Kawasaki ZX9R 1997 87.000 km

Gsus

Rookie
27 mei 2005
28
0
Oostende
Hoi,
Ik rij sinds een half jaar op een ZX9R bj 97.
Heb deze motor gekocht aan 82.000 en er staan er nu 87.000 op.Kosten die ik tot hiertoe gehad heb zijn een waterpomp die het begeven had.
Heb ondertussen wel nieuwe kettingset laten leggen en achterband. Ook hebben ze eenmaal de radiator moeten laten herstellen door een steentje dat erin gevlogen was aan hoge snelheid.
Motor loopt als een zonnetje, start altijd, doch heb ik nog een paar vragen.
Onder de 4000 toeren draait deze niet altijd even soepel, alles erboven perfect.Hij stottert soms een beetje bij lage toeren.Het gekke is dat als ik wegrij op choke de motor wel mooi en goed oppakt ook aan lage toeren.
Een keertje hij warm is en ik choke afzet dan pakt hij niet zo goed op onder de 4000 rpm.
Of is dit typisch aan een hypersporter?
Volgende vraag:ik hoor ook een heel lichte ratel in het blok bij stationair draaien ervan.Die lichte ratel zou die nokkenasketting zijn die aangespannen moet zijn? Een keer ik klein tikje gas bijgeef verdwijnt die ratel.

Waar ik ook nog een kleine vraag had voor de Zx9 rijders onder jullie, als ik van hoge snelheid afrem op de motor/terugschakel, ploft/knalt deze soms uit de uitlaat. Vooral als hij goed warm gereden is. Is dit normaal?

Heeft zijn onderhouden allemaal al gehad, luchtfilter/oliefilter/bougies/
Waar zou ik best rekening mee houden in de toekomst dat er vervangen zou moeten worden aan deze motor? Zou er graag nog vele kilometers mee rijden vandaar...
Ik dacht sproeiers vernieuwen, misschien ook eens kijken voor een K&N filter indien dit oplossing is voor het niet soepel lopen onder de 4000 rpm.

Mijn vorige motor was een Honda CBR600 F2 vandaar al deze vragen.

Jullie mening en ideeen worden ten volle geapprecieerd !
Bedankt.
 
Klappen uit de uitlaat is niet normaal, maar wel leuk })

Ik heb hetzelfde gehad met m'n motor, moeilijk wegkomen bij stoplichten en als je laag in toeren rijd in een hoge versnelling en dan ineens vol het gas erop begon ie gigantisch te stotteren. Ik heb em dus laatst ook op een testbank gehad en hij stond dus veel te rijk. Ik ben van sproeiers 180 naar 150 gegaan en nog is het niet goed. A.S. donderdag gaat ie nog een keer op de bank en wordt ie verder afgeteld.
 
Geef eens over 2 tankbeurten verdeeld een flesje reiniger-additief bij, Forte2 ofzo.

Meestal zit er op elke carb een schroefje dat hier "CO-schroef" genoemd wordt (zit trouwens ook op veel bromfiets-carburateurs). Daarmee laat je bij "losser" draaien een beetje lucht toe in een sproeier, als het ware "kleinere sproeier" dus armer mengsel. Begin/probeerpunt naar mijn (bromfiets-)ervaring meestal 3 halve uren losser dan vast en 5 minuutjes maakt al merkbaar verschil. Een keer een brommer meegemaakt waarop 5 halve uren los het betere richtpunt bleek.

Direct na 1 rit aan goed doorgewarmde motor dan ook het enigszins mede beïnvloed stationair toerental na-regelen; moet vrolijk tikken, niet verkeerd-zuinig en in meeste handleidingen staat welk toerental ideaal.
 
Geef eens over 2 tankbeurten verdeeld een flesje reiniger-additief bij, Forte2 ofzo.

Meestal zit er op elke carb een schroefje dat hier "CO-schroef" genoemd wordt (zit trouwens ook op veel bromfiets-carburateurs). Daarmee laat je bij "losser" draaien een beetje lucht toe in een sproeier, als het ware "kleinere sproeier" dus armer mengsel. Begin/probeerpunt naar mijn (bromfiets-)ervaring meestal 3 halve uren losser dan vast en 5 minuutjes maakt al merkbaar verschil. Een keer een brommer meegemaakt waarop 5 halve uren los het betere richtpunt bleek.

Direct na 1 rit aan goed doorgewarmde motor dan ook het enigszins mede beïnvloed stationair toerental na-regelen; moet vrolijk tikken, niet verkeerd-zuinig en in meeste handleidingen staat welk toerental ideaal.

Volgens mij is het bij de meeste motoren anders: "mengselschroefje"uitdraaien is een rijker mengsel.

Frans
 
Als hij mooi warm gelopen is draait hij stationair 1000 rpm.
Ik denk persoonlijk ook dat de motor wat te rijk is afgesteld. Heb de dealer hiervoor aangesproken, confirmeerde dit ook dat de motor iets rijker afgesteld stond dan normaal.
Kan dit kwaad? Anders zal ik toch kijken om bij het volgende groot onderhoud de sproeiers te laten vervangen door nieuwe en of deze te laten bijregelen.

Wat zouden jullie in mijn geval doen?
Dynojet kit heb ik gemengde gevoelens over omdat ik er al de meest wilde verhalen van heb gehoord. Zowel negatief als positief.

Bedankt voor jullie reacties !
 
Voordat je met kitjes, mengselschroeven en sproeiers aan de slag gaat, zou ik eerst gewoon eens de naalden en gasbuizen goed bekijken. Je bike heeft een bovengemiddelde kilometerstand erop zitten. Je carbs dus ook. En naalden en gasbuizen slijten nu eenmaal, waardoor je mengsel gaandeweg steeds rijker wordt.
Wellicht dat alle verschijnselen met vernieuwing van deze onderdelen verdwijnen (al zou een afstelbeurtje daarna natuurlijk niet misstaan).
 
Als-ie koud mooier loopt dan warm en knalt in de uitlaat (onverbrand mengsel in de uitlaat) dan is de kans groot dat je choke bediening niet helemaal "terugkeert" en de motor te rijk loopt op bedrijfstemperatuur. Hoger op in de toeren is dat meestal minder te merken, maar op deellast loopt de motor dan niet echt lekker.
Heb je ook een verhoogd verbruik en roet aan bougies en uitlaat-"mond"?
Controleer (of vervang) je choke-hevel / kabel / kabel-splitter / veertje & tonnetje (of soortgelijk constructie) aan het einde van de kabel in de carburateur. Dit is een niet ongebruikelijk euvel bij motoren met wat meer "ervaring" zeg maar ;) Ik had dit ook met mijn Honda, na oplossen van dit probleem ging het verbruik opeens van 1:12 naar 1:17, en trok veel lekkerder door.

Als de choke wel in orde is bestaat bij deze km-stand natuurlijk ook de kans dat de sproeier / naald wat teveel gesleten zijn. Ook dit geeft een te rijk mengsel met vergelijkbare resultaten.

Niet meteen dure onderdelen gaan kopen om de symptomen te bestrijden, liever eerst de oorzaak vinden ;)

Succes!
 
Als hij mooi warm gelopen is draait hij stationair 1000 rpm.
Ik denk persoonlijk ook dat de motor wat te rijk is afgesteld. Heb de dealer hiervoor aangesproken, confirmeerde dit ook dat de motor iets rijker afgesteld stond dan normaal.
Kan dit kwaad? Anders zal ik toch kijken om bij het volgende groot onderhoud de sproeiers te laten vervangen door nieuwe en of deze te laten bijregelen.

Wat zouden jullie in mijn geval doen?
Dynojet kit heb ik gemengde gevoelens over omdat ik er al de meest wilde verhalen van heb gehoord. Zowel negatief als positief.

Bedankt voor jullie reacties !
das wel apart dattie rijker afgesteld staat, aangezien kawa's vrij arm afgesteld horen te zijn.......
 
Terug
Bovenaan Onderaan