kawasaki ZZR-600 1995, loopt arm?

18 okt 2011
4
0
Hallo,

Ik heb een probleempje met mijn motor. Ik zal eerst zijn karakter beschrijven omdat het van belang kan zijn voor het probleem (naar mijn idee kan er verband tussen zitten)

Ik heb de motor nog niet zo heel lang maar heeft zolang ik hem heb, nooit kunnen lopen met de choke volledig dicht. Dit stoort me wel een beetje maar als je hem helemaal dichtdraait (het hendeltje bij je linker hand helemaal naar je toe) dan stopt naar mijn inschatting de hele benzine toevoer(de motor stopt volkomen, de kracht is volledig weg en als die stationair liep is het gelijk over en slaat hij af) dit is niet alleen bij korte plezier tochtjes maar ook na een uur rijden zo.

Nu moet ik hier ook bij zeggen dat de temperatuur nooit erg oploopt als die in beweging is, eigenlijk slaat het naaltje van de temperatuur zelden uit het c-gebied.

Nu reed ik pas een stuk snelweg (het was denk ik 3 graden) en een toch van ongeveer 2 uur, de motor start zoals altijd gelijk en ik reed ook zoals altijd met de choke een klein beetje dicht (zeg 1/5 van de volledige weg, dus wel bijna helemaal open dus bijna niet gechoked) na ongeveer 1,5 uur rijden was mijn tank een eindje op en was ik opzoek naar een pomp station en sloeg de motor midden op de snelweg af met 120 km uur. Ik koppeling in, dodemansknop aan en de vluchtstrook opgezocht. even geroken, geschommeld op de reserve tank gezet. Lampje gekeken en er zat nog zat benzine in, nog een flink stuk boven de slang voor de normale benzine toevoer.

Ik heb gelezen dat ze vaker problemen hebben met kou, dus na 15 min proberen te starten. Wegenwacht gebeld, die man probeert het draait wat en hij springt tot leven. We laten hem 5min stationair draaien, ik rijd weg van de snelweg af(eindelijk) en toen in de bocht bij het remmen slaat die weer af. De man van de wegenwacht komt me weer helpen en meet wat kabeltjes. Blijkt dat de brandstof pomp 8V heeft terwijl mijn accu ruim 12V geeft.

Hij heeft om thuis te komen een kabeltje direct van de accu op mijn pompje gezet met zekering er tussen en er op mijn verzoek wat extra benzine ingedaan(hulde aan die man en ANWB!) Ik kon gewoon lekker naar huis rijden, zeker 30min in de kou. Nu vandaag om te testen weer een flink eind gereden (3uur allemaal binnen door dichtbij huis om niet te stranden) motor temperatuur komt nog steeds niet van het c-plekje tenzij hij 5-10 min stationair staat te draaien. Ik heb ongeveer 45min met zekering gereden en de rest zonder (hij ging gewoon aan zonder zekering enzo). Om te testen die warm was met zekering geprobeerd om de choke helemaal uit te zetten maar dit lukte niet dan liep het gas helemaal terug zelfs als ik vol gas geef. Dus eigenlijk precies het zelfde als zonder die directe aansluiting op de accu.

Ik heb wel een eigen theorie maar ben natuurlijk geen technicus, misschien is mijn pompje wel helemaal kapot, en liep die toch door dat het benzine niveau (ook nu nog) boven mijn carburateurs zit en er dus uit zichzelf zonder pompje in kan stromen. Dit is dan met veel minder druk als met pompje en daarom is die choke nodig om toch een redelijk mengsel te krijgen.

Het laatste is puur gis werk nogmaals ik ben absoluut geen monteur. Wel ga ik morgen is proberen even wat carburateur reiniger toe te voegen aan mijn benzine en hopen dat het wat helpt om uit te sluiten dat het daar aan kan liggen.

Wie heeft een idee waar ik het zoeken moet en hoe ik het kan oplossen, zodat hij weer genoeg drinken krijgt, ook als die het koud heeft of lang moet rijden?
 
Was even wat lees werk maar....

"(het hendeltje bij je linker hand helemaal naar je toe)" over de choke hendel. Heb je dit toevallig verkeerd getypt? Deze moet namelijk van je af indien je wilt rijden (en dus al gestart hebt), laat je hem helemaal naar je toe staan of dus zoals je zelf zegt 1/5de naar voren dan zal de motor juist te rijk lopen en dat vind hij niet fijn.

Verder, heb je er een aftermarket uitlaat opzitten? En dan voornamelijk 4 naar 2 naar 1 willen bij de 600 wel eens problemen geven als deze niet afgesteld worden.

Dat je motor niet boven de C komt is normaal, gaat om de temperatuur van de koelvloeistof die wordt met dit weer nauwelijks warm. Pas met warmere dagen zal je hem kunnen betrappen dat hij wat omhoog wil gaan om ooit bij een hele warme dag ooit het midden te bereiken.
 
Laatst bewerkt:
Ik ben denk ik de domste motorrijder van minstens de week!

Ik ben vanochtend naar de garage geweest om na te vragen wat het probleem was....

Ik legde mijn verhaal uit en hij vroeg naar het gemiddelde verbruik. Ik zei dat dit rond de 14-15 km/l is toen hij vroeg mij de motor te starten alsof hij koud was. Dit deed ik en hij vroeg wat ik zou doen als ik de straat uit ben....

toen kreeg hij een grijns op zijn gezicht! Ik gebruik de choke dus helemaal verkeerd, ik start hem zonder en zet dan steeds de choke harder! Ben dus afgelopen twee maanden steeds mijn motor aan het verzuipen geweest! Volgens hem loopt hij perfect en hoef ik niets aan te passen aan hem, en kan die gewoon de winter in.

Het is dus eigenlijk opgelost en ik ben zelf de schuldige (gelukkig!) wel heel erg bedankt voor de extreem snelle reacties!!!!!
 
_O- had je het trouwens in het ZZR topic geplaatst dan had ik je mijn bovenstaande antwoord (over de choke) eerder gepost (lees vannacht) en dat had je dus een beschamend ritje naar de garage gescheeld :) ;)

Kortom, kom daar even gezellig langs.
 
Laatst bewerkt:
toch twijfel ik nog een beetje. Hoe zou ik het merken als mijn pompje kapot is? Als ik het contact aanzet hoor ik niets, moet dit wel? Ik weet wel zeker dat ik een pompje heb. Als deze kapot is kan er dan toch nog benzine in de motor of wordt dit dan geblokkeerd?
 
toch twijfel ik nog een beetje. Hoe zou ik het merken als mijn pompje kapot is? Als ik het contact aanzet hoor ik niets, moet dit wel? Ik weet wel zeker dat ik een pompje heb. Als deze kapot is kan er dan toch nog benzine in de motor of wordt dit dan geblokkeerd?

Het is normaal dat je de pomp niet zal horen bij het aan zetten van het contact. En tja het ligt er aan wat er kapot zal zijn van de pomp die dingen horen in principe niet kapot te gaan hoor. Als hij niet pompt zal de motor ook geen brandstof hebben.
 
Terug
Bovenaan Onderaan