Kawasaki ZXR 400 topic deel 44:laat het voorjaar maar komen!

Van de 400cc's vierpotters (cbr400rr, fzr400rr, zxr400, vfr400) is de zxr één van de kleinere?
Ik zou dolgraag zo'n machine hebben maar ik ben 1.93 met vrije lange benen en een slechte knie. Moet ik het uit mijn hoofd zetten?
Om kort te zijn Ja,ze zijn oorspronkelijk voor de Japanse thuismarkt ontworpen en Japanners zijn over
het algemeen niet groot van postuur,en dit geld voor alle 400cc sportmotortjes,je zal misschien je er wel
op kunnen wringen,maar comfortabel zitten zal het niet,een CB1 zal misschien wel gaan,die heeft geen kuip
en dus wat meer ruimte om je benen kwijt te kunnen.
Je komt er dan ongeveer zo op te zitten,
Bron: https://www.google.nl/url?sa=t&rct=...le-ergo.com/&usg=AOvVaw08_hzgD2usakSmYNQgDYFY
04wm0437JbRcJUyUyUyUyUy0n.png
 
Laatst bewerkt:

Hier komt ie vandaan... Kost een paar centen, maar kon m inderdaad verder niet vinden...

voor zover ik kan zien is ook daar de spanner niet meer leverbaar.. 😔
 
Van de 400cc's vierpotters (cbr400rr, fzr400rr, zxr400, vfr400) is de zxr één van de kleinere?
Ik zou dolgraag zo'n machine hebben maar ik ben 1.93 met vrije lange benen en een slechte knie. Moet ik het uit mijn hoofd zetten?
Dan zou de zxr overslaan. Zelf laatst op proefgereden. Het viel me mee hoe het zat, maar met mijn 1.82 zat ik met mijn knie tegen de kuip en moest ik elke keer mijn bewust dubbelvouwen om de achtereen te gebruiken. Dat van die koop zou ik wel mee kunnen leven, maar die achter vond ik wel storend.

Maar goed, dat is alleen op basis van een proefrit. Wellicht dat anderen met meer ervaring een ander beeld hebben
 
Dan zou de zxr overslaan. Zelf laatst op proefgereden. Het viel me mee hoe het zat, maar met mijn 1.82 zat ik met mijn knie tegen de kuip en moest ik elke keer mijn bewust dubbelvouwen om de achtereen te gebruiken. Dat van die koop zou ik wel mee kunnen leven, maar die achter vond ik wel storend.

Maar goed, dat is alleen op basis van een proefrit. Wellicht dat anderen met meer ervaring een ander beeld hebben
Als je zo lang ben en ook nog een slechte knie heb is denk ik iedere sportmotor een kwelling om op te rijden,
uitgezonderd misschien een ouder model Honda zoals een begin jaren 2000 Fireblade of VFR 750 tot 800.
Dan kan je beter een naked of All road kiezen.Ik heb zelf op bijna alle 400,s gereden en er zelf 2 gehad een NC30 en RVF400,met mijn 1.81 ging dat net ,maar echt comfortabel was het niet,ik was ze dan ook vrij snel zat en ook het gebrek aan koppel miste ik te veel.
Maar het zijn wel heel mooie motortjes om te zien,vooral de V4 Honda motortjes zoals de RVF400.
 
Bedankt voor de info iedereen. Dat van die CB1 was wel een goede suggestie overigens. Toch maar eens kijken.

Als je zo lang ben en ook nog een slechte knie heb is denk ik iedere sportmotor een kwelling om op te rijden,
uitgezonderd misschien een ouder model Honda zoals een begin jaren 2000 Fireblade of VFR 750 tot 800.
Dan kan je beter een naked of All road kiezen.Ik heb zelf op bijna alle 400,s gereden en er zelf 2 gehad een NC30 en RVF400,met mijn 1.81 ging dat net ,maar echt comfortabel was het niet,ik was ze dan ook vrij snel zat en ook het gebrek aan koppel miste ik te veel.
Maar het zijn wel heel mooie motortjes om te zien,vooral de V4 Honda motortjes zoals de RVF400.

Welke zou je zeggen dat het grootste was? De fzr400 staat niet op cycle ergo.
 
Ik heb ook op de CBR gezeten. Die was inderdaad volgens mij kleiner, maar qua zitpositie zat die wel beter.
 
Iemand interesse is een nieuwe set ketting en tandwielen van DID.
Bouwjaar 1991 tot 2002

Prijs is 85,- Inclusief verzendkosten, nieuw koste deze 155,-.
 
Ik kom hier een berichtje posten om vooral de loftrompet af te steken van de oude zxr 400.

Begin deze week nog een vrij rijden dagje gepland op Mettet.
De zxr 400 een hele grote beurt gegeven + distributieketting vervangen en eindelijk voor het eerst zijn rondjes kunnen rijden.

Het is een venijnig wespje. Je moet liefst boven de 11000tr blijven om de (snelle) gang erin te houden, maar o zo veel beter dan de peperdure aprilia rs250/rgv250 die nauwelijks 2000tr/min powerband hebben. Hier heb je een dikke 3000tr/min en sterker aanvoelen.

Geheel toevallig reed er ook de laatste versie zxr 400 mee van 2018. De man reed voor wat ie waard was en mijn bochtensnelheid was nauwelijks beter, maar het remmen en topvermogen van mijn oude fiets gaf hem geen kans.

Helaas had ik speling ergens in mijn voorvork (alhoewel nieuwe balhoofdlagers en heel de vork uit elkaar is geweest, maar o dom de bussen niet vervangen) en dit gaf geen vertrouwen om tot aan de apex diep te remmen.

Het is bijna een kant en klare racefiets en zeker een perfect dagje vrij rijden fiets.
Fysiek is het wel een uitdaging, want mijn kamaeraad met de gsxr 1000 kon toeren vanaf 4000 omw. en ik moest mijn naald altijd zeer hoog houden anders contact met bvb de suzuki srad 750 kwijt.
Na 3 sessies was ik toe aan een lange lunchpauze en het is inderdaad een klein fietsje (1m79 /90kg) maar wat draait dit motorblok toch verslavend goed reeds standaard.

Behalve de zitpositie vind ik de oude beter dan de nieuwe. :Y :t



Hier foto op Gedinne. ZXR stond er werkloos bij, want het baasje was een week ervoor afgegaan tijdens een andere wedstrijd en dacht in zijn optimisme dat het wel mee zou vallen een week later. Helaas was mijn knie waardeloos en er naar kijken deed al zeer.
En op een zxr moet je veel bewegen en knie gebruiken dus heb ik de handdoek in de ring gegooid en wat gaan helpen met de vrijwillige baan-commissarissen


DSC_0006 - kopie.JPG
 
Hallo Jan :
Als het keihin zijn dan van bvb 90 naar 92,5 of 95....? (merk en grootte niet voor waarheid nemen, moet ik nakijken. is voorbeeld...)
Dat wil ik er zeker aan uitgeven.
Naald 1 stand verhogen? (heb er met groefjes, maar naald is scherper en heb nog kleine rondelletjes voor onder de niet instelbare standaard naaldjes)
 
mijn dealer vroeger heeft ooit eens een ZXR400 overgenomen om de allereerste Club-MET race ooit mee te rijden. Hij en ik. En nog gewonnen ook 8-)

Heb er toen wat op straat mee gereden om te wennen en powerband was inderdaad zoals jij beschrijft . weet dat hij er nog voor de race grotere sproeiers in gestoken had en dat het een "groot" verschil was, powerband was een 2000-tal toeren groter. welke sproeiers weet ik niet, maar veel groter zal het niet geweest zijn.

movia1.jpg
movia3.jpg
movia4.jpg


ik ben diegene met dat mooie oranje-bruine pak :$ had toen nog geen idee of mij dat wel ging liggen, dus de goedkoopste winkeldochter gekocht die ik kon vinden :+
 
jou heb ik maar enkele keren gezien, maar daarna altijd herkenbaar. _O-;)

O en ik merk ook dat amateur podiums altijd van een verschrikkelijke kwaliteit zijn als toevallig ik er eens op staat.
Dat is een wetmatigheid heb ik al gemerkt.
Wat moet ik mijn kleinkinderen nu tonen ?
 
Kleine anekdote. In Chimay 2015 begon in België de EVO klasse.
Een bont allegaartje van 250 2t/ 400 4 cyl/ tot 850cc 1cyl.
En omdat het deelnemersveld nog niet groot was, rijden we samen met die honda's 54x54 125cc rs 2t addergebroed. :)

Ik had weer de minst geprepareerde motorfiets van het veld en behalve tape op de koplamp, pinkers, nummerplaat, pootje en spiegels eraf had ik er niets aan gedaan... Budget 1250€ was ik al voorbij en vond het reeds welletjes. (en zeggen dat NL's zuunig zijn ! :X)

Ik was ergens in het middenveld bij de start, maar geen 2 ronden later kreeg ik het aan de stok met een zwerm insecten waar ik zeer zenuwachtig van werd.

Nog nooit hadden 16-17 jarigen mij danig gepest op die gillertjes terwijl de vaders/ heel de kroost langs de kanten flinke armbewegingen gaven om hun zoon te supporteren.
Dat respecteert geen ouwe zak, dat ziet gaten om voorbij te gaan waar ik er geen zie en als klap op de vuurpijl proberen ze Marquez-gewijs een dwars remmaneuver ten beste te geven.
Het was echt zoals muggen wegjagen. Je geeft een klap en denkt, ziezo : daar zijn we vanaf en 3 tellen later zijn ze er met 2.

Een honda rs 125 is een moeilijke motor om vloeiend de gang in te houden. (jaja, de koppeling laten slippen, zeggen de beste stuurlui , maar doe het eens netjes tijdens een wedstrijd gedurende 8 ronden, ik kan dat niet!) Dus opletten bij overmoedige beginners die jou uitremmen, meestal remmen ze zich dood en is de snelheid weg. Ik had na enkele ronden door om ze snel weer binnen of buitenom terug voorbij te gaan, maar die puisterige pubers leerden ook snel en die truuk ging steeds minder goed werken.


Was een zeer leuk raceje. Het eindresultaat weet ik bewust niet meer. Weggezakt in het moeras van de tijd.

IMG_7478[1] - kopie.jpg

De aandachtige kijker ziet ook dat ik flink beter ben gekwalificeerd dan SITO Pons. *O*:?



2015-07-26%202431%20Chimay[1].jpg
 
Kleine anekdote. In Chimay 2015 begon in België de EVO klasse.
Een bont allegaartje van 250 2t/ 400 4 cyl/ tot 850cc 1cyl.
En omdat het deelnemersveld nog niet groot was, rijden we samen met die honda's 54x54 125cc rs 2t addergebroed. :)

Ik had weer de minst geprepareerde motorfiets van het veld en behalve tape op de koplamp, pinkers, nummerplaat, pootje en spiegels eraf had ik er niets aan gedaan... Budget 1250€ was ik al voorbij en vond het reeds welletjes. (en zeggen dat NL's zuunig zijn ! :X)

Ik was ergens in het middenveld bij de start, maar geen 2 ronden later kreeg ik het aan de stok met een zwerm insecten waar ik zeer zenuwachtig van werd.

Nog nooit hadden 16-17 jarigen mij danig gepest op die gillertjes terwijl de vaders/ heel de kroost langs de kanten flinke armbewegingen gaven om hun zoon te supporteren.
Dat respecteert geen ouwe zak, dat ziet gaten om voorbij te gaan waar ik er geen zie en als klap op de vuurpijl proberen ze Marquez-gewijs een dwars remmaneuver ten beste te geven.
Het was echt zoals muggen wegjagen. Je geeft een klap en denkt, ziezo : daar zijn we vanaf en 3 tellen later zijn ze er met 2.

Een honda rs 125 is een moeilijke motor om vloeiend de gang in te houden. (jaja, de koppeling laten slippen, zeggen de beste stuurlui , maar doe het eens netjes tijdens een wedstrijd gedurende 8 ronden, ik kan dat niet!) Dus opletten bij overmoedige beginners die jou uitremmen, meestal remmen ze zich dood en is de snelheid weg. Ik had na enkele ronden door om ze snel weer binnen of buitenom terug voorbij te gaan, maar die puisterige pubers leerden ook snel en die truuk ging steeds minder goed werken.


Was een zeer leuk raceje. Het eindresultaat weet ik bewust niet meer. Weggezakt in het moeras van de tijd.

Bekijk bijlage 1517848
De aandachtige kijker ziet ook dat ik flink beter ben gekwalificeerd dan SITO Pons. *O*:?



Bekijk bijlage 1517849

Mooi verhaal 👍
Dit jaar luttenberg🤔
 
Luttenberg ken ik niet....zoals Oss trouwens.
Naar het schijnt zijn het regelmatigheidswedstrijden en geen endurance of races....? Is dat correct.🤔 ?
 
Terug
Bovenaan Onderaan