Kawasaki ZZR1400 ratelend geluidje uit Dashboard omgeving.

Kurtm

Rookie
9 sep 2019
3
0
Beste leden,

Mijn ZZR1400 bj. 2012 maakt een ratelend geluid in de dashboard omgeving dat hoorbaar is vanaf 60km/u. Enkel hoorbaar met open helm.

Doordat het ook hoorbaar is wanneer ik met ingetrokken koppeling aan stationair toerental rijd en dus gewoon uitbol is er geen sprake van zelfs de minste motortrilling waardoor het geen losse bouten of onderdelen kunnen zijn.
Ik moet er wel voor zorgen dat ik minstens 60 per uur rijd, daaronder valt het rateltje uit.

Zit er een dynamisch onderdeel in het tellerwerk van deze toch wel moderne motor. Ik denk aan een roterend staalkabeltje in een gaine bvb.
Of zijn het kunststoffen tandwieldjes, het zou me verbazen, daar in deze omgeving toch alles electronisch wordt opgenomen?
Het zou ook een sensor tegen een dynamisch onderdeel kunnen zijn, ik gis maar.
Verder heb ik het in alle versnellingen en komt het ook niet uit mijn helm.

Alleszins is dus toerental gerelateerde trilling of resonantie uitgesloten als u bovenstaande ondervinding begrijpt.

Het lijkt echt uit de snelheidsmeter unit te komen, nogmaals ik verwacht daar enkel elektronica dat enkel kan knetteren, niet ratelen...?
Een andere denkpiste is een slechte lager ergens voorin de motorfiets, hoewel hij goed onderhouden is met slechts 22000 km.

Alvast bedankt.

Gr. Kurt.
 
Zo hebben we al een fluittoon gehad in de cockpit, welke een lekkage was in het koelcircuit. We hebben een krakende voorvork gehad, welke uiteindelijk een losse framebout bleek te zijn. En nu hebben we een piep bij een bepaald toerental welke dus een klep in het aanzuigtraject (servo in de kuip)is die open gaat bij zoveel rpm. Soms is het niet wat je al die tijd denkt. Ook een wiellager kan kapot bij 22k. Wat is goed onderhoud eigenlijk?
 
Bedankt voor het meedenken, het kan inderdaad nog andere oorzaken hebben. Er kan zo direct niks uitgesloten worden wat selectief zoeken lastiger maakt.
De teller afkoppelen, was vroeger gemakkelijk, maar nu met alle elektronica erin gaat dit niet zomaar vrees ik. Ik heb ook geen zin om zelf een ongeschonden motor te gaan opengooien.
Ik denk nog eens contact met de Kawasaki dealer op te nemen of zij bepaalde zaken kunnen uitsluiten in dit verhaal.
 
Bedankt voor het meedenken, het kan inderdaad nog andere oorzaken hebben. Er kan zo direct niks uitgesloten worden wat selectief zoeken lastiger maakt.
De teller afkoppelen, was vroeger gemakkelijk, maar nu met alle elektronica erin gaat dit niet zomaar vrees ik. Ik heb ook geen zin om zelf een ongeschonden motor te gaan opengooien.
Ik denk nog eens contact met de Kawasaki dealer op te nemen of zij bepaalde zaken kunnen uitsluiten in dit verhaal.


Breng dat ding weg naar de dealer. Je vraagt hier om advies maar wil verder zelf geen stappen ondernemen. Ik hoop dat je snapt dat wij je niet verder kunnen helpen enkel door te gissen....
 
Terug
Bovenaan Onderaan