Kawasaki zzr1100 motorblok vibreert

Mishmash

Rookie
7 sep 2002
26
0
IJmuiden
Goedemiddag mede techneuten!

Ik heb jullie hulp nodig. Ik ben al zeer lange tijd bezig met dit probleem, maar ik krijg het niet opgelost en heb geen ideeën meer..

De introductie, 2 jaar geleden merkte ik dat de 3e versnelling versleten was, bij vol vermogen sloeg hij door. Na wat onderzoek kwam ik erachter dat dit vaker voor komt. Oplossing, versnellingsbak vervangen.

Aangezien ze niet meer nieuw gemaakt worden, heb ik een andere versnellingsbak van de sloop gehaald. Vervolgens de motor compleet uit elkaar gehaald (blok moet gesplit worden om erbij te komen) en de nieuwe versnellingsbak gemonteerd.

Sindsdien heb ik geen last meer van de versnellingsbak, maar is er een nieuw probleem bij gekomen. Vanaf ongeveer 4000 toeren begint het blok te vibreren. Dusdanig veel dat de kappen beginnen te resoneren.

Het eerste wat in mij op kwam was de balanceeras die erin zit. Gecontroleerd, deze zat inderdaad fout. Blok uit elkaar gehaald, balanceeras aangepast en weer in elkaar gezet. Vervolgens afgesteld volgens de handleiding. Helaas, heeft niet geholpen.

Daarna heb ik diverse acties uitgehaald, namelijk:

- Carburateurs afgesteld
- Lagers vervangen van de versnellingsbak
- Koppeling vervangen voor het origineel (bij de vervangende versnellingsbak zat de oude koppeling er nog compleet op)
- Nog een tweede "nieuwe" versnellingsbak gekocht en geplaatst (met de gedachte, misschien heeft het sloopblok een vastloper gehad en is de versnellingsbak krom)
- Ophangrubbers van het blok vervangen
- Kleppen afgesteld
- Nokkenassen en ketting los gehaald, geinspecteerd en volgens de handleiding weer terug gemonteerd

Het wilt allemaal niet helpen. Het probleem is er nog steeds. Ik kan er mee rijden, maar fijn is het zeker niet.

Nu is er nog een laatste optie om de balanceeras er helemaal uit te halen, maar dit is niet gebruikelijk en ik betwijfel of dit mijn probleem op zal lossen.


Voor de duidelijkheid, tijdens de volgende momenten merk ik de trilling:

- Stilstaan, versnellingsbak in z'n vrij
- rijdend
- rijdend, koppeling in, gas erop houden (zodra ik het gas eraf haal gaat de trilling weg)

Ik vermoed zelf niet dat het de versnellingsbak is. Als ik 80 rij, ik knijp de koppeling in en laat het gas los is de trilling weg. Dit terwijl de versnellingsbak nog steeds met hetzelfde tempo door draait. Ik vermoed zelf dat het ergens in de aandrijflijn voor de versnellingsbak zit.

De componenten die hier nog voor zitten:
- balanceeras
- waterpomp
- oliepomp
- generator
- startmotor
- krukas
- nokkenas met ketting en kleppen


Wie oh wie heeft er nog verse ideeën voor me?
 
Goedemiddag mede techneuten!

Ik heb jullie hulp nodig. Ik ben al zeer lange tijd bezig met dit probleem, maar ik krijg het niet opgelost en heb geen ideeën meer..

De introductie, 2 jaar geleden merkte ik dat de 3e versnelling versleten was, bij vol vermogen sloeg hij door. Na wat onderzoek kwam ik erachter dat dit vaker voor komt. Oplossing, versnellingsbak vervangen.

Aangezien ze niet meer nieuw gemaakt worden, heb ik een andere versnellingsbak van de sloop gehaald. Vervolgens de motor compleet uit elkaar gehaald (blok moet gesplit worden om erbij te komen) en de nieuwe versnellingsbak gemonteerd.

Sindsdien heb ik geen last meer van de versnellingsbak, maar is er een nieuw probleem bij gekomen. Vanaf ongeveer 4000 toeren begint het blok te vibreren. Dusdanig veel dat de kappen beginnen te resoneren.

Het eerste wat in mij op kwam was de balanceeras die erin zit. Gecontroleerd, deze zat inderdaad fout. Blok uit elkaar gehaald, balanceeras aangepast en weer in elkaar gezet. Vervolgens afgesteld volgens de handleiding. Helaas, heeft niet geholpen.

Daarna heb ik diverse acties uitgehaald, namelijk:

- Carburateurs afgesteld
- Lagers vervangen van de versnellingsbak
- Koppeling vervangen voor het origineel (bij de vervangende versnellingsbak zat de oude koppeling er nog compleet op)
- Nog een tweede "nieuwe" versnellingsbak gekocht en geplaatst (met de gedachte, misschien heeft het sloopblok een vastloper gehad en is de versnellingsbak krom)
- Ophangrubbers van het blok vervangen
- Kleppen afgesteld
- Nokkenassen en ketting los gehaald, geinspecteerd en volgens de handleiding weer terug gemonteerd

Het wilt allemaal niet helpen. Het probleem is er nog steeds. Ik kan er mee rijden, maar fijn is het zeker niet.

Nu is er nog een laatste optie om de balanceeras er helemaal uit te halen, maar dit is niet gebruikelijk en ik betwijfel of dit mijn probleem op zal lossen.


Voor de duidelijkheid, tijdens de volgende momenten merk ik de trilling:

- Stilstaan, versnellingsbak in z'n vrij
- rijdend
- rijdend, koppeling in, gas erop houden (zodra ik het gas eraf haal gaat de trilling weg)

Ik vermoed zelf niet dat het de versnellingsbak is. Als ik 80 rij, ik knijp de koppeling in en laat het gas los is de trilling weg. Dit terwijl de versnellingsbak nog steeds met hetzelfde tempo door draait. Ik vermoed zelf dat het ergens in de aandrijflijn voor de versnellingsbak zit.

De componenten die hier nog voor zitten:
- balanceeras
- waterpomp
- oliepomp
- generator
- startmotor
- krukas
- nokkenas met ketting en kleppen


Wie oh wie heeft er nog verse ideeën voor me?

Was dit direct zo na de eerste keer je het blok weer gemonteerd had ? of is dit trillen / resoneren gaandeweg opgebouwd na enige tijd rijden .
 
Laatst bewerkt:
Goedemiddag mede techneuten!

Ik heb jullie hulp nodig. Ik ben al zeer lange tijd bezig met dit probleem, maar ik krijg het niet opgelost en heb geen ideeën meer..

De introductie, 2 jaar geleden merkte ik dat de 3e versnelling versleten was, bij vol vermogen sloeg hij door. Na wat onderzoek kwam ik erachter dat dit vaker voor komt. Oplossing, versnellingsbak vervangen.

Aangezien ze niet meer nieuw gemaakt worden, heb ik een andere versnellingsbak van de sloop gehaald. Vervolgens de motor compleet uit elkaar gehaald (blok moet gesplit worden om erbij te komen) en de nieuwe versnellingsbak gemonteerd.

Sindsdien heb ik geen last meer van de versnellingsbak, maar is er een nieuw probleem bij gekomen. Vanaf ongeveer 4000 toeren begint het blok te vibreren. Dusdanig veel dat de kappen beginnen te resoneren.

Het eerste wat in mij op kwam was de balanceeras die erin zit. Gecontroleerd, deze zat inderdaad fout. Blok uit elkaar gehaald, balanceeras aangepast en weer in elkaar gezet. Vervolgens afgesteld volgens de handleiding. Helaas, heeft niet geholpen.

Daarna heb ik diverse acties uitgehaald, namelijk:

- Carburateurs afgesteld
- Lagers vervangen van de versnellingsbak
- Koppeling vervangen voor het origineel (bij de vervangende versnellingsbak zat de oude koppeling er nog compleet op)
- Nog een tweede "nieuwe" versnellingsbak gekocht en geplaatst (met de gedachte, misschien heeft het sloopblok een vastloper gehad en is de versnellingsbak krom)
- Ophangrubbers van het blok vervangen
- Kleppen afgesteld
- Nokkenassen en ketting los gehaald, geinspecteerd en volgens de handleiding weer terug gemonteerd

Het wilt allemaal niet helpen. Het probleem is er nog steeds. Ik kan er mee rijden, maar fijn is het zeker niet.

Nu is er nog een laatste optie om de balanceeras er helemaal uit te halen, maar dit is niet gebruikelijk en ik betwijfel of dit mijn probleem op zal lossen.


Voor de duidelijkheid, tijdens de volgende momenten merk ik de trilling:

- Stilstaan, versnellingsbak in z'n vrij
- rijdend
- rijdend, koppeling in, gas erop houden (zodra ik het gas eraf haal gaat de trilling weg)

Ik vermoed zelf niet dat het de versnellingsbak is. Als ik 80 rij, ik knijp de koppeling in en laat het gas los is de trilling weg. Dit terwijl de versnellingsbak nog steeds met hetzelfde tempo door draait. Ik vermoed zelf dat het ergens in de aandrijflijn voor de versnellingsbak zit.

De componenten die hier nog voor zitten:
- balanceeras
- waterpomp
- oliepomp
- generator
- startmotor
- krukas
- nokkenas met ketting en kleppen


Wie oh wie heeft er nog verse ideeën voor me?

Is dit t blok van kawa met een balansas?

Nee :+
 
Goedemiddag mede techneuten!

Ik heb jullie hulp nodig. Ik ben al zeer lange tijd bezig met dit probleem, maar ik krijg het niet opgelost en heb geen ideeën meer..

De introductie, 2 jaar geleden merkte ik dat de 3e versnelling versleten was, bij vol vermogen sloeg hij door. Na wat onderzoek kwam ik erachter dat dit vaker voor komt. Oplossing, versnellingsbak vervangen.

Aangezien ze niet meer nieuw gemaakt worden, heb ik een andere versnellingsbak van de sloop gehaald. Vervolgens de motor compleet uit elkaar gehaald (blok moet gesplit worden om erbij te komen) en de nieuwe versnellingsbak gemonteerd.

Sindsdien heb ik geen last meer van de versnellingsbak, maar is er een nieuw probleem bij gekomen. Vanaf ongeveer 4000 toeren begint het blok te vibreren. Dusdanig veel dat de kappen beginnen te resoneren.

Het eerste wat in mij op kwam was de balanceeras die erin zit. Gecontroleerd, deze zat inderdaad fout. Blok uit elkaar gehaald, balanceeras aangepast en weer in elkaar gezet. Vervolgens afgesteld volgens de handleiding. Helaas, heeft niet geholpen.

Daarna heb ik diverse acties uitgehaald, namelijk:

- Carburateurs afgesteld
- Lagers vervangen van de versnellingsbak
- Koppeling vervangen voor het origineel (bij de vervangende versnellingsbak zat de oude koppeling er nog compleet op)
- Nog een tweede "nieuwe" versnellingsbak gekocht en geplaatst (met de gedachte, misschien heeft het sloopblok een vastloper gehad en is de versnellingsbak krom)
- Ophangrubbers van het blok vervangen
- Kleppen afgesteld
- Nokkenassen en ketting los gehaald, geinspecteerd en volgens de handleiding weer terug gemonteerd

Het wilt allemaal niet helpen. Het probleem is er nog steeds. Ik kan er mee rijden, maar fijn is het zeker niet.

Nu is er nog een laatste optie om de balanceeras er helemaal uit te halen, maar dit is niet gebruikelijk en ik betwijfel of dit mijn probleem op zal lossen.


Voor de duidelijkheid, tijdens de volgende momenten merk ik de trilling:

- Stilstaan, versnellingsbak in z'n vrij
- rijdend
- rijdend, koppeling in, gas erop houden (zodra ik het gas eraf haal gaat de trilling weg)

Ik vermoed zelf niet dat het de versnellingsbak is. Als ik 80 rij, ik knijp de koppeling in en laat het gas los is de trilling weg. Dit terwijl de versnellingsbak nog steeds met hetzelfde tempo door draait. Ik vermoed zelf dat het ergens in de aandrijflijn voor de versnellingsbak zit.

De componenten die hier nog voor zitten:
- balanceeras
- waterpomp
- oliepomp
- generator
- startmotor
- krukas
- nokkenas met ketting en kleppen


Wie oh wie heeft er nog verse ideeën voor me?



Heb je iedere keer de pasvlakken van carterhelften weer brandschoon gemaakt voor montage?


Anders zou het evt kunnen zijn dat de krukas lagerschalen een fractie meer ruimte hebben gekregen door niet nauw aansluitende carterdelen . (dan heb je het over honderdsten) Je klacht komt namelijk ook voor bij viercinders met een ruime lagering door veel km`s etc etc ..dat komt een beetje in hetzelfde toerengebied voor .

Heb zelf deze bak reparatie bij deze zzr1100 serie wel gedaan , is veel werk en komt heel precies .

En oliepeilen is ook een vak apart bij deze blokken.. B| hij staat niet tot de strot vol olie ?

PS-

En verder kun je er nog uren over soebatten , als het goed moet` de bende weer uitmekaar en alles goed blauwprinten en je werk checken( heel zeker weten dat wat je gedaan hebt ook goed is )
meer woorden ga/kan ik er niet aan vuil maken .. ik weet niet wie er aan sleutelt, dat kan ik hier vandaan niet zien. ;)

Succes ..
 
Laatst bewerkt:
Om even alle vragen in één keer te beantwoorden:

- Ja, ik heb de ophanging van het blok nagekeken
- Ja, het trillen is direct na het onderhoud gekomen
- Ja, ik heb de pasvlakken elke keer schoon gemaakt. Ik zit zelf ook te denken aan de krukas, maar deze zit niet los zodra je het blok splijt. Er zitten nog diverse pasvlakken die hem op z'n plek houden, deze heb ik niet los gehaald.

Oh Ik heb de olie gecontroleerd (en ook vervangen trouwens bij de laatste wisseling van de versnellingsbak). Er zit niet teveel in
 
Laatst bewerkt:
Om even alle vragen in één keer te beantwoorden:

- Ja, ik heb de ophanging van het blok nagekeken
- Ja, het trillen is direct na het onderhoud gekomen
- Ja, ik heb de pasvlakken elke keer schoon gemaakt. Ik zit zelf ook te denken aan de krukas, maar deze zit niet los zodra je het blok splijt. Er zitten nog diverse pasvlakken die hem op z'n plek houden, deze heb ik niet los gehaald.

Oh Ik heb de olie gecontroleerd (en ook vervangen trouwens bij de laatste wisseling van de versnellingsbak). Er zit niet teveel in


De kruk ligt dan los op 1 lagerkap na, en wat de pasvlakken betreft, wat schoon is voor de ene, is voor de ander niet schoon genoeg ..

Maar je weet het zeker allemaal, dus dan houdt het helaas op ..

succes ...
 
Laatst bewerkt:
De kruk ligt dan los op 1 lagerkap na, en wat de pasvlakken betreft, wat schoon is voor de ene, is voor de ander niet schoon genoeg ..

Maar je weet het zeker allemaal, dus dan houdt het helaas op ..

succes ...

I stand corrected! Ik heb de foto's nagekeken van de eerste keer dat ik hem uit elkaar haalde, hij ligt inderdaad bijna helemaal los.. Excuses.

Het enige wat ik kan doen, is hem weer helemaal demonteren en het deze keer goed doen. Eerst maar eens uitzoeken hoe ik de pasvlakken helemaal schoon krijg, want met een pakking schraper beschadig je snel het aluminium.. Iemand nog tips hiervoor?

Aangezien hij al een paar keer uit elkaar is geweest durf ik sommige buiten van de buitenste ring niet meer op moment aan te draaien (bang dat ze doordraaien). Over die angst moet ik ook maar eens heen en ze repareren mochten ze doordraaien.

Thanks Mach 4, Ik heb weer even wat te doen!
 
Het enige wat ik kan doen, is hem weer helemaal demonteren en het deze keer goed doen.

hm...

Sindsdien heb ik geen last meer van de versnellingsbak, maar is er een nieuw probleem bij gekomen. Vanaf ongeveer 4000 toeren begint het blok te vibreren. Dusdanig veel dat de kappen beginnen te resoneren.

Het eerste wat in mij op kwam was de balanceeras die erin zit. Gecontroleerd, deze zat inderdaad fout. Blok uit elkaar gehaald, balanceeras aangepast en weer in elkaar gezet. Vervolgens afgesteld volgens de handleiding. Helaas, heeft niet geholpen.

een balansas die fout getimed staat, al is het maar 1 tand, vibreert serieus en konstant. niet alleen vanaf 4000, zelfs stationnair al.
hij zat fout, je zet hem juist maar dat maakt geen verschil ?

dat van dat volledig uiteen klopt, maar of je het zelf zou doen ?
 
Allright, inmiddels heb ik het blok wederom gedemonteerd De pasvlakken helemaal schoon gemaakt (tot het glimt), alles 3 keer gecontroleerd en weer in elkaar gezet (ook met de balanceeras op de juiste plek). De vibraties zijn nog niet helemaal weg, maar het is wel een heel stuk minder. Ja, het is wel nog steeds meer dan het was.

Ik heb nog een keer de balanceeras gecontroleerd bij montage, deze staat precies goed afgesteld. Ik heb ook gelezen dat mensen de balanceeras juist verwijderd hebben om wat meer vermogen eruit te halen, maar dat lijkt me in dit geval geen optie aangezien ze ook schrijven dat hij daar juist iets meer door gaat trillen.

Ik heb vorig jaar een tijd rondgereden met de vibraties en ben bang dat daardoor de krukas (en / of) de krukaslagers zijn gaan slijten. Als dit inderdaad het geval is, zou ik deze moeten vervangen. Een nieuwe krukas en lagers kost echter meer geld dan de fiets (in mijn ogen) waard is... Een nieuwe krukas kost rond de 1000 euro. Tweedehands kan natuurlijk ook, maar dan weet je ook niet wat je in huis haalt.

Iemand nog tips / heldere ideeën?
 
Allright, inmiddels heb ik het blok wederom gedemonteerd De pasvlakken helemaal schoon gemaakt (tot het glimt), alles 3 keer gecontroleerd en weer in elkaar gezet (ook met de balanceeras op de juiste plek). De vibraties zijn nog niet helemaal weg, maar het is wel een heel stuk minder. Ja, het is wel nog steeds meer dan het was.

Ik heb nog een keer de balanceeras gecontroleerd bij montage, deze staat precies goed afgesteld. Ik heb ook gelezen dat mensen de balanceeras juist verwijderd hebben om wat meer vermogen eruit te halen, maar dat lijkt me in dit geval geen optie aangezien ze ook schrijven dat hij daar juist iets meer door gaat trillen.

Ik heb vorig jaar een tijd rondgereden met de vibraties en ben bang dat daardoor de krukas (en / of) de krukaslagers zijn gaan slijten. Als dit inderdaad het geval is, zou ik deze moeten vervangen. Een nieuwe krukas en lagers kost echter meer geld dan de fiets (in mijn ogen) waard is... Een nieuwe krukas kost rond de 1000 euro. Tweedehands kan natuurlijk ook, maar dan weet je ook niet wat je in huis haalt.

Iemand nog tips / heldere ideeën?

Waarom niet gelijk de krukas laten balanceren,lagers kan je opmeten.
Zoals je nu bezig ben blijf je aan de gang. :W
 
Laatst bewerkt:
Zijn de vibraties alleen bij rond de 4000 tm en schakeld de bak ook niet lekker dan zou ik de car goed maar dan ook goed schoon maken Schraap eens met je nagels over de gas naalden zit er een soort lijm gum op( benzine aanslag ) veel werk maar kost niets .
 
Blok er uit en opnieuw in elkaar zetten volgens het boekje
Ook de balans opnieuw afstellen
Zeker er in laten zitten

Tip
De olieaanzuigmond van een iets dikkere o ring voorzien
Dat verkleint het stuklopen van je lagering van je drijfstang ;)
 
Laatst bewerkt:
RG-Gamma: Krukas balanceren en lagers vervangen is nog een optie, die hou ik even in mijn achterhoofd! Ik ga wel sowieso nog even nakijken of de carbs nog steeds in sync zijn na de laatste demontage (heb de stelschroeven niet aangeraakt, maar zou zomaar kunnen).

Waomoto: Goeie! ik ga het nakijken. Vervuiling op m'n gasnaalden lijkt me wel heel klein, ik heb namelijk vorig jaar de naalden vervangen toen ik een Dynokit geinstalleerd heb.

Turbo Bul: Ik weet 100% zeker dat het blok goed gemonteerd is. Ik heb het namelijk de laatste keer extreem zorgvuldig gedaan en zelfs de bouten allemaal op moment aangedraaid. Welke bedoel jij precies met de olie aanzuigmond?
 
RG-Gamma: Krukas balanceren en lagers vervangen is nog een optie, die hou ik even in mijn achterhoofd! Ik ga wel sowieso nog even nakijken of de carbs nog steeds in sync zijn na de laatste demontage (heb de stelschroeven niet aangeraakt, maar zou zomaar kunnen).

Waomoto: Goeie! ik ga het nakijken. Vervuiling op m'n gasnaalden lijkt me wel heel klein, ik heb namelijk vorig jaar de naalden vervangen toen ik een Dynokit geinstalleerd heb.

Turbo Bul: Ik weet 100% zeker dat het blok goed gemonteerd is. Ik heb het namelijk de laatste keer extreem zorgvuldig gedaan en zelfs de bouten allemaal op moment aangedraaid. Welke bedoel jij precies met de olie aanzuigmond?

Lagers moet je opmeten en pas als ze buiten de fabriekstolerantie vallen vervangen.
Overigens moet je ook de nieuwe lagers opmeten.
 
RG-Gamma: Krukas balanceren en lagers vervangen is nog een optie, die hou ik even in mijn achterhoofd! Ik ga wel sowieso nog even nakijken of de carbs nog steeds in sync zijn na de laatste demontage (heb de stelschroeven niet aangeraakt, maar zou zomaar kunnen).

Als een blok uiteen gaat, moet het ook terug ineen, en zet je je kleppen juist. Na kleppen regelen moet je altijd opnieuw synchroniseren.
 
Laatst bewerkt:
Turbo Bul: Ik weet 100% zeker dat het blok goed gemonteerd is. Ik heb het namelijk de laatste keer extreem zorgvuldig gedaan en zelfs de bouten allemaal op moment aangedraaid. Welke bedoel jij precies met de olie aanzuigmond?

Bouten op moment aantrekken is zoals het moet en niet extreem zorgvuldig
Heb al menig ZZR blokje gedaan

Ben er mee gestopt om steeds krukassen te wisselen ha ha

Hier over de aanzuigbuis ;)

Kijk maar bij mijn andere youtube filmpjes :+
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan