Kawasaki ZZR1000 1993 tik in blok, wie kan me helpen ??

Status
Niet open voor verdere reacties.

Leon1986

Die hard MF'er
2 nov 2007
420
0
Hoogezand
Heren,

Hierbij een oproep voor de ZZR 1100 van mijn vader. Hij heeft vorige week een knappe zzr1100 uit 1993 gekocht. Afgelopen zaterdag ineens op de snelweg een enorme ratel in het blok, direct langs de kant met de motor en transport naar huis geregeld. Bij stationair lopen hoorde je de ratel, en hoe meer gas je gaf hoe harder en sneller de ratel te horen is. Het komt boven uit het blok (gevoelsmatig). Het klonk net of de distributieketting er los in lag te rammelen zeg maar. Gisteravond de kleppendeksel losgehaald en gekeken of er iets vreemd te zien was. Dat was niet het geval, wel bleek de ditributieketting erg los te zitten. Toen ik de spanner aan de linkerzijde uit het blok schroefde, kwam hier geen spanning op te staat, wat wel zou moeten tijdens het losdraaien. Vervolgens bleek dat de spanner ook vrij ver naar binnen stond, na even wrikken aan de spanner schoot de spanner alsnog in de uiterste stand. Dit verklaarde het geratel wel leek me, aangezien de ketting ook los lag en dus niet goed aangespannen werd. Vanmiddag een andere 100% goede spanner opgehaald en erin gezet. (met het pijltje aan de bovenzijde) vervolgens alles opgebouwd en gestart. Stationair niets te horen, maar bij gas geven was er een tik hoorbaar. Het is geen continue tik, maar bij bv even op 3000toeren houden hoor je de eerste paar sec. niks en dan ineens hoor je de tik. Misschien ook nog een lager kapot?

Of de spanner er verkeert om in, en had de peil aan de onderzijde gemoeten?

Is er iemand die advies heeft?? Ik las al dat er veel problemen zijn met het 3e big end lager, maar ook het small-end lager en nokkenas lager kom ik veel tegen.

Graag jullie reacties.

Alvast bedankt.

Mvg
 
Nee, geen idee. Het klopt dat dit type last had van lagerproblemen doordat de smering onvoldoende was. Daar was de ZZR1100 zelfs berucht om. Daar is later een modificatie voor gekomen, misschien kun je kijken of jouw fiets die modificatie heeft gehad.
Verder is het een kwestie van opengooien en kijken wat er aan de hand is. Die te slappe NAKS kan ook iets met de kleppen hebben gedaan.
 
Eerst de distributieketting uitsluiten door er zéker van te zijn dat hij mooi strak staat en de nokkenassen op tijd staan.
Kijk gelijk even naar de nokken en slepers, daar gaat het ook weleens vaker fout.
Ook de distributiekettingspanner van het ouder type kan zulke rammeltjes geven, indien je een oude spanner hebt, kun je er aan de achterzijde een schroevendraaiertje insteken en dat moet bij elk toerental mooi stabiel blijven.., gaat hij veel bewegen, dan moet je de spanner vervangen.
Een nieuw type spanner is van het "ratel" type, deze zijn in de regel wel betrouwbaar.
Mocht je hier allemaal geen zin in hebben kun je de motor even warm laten draaien, wordt de rammel erger bij toenemende temperatuur, dan loop je de kans dat je bigend 4e cyl, en hoofdlager tussen 3e en 4e cyl overleden is..
1 eventueel voordeeltje, ik heb nog een "gezonde" krukas met drijfstangen liggen :+
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan