robin_geersing
Die hard MF'er
Heren,
Hierbij een oproep voor de ZZR 1100 van mijn vader. Hij heeft vorige week een knappe zzr1100 uit 1993 gekocht. Afgelopen zaterdag ineens op de snelweg een enorme ratel in het blok, direct langs de kant met de motor en transport naar huis geregeld. Bij stationair lopen hoorde je de ratel, en hoe meer gas je gaf hoe harder en sneller de ratel te horen is. Het komt boven uit het blok (gevoelsmatig). Het klonk net of de distributieketting er los in lag te rammelen zeg maar. Gisteravond de kleppendeksel losgehaald en gekeken of er iets vreemd te zien was. Dat was niet het geval, wel bleek de ditributieketting erg los te zitten. Toen ik de spanner aan de linkerzijde uit het blok schroefde, kwam hier geen spanning op te staat, wat wel zou moeten tijdens het losdraaien. Vervolgens bleek dat de spanner ook vrij ver naar binnen stond, na even wrikken aan de spanner schoot de spanner alsnog in de uiterste stand. Dit verklaarde het geratel wel leek me, aangezien de ketting ook los lag en dus niet goed aangespannen werd. Vanmiddag een andere 100% goede spanner opgehaald en erin gezet. (met het pijltje aan de bovenzijde) vervolgens alles opgebouwd en gestart. Stationair niets te horen, maar bij gas geven was er een tik hoorbaar. Het is geen continue tik, maar bij bv even op 3000toeren houden hoor je de eerste paar sec. niks en dan ineens hoor je de tik. Misschien ook nog een lager kapot?
Of de spanner er verkeert om in, en had de peil aan de onderzijde gemoeten?
Is er iemand die advies heeft?? Ik las al dat er veel problemen zijn met het 3e big end lager, maar ook het small-end lager en nokkenas lager kom ik veel tegen.
Graag jullie reacties.
Alvast bedankt.
Mvg
Hierbij een oproep voor de ZZR 1100 van mijn vader. Hij heeft vorige week een knappe zzr1100 uit 1993 gekocht. Afgelopen zaterdag ineens op de snelweg een enorme ratel in het blok, direct langs de kant met de motor en transport naar huis geregeld. Bij stationair lopen hoorde je de ratel, en hoe meer gas je gaf hoe harder en sneller de ratel te horen is. Het komt boven uit het blok (gevoelsmatig). Het klonk net of de distributieketting er los in lag te rammelen zeg maar. Gisteravond de kleppendeksel losgehaald en gekeken of er iets vreemd te zien was. Dat was niet het geval, wel bleek de ditributieketting erg los te zitten. Toen ik de spanner aan de linkerzijde uit het blok schroefde, kwam hier geen spanning op te staat, wat wel zou moeten tijdens het losdraaien. Vervolgens bleek dat de spanner ook vrij ver naar binnen stond, na even wrikken aan de spanner schoot de spanner alsnog in de uiterste stand. Dit verklaarde het geratel wel leek me, aangezien de ketting ook los lag en dus niet goed aangespannen werd. Vanmiddag een andere 100% goede spanner opgehaald en erin gezet. (met het pijltje aan de bovenzijde) vervolgens alles opgebouwd en gestart. Stationair niets te horen, maar bij gas geven was er een tik hoorbaar. Het is geen continue tik, maar bij bv even op 3000toeren houden hoor je de eerste paar sec. niks en dan ineens hoor je de tik. Misschien ook nog een lager kapot?
Of de spanner er verkeert om in, en had de peil aan de onderzijde gemoeten?
Is er iemand die advies heeft?? Ik las al dat er veel problemen zijn met het 3e big end lager, maar ook het small-end lager en nokkenas lager kom ik veel tegen.
Graag jullie reacties.
Alvast bedankt.
Mvg