Kawasaki ZXR 400 topic deel 44:laat het voorjaar maar komen!


Dan heb je wel alleen de losse slangen zonder aansluit stukken.
 
Hallo mede ZXR400 fans!

Ik ben een hele lange tijd niet meer actief geweest op het forum en recentelijk besloten mijn ZXR 400 uit 1993 in onderdelen te verkopen. De motor hebben we enkele jaren geleden omgebouwd naar een naked bike met custom sub frame en lederen zadel.

Mocht iemand interesse hebben in onderdelen dan hoor ik het graag. Ik heb ook een verkoop topic aangemaakt op het forum:
 

Bijlagen

  • 3.jpg
    3.jpg
    58 KB · Weergaven: 15
Ik ben redelijk nieuw op het forum en beginnend verslaafd aan motoren.

Op het moment ligt mijn zxr400 uit elkaar, omdat ik tijdens de reparatie van mijn uitlaat, gelijk maar even een grote (naloop) beurt doe.

Nu heb ik gemerkt dat mijn benzinefilter vochtig was (~4u na laatste rit) van benzine en er wat plakkerige benzinetroep in het filterhuis en op de bougiestekkers zat. Alles zit overwegend aan de linker kant (van de zijstandaard dus).

Op het forum lees ik veel over hangende vlotters, terugspugen benzine, etc. Voor mijn gevoel is deze viezigheid niet bovengemiddeld, wat denken jullie?
Ik denk dat deze onderdelen voor het laatst 6000km geleden is schoongemaakt door vorige eigenaar.

Nu de motor toch open ligt, nog tips voor wat ik moet controleren?
Ik ga doen:
-bougies
-benzinefilter
-luchtfilter
-koelvloeistof
-remvloeistof
-olie verversen
-remblokken

6000km geleden, op 35.500 nu 41.800, is het blok open geweest voor nokkenasketting, koppakking, kleppen, etc. Klepspeling 3000km geleden gecontroleerd, net voor mijn aanschaf.

Alvast bedankt!
 

Bijlagen

  • 20221101_214020.jpg
    20221101_214020.jpg
    207,9 KB · Weergaven: 25
Ik ben redelijk nieuw op het forum en beginnend verslaafd aan motoren.

Op het moment ligt mijn zxr400 uit elkaar, omdat ik tijdens de reparatie van mijn uitlaat, gelijk maar even een grote (naloop) beurt doe.

Nu heb ik gemerkt dat mijn benzinefilter vochtig was (~4u na laatste rit) van benzine en er wat plakkerige benzinetroep in het filterhuis en op de bougiestekkers zat. Alles zit overwegend aan de linker kant (van de zijstandaard dus).

Op het forum lees ik veel over hangende vlotters, terugspugen benzine, etc. Voor mijn gevoel is deze viezigheid niet bovengemiddeld, wat denken jullie?
Ik denk dat deze onderdelen voor het laatst 6000km geleden is schoongemaakt door vorige eigenaar.

Nu de motor toch open ligt, nog tips voor wat ik moet controleren?
Ik ga doen:
-bougies
-benzinefilter
-luchtfilter
-koelvloeistof
-remvloeistof
-olie verversen
-remblokken

6000km geleden, op 35.500 nu 41.800, is het blok open geweest voor nokkenasketting, koppakking, kleppen, etc. Klepspeling 3000km geleden gecontroleerd, net voor mijn aanschaf.

Alvast bedankt!
Ik zou me er niet zo heel druk om maken.
Het beetje vettigheid in het luchtfilter is vrij normaal omdat je carterontluchting er ook in uit komt.
En omdat je motor op de zijstandaard staat zakt het naar die kant.
Brandstoffilter zou je wat vaster kunnen zetten of de branstofslangen er wat verder er op duwen.
Eerst de boel maar eens schoon maken met remmenreiniger, daarna maar weer eens checken op lekkage.

Verder goed bezig met de check 👍
 
Vraag voor de ZXR 400 kenners onder ons. Ik heb een 1994 L4. Nu rammelt deze een beetje bij stationair draaien. Niks ernstigs, maar wel hoorbaar en het stoort mij omdat hij anderszinds mooi glad loopt. Nu weet ik dat de koppeling en de nokkenaskettingspanner beiden voor dit geluid kunnen zorgen, maar ik heb geen idee welke van de twee het is. Heeft er iemand een handige tip om daar zonder al te veel moeite / demonteren achter te komen?
 
EDIT : kettingspanner er uit en pen 46102 uit halen en deze 180° verdraaid er terug insteken, spant dan wat extra bij. ENKEL ALS TEST !! niet mee rijden zo.
als het gerammel dan weg is , is de ketting te lang en of de geleider versleten/gebroken.
let op : veel werk om die te vervangen, blok moet kantelen.

 
Laatst bewerkt:
Vraag voor de ZXR 400 kenners onder ons. Ik heb een 1994 L4. Nu rammelt deze een beetje bij stationair draaien. Niks ernstigs, maar wel hoorbaar en het stoort mij omdat hij anderszinds mooi glad loopt. Nu weet ik dat de koppeling en de nokkenaskettingspanner beiden voor dit geluid kunnen zorgen, maar ik heb geen idee welke van de twee het is. Heeft er iemand een handige tip om daar zonder al te veel moeite / demonteren achter te komen?
Is er een verschil bij koppeling i en los?
 
Vraag me altijd af hoe Nederlandse motoren hier ingeschreven raken zonder het hier wettelijk verplichte gelijkvormigheidsattest.
 
Bij uitschrijven van het voertuig uit Nederland wordt een exportdocument opgesteld. Samen met de NL kentekenpapieren kun je het gelijkvormigheidsattest daarmee in BE aanvragen.
 
Bij uitschrijven van het voertuig uit Nederland wordt een exportdocument opgesteld. Samen met de NL kentekenpapieren kun je het gelijkvormigheidsattest daarmee in BE aanvragen.
Toch gaf die man aan die hem destijds kocht dat het een heel gedoe was om die motor in België weer op kenteken te krijgen.
Hij dacht dat het geen probleem zou zijn maar er kwam een en ander bij kijken waar hij blijkbaar geen rekening mee gehouden had. Zelf heb ik er verder geen verstand van maar
Ik was blij dat ik van het ding af was in ieder geval. Wat een kloteding. Hier komt nooit meer een Kawa in de garage _O-
 
Toch gaf die man aan die hem destijds kocht dat het een heel gedoe was om die motor in België weer op kenteken te krijgen.
Hij dacht dat het geen probleem zou zijn maar er kwam een en ander bij kijken waar hij blijkbaar geen rekening mee gehouden had. Zelf heb ik er verder geen verstand van maar
Ik was blij dat ik van het ding af was in ieder geval. Wat een kloteding. Hier komt nooit meer een Kawa in de garage _O-
Tja, een goede voorbereiding is het halve werk. Een Belg die mijn CB-1 had gekocht had wel alles netjes op orde en de overschrijving verliep volgens hem moeiteloos.
Ik blijf ook lekker bij Honda :]
Mijn mening over Kawasaki zal ik in dit topic maar niet te hard roepen O-)
 
Tja, een goede voorbereiding is het halve werk. Een Belg die mijn CB-1 had gekocht had wel alles netjes op orde en de overschrijving verliep volgens hem moeiteloos.
Ik blijf ook lekker bij Honda :]
Mijn mening over Kawasaki zal ik in dit topic maar niet te hard roepen O-)
Ik ga ervan uit dat ik een "maandagochtend" exemplaar heb gehad.
 
Geen gelijkvormigheidsattest (afgekort GVA) nodig in B als de motorfiets meer dan 30jaar oud is.
Opgepast : dan kan je hem enkel maar als oldtimer inschrijven en dit geeft beperkingen in gebruik. Geen woonwerk verkeer of bezoldigd vervoer.

In FR weet ik dat een motorfiets aankopen uit het buitenland zonder GVA zeker kan van meer dan 30jaar oud.
Maar ze moeten toch een GVA laten opmaken in hun land. 150€ administratieve kosten.
Ik vermoed dat het in NL hetzelfde is. Ik herhaal, voor motorfietsen van meer dan 30jaar oud.
Er zijn al een heleboel zxr400 die die leeftijd hebben berijkt.
 
Ik heb ooit geïnformeerd.
Je kan ze op bedrijf kopen en O plaat inschrijven als promotioneel materiaal, niet als gebruiksvoertuig.
Dat laatste kan ook, maar dan op gewone plaat met bijhorende belasting, milieuzonetoelatingen en keuring.
 
Terug
Bovenaan Onderaan