Kawasaki ZXR 400 - kabel los en loopt op drie cilinders?

Kawa1997

Rookie
4 jul 2019
5
1
Beste forumleden,



Na aanschaf van een Kawasaki ZXR 400 (4-cilinder-1999) ondervond ik al snel wat problemen. Info vooraf:

***

- motor heeft een paar maanden stil gestaan met wat benzine in de tank

- tijdens proefrit reed de motor goed

***



Nadat ik de eerste dag gelijk 200km had gereden begonnen de problemen. De motor hield bij een snelheid van +- 130 km/h een seconde in. Ik vond het wat vreemd maar ben doorgereden.



Een kwartiertje later (nog steeds snelweg) hield de motor weer in en zakte qua toeren naar +- 5500 en snelheid naar max 90 km/h. Hij wou daarna ook niet meer harder. Ik ben er de eerste afrit afgegaan en de motor viel bij het indrukken van de koppeling uit. Heb een kwartiertje gewacht en de motor startte moeizaam, liep slecht stationair, vermogen was een stuk minder, topsnelheid nog steeds 90 km/h. Ook klonk de motor anders (lagere toon). Mijn gedachten is dat een cilinder niet werkt.



Thuis de zijkap, zadel en de tank gedemonteerd en zag dat er een slang (zie afbeeldingen) loshing. Deze slang zit vast aan de meest linker carburateur. Dit is is niet de benzineslang.



Vragen:

- weet o wie kan mij vertellen waar deze slang aan vast hoort te zitten en kan dit

- kan dit de reden zijn dat die op drie cilinders loopt?

- ik heb op de laatste foto (van links genomen) een aansluiting gevonden binnen bereik van de slang. Kan dit het zijn? (Als ik de slang daarop aansluit valt de motor nog steeds uit bij een klein beetje gas)


Op dit moment start de motor wel (dus met de slang los) maar als ik ook maar een beetje gas geeft valt de motor uit.



Tot nu toe heb ik de bougiesgecontroleerd en ze vonkenallemaal. Ik heb nog weinig sleutelervaring maar wil graag mijn motor leren kennen! Hopelijk kunnen een paar forumleden mij de juiste kant opsturen :)
 

Bijlagen

  • 47F58998-34F0-4498-9D0D-186D7F98D5F8.jpeg
    47F58998-34F0-4498-9D0D-186D7F98D5F8.jpeg
    145,7 KB · Weergaven: 16
  • 89644635-7902-4A46-AFE3-D76CD2044ACF.jpeg
    89644635-7902-4A46-AFE3-D76CD2044ACF.jpeg
    84,8 KB · Weergaven: 20
  • 28317594-5CAC-4600-A900-71AE8AB700EE.jpeg
    28317594-5CAC-4600-A900-71AE8AB700EE.jpeg
    113,8 KB · Weergaven: 20
  • 8FECF39A-714E-406E-8C68-7934E7084F6D.jpeg
    8FECF39A-714E-406E-8C68-7934E7084F6D.jpeg
    128,6 KB · Weergaven: 18
Zijn dat niet de slangen die op de synchroon nippels zitten? Zit hij echt aan de carburateur of aan de kop?
Onder cilinder 1 zitten twee slangen aangesloten met zo'n klem. Synchroon van cilinder 1 naar 4 (en 2 naar 3).
Anders is het een koelvloeistof slang die naar de linker kant van het blok loopt. Ter hoogte van de startmotor zit een plastic buisje waar die dan op moet.

Maar ik gok het eerste gezien het slechte lopen door valse lucht.

Heb je de airbox los gehad? In die 2 gaten moeten rubbers anders zuig je ongefilterde lucht aan.
 
Laatst bewerkt:
@Nicolaas hij zit aan de carburateur aan de zijkant. Ik denk niet dat deze slang naar cilinder 4 gaat want daar is die aan de korte kant voor. Is het handig om de carburateur eraf te halen en kijken of die slang daaronder ergens hoort te lopen?

De Airbox heb ik inderdaad losgemaakt om bij de bougies te komen. De doppen ontbraken al toen ik hem kocht maar dit lijkt me dus niet de oorzaak dat een cilinder niet werkt. Ga wel kijken of ik die doppen ergens kan bestellen!

@Kabouter Puntmuts ik denk zelf dat deze motor geen carburateur verwarming heeft. Zou ik dan geen apart kastje ergens moeten zien?

Dank voor jullie snelle berichten!
 
DSC_8448C.jpg

Niet van een 400 maar van een andere Kawa.
De carburateur verwarming zit intern. De aanvoer of afvoer is die slang die op de foto rechtsboven zit. En daarna doorloopt via connectors naar de andere carburateurs.
Heeft dus twee aansluitingen.
 
Zelf een zxr gehad en kan me niet herinneren dat er, behalve uiteraard de benzineslang, andere (aanvoer)slangen aan de carbs zaten. Ik denk net als TS dat er inderdaad geen verwarming in zit.

Die aansluiting waarvan jij aangeeft waar de slang op past zit op de airbox toch? Waar loopt de andere zijde van de slang heen? Ik vermoed eerder dat het iets is van carterontluchting oid?

Maar wat ik zei, volg de slang eens, waar gaat deze heen?

En verder, geweldige machientjes zijn het!

EDIT: mbt tot die doppen, plak de gaten eens af, beter dan niets ;)

EDIT2: boel eens met lopende motor (voorzichtig) aan de uitlaatbochten, mocht er 1 of meerdere cilinders niet mee doen zal die bocht koud zijn. Of beter gezegd niet heet.

Als het een enkele cilinder is kan het zo simpel zijn als wat vuil in de carbs. Laat de vlotterbakjes eens leeglopen, met een beetje geluk komt daar de troep er mee uit
 
De slang hoort iig niet aan de airbox zoals je voor stelt. Daar hoort een aftap slang aan die nergens aan vast zit, alleen een dopje aan het andere eind.

De zxr400 die ik hier heb staan heeft geen carburateur verwarming. De slang loopt van de kop direct naar het klepje aan de zijkant.
 

Bijlagen

  • _20190705_062527.JPG
    _20190705_062527.JPG
    95,2 KB · Weergaven: 11
  • _20190705_062859.JPG
    _20190705_062859.JPG
    47,7 KB · Weergaven: 9
Laatst bewerkt:
@nico95 Zonet de tank weer even geïnstalleerd en de motor gestart. Kon uiteindelijk ook nog een beetje gas geven zonder dat de motor uitviel! :) Cilinder 1 & 4 waren heet, cilinder 2 & 3 klein beetje lauw. Denk zelf dat dit de hitte van de andere cilinders kan zijn geweest. Heb bij de uitlaatbochten en bij de cilinders gevoeld.

De doppen ga ik voorlopig afplakken met duck tape.

@Nicolaas als ik het goed begrijp druppelt bij dat dopje dus rotzooi uit want normaal gesproken in een slangetje wordt opgevangen en wat je dan handmatig kan legen?

Op jouw eerste foto heb je daar iets hangen waar je het slangetje op kan aansluiten maar dat kan ik niet vinden. Wat is dat precies waar die op vast zit en waar dient het voor?

@g-flater vacuumslang denk ikzelf ook niet want die loopt volgens mij parallel met de benzineslang

Ik ga vandaar proberen de carburateur los te maken zodat ik o.a. de vlotterbakjes even kan bekijken/legen.

Jullie berichten helpen mij goed op weg! Mijn dank is dan ook groot :)
 
Laatst bewerkt:
@Nicolaas als ik het goed begrijp druppelt bij dat dopje dus rotzooi uit want normaal gesproken in een slangetje wordt opgevangen en wat je dan handmatig kan legen?

Op jouw eerste foto heb je daar iets hangen waar je het slangetje op kan aansluiten maar dat kan ik niet vinden. Wat is dat precies waar die op vast zit en waar dient het voor?

-Ja
-Het zwarte plastic pijpje (valve= klep) in het midden van de foto. Er staat maar 1 slang op die foto dus daar zal je toch wel uit komen?
 

Bijlagen

  • Capture.PNG
    Capture.PNG
    68,9 KB · Weergaven: 6
@Nicolaas: Echt bijzonder; dat ding wat jij omcirkeld is bij andere motoren het filter van van de carburateur verwarming. Meestal zit dit vol troep.
De hele constructie met alles erop en eraan is precies hetzelfde als bij andere Kawa's met carburateur verwarming. Ik ben daarom oprecht nieuwsgierig wat de rol is bij de ZXR 400 van dit.

P7060615C.jpg


@Kawa1997: Lees dit topic voor inspiratie: Carburateurs schoonmaken?
Dus niet alleen de vlotters eraf maar ook de sproeiers eruit.
 
Ik zie trouwens ook geen benzinefilter naast de brandstofpomp. Die zit er bij mij wel tussen.
Ben toevallig bezig aan de mijne.
 

Bijlagen

  • 15623973676252096029617920782226.jpg
    15623973676252096029617920782226.jpg
    105 KB · Weergaven: 5
Laatst bewerkt:
@Nicolaas: Echt bijzonder; dat ding wat jij omcirkeld is bij andere motoren het filter van van de carburateur verwarming. Meestal zit dit vol troep.
De hele constructie met alles erop en eraan is precies hetzelfde als bij andere Kawa's met carburateur verwarming. Ik ben daarom oprecht nieuwsgierig wat de rol is bij de ZXR 400 van dit.

Ik denk niet dat het een filter is. Het heet, ook bij de ZX7R waarvan jij een foto post, een Valve assy. Zal denk ik een terugloop of overdruk klep zijn ofzo. (en een filter van €70 ex. zou een beetje duur zijn he?! ;)
 
Hoi allen,

Even een korte update!

Het kost mij allemaal wat meer uurtjes dan anderen maar heb de carburateur eruit. Ga nu proberen om hem zelf schoon te maken maar moet helaas het weekend werken :(

Maar wil ook nog een aantal dingen bestellen zoals een nieuw benzinefilter + doppen luchtbox + eventueel ontbrekende schroeven. (Weet niet of die makkelijk te bestellen zijn)
Als iemand nog aanvullingen heeft, laat het me weten!

@Kabouter Puntmuts ik ga het topic zeker gebruiken! Bedankt :)
 
@nico95 Zonet de tank weer even geïnstalleerd en de motor gestart. Kon uiteindelijk ook nog een beetje gas geven zonder dat de motor uitviel! :) Cilinder 1 & 4 waren heet, cilinder 2 & 3 klein beetje lauw. Denk zelf dat dit de hitte van de andere cilinders kan zijn geweest. Heb bij de uitlaatbochten en bij de cilinders gevoeld.

De doppen ga ik voorlopig afplakken met duck tape.

@Nicolaas als ik het goed begrijp druppelt bij dat dopje dus rotzooi uit want normaal gesproken in een slangetje wordt opgevangen en wat je dan handmatig kan legen?

Op jouw eerste foto heb je daar iets hangen waar je het slangetje op kan aansluiten maar dat kan ik niet vinden. Wat is dat precies waar die op vast zit en waar dient het voor?

@g-flater vacuumslang denk ikzelf ook niet want die loopt volgens mij parallel met de benzineslang

Ik ga vandaar proberen de carburateur los te maken zodat ik o.a. de vlotterbakjes even kan bekijken/legen.

Jullie berichten helpen mij goed op weg! Mijn dank is dan ook groot :)

cilinder 2 en 3 koud, volgensmij zitten die beide op dezelfde bobine? mocht het probleem zich zo blijven voordoen is dat ook iets waar je naar kunt kijken!

als je de carburateur echt goed schoon wil maken is dit wel een mooi stukje begeleidende tekst: How to strip and clean your carbs - www.zxrworld.co.uk
als je het echt goed wil doen zou je hem moeten ultrasoon reinigen. maar je kunt ook eerst kijken in hoeverre dit helpt, volgende keer heb je ze er vele malen sneller uit ;)
 
cilinder 2 en 3 koud, volgensmij zitten die beide op dezelfde bobine? mocht het probleem zich zo blijven voordoen is dat ook iets waar je naar kunt kijken!

als je de carburateur echt goed schoon wil maken is dit wel een mooi stukje begeleidende tekst: How to strip and clean your carbs - www.zxrworld.co.uk
als je het echt goed wil doen zou je hem moeten ultrasoon reinigen. maar je kunt ook eerst kijken in hoeverre dit helpt, volgende keer heb je ze er vele malen sneller uit ;)

Misschien gekke vraag maar vonken de bougies nog wel wanneer de bobine kapot is?

Heb ik ook naar gekeken. Zag ook dat die apparaatjes (in het klein) niet al te duur zijn. Het lijkt me wel leuk om zo’n apparaatje in de toekomst een keer aan te schaffen. Ik heb alleen nog niet uitgezocht in hoeverre de kwaliteit achteruit gaan t.o.v. de grotere machines bij een motorzaak.
Ga de carburateur eerst zelf schoonmaken en hoop dat de motor daardoor beter gaat lopen!
 
daar had ik overheen gelezen! als hij echt kapot is niet, maar het kan wel een slechte vonk wezen. maar het kan natuurlijk ook toevallig zijn dat de twee carburateurs van deze cilinders lastig doen! als het wel blijft voordoen na het schoonmaken kun je altijd eens proberen om de bobines om te wisselen, dan kom je er gauw genoeg achter.

ik heb zelf ook zo'n goedkopere, 6L dacht ik. werkt opzich prima! ik ben te goedkoop dus geen dure speciale vloeistof erbij, gewoon wat dasty vermengen met water voldoet voor mij. ding was dacht ik iets van 120 euro

laat maar eens weten wat je allemaal tegenkomt en hoe het afloopt!
 
Terug
Bovenaan Onderaan