Kawasaki ZXR 400 topic deel 44:laat het voorjaar maar komen!

Heren en dames van de zxr 400 topic.
Ik heb een een technisch probleem met de zxr 400 L3. 1993 dus.
Maandag jl. ben ik nog eens gaan oefenen met de zxr 400 op Mettet en heb ei zo na een zware highside gehad door koelwater dat op mijn achterband stroomde.:X
Vandaag eens tijd gemaakt om het lek te vinden en het komt uit het inspectiegaatje van de waterpomp.
Dichting stuk. Waar vind ik een reparatiekit voor die pomp?
cmsnl heeft dit niet ?

De technische tekening en de owners manual geven geen exploded view van de dichtingen intern waar de aandrijfas doorsteekt. Bizar. :N
Er zullen 2 keeringen zijn. 1 intern en 1 die ik op de foto omcirkeld heb.
De andere omcirkeling is het kleine inspectiegaatje waar de koelvloeistof uitstroomde...
Naamloos.png
20201024_155549_resized (2).jpg
 
Laatst bewerkt:
Tja, ik ben ook al bij anderen te horen gegaan en het klinkt niet zo positief.
Bepaalde modellen hebben geen vervangingskit voor de waterpomp. Als daar de bourage stuk is, moet je heel de pomp vervangen.😢
Heeft iemand al eens zo'n pomp opengprutst?


20201025_113426_resized.jpg
 
Het is op een mislukking uitgedraaid. Met de pers de as eruitgedrukt. Op het randje van breken, want zat er met een ongeloofelijk kleine perspassing in.
Maar bij het verwijderen van de zware lager is het einde van de aandrijfasje voor een stukje gebroken. Zelfs met bescherming (had een blind busje gedraaid en over het einde van de as geschoven )
Het was het proberen waard. Helaas mislukt.
En de dichting achter het schoepenwieltje was inderdaad volledig stuk.
Een nieuwe pomp is in bestelling.

Een 2dehands pomp heb ik overwogen, maar ze zijn dun bezaaid en het is voor circuit en dan wil ik niet opnieuw een bijna klapper meemaken of erger door een dichting die eruitvliegt als de motor 14000tr draait.
 
mocht het iemand interesseren.
Waarschijnlijk hebben zxr 400 liefhebbers nog niet vaak de dichting achter de schoep van de waterpomp gezien, want dat is een onderdeel dat normaal niet demonteer baar is en daar zijn niet op 1-2-3 onderdelen voor te vinden.
Benieuwd wat het technische woord is van zo'n dichting. Als iemand het weet dan ga ik minder dom slapen dan ik ben opgestaan... O-)
De rubberen dichting (die was volledig gaar) net achter de schoep, de veer en een schotel voor in de behuizing. Bestaat uit 1 stuk.Nog nooit gezien.

Een drukveerdichting? 8-)


20201129_130218_resized.jpg


ander (nutteloos) weetje :
De rondetijden op Mettet met en zonder DB killer is ongeveer 2 seconden.
Heb de laatste sessie zonder gereden. Gokje. Zwaaien ze zwarte vlaggen op het einde van de dag ?

Het optoeren van het blokje doorheen de versnelling ging veel vlotter.

Het was geen liefde op het eerste gezicht zo'n 6 jaar geleden. Was de 2takt gewoon, maar dit is eigenlijk best heel leuk.
aanrader nu ze nog net betaalbaar zijn, want wordt een cultblokje vermoedelijk.
 
Hallo,

Ik heb een vraag over het zweten van olie bij mijn ZXR 400.
Er zweet olie van bovenaan de cilinder en dit loopt naar beneden. Motortje loopt verder perfect maar ik weet niet waar het vandaan komt.
Nu heb ik de kleppen onlangs gecontroleerd en uiteraard het deksel er af gehad maar lees ik ergens dat het mogelijk aan onderstaande pakkingringetjes kan liggen:
Het zou mogelijk gaan om nummer 11009-A.
Ik heb geprobeerd een foto te maken maar het is lastig om het goed in beeld te krijgen. Mijn hele blok is zeiknat van de mooie goudgele olie
...en zand. Ik ga morgens eerst een grondig dat motorblokje schoonmaken en dan heb ik hopelijk ook wat beter zicht.
Heeft iemand hier ook ooit hetzelfde gehad misschien?
 

Bijlagen

  • lrockercover.gif
    lrockercover.gif
    19,6 KB · Weergaven: 14
  • InkedIMG_20201228_192000_resized_20201228_072134176_LI.jpg
    InkedIMG_20201228_192000_resized_20201228_072134176_LI.jpg
    141,4 KB · Weergaven: 15
  • InkedIMG_20201228_191555_resized_20201228_072247185_LI.jpg
    InkedIMG_20201228_191555_resized_20201228_072247185_LI.jpg
    224,8 KB · Weergaven: 11
  • InkedIMG_20201228_192027_resized_20201228_072111720_LI.jpg
    InkedIMG_20201228_192027_resized_20201228_072111720_LI.jpg
    138,9 KB · Weergaven: 15
Kan heel best zijn dat je kleppendeksel krom is. Deksel er af halen en zonder de dikke rubber pakking op een glasplaat oid controleren. Deze deksel willen wel eens spontaan krom trekken na verloop van tijd.
 
alles wat jij omcirkelt zit tussen kop en cylinders. dus als het oliespoor niet hoger begint en dan tot aan de curkels loopt, komt het niet van het kleppendeksel maar van de cylinderkop pakking.

een H( eerste model) ? die hebben een te kleine radiator en blazer er regelmatig een koppakking door.
 
Dit lijkt me een L model. En voor de rest denk ik ook wat Jan zegt.
Het is een L in elk geval.
Loopt verder prima
alles wat jij omcirkelt zit tussen kop en cylinders. dus als het oliespoor niet hoger begint en dan tot aan de curkels loopt, komt het niet van het kleppendeksel maar van de cylinderkop pakking.

een H( eerste model) ? die hebben een te kleine radiator en blazer er regelmatig een koppakking door.
Het is een L model. Van 95 is hij.
Waar kan ik nog meer uit opmaken dat de koppakking misschien kapot is?
Koelvloeistof verliest hij niet, loopt op alle cilinders, draait heel netjes, compressie is goed.
Ik zou het niet weten eigenlijk.
 
Tis maar een detail naar uw zoektocht, maar voor zo'n problemen moet de kuip er wel af en het motorblok in de lekzone grondig kuisen en opnieuw laten draaien.
 
Tis maar een detail naar uw zoektocht, maar voor zo'n problemen moet de kuip er wel af en het motorblok in de lekzone grondig kuisen en opnieuw laten draaien.
Het is maar een detail maar zeker geen onbelangrijk detail.
Ik heb de kuip er al af en zal hem straks eens wat verder gaan ontleden.
 
Mijn kleine teen denkt dat zxr400's ook cult motoren zullen worden in de nabije toekomst.
Ik heb er dan eentje aangeschaft voor kleine restauratie.

Bijna klaar. Moest deze alleen optisch terug origineel krijgen..
Het viel niet mee de stukken te vinden voor democratische prijzen.
Ik wacht nog op de originele demper uit UK.
Dan nog de papieren omzetten naar Belgische oldtimer registratie. (model 1994)
20201227_122337_resized - kopie.jpg
 
Omdat ie in mijn huiskamer staat 🤗

De reden is dat mijn triumph in mijn tuinhuis/werkplaatsje stond.
Gruwelijk in de weg en het werd er een grote puinhoop .
Daar de triumph deels uit elkaar ligt maar ik toch ruimte wou ,heb ik de kawa in de huiskamer gezet en de triumph in mijn garage,waar ook mijn momo en sym staan.
Plus het is ook een plaatje om naar te kijken😍😍
 
Terug
Bovenaan Onderaan