kawasaki zzr 600 uit 1992 start niet meer

motor rijder

MF'er
20 aug 2014
56
0
Hallo,

Hopelijk zijn hier mensen die mij kunnen helpen.

Ik heb ongeveer een maand geleden mijn eerste motor gekocht.
Ik ben naar huis gereden, ongeveer 130 km mee gereden. Daarna nog twee keer ongeveer 50 km mee gereden. Drie ritjes met me motor gereden. Daarna wilde ik weer gaan rijden, en toen hoorde ik alleen de startmotor draaien en verder niks. Ik heb er nieuwe bougies in gedaan en kwam er toen achter dat er verkeerde in zaten, nu dus voorzien van goede bougies. bougies vonken ook. accu opgeladen en ook met auto geprobeerd te starten, dat lukte ook niet
Luchtfilter eraf gehaald en carburateur, heb ik niks bijzonders aan gezien, ziet er allemaal schoon uit. ik dacht aan de startkoppeling. Dus wilde daarnaar kijken. Bij het losschroeven van het deksel kwam er al zwarte zooi tussen uit en heb het deksel toen maar weer vastgeschroeft.

Nu vraag ik me het volgende af:
Weet iemand wat die zwarte zooi is, is dat olie?
en hoe kan ik daar dan bij komen?
Nog iemand een idee voor het probleem?

Hoop op een oplossing
Mvg. Pascal
 
De dodemansknop is ook helaas niet het probleem.
Ik had bij de carburateur wel een gasklep zuiger vervangen, misschien lost dat iets op.
Ik heb de tank schoongemaakt. Er zat opgedroogde benzine in wat zeker wel 2 cm dik was. pfff wat een karwei om dat eruit te krijgen! dat stuk was groter dan het gat, dus het met een los ijzer zaagblad staan te tobben. Hele me zondag alleen aan de tank besteed, maar ja wel met schoon resultaat. van de week nieuwe rubbers halen voor de benzinekraan en brandstofmeting en nieuwe benzine.Ik ben benieuwd wat er dan gebeurt...

Kan iemand mij vertellen hoe het zit met fotootjes te plaatsen, het bestand is namelijk te groot???
Ik moet hier toch een fotootje kunnen plaatsen
 
Je zou ook een slangetje op een frisdankflesje kunnen klussen. Flesje vullen met benzine en slangetje op carb monteren.

Wel oppassen dat de fles niet vacuum trekt en naar gebruik fles onbruikbaar maken en weggooien... (benzine mag weer de tank natuurlijk...)
 
Brandstoffilter zal zijn niet verstopt zitten, want ik heb de tank leeg laten lopen met brandstoffilter ertussen. En dat liep goed door.
Kan iemand uitleggen hoe die op vacuum bediende benzinekraan werkt?
 
Er zitten 2 slangetjes op de benzinekraan...
1 gaat naar de benzine ingang van je carburateur ( de Dikke).
De andere (dunne kabel) gaat ook naar de carburateur, maar op de plek waar je de carbtuner ook aan zou sluiten.

Als de motor loopt ontstaat er onderdruk op de dunne slang, die trekt de benzinekraan open. Zodra de motor uitstaat is er geen onderdruk meer en zal de kraan sluiten...

Dit kan je testen door aan de dunne slang te zuigen en te kijken of er dan benzine uit de dikke slang komt... (tank moet wel gevuld zijn en zelfde positie hebben als op de motor...)
 
De dodemansknop is ook helaas niet het probleem.
Ik had bij de carburateur wel een gasklep zuiger vervangen, misschien lost dat iets op.
Ik heb de tank schoongemaakt. Er zat opgedroogde benzine in wat zeker wel 2 cm dik was. pfff wat een karwei om dat eruit te krijgen! dat stuk was groter dan het gat, dus het met een los ijzer zaagblad staan te tobben. Hele me zondag alleen aan de tank besteed, maar ja wel met schoon resultaat. van de week nieuwe rubbers halen voor de benzinekraan en brandstofmeting en nieuwe benzine.Ik ben benieuwd wat er dan gebeurt...

Kan iemand mij vertellen hoe het zit met fotootjes te plaatsen, het bestand is namelijk te groot???
Ik moet hier toch een fotootje kunnen plaatsen


2 cm dikke opgedroogde benzine?? zit er niet van die reparatierommel in de tank die de zaak verstopt? .

misschien ook je olie van je blok even checken. als je veelvuldig hebt proberen te starten zonder dat hij aansloeg verdwijnt er een hoop onververbrandde benzine via je cilinderwand je motorolie in wat snel verzuipen tot gevolg kan hebben. ervaringsdeskundige met een zzr hiero..
 
Ik zal inderdaad de olie gaan vernieuwen.
Een werkplaatshandboek heb ik ook.
onverharde benzine heb ik ook niet geroken.

Ik heb wel een gasklep zuiger vernieuwd. Zou het kunnen dat door een kapotte gasklep zuiger, de benzinekraan niet opengetrokken wordt?

Maar hoe zit het met de benzinekraan, is het erg als die niet volledig afsluit en blijft druppelen als de motor uit staat???
Ik neem aan dat als de motor draait dat de kraan altijd open blijft?
 
Als je benzinekraan blijft druppelen, loop je bij lang stilstaan de kans dat de carbs overlopen. Dit overloopsel gaat vervolgens via de carterontluchting je motor in, waardoor de motor gesmeerd wordt met olie en benzine...
 
Als je benzinekraan blijft druppelen, loop je bij lang stilstaan de kans dat de carbs overlopen. Dit overloopsel gaat vervolgens via de carterontluchting je motor in, waardoor de motor gesmeerd wordt met olie en benzine...
Dit is bij mijn TRX gebeurt, welke 1 week heeft stilgestaan met een doorlekkende benzinekraan en kapot vacuümmembraan bij de benzinepomp.

Benzine is toen door de inlaatbuizen zo het blok ingelopen en in de olie terecht gekomen.
Let op: vervang je olie! Rondrijden met 'gasoil' kan grote schade in je blok aanrichten.
 
Hangt van motor en mate van lekkage af. Zoals Kars al aangeeft, zijn er 2 ingredienten voor het probleem. Lekkende kraan en rotte carb.

De eerste indicator is dat het oliepeil op maxplus staat. 2e is een benzinelucht bij het aftappen de olie.
 
Oke dan, nu is het zo dat ie niet lang stilstond. Zoal ik al eeder heb gezegd, 3 ritjes achter elkaar, iedere dag gereden. Hierbij denk ik dat er toch een ander probleem speelt.

Nu ben ik erachter gekomen dat ik de air suction valves en de vacuum switching valve niet op mijn moter heb zitten, blijkbaar vond de vorige eigenaar die overbodig.
Dit zag ik in het werkplaatshandboek.Ik zie dat er 2 slangen van de air suction valves naar de vacuum switching valve gaan en van de vacuum switching valve gaat er ook weer een weg, maar waar die naartoe gaat kan ik niet vinden.
Maar, hoe is de werking?
 
Gisteren ook weer geknutseld.
Nieuwe olie en benzine erin
Weer bougies nagekeken en wat blijkt, ze vonkten niet. Toen de oude bougies erin en op gegeven moment spoot de benzine het blok uit. Had ik nog nooit eerder gezien. Weer in elkaar gezet, en draaien als een nieuwe.
30 tot 40 km gereden. Daarna een uurtje stilgestaan. Toen wilde ik weer rijden, maar toen hoorde ik alleen een tik, denk ik vanaf de startmotor. Na een paar pogingen leek het ook dat de startmotor 1 keer ronddraaide en toen ook weer een tik. Het leek net of dat de startmotor vast sloeg. Heb verder nog niet gekeken. Heeft iemand ideeën?
 
Gisteren ook weer geknutseld.
Nieuwe olie en benzine erin
Weer bougies nagekeken en wat blijkt, ze vonkten niet. Toen de oude bougies erin en op gegeven moment spoot de benzine het blok uit. Had ik nog nooit eerder gezien. Weer in elkaar gezet, en draaien als een nieuwe.
30 tot 40 km gereden. Daarna een uurtje stilgestaan. Toen wilde ik weer rijden, maar toen hoorde ik alleen een tik, denk ik vanaf de startmotor. Na een paar pogingen leek het ook dat de startmotor 1 keer ronddraaide en toen ook weer een tik. Het leek net of dat de startmotor vast sloeg. Heb verder nog niet gekeken. Heeft iemand ideeën?
Checklist niet startende motor
 
weer gekeken.
Nu zag een lekkende carburateur en na een tijdje was dat over, (na het eten)
Ik zag ook tot mijn verbazing dat ik geen olie meer had, tenminste dat dacht ik, toen ik de dop eraf draaide begon het te lekken, wat bleek, een overvolle olie reservoir.
Afgelopen zondag ververst en tussen de maatsteepjes gehouden.
Hoe kan dat zo vol zijn?
 
weer gekeken.
Nu zag een lekkende carburateur en na een tijdje was dat over, (na het eten)
Ik zag ook tot mijn verbazing dat ik geen olie meer had, tenminste dat dacht ik, toen ik de dop eraf draaide begon het te lekken, wat bleek, een overvolle olie reservoir.
Afgelopen zondag ververst en tussen de maatsteepjes gehouden.
Hoe kan dat zo vol zijn?
Je carburateur loopt over en via de kleppen langs de zuiger het carter in.
 
weer gekeken.
Nu zag een lekkende carburateur en na een tijdje was dat over, (na het eten)
Ik zag ook tot mijn verbazing dat ik geen olie meer had, tenminste dat dacht ik, toen ik de dop eraf draaide begon het te lekken, wat bleek, een overvolle olie reservoir.
Afgelopen zondag ververst en tussen de maatsteepjes gehouden.
Hoe kan dat zo vol zijn?
Zit benzine bij.

Alles er uit, nieuw filter.
Carburateurs maken, dan weer olie er in, en weer starten.
 
Vastzittende vlotter misschien.
Ik zou voor je benzinekraan wel een revisie setje kopen. Kan bij Roukama voor iets van 2 tientjes.
Bij deze motor, met de benzinekraan in de normale stand, mag er niets uit komen. De carbs gaan aanzuigen via de slang als je start.
Naast je olie verversen, is dus die benzinekraan ook echt wel belangrijk om na te kijken. Je olie dus ook doen, zoals ze al eerder zeiden. Zonde, want de olie is nieuw, maar benzine smeert niet echt, dus laten zitten is niet slim.
 
Tik? ow, ik heb dat wel eens gehoord, dat slijtage kan veroorzaken dat de startmotor dit kan doen.
Voordat je olie vervangt..fix dan eerst je benzinekraan.
Bij een vorige Kawa had ik dat ook. Die rubberen ringetjes erin zijn gewoon naar god, na al die jaren. Het reviseren is makkelijk. Als je dat doet en je kraan is eraf, kijk dan ook eens goed in je tank of niet alles verroest is.
Had m'n vorige kawa ook. Toen heb ik er knikkers in gedaan en schuddend (niet al te hard :-) ) het meeste losgemaakt..goed daarna naspoelen. Zo'n coating laag heb ik niet gebruikt. Motor heeft 3 jaar lang prima gereden, daarna kocht ik eenzelfde soort ZZR600 als jij nu hebt.
Ik denk dat je ook een D2 model hebt.
 
Terug
Bovenaan Onderaan