Kawasaki zxr 750 Geen vonk

Status
Niet open voor verdere reacties.

Wezly_zxr

Rookie
27 jan 2019
13
3
Gorinchem
Techniek is een serieus forum waar je om raad kan vragen bij technische problemen. Om een degelijk advies te krijgen is wel goede informatie nodig.

Gebruik daarom het onderstaande lijstje als leidraad:
  • Merk: Kawasaki
  • Type: Zxr 750
  • Bouwjaar: 1993
  • Kmstand: 43000
  • Probleem: Geen Vonk


Goedendag,

Van de Winter is mijn motor uit elkaar gegaan om de kappen en velgen te laten spuiten. Ook is gelijk het frame gespoten en de kettingset vervangen.
Zelf klus is veel aan mijn zxr die tot naked is gemaakt een paar jaar geleden.

Afgelopen Winter ook de elektronica aangepast. hier bij heb ik ook een ander contactslot geplaatst in mijn frame. het originele contactslot is daarbij komen te vervallen en heb met relais gewerkt. ik heb gelezen dat er in het originele contactslot een 100 ohm weerstand zit die verbonden zit voor de grijze draad die naar je pickup coil gaat. deze heb ik er ook tussen gezet.

nog steeds heb ik geen vonk.

in mijn wph heb ik het stroomkringschema erbij gepakt en alle draden doorgemeten die voor de ontsteking nodig zijn. deze zijn allemaal goed.

Dingen die ik heb door geconstateerd:

Pick up coil is 425 ohm volgens wph moet hij tussen de 375 en 565 ohm zijn

Bobine cil. 1/4 Prim. spoel 2.9 ohm Secondaire spoel 24,6K ohm
Bobine cil. 2/3 Prim. spel 2.8 ohm Secondaire spoel 23.9K ohm

Volgens Wph prim spoel tussen de 1.8 en 2.8ohm Secondaire spoel tussen de 10 en 16K ohm zijn

als is de draden van de bobines los haal:

Meet ik op bobine cil 1/4 tussen rood en Zwart 8.9V, Rood en - ( accu) 12.42V, Zwart en +(accu) 8.9V
bobine cil 2/3 tussen rood en Groen 0V , Rood en - ( accu) 12.42V, Groen en +(accu) 0.5V, groene draad gemeten tot cdi. draad is goed

als ik de draden aansluit op de bobines. meet ik bij bobine 1/4 op zowel de rode als de op zwarte 12.42V als ik met de multimeter de rode op de draden zet en de zwarte op de - van de accu. Bij bobine 2/3 meet ik op beide draden ook 12.42V

Het lijkt mij dat beide bobines niet goed zijn omdat de waardes van de secondaire spoel hoog zijn en in denk dat de cdi ook niet goed functioneerd.

Hopelijk kunnen jullie mij helpen. : )
 
Misschien geen goed massapunt op je nieuw gespoten frame ?
Het lijkt mij sterk dat twee bobines op hetzelfde moment de geest geven. Wellicht iets vóór de bobines ?
Werkt(e) alles met het oude contactslot nog wel ? Daar zou ik denk ik beginnen met zoeken.
 
Laat die weerstand er eens tussenuit, dan hang je aan elke bobine een bougie in de bougiekabel.(bougie aan massa ).
Dan zet je het contact aan, niet starten, maar met een flinke schroevendraaier langs je pickup spoel strijken, daar boots je het ontstekingsmoment mee na. Kijk dan of de bougie vonkt.

Gezien het niet meer allemaal ori is kun je dit eens testen.
 
Bobines liggen goed aan de massa. die gedeeltes zijn niet gespoten.
Met het oude contactslot had hij ook vaak problemen dat hij moeilijk aanging.

Ik zou morgen eens kijken wat ik op het cdi meet.

Ga morge ook effe de weerstand er tussenuit halen en op jouw manier testen
 
Vandaag weer even getest heb de weerstand er tussen uit gehaald en heb weer op beide bobinesrond de 12.4 volt op staan.

Op de cdi meet ik ook 12.4v op de juiste draden.

de schroevendraaier langs de pick up spoel gegaan en nog geen vonk.

Opnieuw de weerstandswaarde gemeten. Als ik mijn schroevendraaier voor de spoel houd heb ik 462ohm en als ik hem weg haal 843ohm.
Pick up coil moet volgens wph tussen de 375 en 565 ohm zijn is dat dan met of zonder schroevendraaier ervoor?
 
CDI (Capacitor Discharge Ignition) werkt vrij simpel. Je hebt een 'spannings'-spoel, en een 'puls'-spoel op je grondplaat. De 'spannings'-spoel levert ergens tussen de 80V en 200V; hiermee word een condensator (soort van accu-tje) opgeladen. Op het moment dat de puls-spoel een puls geeft, het teken dat er ontstoken moet worden, word in een klap de in de condensator opgeslagen energie door de bobine heengejaagd (d.m.v een thyristor). Het magneetveld in de kern van de bobine word zo opgebouwd. Op het moment dat de condensator 'leeg' is, schakelt de thyristor af. Op dat moment 'kan de energie in de bobine nergens meer heen', behalve via een boogontlading over de bougie. Resultaat: een vonk.f
 
CDI (Capacitor Discharge Ignition) werkt vrij simpel. Je hebt een 'spannings'-spoel, en een 'puls'-spoel op je grondplaat. De 'spannings'-spoel levert ergens tussen de 80V en 200V; hiermee word een condensator (soort van accu-tje) opgeladen. Op het moment dat de puls-spoel een puls geeft, het teken dat er ontstoken moet worden, word in een klap de in de condensator opgeslagen energie door de bobine heengejaagd (d.m.v een thyristor). Het magneetveld in de kern van de bobine word zo opgebouwd. Op het moment dat de condensator 'leeg' is, schakelt de thyristor af. Op dat moment 'kan de energie in de bobine nergens meer heen', behalve via een boogontlading over de bougie. Resultaat: een vonk.f
Plaats anders even een afbeelding van die spanningsspoel en waar die zit. dabn kan Ts die even controleren.
 
1586550293820.jpeg
 
CDI (Capacitor Discharge Ignition) werkt vrij simpel. Je hebt een 'spannings'-spoel, en een 'puls'-spoel op je grondplaat. De 'spannings'-spoel levert ergens tussen de 80V en 200V; hiermee word een condensator (soort van accu-tje) opgeladen. Op het moment dat de puls-spoel een puls geeft, het teken dat er ontstoken moet worden, word in een klap de in de condensator opgeslagen energie door de bobine heengejaagd (d.m.v een thyristor). Het magneetveld in de kern van de bobine word zo opgebouwd. Op het moment dat de condensator 'leeg' is, schakelt de thyristor af. Op dat moment 'kan de energie in de bobine nergens meer heen', behalve via een boogontlading over de bougie. Resultaat: een vonk.f
als er 12V aan de bobijn staat bij kontakt op, zegt dat je niets ?

en zxr heeft dus geen CDI maar een TCI ! en een schema van 1 of andere scooter posten helpt niemand.
 
Hier klopt
Vandaag weer even getest heb de weerstand er tussen uit gehaald en heb weer op beide bobinesrond de 12.4 volt op staan.

Op de cdi meet ik ook 12.4v op de juiste draden.

de schroevendraaier langs de pick up spoel gegaan en nog geen vonk.

Opnieuw de weerstandswaarde gemeten. Als ik mijn schroevendraaier voor de spoel houd heb ik 462ohm en als ik hem weg haal 843ohm.
Pick up coil moet volgens wph tussen de 375 en 565 ohm zijn is dat dan met of zonder schroevendraaier ervoor?
Zonder bekrachtigd te zijn.
Maar dan heb je dus een verkeerde waarde .🤔
 
Hier klopt
Vandaag weer even getest heb de weerstand er tussen uit gehaald en heb weer op beide bobinesrond de 12.4 volt op staan.

Op de cdi meet ik ook 12.4v op de juiste draden.

de schroevendraaier langs de pick up spoel gegaan en nog geen vonk.

Opnieuw de weerstandswaarde gemeten. Als ik mijn schroevendraaier voor de spoel houd heb ik 462ohm en als ik hem weg haal 843ohm.
Pick up coil moet volgens wph tussen de 375 en 565 ohm zijn is dat dan met of zonder schroevendraaier ervoor?
Zonder bekrachtigd te zijn.
Maar dan heb je dus een verkeerde waarde .edit; in je openingspost heb je de goede waarden.
 
Maar pick-up is niet goed dan?

ik zie geen reden waarom die kapot zou zijn.
je "bekrachtigd die niet", een schroevendraaier er stil onderhouden is nutteloos. de tip van de schroevendraaier was : als je hem er snel langs doet gaan zou dat voldoende moeten zijn om inductie in het spoel op te wekken zodat ie ontsteking geeft. beter gebruik je gewoon je startmotor.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan