Hoi allemaal,
Ik heb een probleem met mijn ZZR600 uit 1995. Afgelopen week reed ik op de A9 richting schiphol. Nog op het eerste stuk van die A9, ter hoogte van de Ikea, had ik opeens een dipje in het vermogen. Alsof ik mijn gas helemaal dicht draaide en vervolgens weer vol open. Even later, nadat ik NET uit de oprit van het 2e deel A9 gedraaid was, merkte ik dat het vermogen geheel weg was... snel kijken naar mn toeren teller, deze draaide heel snel terug naar 0 Nog snel geprobeerd om paar keer gas te geven, maar helaas.
Hierna volgde enkele 'minder ontspannen' momenten (drukke ochtend spits, 120+ op linker rijbaan zonder vermogen), waarna ik de motor op de vluchtstrook stil heb kunnen zetten. Ondertussen kwam er nog een harde knal uit 1 (of alle 2, dat weet ik niet meer) de uitlaten waarna ik de dodemans knop maar aangezet had.
De motor wilde in eerste instantie niet meer starten op de vluchtstrook. Had het een paar keer met en zonder extra gas geprobeerd (dodemans knop stond weer uit). De startmotor draaide wel, maar wilde niet doorstarten... (ik had nog ruim 4L benzine + 4L reserve)
Uiteindelijk na een minuut of 2 te hebben gewacht starte de motor weer normaal en ben ik verder gereden. Heb daarna nog iets van 20km gereden naar mn werk zonder problemen. Alles reageerde weer normaal ook bij hoge toeren / snelheden...
Na mijn werk heb ik nog even een busje carburateur reiniger gehaalt bij een motorzaak, waarna ik deze bij een volle tank erbij gegooid heb.
Sinds die tijd heb ik nog iets van 300km gereden zonder enkele problemen, tot zojuist... Na een kort ritje (40km) die ik met een volle tank begonnen was viel de motor weer uit. Dit keer reed ik redelijk vlot door op een weg met veel drempels toen ik merkte dat het vermogen weg was.
Motor weer veilig aan de kant kunnen zetten, maar wilde niet direct starten. Heb ook nog geprobeerd om met de tankdop open te starten, maar ook dat wilde niet lukken. De startmotor draaide steeds wel, maar de motor sloeg niet aan.
Uiteindelijk na een minuut ofze gewacht te hebben starte de motor weer en kon ik naar huis rijden. Wederom geen gekke dingen gemerkt tijdens het naar huis rijden...
Even nog de kenmerken van dit probleem:
- Trad op na redelijk platte bocht met nog ruim 8L benzine (4L + 4L reserve, kraan niet op reserve overigens)
- Trad op na hobbelige rit met 'volle' tank.
- Harde knal na paar keer gasgeven tijdens 'uitrijden' met een gestopte motor
- Vreemde knal/brom tijdens poging tot starten net na stilstand (met extra gas erbij)
- Motor start niet direct na stilstand, ook niet met open tankdop.
- Motor start weer na ongeveer 1min 'rust'
Ik heb momenteel even niet het geld om de motor bij een dealer neer te zetten en hun erna te laten kijken. Dit gaat waarschijnlijk wel wat tijd (=geld) kosten aangezien het vele verschillende oorzaken kan hebben. Daarom wil ik proberen dit zelf op te lossen / aantal dingen uit te sluiten.
1.
Kan het zo zijn dat er wat vuil in mijn tank/bezine zit waardoor er op een gegeven moment even geen benzine aangevoerd kan worden en de motor afslaat?
2.
Wanneer je motor tijdens het rijden afslaat kan deze dan 'verzuipen' om dat de motor zelf nog wel (uit)draait en (daardoor) nog benzine krijgt? Dit verklaart voor mij dan waarom de motor steeds niet direct wilt starten en 'knalt'...
3.
Iets anders, namelijk....
Alvast bedankt voor het meedenken!
Ik heb een probleem met mijn ZZR600 uit 1995. Afgelopen week reed ik op de A9 richting schiphol. Nog op het eerste stuk van die A9, ter hoogte van de Ikea, had ik opeens een dipje in het vermogen. Alsof ik mijn gas helemaal dicht draaide en vervolgens weer vol open. Even later, nadat ik NET uit de oprit van het 2e deel A9 gedraaid was, merkte ik dat het vermogen geheel weg was... snel kijken naar mn toeren teller, deze draaide heel snel terug naar 0 Nog snel geprobeerd om paar keer gas te geven, maar helaas.
Hierna volgde enkele 'minder ontspannen' momenten (drukke ochtend spits, 120+ op linker rijbaan zonder vermogen), waarna ik de motor op de vluchtstrook stil heb kunnen zetten. Ondertussen kwam er nog een harde knal uit 1 (of alle 2, dat weet ik niet meer) de uitlaten waarna ik de dodemans knop maar aangezet had.
De motor wilde in eerste instantie niet meer starten op de vluchtstrook. Had het een paar keer met en zonder extra gas geprobeerd (dodemans knop stond weer uit). De startmotor draaide wel, maar wilde niet doorstarten... (ik had nog ruim 4L benzine + 4L reserve)
Uiteindelijk na een minuut of 2 te hebben gewacht starte de motor weer normaal en ben ik verder gereden. Heb daarna nog iets van 20km gereden naar mn werk zonder problemen. Alles reageerde weer normaal ook bij hoge toeren / snelheden...
Na mijn werk heb ik nog even een busje carburateur reiniger gehaalt bij een motorzaak, waarna ik deze bij een volle tank erbij gegooid heb.
Sinds die tijd heb ik nog iets van 300km gereden zonder enkele problemen, tot zojuist... Na een kort ritje (40km) die ik met een volle tank begonnen was viel de motor weer uit. Dit keer reed ik redelijk vlot door op een weg met veel drempels toen ik merkte dat het vermogen weg was.
Motor weer veilig aan de kant kunnen zetten, maar wilde niet direct starten. Heb ook nog geprobeerd om met de tankdop open te starten, maar ook dat wilde niet lukken. De startmotor draaide steeds wel, maar de motor sloeg niet aan.
Uiteindelijk na een minuut ofze gewacht te hebben starte de motor weer en kon ik naar huis rijden. Wederom geen gekke dingen gemerkt tijdens het naar huis rijden...
Even nog de kenmerken van dit probleem:
- Trad op na redelijk platte bocht met nog ruim 8L benzine (4L + 4L reserve, kraan niet op reserve overigens)
- Trad op na hobbelige rit met 'volle' tank.
- Harde knal na paar keer gasgeven tijdens 'uitrijden' met een gestopte motor
- Vreemde knal/brom tijdens poging tot starten net na stilstand (met extra gas erbij)
- Motor start niet direct na stilstand, ook niet met open tankdop.
- Motor start weer na ongeveer 1min 'rust'
Ik heb momenteel even niet het geld om de motor bij een dealer neer te zetten en hun erna te laten kijken. Dit gaat waarschijnlijk wel wat tijd (=geld) kosten aangezien het vele verschillende oorzaken kan hebben. Daarom wil ik proberen dit zelf op te lossen / aantal dingen uit te sluiten.
1.
Kan het zo zijn dat er wat vuil in mijn tank/bezine zit waardoor er op een gegeven moment even geen benzine aangevoerd kan worden en de motor afslaat?
2.
Wanneer je motor tijdens het rijden afslaat kan deze dan 'verzuipen' om dat de motor zelf nog wel (uit)draait en (daardoor) nog benzine krijgt? Dit verklaart voor mij dan waarom de motor steeds niet direct wilt starten en 'knalt'...
3.
Iets anders, namelijk....
Alvast bedankt voor het meedenken!