Kawasaki ZZ-R 250, voors en tegens

Gerdien

MF veteraan
7 jul 2002
4.670
1.825
Hallo motorvrienden,

Ik ben nieuw op dit forum en toen ik de zoekfunctie gebruikte met als sleutelwoord ZZ-R 250 vond ik slechts 1 topic met slechts 1 algemene opmerking over deze motor. Da's te weinig dus en daarom start ik dit topic want zeker voor mensen met een klein rijbewijs kan deze motor interessant zijn.

Ik ruil morgen mijn Yamaha XV 250 Virago in voor deze motor, 150km heen op de Virago (zere kont en rug!) en terug op de ZZ-R (hopelijk zonder een zere rug).
Ik heb vele moteren gereden (waaronder een Yamaha FJ 600 en een Honda Nighthawk 650) en ik zal hier vertellen hoe deze motor rijdt, zonder deze motor te promoten. Ik heb een korte proefrit gemaakt maar dat stelt voor mij weinig voor. Je vergelijkt dan vaak de testmotor met de motor waar je mee aankomt.
Tijdens mijn proefrit vond ik dat de Kawa veel herrie maakte en onrustig was. Let wel: ik stapte net af van een (luie) 250 Virago toen ik deze proefrit maakte! Het zegt dus niks. Ik post hier het rijgedrag en de voors en tegens van de ZZ-R zodra ik er iets over te vertellen heb. Dat wil dus zeggen zodra ik aan deze motor ben gewend.

Ik nodig andere gebruikers uit om hier te vertellen over hun ervaringen met de ZZ-R 250.
Als iemand iets wil weten over de XV 250, vraag maar raak!
 
Laatst bewerkt:
Uit een test:

Good Points
Comfortable
Competent
Easy and forgiving to ride
Will wheel stand for abuse.

Bad Points
Um. Engine lacks character.
 
Kan je zelf niets over de motor vertellen. Heb zelf ook op het punt gestaan een te kopen, maar had toen toch maar voor de aprilia RS125R gekozen.
Je moet maar eens aan Jasper Grootveld vragen, hij heeft er namelijk een gehad.
 
Ik heb vandaag 200 km op de ZZ-R 250 gereden waarvan 100 km op de snelweg. Na de eerste kilometers wat onwennig op de motor te hebben gezeten begon ik er plezier in te krijgen (de overgang van een chopper naar deze is erg groot).
De Kawa rijdt veel beter dan ik had verwacht, ik verwacht nooit erg veel van een 250. Als een motor een beetje goed rijdt ben ik al tevreden. Ik moet zeggen, deze Kawa overtrof al mijn verwachtingen.

Ze voelt volwassen aan, ik had helemaal niet het gevoel dat ik op een 250 zat. Het geluid klinkt ook volwassen. De zit is erg prettig en sportief zonder dat ik al te ver voorover hang. Met mijn lengte (1.60m) pas ik er goed op, ik kan met mijn hakken net aan de grond komen. Een vriend van me die 1.85m is past er zelfs ook nog op, hij komt net niet met zijn knieen tegen de kuip.

Wat me verbaasde is dat de motor nauwelijks trilt in het stuur en de voetsteps, pas boven de 140km p/uur voel ik een (acceptabele) lichte trilling.
De top is 170 op de teller maar ik had het gevoel dat ie nog ietsje harder kon (zal echt niet veel zijn), ik kreeg geen kans om ongestoord door te trekken.
De acceleratie is snel voor een 250 4-takt en erg compleet met de huilende dubbele uitlaten. Ik heb een Yamaha RD 250 2-takt gehad en deze motor doet daar niet voor onder.

Het prettige van deze Kawa is dat ie zowel sportief (hoog in de touren) te rijden is als schakellui. Ik reed in haar 5 over een kleine rotonde en de motor sputterde niet tegen. Ze nam weer mooi op, wel traag maar het is fijn dat het kan.
De powerband ligt ongeveer tussen de 8.000 en 12.000 touren, het rode gebied begint bij 14.000 touren.

De kuip vind ik niet om over naar huis te schrijven, tsja, een minpuntje is er altijd wel te vinden. Boven de 120 km/uur zit je teveel in de wind voor een motor met een volle kuip. Ik moest plat op de tank liggen om uit de wind te zijn. Met mijn formaat is dit geen probleem maar voor een langere rijder wordt dit lastig.
Ik heb ooit gereden op een ZZ-R 1100, op die motor voelde ik bijna geen wind, zelfs niet toen ik 260 km/uur reed. Dat is bij dit kleine broertje dus duidelijk minder.

Ik vind deze kleine Kawa fijner rijden dan de Yamaha FJ 600 (=zelfde motor als de XJ 600) die ik heb gehad, die trilde heel erg en voelde erg stug aan. Ik kon daar wel een wheelie mee doen en dat kan ik met deze Kawa denk ik niet (moet ik nog proberen) maar ondanks dat de Yam een 600 is voelt de Kawa toch beter aan en zeker niet minder volwassen.
De nieuwprijs is 5.445 euro bij motorgoedkoop.nl, mijn Kawa is uit '99 met 15.000 km op de klok en ze is krasvrij. Ze stond voor 3.890 euromuntjes in de showroom.

Tot slot wil ik iets zeggen over de reactie van een motorrijder die ik tegenkwam op een parkeerplaats. Hij liep naar mijn motor en was ervan overtuigd dat het een 600 was. Hij was hoogst verbaasd toen hij hoorde dat het (slechts) een 250 is. Hij keek nog eens en zei: Jemig, dat had echt niet gedacht!

Edit: Ik zag dit topic: "Welke motoren heb je gehad?" Mijn antwoord daar is ook zinvol hier, mijn ervaringen met andere motoren zijn van invloed op mijn mening hier over de Kawa ZZ-R 250. Vandaar dat ik dit hier post. Dit was mijn antwoord:

Honda CB 125 N
Honda CB 360 Twin
Yamaha RD 250
Honda 350 Four
Honda Nighthawk 650
Yamaha FJ 600
Yamaha XJ 600
Suzuki ES 180
Honda XL 250
Honda NX 250
Suzuki GSX 400 X Impulse
Yamaha XV 250 Virago
Kawasaki ZZ-R 250 (mijn eerste Kawa!)


 
Laatst bewerkt:
Leuk stukje tekst Gerdien, dus nu maar een Kawa ZZR kopen? :)

Mooie fietsen :]

Verplaatst naar Sport trouwens, het is toch een beetje een sportieve fiets, hij past hier beter dan in toermotoren.
 
Revolution,
Ik was denk ik te bescheiden om dit topic in de sportsectie te plaatsen. Maar je hebt gelijk, bedankt voor het verplaatsen.

Sander,
Bedankt! :)

Edit: Hier een fotootje:
full
 
Laatst bewerkt:
Je hebt op aardig wat motoren gereden Gerdien, maar waarom nu een 250cc ? Je bent zwaardere motoren gewend... ik zou gek worden :)
 
Toch wel grappig, ik wist niet dat er ook een 250 ZZ-R was. Een soort baby ZZ-R :)

Leuke fiets, veel plezier ermee.
 
Toch wel grappig, ik wist niet dat er ook een 250 ZZ-R was. Een soort baby ZZ-R :)

Leuke fiets, veel plezier ermee.

Er zijn meer 250cc's dan jij denkt :)
Wat dacht je van de Kawasaki ZXR250R ?

2-11_zxr250.jpg


Of de Honda CBR250RR

hcbr2b6.JPG


KAwasaki GPX250

1-24_gpx250.jpg


Suzuki Bandit 250
sbanb6.JPG



Je hebt zelfs een Yamaha FZR250.
fzr250.jpg


Suzuki GSXR250RR

upload200206172219348823.jpg


Er zijn meer 250cc'ers dan jij je voor kan stellen, dit is nog maar een kleine greep...

Je ziet ze hier niet maar in Japan rijden volgens mij vooral lichte motoren..
 
wow als je die zxr 250 ziet zou je toch zweren dat het een 400 is!

Ach is dat niet zo met elk van bovenstaande motoren ? De Bandit lijkt toch ook op de 400/600/1200, de CBR toch ook op de 400RR enz. enz..

wist je trouwens dat er ook een Suzuki SV400S is? Zie je niet in Nederland..

sv400sw_y7m.jpg
 
Martin-S,
Het is dus inderdaad een baby-ZZR. Alle kinderen worden groot.

JK,
je kunt nu wel vele andere 250cc motoren promoten hier maar er verandert niets. Wel bedankt voor het meedenken. Jij noemt motoren die hier niet of nauwelijks te verkrijgen zijn.

Weet je JK, in Japan is de 400cc de best verkochte klasse. Ik heb in 1990 een Suzuki GSX 400 X Impulse gekocht, deze motor was bedoeld voor de interne markt in Japan en Suzuki durfde het (als eerste) aan om zo'n racemonster in Nederland te verkopen.

Het was een 400cc watergekoelde 4-cylinder onder de 150kg met 59pk. Drie koelingen had ie: waterkoeling, luchtkoeling op de cylinders met dunne koelribben en oliekoeling. Een heel fijne motor en ik heb nog steeds spijt dat ik deze heb ingeruild in 1995. De test in Motor (31 juli 1987) had als kop: "Een spaceshuttle voor een bodemprijs".
Als iemand deze test wil lezen zeg het en ik scan het voor je.

De opvolger van de Impulse is de Bandit, Honda kwam met de CB 1 als antwoord. De Honda is wel 5 pk minder maar het schijnt wel een fijne motor te zijn. Maar de Suzuki is sneller en oogt beter.
Het is maar net waar je voor kiest.
 
Martin-S,
Het is dus inderdaad een baby-ZZR. Alle kinderen worden groot.

JK,
je kunt nu wel vele andere 250cc motoren promoten hier maar er verandert niets. Wel bedankt voor het meedenken. Jij noemt motoren die hier niet of nauwelijks te verkrijgen zijn.

Weet je JK, in Japan is de 400cc de best verkochte klasse. Ik heb in 1990 een Suzuki GSX 400 X Impulse gekocht, deze motor was bedoeld voor de interne markt in Japan en Suzuki durfde het (als eerste) aan om zo'n racemonster in Nederland te verkopen.

Het was een 400cc watergekoelde 4-cylinder onder de 150kg met 59pk. Drie koelingen had ie: waterkoeling, luchtkoeling op de cylinders met dunne koelribben en oliekoeling. Een heel fijne motor en ik heb nog steeds spijt dat ik deze heb ingeruild in 1995. De test in Motor (31 juli 1987) had als kop: "Een spaceshuttle voor een bodemprijs".
Als iemand deze test wil lezen zeg het en ik scan het voor je.

De opvolger van de Impulse is de Bandit, Honda kwam met de CB 1 als antwoord. De Honda is wel 5 pk minder maar het schijnt wel een fijne motor te zijn. Maar de Suzuki is sneller en oogt beter.
Het is maar net waar je voor kiest.

Ja ik denk, laat ik maar wat meer 250cc fietsen plaatsen want in Japan rijden ze inderdaad veel meer op lichte fietsen rond. Zo'n GSX400X Impulse is toch een qua uiterlijk aparte motor ?
Scan maar in, ben wel benieuwd naar de test :) . Qua PK's en gewicht deed ie zeker niet onder aan nieuwere 400cc 4 cilinders !


Maar waarom had je nou voor een 250cc gekozen als je al op de wat zwaardere motoren hebt gereden? Ik ga liever niet terug in vermogen. Wil nog best wel een 400cc/50pk a 60pk fietsje kopen, maar om nu van 600cc/86pk weer terug te moeten naar een 250cc 35pk fiets... liever niet :)
 
Jk,
Je hebt dus de Suzuki Impulse gevonden, da's mooi want mijn scanner kon het niet zo scannen dat je het kon lezen.
De Inmpulse is inderdaad een aparte motor, je vind haar mooi of je vind haar lelijk.
Ik heb haar 5 jaar gehad en ik vind haar een geweldige motor. Het rijdt goed en ze is supersnel en mooier dan de Bandit want ze is apart.
 
Jk,
Je hebt dus de Suzuki Impulse gevonden, da's mooi want mijn scanner kon het niet zo scannen dat je het kon lezen.
De Inmpulse is inderdaad een aparte motor, je vind haar mooi of je vind haar lelijk.
Ik heb haar 5 jaar gehad en ik vind haar een geweldige motor. Het rijdt goed en ze is supersnel en mooier dan de Bandit want ze is apart.

Mooi of lelijk, ach dat vind men ook van mijn GSX600F :) Ik zou best wel eens zo'n GSX400X Impulse willen kopen. Het interesseert me toch niet wat een ander van mijn motor vind, als ik het maar naar m'n zin heb met het ding.
Ik zie ook dat ze met een klein topkuipje te koop zijn, die ziet er nog iets mooier uit.

Mocht ik ooit zoiets voor weinig kunnen kopen.. wie weet :)
 
Hrimgrimnir,
Dankjewel. Ik ben dit topic begonnen om mensen te informeren over de ZZ-R 250. Ik kon geen tests vinden op het internet, wel bij Moto73 maar dan moest je eerst geld overmaken. Daar heeft niemand zin in en daarom ben ik dit topic gestart. Kun je gratis en voor nix toch nog iets lezen over deze motor.

JK,
De Suzuki Impulse doet denk ik weinig onder voor je GSX600F. Toen ik de Impulse had reed ik veel met een vriend die reed op een Honda CB 750 Nighthawk. Ik reed hem eruit en die Nighthawks hebben blokken uit de CBX-serie, dat zijn sportieve 4 in lijn blokken.
De Impulse blijft een aparte fiets met een heel eigen styling maar rap zijn ze.
Jij hebt het over een Impulse met een kuipje, dat heb ik nog nooit gezien en het hoort ook niet bij een naked bike als de Impulse. De Impulse is juist zo apart vanwege het frame dat doorloopt om de koplamp, het is net alsof iemand die werkt bij Suzuki een mecanodoos voor zijn verjaardag heeft gehad en dacht: "Laat ik hier iets leuks mee doen!"
Maar als jij of iemand anders een Impulse (=vrij zeldzaam) tegenkomt en je zoekt iets anders, meteen kopen. De Impulse is een Japans scheurijzer eerste klas. Een echte gooi en smijt fiets maar je kunt haar ook schakellui rijden.
De Impulse is sneller dan de 400 Bandit of de Honda CB 1.

Leuk, ik begin een topic over de ZZ-R 250 en we hebben het over de Suzuki Impulse.
Het maakt mij niet uit, mensen mogen me vragen stellen over alle motoren die ik heb gereden, het lijstje is bovenaan deze topic te zien.
Vraag maar raak en ik vertel wel. :)
 
Me ex had een Impulse.
Ik vond het toen een geweldige fiets.
Riep toen ook altijd dat ik er ook 1 wilde.

Ik geloof dat het die fiets was (of de RD350 :? ), die in het kanaal is beland...(met bestuurder)

Er was iig wat mee en toen die fiets er dus om 1 of andere reden niet meer was, von ik er niks meer aan.

Laatst zag ik er 1 staan bij Hondadealer in Nijmegen ---> Tijnagel :? Moet bekennen dat ik toch wel weer herinneringen kreeg bij het zien van die fiets ;)
Maar erg warm lopen doe ik niet meer voor de looks.

Ze zijn zeldzaam idd en vallen op. Dus zoek je dat, dan heb je er een goede aan.

Gerdien...Veel plezier met je nieuwe fietsie :]
 
Hey mod,
Goddess weet waarom maar al mijn berichten zijn dubbel. Licht echt niet aan mij, ik klik een keer op posten en dan wacht ik eindeloos af. Ik heb een eindedloos geduld.
 
Laatst bewerkt:
Helemaal waar , de zzr250 heb ik ook gehad en heb er , ook al was het maar 7 weken ofzo, een toffe tijd mee gehad.
Reed super in de bochten alhoewel mn zxr nu wel iets beter is.
Hier een piccie ervan:
full


echt een toffe fiets!!
Mooie kuip en stroomlijn, leuk geluidje, en net een 'echte' grote fiets!
 
LCB,
Jeammer dat die motor in het kanaal belande. :-(

Jasper,
Bedankt voor het delen van je ervaring met deze motor! :) Mooie foto trouwens!
 
Terug
Bovenaan Onderaan