Kawasaki ZXR 400 topic deel 44:laat het voorjaar maar komen!

Ik vraag mij af was bassj voor benzine tankt,is dat E10 dan kan het zijn dat die benzine de rubber topjes van de
vlotternaalden aantast.Beter is het om dan 98 te tanken.
Ik heb de motor net 2 weken. Heb de oude benzine weggegooid en inderdaad 98 getankt. Motor heeft 2 jaar stilgestaan, maar ik denk wel 5.
Heb met een camera in de tank gekeken maar geen enkel spoor van roest. Wel bezinksel die ik eruit heb gespoeld. Ook meteen de benzinekraan gereviseerd.
Ik hoop dat, als ik de nieuwe vlotternaalden heb gemonteerd, het probleem weg is.
Vind het alleen raar dat ie wel gewoon goed heeft gelopen en dan opeens stroomt een carburateur over. Nog niet meegemaakt dus dat is nieuw voor me.
Maar het komt goed!
Eerst lekker op vakantie en daarna hobbyen we weer lekker verder!
 
Zo! Weer terug van vakantie. Ondertussen heb ik een revisie-setje ontvangen en meteen gemonteerd.
Wat opviel was dat de vlotternaalden in de nieuwe set 1 mm. korter waren. Wat daar de reden van is weet ik niet maar misschien zaten de verkeerde naalden er in.
Ook was duidelijk te zien dat er bramen zaten aan de binnenzijde van de vlotternaaldhouders. Blijkbaar hebben ze die ooit met een punttang eruit getrokken en dan krijg je dit.
Maar goed, alles in elkaar gezet, motor gestart en die liep mooi rustig en pakte goed op. Ook geen lekkage of carburateurs die overliepen.
Wilde ik vandaan de motor ophalen en naar huis rijden en blijkt ie ineens op 3 cilinders te lopen. Even beetje warm laten draaien en toen ff paar keer flink gas gegeven. Hij was vorige keer ook flink verzopen. Uiteindelijk kreeg de 4e cilinder er ook weer zin en liep ie prima.
Toen begon het hard te regenen en heb ik nóg niet proef kunnen rijden.
De vooruitzichten zijn goed dus morgen of zondag een nieuwe poging om een rondje te doen.
 
Vandaag proef gereden. Loopt nu goed. Onder 4500 rpm pakt ie nog wat moeilijk op maar dat zal ook bij het hoogtoerige karakter horen en ik ben zelf een 1000cc gewend. Die hoeft niet zoveel toeren te maken om grote stappen te zetten.
Mijn vriendin reed erachter en zei dat ie bij het snel wegrijden heel even een klein beetje zwart rookte. Zal nog iets te rijk staan maar dat zie ik nog wel ff aan.

Heb ik nog een vraag: iemand een tip om de standaard 5cm te verlengen? Hij staat zo enorm scheef. Of weet iemand of een standaard van een ander model Kawaatje misschien ook past?
 
Heb ik nog een vraag: iemand een tip om de standaard 5cm te verlengen? Hij staat zo enorm scheef. Of weet iemand of een standaard van een ander model Kawaatje misschien ook past?

lol, ik geef al mijn standaards steeds een knik omdat ik vind dat moto's altijd veel te recht staan. zeker als hij op een lichte helling staat hebben ze dan niet veel nodig om om te vallen.
 
Ik vond nog een uitreksel van de kwalificaties van het Belgische Gedinne 2019.
Helaas staan er geen merken voor, maar omdat ik elk jaar deelneem (uitgezonderd 2019 want weekend ervoor gevallen) ken ik de motoren vrij goed.

De evo GR 2 zijn allemaal zxr 400's ook de eerste plaats. (die is weggevallen)

 
Laatst bewerkt:
Hoi! Ik hoop dat ik even mag inbreken in jullie topic. 😇 Ik ben Jeroen en ik heb een ZXR400(L3) in de garage staan die ik aan het opknappen ben voor m'n broertje (deels ingegeven door nostalgie, mijn eerste motor was een ZXR400L1😍). Het (technische) opknappen loopt (hopelijk) op z'n einde na:
- nieuwe NAKS+ketting
- nieuwe gebruikte kop (ivm ingesleten nokkenaspassing)
- nieuwe gebruikte bobine
- nieuwe brandstofpomp
- nieuwe olie+filter
- nieuwe bougies
- nieuw benzine filter
- nieuwe koelvloeistof
- stapel pakkingen
- nieuwe gebruikte voorband
- nieuw voortandwiel
- nieuw kuipruitje
- nieuw luchtfilter
- nieuwe voorvorkseals+olie
- rempomp (voor) gereviseerd
- remklauwen (voor) gereviseerd
- nieuwe kentekenverlichting
- nieuwe kentekenplaat houder
- nieuwe bedrading voor knippers achter/achterlicht/kentekenverlichting
- carburateurs schoongemaakt en gereviseerd (middels revisiekitje)

Dat laatste is ook direct de reden voor mijn post: inmiddels start en loopt het ding weer (jeeeuj), maar het stationair toerental is niet constant: soms loopt ie rond de 1500rpm, soms rond de 4000rpm. Hij reageert wel op stellen met de stationair toerental schroef (dat zwarte draaiknopje aan de rechterkant van het frame waarmee de gaskleppen ietsje open op dicht gedraaid kunnen worden), maar dat levert ook geen constant resultaat op. Verder reageert ie slecht op het gas, alsof ie initieel smoort en daarna weer oppakt (tot maximaal zo'n 9000rpm, verder komt ie niet). Ik voed de carbs momenteel vanuit een los flesje benzine dus staat van de tank is niet het probleem of de oplossing. De inlaatrubbers zijn in redelijke staat/lekken niet. Verdere mogelijkheid tot valse lucht is er volgens mij niet. Wat mij doet vermoeden dat synchroon stellen en afstellen van de carbs wellicht de sleutel is naar een fatsoenlijk resultaat. Is er wellicht iemand in de buurt van Alkmaar die een carbtune (oid) heeft en mij een keer een uurtje wil helpen hiermee in ruil voor een krat pils oid?

Een carbtune kopen vind ik een beetje zonde voor eenmalig gebruik (aangezien de ZXR in principe naar m'n broertje gaat en ik zelf alleen injectie fietsen heb). Motorzaken weet ik zelf ook wel te vinden, maar zijn niet erg happig om verder te gaan "nadat je er zelf aan hebt lopen prutsen" of "wij het vervolgens weer moeten repareren nadat je het zelf vern**kut hebt en er niet meer uitkomt" (letterlijke woorden)...
 

Bijlagen

  • IMG-20200126-WA0002.jpeg
    IMG-20200126-WA0002.jpeg
    133 KB · Weergaven: 15
Hoi! Ik hoop dat ik even mag inbreken in jullie topic. 😇 Ik ben Jeroen en ik heb een ZXR400(L3) in de garage staan die ik aan het opknappen ben voor m'n broertje (deels ingegeven door nostalgie, mijn eerste motor was een ZXR400L1😍). Het (technische) opknappen loopt (hopelijk) op z'n einde na:
- nieuwe NAKS+ketting
- nieuwe gebruikte kop (ivm ingesleten nokkenaspassing)
- nieuwe gebruikte bobine
- nieuwe brandstofpomp
- nieuwe olie+filter
- nieuwe bougies
- nieuw benzine filter
- nieuwe koelvloeistof
- stapel pakkingen
- nieuwe gebruikte voorband
- nieuw voortandwiel
- nieuw kuipruitje
- nieuw luchtfilter
- nieuwe voorvorkseals+olie
- rempomp (voor) gereviseerd
- remklauwen (voor) gereviseerd
- nieuwe kentekenverlichting
- nieuwe kentekenplaat houder
- nieuwe bedrading voor knippers achter/achterlicht/kentekenverlichting
- carburateurs schoongemaakt en gereviseerd (middels revisiekitje)

Dat laatste is ook direct de reden voor mijn post: inmiddels start en loopt het ding weer (jeeeuj), maar het stationair toerental is niet constant: soms loopt ie rond de 1500rpm, soms rond de 4000rpm. Hij reageert wel op stellen met de stationair toerental schroef (dat zwarte draaiknopje aan de rechterkant van het frame waarmee de gaskleppen ietsje open op dicht gedraaid kunnen worden), maar dat levert ook geen constant resultaat op. Verder reageert ie slecht op het gas, alsof ie initieel smoort en daarna weer oppakt (tot maximaal zo'n 9000rpm, verder komt ie niet). Ik voed de carbs momenteel vanuit een los flesje benzine dus staat van de tank is niet het probleem of de oplossing. De inlaatrubbers zijn in redelijke staat/lekken niet. Verdere mogelijkheid tot valse lucht is er volgens mij niet. Wat mij doet vermoeden dat synchroon stellen en afstellen van de carbs wellicht de sleutel is naar een fatsoenlijk resultaat. Is er wellicht iemand in de buurt van Alkmaar die een carbtune (oid) heeft en mij een keer een uurtje wil helpen hiermee in ruil voor een krat pils oid?

Een carbtune kopen vind ik een beetje zonde voor eenmalig gebruik (aangezien de ZXR in principe naar m'n broertje gaat en ik zelf alleen injectie fietsen heb). Motorzaken weet ik zelf ook wel te vinden, maar zijn niet erg happig om verder te gaan "nadat je er zelf aan hebt lopen prutsen" of "wij het vervolgens weer moeten repareren nadat je het zelf vern**kut hebt en er niet meer uitkomt" (letterlijke woorden)...
Ik neem aan dat je de benzine via de benzinepomp laat lopen,zo niet dan dat eens proberen.
 
Jazeker, het staat er misschien wat ongelukkig, maar ik heb de aanvoerslang die normaal op de tank aangesloten zit in een fles benzine hangen, dus verder het normale brandstofcircuit. 👍 Maar thnx voor het meedenken!
 
Jazeker, het staat er misschien wat ongelukkig, maar ik heb de aanvoerslang die normaal op de tank aangesloten zit in een fles benzine hangen, dus verder het normale brandstofcircuit. 👍 Maar thnx voor het meedenken!
Klepspeling goed staan?
 
Jup, ook nagelopen en waar nodig bijgesteld, was ik vergeten te vermelden. Nokkenastiming staat ook op de OEM streepjes.
 
Jup, ook nagelopen en waar nodig bijgesteld, was ik vergeten te vermelden. Nokkenastiming staat ook op de OEM streepjes.
Dan maar eens kijken of de gasschuiven wel helemaal open gaan,want met synchroniseren zal hij misschien weel beter lopen
maar voor de hoge toeren maakt het niks uit,of ze moeten wel heel erg ongelijk staan dat er een gasklep niet volledig open gaat,
dat laatste moet je dan ook kunnen zien als je de gasgreep volledig open draait.
 
De air/fuel is afgeregeld op elkaar.
Als de brommer te arm staat,door teveel lucht zal ie inhouden en zijn maximale toerental niet halen
 
Ik haak ook even aan bij dit topic vanuit een wat roestig account. Mijn zoon heeft een ZXR400L2 die bijna 2,5 jaar heeft stilgestaan en niet wil starten. Oude brandstof is uit hele systeem gehaald, benzinetank is van binnen roestvrij. Carburateurs heb ik er afgehaald, zien er nog goed uit en daar waar nodig schoongemaakt. Stationair sproeiers (pilot jet) zaten in de doorgang verstopt en zijn weer gangbaar gemaakt. Hoofdsproeiers (main jet) zijn ook open. Alle lucht/brandstof kanalen in de carburateur doorgeblazen. Vlotternaalden en buizen zien er nog goed uit, maar zijn mogelijk verouderd (rubber tip)? Vlotters staan op 10 a 11 mm hoog. Stationair/lucht schroeven staan 1,5 uitgedraaid vanaf volledig ingedraaid. De bougies zijn nieuwe en geven een vonk (buiten het blok getest). De brandstofpomp werkt. Ik start zonder luchtfilterhuis en met benzine (RON98) vanuit een flesje aangesloten op het benzinefilter. Tijdens het eerste moment van starten maakt hij tijdens de eerste slagen aanstalten om aan te slaan, inclusief plof uit de uitlaat. Langer doorstarten resulteert in een verzopen motor met natte bougies. Graag maak ik gebruik van jullie kennis om verder uit te puzzelen wat de oorzaak van het niet starten kan zijn en hoe dit verholpen kan worden. Hierbij denk ik aan:
- Wat moet sowieso vervangen worden na lange stilstand?
- Ultrasoon reinigen van carburateurs?
- Vervangen vlotternaalden en buizen (carb revisiesetje)?
- Beste procedure om te starten (wel/geen choke, gas)

Graag hoor ik jullie ideeën.
 
Ik haak ook even aan bij dit topic vanuit een wat roestig account. Mijn zoon heeft een ZXR400L2 die bijna 2,5 jaar heeft stilgestaan en niet wil starten. Oude brandstof is uit hele systeem gehaald, benzinetank is van binnen roestvrij. Carburateurs heb ik er afgehaald, zien er nog goed uit en daar waar nodig schoongemaakt. Stationair sproeiers (pilot jet) zaten in de doorgang verstopt en zijn weer gangbaar gemaakt. Hoofdsproeiers (main jet) zijn ook open. Alle lucht/brandstof kanalen in de carburateur doorgeblazen. Vlotternaalden en buizen zien er nog goed uit, maar zijn mogelijk verouderd (rubber tip)? Vlotters staan op 10 a 11 mm hoog. Stationair/lucht schroeven staan 1,5 uitgedraaid vanaf volledig ingedraaid. De bougies zijn nieuwe en geven een vonk (buiten het blok getest). De brandstofpomp werkt. Ik start zonder luchtfilterhuis en met benzine (RON98) vanuit een flesje aangesloten op het benzinefilter. Tijdens het eerste moment van starten maakt hij tijdens de eerste slagen aanstalten om aan te slaan, inclusief plof uit de uitlaat. Langer doorstarten resulteert in een verzopen motor met natte bougies. Graag maak ik gebruik van jullie kennis om verder uit te puzzelen wat de oorzaak van het niet starten kan zijn en hoe dit verholpen kan worden. Hierbij denk ik aan:
- Wat moet sowieso vervangen worden na lange stilstand?
- Ultrasoon reinigen van carburateurs?
- Vervangen vlotternaalden en buizen (carb revisiesetje)?
- Beste procedure om te starten (wel/geen choke, gas)

Graag hoor ik jullie ideeën.

Als hij verzuipt tijdens starten ka het dat de vlotternaalden niet goed afdichten.
Probeer te starten zonder de brandstofpomp er tussen.
Stationeerjets zouden volgens wphb. Op 1.3/4 tot 1.5/8 moeten staan. Ik draai ze 2 slagen terug.
Mooiste is ultrasoon reinigen.
 
Thanx! Ik zal vandaag proberen te starten zonder brandstofpomp en met airbox + luchtfilter er op. Stationair jets verwacht ik niet veel van met starten alleen, maar kan ik altijd nog een beetje mee spelen.
 
Klinkt logisch, ik ga er van de week even naar kijken!

Het was een lange week, zullen we maar zeggen. ;-) In de tussentijd bleek de accu (ondanks vrij regelmatig aan de acculader) het niet meer te willen doen...

Even gecheckt en de gaskleppen gaan bij volgas allemaal volledig open.

Na plaatsen van een andere accu de pilot screws (ik weet even niet wat de correcte Nederlandse vertaling is) op 1,5 slag open gezet (ik las in het handboek 1,5-1,75 slag open als standaard, die stonden respectievelijk op 2/1,875/1,875/2 slagen open) en de snorkel gemonteerd. De vlotter hoogte heb ik tijdens het schoonmaken gecontroleerd en valt binnen de marges die ik had gevonden (11mm +/-2mm).

Met de choke vol open (de hendel op het stuur vol naar achter getrokken, je mag het ook lezen als choke volledig dicht, dat schijnt nog al eens tot discussie te leiden en dat is niet mijn insteek) draait ie enigszins regelmatig zo'n 4000rpm. De choke dicht(er) zetten (hendel naar voren) resulteert in vrijwel direct afslaan bij de kleinste verschuiving van de hendel al. Met de choke dicht (/naar voren) slaat de motor ook niet meer aan bij startpoging. De gashendel aanraken resulteert in toerenval ipv toename en als ik de gashendel ietsje geopend hou, slaat de motor ook af. Na gas los lijkt ie wel weer op te pakken en herstelt het toerental uiteindelijk weer richting ~4000rpm. Lijkt mij persoonlijk een overschot aan benzine in beide gevallen (zowel gashendel als choke), maar ik snap niet waarom of hoe ik dat moet oplossen. Wie weet raad?
 
Ik heb ze zelf schoongemaakt. Eerste keer carburateurs schoonmaken, dus mogelijk dat daar de fout zit. Ik heb ze per carburateur uit elkaar gehaald tot ik niks meer kon vinden wat los kon en alle losse delen (behalve de rubber membranen en de vlotters) een uurtje in een bak carburateur reiniger laten weken, daarna droog gespoten met perslucht. Alle delen die ik eruit heb gehad leken open, maar ik heb er dus niet veel verstand van zoals gezegd. Alles in elkaar gezet met verse pakkingen uit een revisie kit. Ik heb helaas geen ultrasoon reiniger, dus daar kon ik ze niet in leggen... Alles weer demonteren en wegbrengen naar iemand die er wel verstand van heeft dan dus?
 
Terug
Bovenaan Onderaan