Kawasaki ZZR 600 Hoog benzine verbruik

Draghandi

MF veteraan
22 sep 2011
1.191
0
Groningen
Beste dames en heren van het MF,

Ik ben in het bezit van een kawasaki zzr 600 uit 93. (E-model) En dat ding zuipt als een gek. Voor zover ik kon lezen op verschillende fora etc. hoort het gemiddeld verbruik tussen de 1:16 en 1:20 te liggen. Mijne doet echter tussen de 1:9 en 1:11 :X

Meerdere keren ding uit elkaar gehad, carb's gecheckt maar niks raars te vinden. Hij loopt opzich ook wel goed, alleen ruikt die vrij heftig naar benzine. Heeft af en toe een dipje bij het optrekken vanuit lage toeren.

Choke kabel zit niet vast, geen lekkage te vinden ergens.
Iemand idee waar het probleem inzit? Alvast dank voor de reacties.
 
Luchtfilter gecontroleerd? Nagekeken op lekkende carbrubbers? Gasnaalden/buizen niet versleten? Vlotterhoogte in orde? Geen lekkende benzinekraan (olie controleren...)?
 
Laatst bewerkt:
Kijk eens of 1 of meer vlotterniveaus niet te hoog staat.

Als het goed is heb je onderaan de vlotterbakken een schroefje en een aftappunt zitten. Sluit per carburateur op dat aftappunt een plastic slangetje aan en houd dat slangetje omhoog langs bijvoorbeeld de linker vlotterbak. Draai nu het bijbehorende aftapschroefje open. Je kan dan het benzineniveau controleren in dat slangetje. Vergelijk de waarden van alle 4 de carburateurs met elkaar. Vaak zal in het WPH vaak de goede hoogte terug vinden.
 
Heb je standaard dempers er op zitten of aftermarket dempers? De ZZR is nogal gevoelig voor de juiste air/fuel combinatie.

Echter het ruiken naar benzine doet mij toch eerder denken aan een lek ergens. De tank van het E model heeft een las naad precies boven de bout die onder je zadel zit. Als hij daar ligt begint te lekken is het mogelijk dat het dusdanig langzaam lekt dat je geen benzine op de grond vind (is dan al verdampt) maar je wel dit hoge verbruik constateert. Dit verbruik is inderdaad veel te hoog, zelfs constant vol gas zou je een lager verbruik moeten hebben.
 
Luchtfilter gecontroleerd? Nagekeken op lekkende carbrubbers? Gasnaalden/buizen niet versleten? Vlotterhoogte in orde? Geen lekkende benzinekraan (olie controleren...)?

Luchtfilter en olie is ongeveer 1000km geleden vervangen en ziet er goed uit. De carbrubbers zagen er goed uit, geen beschadigingen etc. Benzinekraan lekt ook niet.

Hoe kan ik de slijtage vaststellen aan de gasnaalden?
 
Heb je standaard dempers er op zitten of aftermarket dempers? De ZZR is nogal gevoelig voor de juiste air/fuel combinatie.

Echter het ruiken naar benzine doet mij toch eerder denken aan een lek ergens. De tank van het E model heeft een las naad precies boven de bout die onder je zadel zit. Als hij daar ligt begint te lekken is het mogelijk dat het dusdanig langzaam lekt dat je geen benzine op de grond vind (is dan al verdampt) maar je wel dit hoge verbruik constateert. Dit verbruik is inderdaad veel te hoog, zelfs constant vol gas zou je een lager verbruik moeten hebben.

Er zit een aftermarket systeem op van Laser. Echter haalde ik hiermee in het verleden toch makkelijk 1:16 bij een pittige rijstijl. Die lasnaad zal ik eens gaan bekijken. (Ohh wat ben ik het zat om dat ding WEER uitelkaar te trekken) *D
 
Kijk eens of 1 of meer vlotterniveaus niet te hoog staat.

Als het goed is heb je onderaan de vlotterbakken een schroefje en een aftappunt zitten. Sluit per carburateur op dat aftappunt een plastic slangetje aan en houd dat slangetje omhoog langs bijvoorbeeld de linker vlotterbak. Draai nu het bijbehorende aftapschroefje open. Je kan dan het benzineniveau controleren in dat slangetje. Vergelijk de waarden van alle 4 de carburateurs met elkaar. Vaak zal in het WPH vaak de goede hoogte terug vinden.

:) Zal dat eens even gaan nakijken
 
Er zit een aftermarket systeem op van Laser. Echter haalde ik hiermee in het verleden toch makkelijk 1:16 bij een pittige rijstijl. Die lasnaad zal ik eens gaan bekijken. (Ohh wat ben ik het zat om dat ding WEER uitelkaar te trekken) *D

Kan ik me voorstellen je moet een hoop verwijderen om iets te kunnen zien/doen. Echter voor deze las naad is het voldoende om alleen je zadel er af te halen. Je zal dan na een rit waarbij de motor flink warm gewoon even naar kijken.

Als de motor koud is en rijd gebeurd er vervolgens niets. Teminste dat was bij mijn tank toen die lek was, alleen bij een warm blok en bij stilstand kwamen er druppeltjes langs de lasnaad, en zelfs toen niet altijd. Heeft me even gekost om het te ontdekken, nooit gesnapt dat hij soms wel en soms niet lekte.

Wat is trouwens de staat van je benzine filter?
 
Kan ik me voorstellen je moet een hoop verwijderen om iets te kunnen zien/doen. Echter voor deze las naad is het voldoende om alleen je zadel er af te halen. Je zal dan na een rit waarbij de motor flink warm gewoon even naar kijken.

Als de motor koud is en rijd gebeurd er vervolgens niets. Teminste dat was bij mijn tank toen die lek was, alleen bij een warm blok en bij stilstand kwamen er druppeltjes langs de lasnaad, en zelfs toen niet altijd. Heeft me even gekost om het te ontdekken, nooit gesnapt dat hij soms wel en soms niet lekte.

Wat is trouwens de staat van je benzine filter?

Dat scheelt dat de tank er niet af moet. Benzinefilter heb ik eerlijk gezegd niet gecheckt.
Waar zit dat ding?
 
Dat scheelt dat de tank er niet af moet. Benzinefilter heb ik eerlijk gezegd niet gecheckt.
Waar zit dat ding?

Benzine filter zit direct onder je tank. Als het goed is zit je brandstofkraan verbonden met een brandstofleiding met een soort ijzerveertje langs de leiding. Als je deze helemaal volgt kom je uit bij je brandstoffilter en direct daarna de pomp.

Beurt06.jpg
 
Benzine filter zit direct onder je tank. Als het goed is zit je brandstofkraan verbonden met een brandstofleiding met een soort ijzerveertje langs de leiding. Als je deze helemaal volgt kom je uit bij je brandstoffilter en direct daarna de pomp.

[afbeelding]

Duidelijk, ga even alles weer eraf halen, loopt de vlotterhoogtes nog na, check de staat van de benzinefilter en de gasnaalden. Daarnaast zal ik de lasnaad van de tank in de gaten houden.
Mocht het allemaal niks opleveren dan rest mij niets anders dan dat ding vakkundig de sloot in te rijden.

In iedergeval allen bedankt voor de reacties voor zover.
 
Laatst bewerkt:
Ok, inmiddels heb ik de carbs laten afstellen en ultrasoon laten reinigen.
Dit heeft het brandstofverbruik zeker verbeterd, echter is het nog steeds niet helemaal geweldig.
Hij varieert nu van 1:12 (sportief) tot 1:14 (normaal). Daarnaast ruikt die nog steeds vrij heftig naar benzine. Heb geen lekken kunnen ontdekken bij de tank.

Iemand nog ideeen wat het kan zijn?
 
Gezien hij sterk naar brandstof ruikt moet hij ergens lekken. Ik zou de carbs en dan de vlotterkamer verdenken maarja ze zijn net ultrasoon gereinigd. Probeer te kijken of de geur ergens vandaan komt, want hij moet ergens lekken/benzine er uit smijten want dit gebruik is niet normaal.
 
Gezien hij sterk naar brandstof ruikt moet hij ergens lekken. Ik zou de carbs en dan de vlotterkamer verdenken maarja ze zijn net ultrasoon gereinigd. Probeer te kijken of de geur ergens vandaan komt, want hij moet ergens lekken/benzine er uit smijten want dit gebruik is niet normaal.

Kan echt nergens sporen van lekkage vinden. Het maakt het er ook niet makkelijker op, dat de sterke benzine geur alleen aanwezig is als de motor loopt. Maakt het niet makkelijker om de eventuele lekkage te vinden.

Kunnen kleppen eventueel een rol hebben in het hoge verbruik? Ik bedenk me namelijk dat ik niet weet wanneer deze voor het laatst gesteld zijn.
 
Tja in theorie heeft een motor met niet goed gestelde kleppen een hoger benzine verbruik maar als je dit gebruik er door wil realiseren en deze geur dan moeten ze wel heel erg verkeerd staan. Ruikt de olie ook naar benzine c.q. verhoogd het nivo zich?
 
Tja in theorie heeft een motor met niet goed gestelde kleppen een hoger benzine verbruik maar als je dit gebruik er door wil realiseren en deze geur dan moeten ze wel heel erg verkeerd staan. Ruikt de olie ook naar benzine c.q. verhoogd het nivo zich?

Nee de olie ruikt niet naar benzine, en er is ook geen sprake van een verhoging van het oliepeil. Het wijst opzich allemaal naar een lekkage maar kan niet plaatsen waar B|
 
Terug
Bovenaan Onderaan