kawasaki zzr 600 uit 1992 start niet meer

motor rijder

MF'er
20 aug 2014
56
0
Hallo,

Hopelijk zijn hier mensen die mij kunnen helpen.

Ik heb ongeveer een maand geleden mijn eerste motor gekocht.
Ik ben naar huis gereden, ongeveer 130 km mee gereden. Daarna nog twee keer ongeveer 50 km mee gereden. Drie ritjes met me motor gereden. Daarna wilde ik weer gaan rijden, en toen hoorde ik alleen de startmotor draaien en verder niks. Ik heb er nieuwe bougies in gedaan en kwam er toen achter dat er verkeerde in zaten, nu dus voorzien van goede bougies. bougies vonken ook. accu opgeladen en ook met auto geprobeerd te starten, dat lukte ook niet
Luchtfilter eraf gehaald en carburateur, heb ik niks bijzonders aan gezien, ziet er allemaal schoon uit. ik dacht aan de startkoppeling. Dus wilde daarnaar kijken. Bij het losschroeven van het deksel kwam er al zwarte zooi tussen uit en heb het deksel toen maar weer vastgeschroeft.

Nu vraag ik me het volgende af:
Weet iemand wat die zwarte zooi is, is dat olie?
en hoe kan ik daar dan bij komen?
Nog iemand een idee voor het probleem?

Hoop op een oplossing
Mvg. Pascal
 
Hallo,

Hopelijk zijn hier mensen die mij kunnen helpen.

Ik heb ongeveer een maand geleden mijn eerste motor gekocht.
Ik ben naar huis gereden, ongeveer 130 km mee gereden. Daarna nog twee keer ongeveer 50 km mee gereden. Drie ritjes met me motor gereden. Daarna wilde ik weer gaan rijden, en toen hoorde ik alleen de startmotor draaien en verder niks. Ik heb er nieuwe bougies in gedaan en kwam er toen achter dat er verkeerde in zaten, nu dus voorzien van goede bougies. bougies vonken ook. accu opgeladen en ook met auto geprobeerd te starten, dat lukte ook niet
Luchtfilter eraf gehaald en carburateur, heb ik niks bijzonders aan gezien, ziet er allemaal schoon uit. ik dacht aan de startkoppeling. Dus wilde daarnaar kijken. Bij het losschroeven van het deksel kwam er al zwarte zooi tussen uit en heb het deksel toen maar weer vastgeschroeft.

Nu vraag ik me het volgende af:
Weet iemand wat die zwarte zooi is, is dat olie?
en hoe kan ik daar dan bij komen?
Nog iemand een idee voor het probleem?

Hoop op een oplossing
Mvg. Pascal
Dat zou heel goed kunnen |(
Als die goed ronddraait dan verwacht ik geen startkoppeling probleem.
Komt er benzine in de carburateurs? Werkt de benzinepomp als je de startknop in drukt?
 
Laatst bewerkt:
Dank voor de reacties!
Erg technisch ben ik niet...

Hoe kun je zien of er benzine in de carburateur komt?
Aan de benzinepomp heb ik nog niet gedacht. Maar hoe weet ik dat die goed werkt?

En hoe kan ik de krukas controleren?
 
Ik neem aan dat niet alleen de startmotor rond draait, ook de motor zelf.
Anders lijkt het me erg bijzonder als je de bougies aan het vonken krijgt.
Ergo, startmotor en startkoppeling OK.
Vonken doet ie ook, blijft er dus over dat ie geen benzine krijgt.
Kan de benzinepomp zijn, om die goed te checken even de slang naar de carburateurs er af en in een potje hangen.
Dan even rondstarten, en kijken of hij benzine uitspuugt :r

Maar;
Zit er voldoende benzine in de tank en/of moet de kraan wellicht op de reserve stand??
 
kijk zo leer ik weer wat. Ik maar denken dat eerst die bougies moeten vonken voordat de motor gaat draaien. niet dus...

Maar de benzineslang gaat via het benzine filter naar de carburateur. Waar zit die benzinepomp dan?

Ik heb geen benzinekraan die op reserve kan. ik kan alleen indrukken.
 
Heb even gezocht op de kranen van dat type en het benzinesysteem.
Je hebt een vacuumkraan, dwz dat die vanzelf opengaat wanneer de motor gaat draaien en onderdruk creërt. Dat gebeurt dmv een membraan, als deze stuk is gaat de kraan dus niet meer open.
Dat zou heel goed de reden kunnen zijn.
Deze modellen hebben zover ik heb kunnen vinden geen benzineponp, des te beter, kan die ook niet stuk.
Normaal zit er op een vacuumkraan een PRI stand dwz dat hij dan het membraan omzeilt en handmatig opend.
De oude ZZR kraan ken ik niet helaas.
Wat gebeurt er als je de benzineslang er af haalt en op die knop drukt, gaat er dan benzine lopen?
:W
 
Ik heb zojuist hier
http://www.motor-forum.nl/forum/list_messages/357197/Kawasaki-ZZR600-1990-Start-niet-1.html
gelezen dat op jouw kraan de PRI stand is als je de knop houd ingedrukt.
Dus dat kontroleren, slang van de kraak af, indrukken en kijken of er benzine komt.
Is dat neit het geval dan moet je of tanken of het filter schoonmaken wat binnen in de tank op de kraan zit.
Als er wel benzine komt moet je de boel weer in elkaar zetten en de knop een tijdje ingedrukt houden, dan lopen de carburateurs vol.
Dan starten en kijken of hij loopt en blijft lopen.
Slaat hij na een tijdje weer af, dan werkt de vacuumfunctie van je kraan niet meer en moet je een revisiesetje van 26 euro investeren.
Succes maar weer, ik ben benieuwd.
 
Probeer tijdens het starten eens remmenreiniger of deodorant in je luchtinlaat te spuiten (zit onder de tank).
Als ik het wel heb, zit er op de benzinekraan een knopje die je in kan drukken, zodat de benzine (als pri) door kan lopen... Staat de choke wel vol open?
 
Laatst bewerkt:
Er komt benzine uit de tank. De carburateurs vol laten lopen werkt ook niet. Maar die slang wordt aan de onderkant van de carburateur aangesloten. Loopt dan de carburateur wel vol?

start vloeistof helpt ook niet

Met choke en zonder choke start ie ook niet
 
Hmmm, dan zou hij evengoed een plof moeten geven.
Vreemd, als hij vonkt en benzine krijgt moet het lopen of op zijn minst een paar knallen geven.
Als je normaal gesproken remmenreiniger of star pilot in je carburateurs spuit(wel even de schuiven omhoog) dan loopt hij daar altijd even op.
Je hebt ook geen kabels verwisseld met bougies monteren?
Maak eens een foto van het slachtoffer....

PS; zijn de bougies droog of spekvet na een startpoging.
Als je kraan door blijft druppelen zoals je zei, kan het ook zijn dat de hele boel vol benzine is gelopen.
Dan wil ie ook nie :N
 
Laatst bewerkt:
Bij de eerste keer dat ie niet meer wilde starten, hoorde ik inderdaad nog wel een plof, maar dat verdween ook snel, na een paar startpogingen al. En met dat startspul in het luchtfilter plofte die ook.
Nee kabels zijn niet verwisseld, zijn ook genummerd, dus kan niet missen.

Spekvet zijn ze zeker niet, maar wel een beetje nat. Hoe nat moeten ze zijn?
Wat bedoel je precies met de hele boel?
 
Als hij niet gelopen heeft moeten ze niet nat zijn :N
Nat betekend onverbrande benzine.
Heel goed droogmaken die bougies en de cylinders even open laten met de bougietjes er uit.
Dan kan eventuele overtollige benzine verdampen, oppassen met starten zonder bougies er in, maak geen inferno.

Wat ik bedoelde;
Je zei dat je benzinekraan door druppelde ook als je niet op de knop drukt.
Dat mag niet, een vacuumkraam moet echt 100% afsluiten bij niet lopende motor.
Druppelt hij door dan lopen waarschijnlijk de carburateurs over bij enkele dagen stil staan.
Dan loopt er ook benzine in de inlaten en dus de cylinders in.
Dan zou je hem met de eerste startpoging meteen al kunnen verzuipen.
Zeker als je ook de choke erbij gebruikt.
Wel vreemd dat je hem met dat startspul niet aan de gang krijgt dan :?
Nog eens proberen dus met schoongemaakte bougies en even niet choken maar.
Waar staat het lijdend voorwerp ergens eigenlijk?

Groet,
Leo.
 
Hoeveel remmenreiniger / startvloeistof heb je erin gespoten? Je moet het sprayen alsof je het gestolen hebt...
Dus: volle accu, choke open, sprayen, 5 a 10 seconden starten, stoppen met sprayen....

Tank reinigen is op zich geen slecht idee, maar ik ben bang dat het voor dit probleem hoogstens een deelprobleem is.... Wat je in ieder geval kan proberen (in het kader baat het niet schaad het niet), is een flesje Forte of Wynns in je tank gooien. dat kost 10 a 15 e en is verkrijgbaar bij iedere auto/motorboer.
 
Laatst bewerkt:
De benzinekraan blijft druppelen naar de slang die naar filter gaat. Is die dunnere slang die naar carb gaat dan voor je vacuum?

Als ik de slang naar het filter los neem, dan blijft hij druppelen, maar als de carburateurs zouden overlopen, dan krijg ik toch een lekkage vanaf mijn carbs?

Ik kom er nu ook achter dat ik een punt vergeten ben te vermelden. Dat is dus dat er aan de onderkant vlakbij de standaard ergens wat lekt, maar ik weet niet wat het is.
Kan het dan zijn dat ie lekt vanwege die benzinekraan?

Hoe kan ik dan zien dat de carb en inlaten volgelopen zijn?
Ik heb de carbs aan de bovenkant open gehad en zag geen benzine en rubber wat er in zit met een plaatje eronder zien er goed uit en kan ook goed bewegen
Wat is dat rubber met plaatje eronder waar een naald doorheen zit?
 
een kennis van mij is met die start vloeistof bezig geweest, en niet voor het eerst dat hij dat gebruikte. eerst wat gespoten en proberen te starten, en ook onder het starten gespoten.

Ik heb ook ergens gelezen dat als je water in je tank hebt dat dat naar beneden zakt dus als eerste dan uit je tank gaat.
Hoe zit dat dan met oude en nieuwe benzine? Zakt nieuwe benzine ook naar onder in de tank en de oude blijft bovenin?
Kan het zijn dat ik op de nieuwe benzine naar huis ben gereden en nu de oude benzine die er nog in zit de problemen geeft?
 
Ruikt het lekkende naar benzine, of is het vettige (olie)? Het kan ook zijn dat er wat water achter is gebleven na de regenbuien, wat door het kantelen van de motor en zwaartekracht naar beneden komt zetten...
 
Laatst bewerkt:
full


Het vuil in de benzine kan nummer 19 tm 22 verstoppen, waardoor er geen benzine bij de Bougies komt.
Maar nogmaals, dan zou er wel leven moeten komen met remmenreiniger. probeer anders nog eens "de oude" bougies erin te draaien en starten met remmenreiniger/deo/startspray.
 
Is de startmotor (lees koolborstels) niet gewoon versleten. het lijkt of alles goed werkt alleen is het krukastoerental te laag om te starten. Het lijkt dan alsof de compressie te laag is. Om te kijken of dit het probleem is moet de de motor ff een keer aanduwen.
 
Vandaag de carburateurs open gehad, leek net nieuw! Ook de tank leeg gemaakt.
Morgen de tank schoonmaken.
Kan ik schoonspuiten met tuinslang of misschien hoge druk, kan er dan niks kapot gaan?
zoals brandstofmeting of benzinekraan bijvoorbeeld?
Zou ik de fohn kunnen gebruiken om de tank warm te stoken zodat ie lekker droog wordt?
 
Terug
Bovenaan Onderaan