Goedemiddag mede techneuten!
Ik heb jullie hulp nodig. Ik ben al zeer lange tijd bezig met dit probleem, maar ik krijg het niet opgelost en heb geen ideeën meer..
De introductie, 2 jaar geleden merkte ik dat de 3e versnelling versleten was, bij vol vermogen sloeg hij door. Na wat onderzoek kwam ik erachter dat dit vaker voor komt. Oplossing, versnellingsbak vervangen.
Aangezien ze niet meer nieuw gemaakt worden, heb ik een andere versnellingsbak van de sloop gehaald. Vervolgens de motor compleet uit elkaar gehaald (blok moet gesplit worden om erbij te komen) en de nieuwe versnellingsbak gemonteerd.
Sindsdien heb ik geen last meer van de versnellingsbak, maar is er een nieuw probleem bij gekomen. Vanaf ongeveer 4000 toeren begint het blok te vibreren. Dusdanig veel dat de kappen beginnen te resoneren.
Het eerste wat in mij op kwam was de balanceeras die erin zit. Gecontroleerd, deze zat inderdaad fout. Blok uit elkaar gehaald, balanceeras aangepast en weer in elkaar gezet. Vervolgens afgesteld volgens de handleiding. Helaas, heeft niet geholpen.
Daarna heb ik diverse acties uitgehaald, namelijk:
- Carburateurs afgesteld
- Lagers vervangen van de versnellingsbak
- Koppeling vervangen voor het origineel (bij de vervangende versnellingsbak zat de oude koppeling er nog compleet op)
- Nog een tweede "nieuwe" versnellingsbak gekocht en geplaatst (met de gedachte, misschien heeft het sloopblok een vastloper gehad en is de versnellingsbak krom)
- Ophangrubbers van het blok vervangen
- Kleppen afgesteld
- Nokkenassen en ketting los gehaald, geinspecteerd en volgens de handleiding weer terug gemonteerd
Het wilt allemaal niet helpen. Het probleem is er nog steeds. Ik kan er mee rijden, maar fijn is het zeker niet.
Nu is er nog een laatste optie om de balanceeras er helemaal uit te halen, maar dit is niet gebruikelijk en ik betwijfel of dit mijn probleem op zal lossen.
Voor de duidelijkheid, tijdens de volgende momenten merk ik de trilling:
- Stilstaan, versnellingsbak in z'n vrij
- rijdend
- rijdend, koppeling in, gas erop houden (zodra ik het gas eraf haal gaat de trilling weg)
Ik vermoed zelf niet dat het de versnellingsbak is. Als ik 80 rij, ik knijp de koppeling in en laat het gas los is de trilling weg. Dit terwijl de versnellingsbak nog steeds met hetzelfde tempo door draait. Ik vermoed zelf dat het ergens in de aandrijflijn voor de versnellingsbak zit.
De componenten die hier nog voor zitten:
- balanceeras
- waterpomp
- oliepomp
- generator
- startmotor
- krukas
- nokkenas met ketting en kleppen
Wie oh wie heeft er nog verse ideeën voor me?
Ik heb jullie hulp nodig. Ik ben al zeer lange tijd bezig met dit probleem, maar ik krijg het niet opgelost en heb geen ideeën meer..
De introductie, 2 jaar geleden merkte ik dat de 3e versnelling versleten was, bij vol vermogen sloeg hij door. Na wat onderzoek kwam ik erachter dat dit vaker voor komt. Oplossing, versnellingsbak vervangen.
Aangezien ze niet meer nieuw gemaakt worden, heb ik een andere versnellingsbak van de sloop gehaald. Vervolgens de motor compleet uit elkaar gehaald (blok moet gesplit worden om erbij te komen) en de nieuwe versnellingsbak gemonteerd.
Sindsdien heb ik geen last meer van de versnellingsbak, maar is er een nieuw probleem bij gekomen. Vanaf ongeveer 4000 toeren begint het blok te vibreren. Dusdanig veel dat de kappen beginnen te resoneren.
Het eerste wat in mij op kwam was de balanceeras die erin zit. Gecontroleerd, deze zat inderdaad fout. Blok uit elkaar gehaald, balanceeras aangepast en weer in elkaar gezet. Vervolgens afgesteld volgens de handleiding. Helaas, heeft niet geholpen.
Daarna heb ik diverse acties uitgehaald, namelijk:
- Carburateurs afgesteld
- Lagers vervangen van de versnellingsbak
- Koppeling vervangen voor het origineel (bij de vervangende versnellingsbak zat de oude koppeling er nog compleet op)
- Nog een tweede "nieuwe" versnellingsbak gekocht en geplaatst (met de gedachte, misschien heeft het sloopblok een vastloper gehad en is de versnellingsbak krom)
- Ophangrubbers van het blok vervangen
- Kleppen afgesteld
- Nokkenassen en ketting los gehaald, geinspecteerd en volgens de handleiding weer terug gemonteerd
Het wilt allemaal niet helpen. Het probleem is er nog steeds. Ik kan er mee rijden, maar fijn is het zeker niet.
Nu is er nog een laatste optie om de balanceeras er helemaal uit te halen, maar dit is niet gebruikelijk en ik betwijfel of dit mijn probleem op zal lossen.
Voor de duidelijkheid, tijdens de volgende momenten merk ik de trilling:
- Stilstaan, versnellingsbak in z'n vrij
- rijdend
- rijdend, koppeling in, gas erop houden (zodra ik het gas eraf haal gaat de trilling weg)
Ik vermoed zelf niet dat het de versnellingsbak is. Als ik 80 rij, ik knijp de koppeling in en laat het gas los is de trilling weg. Dit terwijl de versnellingsbak nog steeds met hetzelfde tempo door draait. Ik vermoed zelf dat het ergens in de aandrijflijn voor de versnellingsbak zit.
De componenten die hier nog voor zitten:
- balanceeras
- waterpomp
- oliepomp
- generator
- startmotor
- krukas
- nokkenas met ketting en kleppen
Wie oh wie heeft er nog verse ideeën voor me?