Kawasaki zx9r loopt niet lekker

abBuzzer

Die hard MF'er
4 okt 2009
508
0
Den Haag
hoi, allen

ik had een vraag over mijn o zoo slecht lopende motor,

Het is een zx9r uit 94 en heeft 64xxx gelopen.

Hij liep de laatste tijd heel erg slecht, starten ging moeizaam, ook reageerde het slecht op choke en herstarten was een hel en laatst viel die uit bij een stoplicht en wilde die niet meer starten.

Nu heb ik zelf de tank er af gehaald, leeg gemaakt, gespoeld en weer verse benzine in gedaan, Nieuwe Bogies, kapjes en Bogie kabels gemonteerd, nieuwe olie er in gepleurd etc etc...

Maar hij loopt nog steeds niet goed, hij start niet op choke, maar ik kan het wel lopend houden als hij ff aanslaat door gas te geven en dan zet ik choke aan en het loopt dan wel, maar dan zie ik het toerental weer dalen en valt het ding weer uit.

Tijdens het bogies vervangen is het mij opgevallen dat een van de bogies nat was.

kan dit te maken hebben met desbetreffende cilinder?

Want ik zit nu te denken. waar kan dit aan kan liggen.

Zijn de Carburateurs niet synchroon?
Moet lucht/benzine verhouding afgesteld worden?
Is een van de Vlotterbakjes te vol of verstopt?
Loopt het op 3 cilinders?

hoop dat jullie hier wat over weten,

groeten,

Gefrustreerde motor rijder -O-

EDIT: Mijn motor heeft geen last van Zakkende cilinder bussen, dat is al opgelost
 
Laatst bewerkt:
Je nokkenasketting kan een tandje verspringen als je je spanner eruit haalt/terug plaatst. Op dat moment loopt ie vaak onderin redelijk normaal, maar bij hogere toeren kan er gewoon niet genoeg mengesel naar binnen (in slechtste geval raken de kleppen de zuiger ;) )

Synchroniseren heeft niets daarmee te maken. Als ie slecht synchroon staat start ie slecht en loopt ie stationair/onderin slecht.

Maar nog niet gelijk allerlei doom-senario's bedenken, kan ook gewoon slechte/verstopte/versleten carb zijn ;)


Den Haag is me net ff te ver :+ :+
 
Het is van groot belang dat je timing van je nokkenassen goed staan. Hier zorgt je ketting voor, alsmede de aandrijving. Als je kleppen niet op het goede moment open en dicht gaan, klopt de hele cyclus niet meer in de cilinder en is er zelfs de kans dat de zuiger de kleppen raakt!
De timing is dus enorm belangrijk!!! Ik zou even nakijken of de nokkenassen goed staan ten opzichte van de krukas. Hier staan tekentjes op en hoe die precies moeten staan vind je in een werkplaatshandboek
 
Je nokkenasketting kan een tandje verspringen als je je spanner eruit haalt/terug plaatst. Op dat moment loopt ie vaak onderin redelijk normaal, maar bij hogere toeren kan er gewoon niet genoeg mengesel naar binnen (in slechtste geval raken de kleppen de zuiger ;) )

Synchroniseren heeft niets daarmee te maken. Als ie slecht synchroon staat start ie slecht en loopt ie stationair/onderin slecht.

Maar nog niet gelijk allerlei doom-senario's bedenken, kan ook gewoon slechte/verstopte/versleten carb zijn ;)


Den Haag is me net ff te ver :+ :+


Hee hardstikke bedankt dat je daaraan dacht :} :} :Y

Wat ik vandaag ga doen is het volgende:

Ik haal de Nokasspanner er weer uit en zet de ketting zoals het gezet moet worden en dan zet ik de spanner er weer op

of moet ik de ketting stellen met de spanner er in??

Sorry als sommige van mijn vragen dom over komen, maar jah ik moet gewoon heel veel leren nog.
 
Het is van groot belang dat je timing van je nokkenassen goed staan. Hier zorgt je ketting voor, alsmede de aandrijving. Als je kleppen niet op het goede moment open en dicht gaan, klopt de hele cyclus niet meer in de cilinder en is er zelfs de kans dat de zuiger de kleppen raakt!
De timing is dus enorm belangrijk!!! Ik zou even nakijken of de nokkenassen goed staan ten opzichte van de krukas. Hier staan tekentjes op en hoe die precies moeten staan vind je in een werkplaatshandboek

bedankt voor je reactie, ik weet wat me te doen staat
 
Klepdeksel loshalen en merktekens op krukas en nokkenas gelijk zetten, bij deze handeling de spanner gewoon laten zitten. Mochten de tekens niet gelijk staan zal je de spanner er uit moeten halen en waarschijnlijk de nokkenas ook om de ketting er weer in de juiste stand op te kunnen zetten(vaak gaat ie met enig geweld van tijd af als je de spanner verwisseld en is dus niet zo weer terug te zetten) Als ie nu weer optijd staat en de spanner gemonteerd is draai dan de krukas 2 slagen rond en controleer of alles soepel en zonder zwaar punt rond gaat. uiteindelijk moeten de merktekens nu weer allemaal gelijk staan, zo niet heb je de ketting nog niet goed erop zitten. :) Om het geheel makkelijk te doen kan je het best de bougie's eruit draaien, let wel even op dat ej de kabels even merkt van 1 t/m 4.

Succes.

Kom je er niet uit, ik zit in z'meer en kan je wel van dienst zijn :)
 
Klepdeksel loshalen en merktekens op krukas en nokkenas gelijk zetten, bij deze handeling de spanner gewoon laten zitten. Mochten de tekens niet gelijk staan zal je de spanner er uit moeten halen en waarschijnlijk de nokkenas ook om de ketting er weer in de juiste stand op te kunnen zetten(vaak gaat ie met enig geweld van tijd af als je de spanner verwisseld en is dus niet zo weer terug te zetten) Als ie nu weer optijd staat en de spanner gemonteerd is draai dan de krukas 2 slagen rond en controleer of alles soepel en zonder zwaar punt rond gaat. uiteindelijk moeten de merktekens nu weer allemaal gelijk staan, zo niet heb je de ketting nog niet goed erop zitten. :) Om het geheel makkelijk te doen kan je het best de bougie's eruit draaien, let wel even op dat ej de kabels even merkt van 1 t/m 4.

Succes.

Kom je er niet uit, ik zit in z'meer en kan je wel van dienst zijn :)

Bedankt voor je aanbod, we hebben alles wat je beschreven hebt meerdere malen geprobeerd, het mocht niet baten.

We hebben uiteindelijk een pro bij gehaald en die heeft een en ander gecontroleerd.

Probleem is nu bekend. Het is de Nokaskettig zelf, Ik heb namelijk te lang met een kapotte spanner door gereden |( |( |( en de ketting is dus nu zodanig uitgerekt, dat deze niet meer fatsoenlijk te timen is, want we kunnen het gewoon niet timen, tandje te veel is te laag, tandje terug is te hoog.

Het wordt dus een k*t klus om een nieuwe ketting in te krijgen.

Ik heb na lang zoeken wel een ketting kunnen vinden met schakel systeem ( want normaal zijn ze allemaal eindeloos)

dus met andere woorden ik ben nog "eventjes" motorloos -O-
 
Als je er een pro bij gehaald heb had hij je ook kunnen vertellen dat ze bij de meeste motorzaken gewoon ketting op rol hebben liggen, das voor bijna iedere motor hetzelfde. Het verhaal dat ie uitgerekt is door met een kapotte spanner gereden te hebben klinkt mij niet bekend dat dat mogelijk is. Als de ketting onder spanning strak om de tandwielen ligt is hij nog goed, als je hem(makkelijk) los kan nemen van de tandwielen is hij versleten, maar dit gebeurd ook als je gewoon met goede spanner rijd, zo rond de 80k

succes :W
 
Als je er een pro bij gehaald heb had hij je ook kunnen vertellen dat ze bij de meeste motorzaken gewoon ketting op rol hebben liggen, das voor bijna iedere motor hetzelfde. Het verhaal dat ie uitgerekt is door met een kapotte spanner gereden te hebben klinkt mij niet bekend dat dat mogelijk is. Als de ketting onder spanning strak om de tandwielen ligt is hij nog goed, als je hem(makkelijk) los kan nemen van de tandwielen is hij versleten, maar dit gebeurd ook als je gewoon met goede spanner rijd, zo rond de 80k

succes :W

oke kijk dit is nuttige info.

We hebben met hem niet gehad over de evt. ketting

en de oude ketting is echt makkelijk van nokassen los te trekken

Welke motor zaak heeft zoiets op voorraad dan?? even uit je hoofd.

want motorzaken hier in de buurt, die ik heb gebeld moesten allemaal bestellen.

Als je een zaak weet die het op voorraad heeft zou ik het graag willen weten.
 
Ik heb wel eens kleppen gesteld waarbij bleek dat de inlaat nokkenas er één tandje naast zat, merkte je bij het rijden niet eens.
Het lijkt me dus sterk dat het langer worden door slijtage zoveel invloed heeft op het rijgedrag.

Is dit trouwens een Ninja met een benzinepomp ?
en doet die het wel ?
 
Ik heb wel eens kleppen gesteld waarbij bleek dat de inlaat nokkenas er één tandje naast zat, merkte je bij het rijden niet eens.
Het lijkt me dus sterk dat het langer worden door slijtage zoveel invloed heeft op het rijgedrag.

Is dit trouwens een Ninja met een benzinepomp ?
en doet die het wel ?


oprotten oma

ik heb de motor vorige week bij een motorzaak gebracht, die hebben ook gekeken en de probleem ligt inderdaan niet aan de nokasketting, ook hebben ze de carbs nagekeken etc.. ook dit is het probleem niet

ze gaan nu alles na lopen om te kijken waar het aan ligt.

ik zou niet weten of mijn model wel of geen benzinepomp heeft.
 
oprotten oma

ik heb de motor vorige week bij een motorzaak gebracht, die hebben ook gekeken en de probleem ligt inderdaan niet aan de nokasketting, ook hebben ze de carbs nagekeken etc.. ook dit is het probleem niet

ze gaan nu alles na lopen om te kijken waar het aan ligt.

ik zou niet weten of mijn model wel of geen benzinepomp heeft.


Mss de drukslang op de vlotterbakken van de carburateurs niet goed aangesloten????
 
UPDATE

Probleem is nu definitief opgelost.

we hebben hele tijd zelf zitten kijken wat het kon zijn, maar we konden geen reden vinden waarom die niet lekker liep ook had ik het op snelweg, dat ik niet harder dan 140 kon rijden en in zijn derde, vierde, vijde en zesde versnelling kwam het niet boven de 6K toeren.

toen, naar een garage gebracht, die dacht dat brandstog systeem niet goed was en heeft alles nagekeken en carbs schoon gemaakt en afgesteld. ook hebben ze de timin nagekeken en deze was gewoon goed.

Gisteren, kwam een vriend van me langs (mf-er) en we hadden over mijn motor, toen wilden we alles nog een keer na kijken, dus tank eraf luchfilter huis eraf alle leidingen en buizen gecontroleerd nee hoor er zat maar een buisje los, maar dat was niet echt een boosdoener, daarna wilden we het weer uitproberen.

Ik rijd er nog geen 10 kilometer en ik had er al genoeg van, dus we stoppen ergens en ik uit mijn frusteraties, Ondertussen loopt die vriend van mij mopperend om me motor heen
"jah jah jah wat kan het zijn??" ik had zo iets van F**k die kl*****n ding ik zet hem weg. Zegt die vriend vervolgens wacht is even en begint kei hard te lachen hij doet iets in me top kuip onder mijn teller en hij zegt probeer nu maar en wat denk je hij loopt als een kogel

Er zijn onder de koplamp twee buizen die uit de frame komen en moeten aan de lucht inlaten aangesloten worden, EEN hier van stond gewoon los, |( |( |( ik weet niet wat die doet en waar die naar toe loopt maar goed hij loopt weer goed :} :}
 
De rechter ram air buis zat los waardoor 2 cilinders normaal liepen, en de andere 2 cilinders die van het rechter ram air lucht kregen liepen te rijk door te kort aan zuurstof.
Vandaar dat ie ook een 2cilinder geluit maakte als hij reed en zich ontzettens inhield, omdat 2 cilimders denken van pleur op geef power,

En de andere 2 net duitse bouwvakkers die net van schaft komen (zo vermoeid dus) heheheh maar gelukkig opgelost, beetjes laat maar eind goed al goed...
 
Ram air. Yeah right. :')

Na jah, ram air

je hebt zelfde model gehad als ik het me goed kan herineren. (weet ik wel zeker)
Ik bedoel dus niet die dikke buizen die van je luchtfilter huis naar de top kuip lopen, maar ik bedoel die twee dunnere buisjes die uit je frame komen en net onder de koplamp vastzitten aan de grote buizen. een van die zat dus los.

ik maak anders een fototje, is mischien wat makkelijker.
 
Na jah, ram air

je hebt zelfde model gehad als ik het me goed kan herineren. (weet ik wel zeker)
Ik bedoel dus niet die dikke buizen die van je luchtfilter huis naar de top kuip lopen, maar ik bedoel die twee dunnere buisjes die uit je frame komen en net onder de koplamp vastzitten aan de grote buizen. een van die zat dus los.

ik maak anders een fototje, is mischien wat makkelijker.

Dat is de lucht-injectie naar de carburateurs toe. Heb het ook een keer gehad, maar had het gelukkig snel door :z
 
ik maak anders een fototje, is mischien wat makkelijker.
Ik snap dat gedeelte wel.. maar niet dat zoveel mensen het over het hoofd zagen.
En dat het zoveel uitmaakt als de motor nog stilstaat. :)
Hij liep de laatste tijd heel erg slecht, starten ging moeizaam, ook reageerde het slecht op choke en herstarten was een hel en laatst viel die uit bij een stoplicht en wilde die niet meer starten.

Nu heb ik zelf de tank er af gehaald, leeg gemaakt, gespoeld en weer verse benzine in gedaan, Nieuwe Bogies, kapjes en Bogie kabels gemonteerd, nieuwe olie er in gepleurd etc etc...

Maar hij loopt nog steeds niet goed, hij start niet op choke, maar ik kan het wel lopend houden als hij ff aanslaat door gas te geven en dan zet ik choke aan en het loopt dan wel, maar dan zie ik het toerental weer dalen en valt het ding weer uit.
Maar je topic nam een andere wending zag ik later. Op de snelweg. :+
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan