kawasaki zx9r 98 of Yamaha r1 98

Vinn

Die hard MF'er
9 mei 2015
477
0
Velserbroek
Hallo,

ik wil wat meer supersport ervaring op doen en vind dit persoonlijk zonde om op mn mooie/dure r1 04 te doen.

welke raden jullie mij aan?

gaat om beginnende kneedown/circuit rijder ed.
 
1998 ZX9R was mijn eerste motor. Na 2 jaar verkocht en de 1998 R1 gekocht.

De R1 heeft de looks, brute vermogensafgifte, betrouwbaar, race zithouding, betere vering dan de ZX(alhoewel de voorvork aan de softe kant is)
De ZX9R is beschaafder, makkelijker hanteerbare / meer lineaire vermogensafgifte, betrouwbaar, minder sportieve zit/ruimer, minder goede vering

De R1 is veel meer beleving.
De dag waarop ik de koper zag wegrijden op mijn R1 dacht ik "shit dat had ik niet moeten doen". Bij de ZX9R had ik dat totaal niet.

Maar..... die R1 is dermate bruut dat het niet de motor is om op te leren (circuit)rijden. Het vermogen is dusdanig dat je meer focused op het voorzichtig open draaien van het gas dan op het leren sturen.
Als beginnend (circuit)rijder maak je grotere stappen (rijvaardigheid) als je met een lichtere motor begint en focused op het sturen en bochtensnelheid. Doe dat een 1-2-3 jaar en stap dan over.

Maar die R1... vooral de wit/rode. :9~ :9~
Het is een verzamelobject aan het worden. De prijzen zakkelijk nauwelijks en als je MP volgt zie je dat ze redelijk snel van eigenaar wisselen. Daar is bij een ZX9R geen sprake van. Dus een R1 is veel couranter mocht je er weer vanaf willen.
 
Laatst bewerkt:
Je zoekt dus eigenlijk een rag-bak waarmee je onderuit kan gaan, zonder dat het pijn doet in de beurs...?

Misschien is een 600 dan een betere optie. Dan kan je voor hetzelfde geld een wat nieuwere kopen en blijft het allemaal wat beter beheersbaar qua snelheid en vermogen. Kneedowns en goede bochtentechniek kan je ook op een 600 leren...

Maar de reputaties, zoals hierboven beschreven door Bikefreak, is wel de algemene opinie. De R1 schijnt meer racer te zijn dan de ZX9R...
 
Ik heb ervaring met beiden en denk dat een beginnende rijder beter af is (als het om leren gaat) met een ZX9R omdat deze je minder snel 'terugbijt'. Maar ik denk ook dat het persoonlijk is. En ik denk zelfs dat er wel nog betere fietsen zijn om je leercurve te laten stijgen.

Die R1 kan echt kwaadaardig zijn als je hem nog niet goed beheerst, die ZX9R is altijd een stukje liever.
En ook een stukje goedkoper...
 
ik snap heel goed jullie punt over een 600cc fiets maar ik rijd nu ook al 2.5 jaar op een 1000 cc.

het is meer zeg maar de puntjes de I zetten.

een kwawa kost rond de 1500 op MP en een r1 rond de 2000
 
Denk ook eens aan een gsxr750 2000-2003,die krengen liepen(mede dankzij de stroomlijn) op top iets harder dan een R1 uit de jaren 90 (140 pk)
Ik had een 2002 die na een andere uitlaat/filter en afstelen 150 pk aan de kruk had.
 
Laatst bewerkt:
ik snap heel goed jullie punt over een 600cc fiets maar ik rijd nu ook al 2.5 jaar op een 1000 cc.

het is meer zeg maar de puntjes de I zetten.

een kwawa kost rond de 1500 op MP en een r1 rond de 2000

Ik ken mensen die al meer dan 10 jaar op een 1000cc rijden en nog steeds als een dweil over de wegen zwabberen. En waarschijnlijk zwabberen ze al 10 jaar omdat ze alleen maar op een recht stuk aan die gaskraan draaien en zich nooit bekommerd hebben om fatsoenlijk insturen, uitsturen, aanremmen etc....
Dus die 2,5 jaar van je zegt niks over je vaardigheden.

Je moet weten waar je staat:
Heb je al circuitdagen gereden, indien ja wat waren je rondetijden?
 
Denk ook eens aan een gsxr750 2000-2003,die krengen liepen(mede dankzij de stroomlijn) op top iets harder dan een R1 uit de jaren 90 (140 pk)
Ik had een 2002 die na een andere uitlaat/filter en afstelen 150 pk aan de kruk had.

Die zijn voor dat doel helaas boven mijn budget
 
@bikerfreak,

Nee helaas nog niet vind dit (in mijn ogen) zonde om met mijn R1 te doen.

Dat is ook een hoofd rede om een 2e supersport aan te schaffen.

deze lijkt me bijvoorbeeld wel wat:

Gebruikte auto's op AutoScout24

Als beginnend circuitrijder ben je niet in staat om het uiterste van een 1000cc blok te vergen. Dus voor de motor/het blok hoef je het niet te laten.
Enige wat ik me kan voorstellen is dat je fiets onverzekerd is en je dus niks vangt als je 'm plat legt of iemand anders je aanrijdt.
Dan is, als je vaker het circuit op duikt, een ouder/goedkoper beestje inderdaad een betere keus.
 
@bikerfreak,

Nee helaas nog niet vind dit (in mijn ogen) zonde om met mijn R1 te doen.

Dat is ook een hoofd rede om een 2e supersport aan te schaffen.

deze lijkt me bijvoorbeeld wel wat:

Gebruikte auto's op AutoScout24

Niet dat het een probleem hoeft te zijn hoor, maar ik zou toch wat meer willen weten over de verschillende topkuip/zijkuip. '98 zijkuip is nl. egaal groen, plus je ziet dat de stikkers niet doorlopen op de topkuip.
 
ik snap heel goed jullie punt over een 600cc fiets maar ik rijd nu ook al 2.5 jaar op een 1000 cc.

het is meer zeg maar de puntjes de I zetten.

een kwawa kost rond de 1500 op MP en een r1 rond de 2000

Naar aanleiding van deze post denk ik dat je het punt helemaal niet snapt :)

Circuit rijden en op straat rijden zijn niet met elkaar te vergelijken behalve dat je beide met een motor doet.
 
Laatst bewerkt:
Niet dat het een probleem hoeft te zijn hoor, maar ik zou toch wat meer willen weten over de verschillende topkuip/zijkuip. '98 zijkuip is nl. egaal groen, plus je ziet dat de stikkers niet doorlopen op de topkuip.


ja ik zie het ook lijkt mij geen goed teken zijn 2 verschillende kappen setten en dat doe je niet zomaar natuurlijk..
 
Terug
Bovenaan Onderaan