tank er af en luchtfilter en dan kun je iig je carbs er af draaien en alle sproeiers door steken en blazen. Vervolgens op de werkbank synchroniseren en de mengselschroeven op fabrieksspec zetten. Dit zou toch op zijn minst een redelijk begin moeten zijn en het is niet moeilijk. Warm weer verhaal is enorme onzin en kul.

NB, ik lees nu pas 25 kw, ik weet niet hoe dit bewerkstelligt is en hoe dit van invloed is op je carb settings
 
Als je wel handig bent en een beetje kan sleutelen en in het bezit van wat basis gereedschap waarom probeer je het zelf niet eens? Koop wel eerst een wph, tank er af en luchtfilter en dan kun je iig je carbs er af draaien en alle sproeiers door steken en blazen. Vervolgens op de werkbank synchroniseren en de mengselschroeven op fabrieksspec zetten. Dit zou toch op zijn minst een redelijk begin moeten zijn en het is niet moeilijk. Warm weer verhaal is enorme onzin en kul.

NB, ik lees nu pas 25 kw, ik weet niet hoe dit bewerkstelligt is en hoe dit van invloed is op je carb settings
Ik kan het inderdaad is gaan proberen, dat 25kw is een lipje die ervoor zorgt dat ik half gas hebt deze heb ik momenteel even omhoog gedrukt. Hiervoor (garage) liep hij ook slecht maar kon ik wel gewoon vol gas geven met minder hapering
 
Terug
Bovenaan Onderaan