Kawasaki ZZR600 '95 valt soms tijdens rijden uit

Michiel85

MF veteraan
10 dec 2007
9.467
0
Baarn
Hoi allemaal,

Ik heb een probleem met mijn ZZR600 uit 1995. Afgelopen week reed ik op de A9 richting schiphol. Nog op het eerste stuk van die A9, ter hoogte van de Ikea, had ik opeens een dipje in het vermogen. Alsof ik mijn gas helemaal dicht draaide en vervolgens weer vol open. Even later, nadat ik NET uit de oprit van het 2e deel A9 gedraaid was, merkte ik dat het vermogen geheel weg was... snel kijken naar mn toeren teller, deze draaide heel snel terug naar 0 :o Nog snel geprobeerd om paar keer gas te geven, maar helaas.

Hierna volgde enkele 'minder ontspannen' momenten (drukke ochtend spits, 120+ op linker rijbaan zonder vermogen), waarna ik de motor op de vluchtstrook stil heb kunnen zetten. Ondertussen kwam er nog een harde knal uit 1 (of alle 2, dat weet ik niet meer) de uitlaten waarna ik de dodemans knop maar aangezet had.

De motor wilde in eerste instantie niet meer starten op de vluchtstrook. Had het een paar keer met en zonder extra gas geprobeerd (dodemans knop stond weer uit). De startmotor draaide wel, maar wilde niet doorstarten... (ik had nog ruim 4L benzine + 4L reserve)
Uiteindelijk na een minuut of 2 te hebben gewacht starte de motor weer normaal en ben ik verder gereden. Heb daarna nog iets van 20km gereden naar mn werk zonder problemen. Alles reageerde weer normaal ook bij hoge toeren / snelheden...

Na mijn werk heb ik nog even een busje carburateur reiniger gehaalt bij een motorzaak, waarna ik deze bij een volle tank erbij gegooid heb.

Sinds die tijd heb ik nog iets van 300km gereden zonder enkele problemen, tot zojuist... Na een kort ritje (40km) die ik met een volle tank begonnen was viel de motor weer uit. Dit keer reed ik redelijk vlot door op een weg met veel drempels toen ik merkte dat het vermogen weg was.

Motor weer veilig aan de kant kunnen zetten, maar wilde niet direct starten. Heb ook nog geprobeerd om met de tankdop open te starten, maar ook dat wilde niet lukken. De startmotor draaide steeds wel, maar de motor sloeg niet aan.

Uiteindelijk na een minuut ofze gewacht te hebben starte de motor weer en kon ik naar huis rijden. Wederom geen gekke dingen gemerkt tijdens het naar huis rijden...


Even nog de kenmerken van dit probleem:
- Trad op na redelijk platte bocht met nog ruim 8L benzine (4L + 4L reserve, kraan niet op reserve overigens)
- Trad op na hobbelige rit met 'volle' tank.
- Harde knal na paar keer gasgeven tijdens 'uitrijden' met een gestopte motor
- Vreemde knal/brom tijdens poging tot starten net na stilstand (met extra gas erbij)
- Motor start niet direct na stilstand, ook niet met open tankdop.
- Motor start weer na ongeveer 1min 'rust'


Ik heb momenteel even niet het geld om de motor bij een dealer neer te zetten en hun erna te laten kijken. Dit gaat waarschijnlijk wel wat tijd (=geld) kosten aangezien het vele verschillende oorzaken kan hebben. Daarom wil ik proberen dit zelf op te lossen / aantal dingen uit te sluiten.

1.
Kan het zo zijn dat er wat vuil in mijn tank/bezine zit waardoor er op een gegeven moment even geen benzine aangevoerd kan worden en de motor afslaat?

2.
Wanneer je motor tijdens het rijden afslaat kan deze dan 'verzuipen' om dat de motor zelf nog wel (uit)draait en (daardoor) nog benzine krijgt? Dit verklaart voor mij dan waarom de motor steeds niet direct wilt starten en 'knalt'...

3.
Iets anders, namelijk....



Alvast bedankt voor het meedenken! :Y :W
 
Hoi allemaal,

Ik heb een probleem met mijn ZZR600 uit 1995. Afgelopen week reed ik op de A9 richting schiphol. Nog op het eerste stuk van die A9, ter hoogte van de Ikea, had ik opeens een dipje in het vermogen. Alsof ik mijn gas helemaal dicht draaide en vervolgens weer vol open. Even later, nadat ik NET uit de oprit van het 2e deel A9 gedraaid was, merkte ik dat het vermogen geheel weg was... snel kijken naar mn toeren teller, deze draaide heel snel terug naar 0 :o Nog snel geprobeerd om paar keer gas te geven, maar helaas.

Hierna volgde enkele 'minder ontspannen' momenten (drukke ochtend spits, 120+ op linker rijbaan zonder vermogen), waarna ik de motor op de vluchtstrook stil heb kunnen zetten. Ondertussen kwam er nog een harde knal uit 1 (of alle 2, dat weet ik niet meer) de uitlaten waarna ik de dodemans knop maar aangezet had.

De motor wilde in eerste instantie niet meer starten op de vluchtstrook. Had het een paar keer met en zonder extra gas geprobeerd (dodemans knop stond weer uit). De startmotor draaide wel, maar wilde niet doorstarten... (ik had nog ruim 4L benzine + 4L reserve)
Uiteindelijk na een minuut of 2 te hebben gewacht starte de motor weer normaal en ben ik verder gereden. Heb daarna nog iets van 20km gereden naar mn werk zonder problemen. Alles reageerde weer normaal ook bij hoge toeren / snelheden...

Na mijn werk heb ik nog even een busje carburateur reiniger gehaalt bij een motorzaak, waarna ik deze bij een volle tank erbij gegooid heb.

Sinds die tijd heb ik nog iets van 300km gereden zonder enkele problemen, tot zojuist... Na een kort ritje (40km) die ik met een volle tank begonnen was viel de motor weer uit. Dit keer reed ik redelijk vlot door op een weg met veel drempels toen ik merkte dat het vermogen weg was.

Motor weer veilig aan de kant kunnen zetten, maar wilde niet direct starten. Heb ook nog geprobeerd om met de tankdop open te starten, maar ook dat wilde niet lukken. De startmotor draaide steeds wel, maar de motor sloeg niet aan.

Uiteindelijk na een minuut ofze gewacht te hebben starte de motor weer en kon ik naar huis rijden. Wederom geen gekke dingen gemerkt tijdens het naar huis rijden...


Even nog de kenmerken van dit probleem:
- Trad op na redelijk platte bocht met nog ruim 8L benzine (4L + 4L reserve, kraan niet op reserve overigens)
- Trad op na hobbelige rit met 'volle' tank.
- Harde knal na paar keer gasgeven tijdens 'uitrijden' met een gestopte motor
- Vreemde knal/brom tijdens poging tot starten net na stilstand (met extra gas erbij)
- Motor start niet direct na stilstand, ook niet met open tankdop.
- Motor start weer na ongeveer 1min 'rust'


Ik heb momenteel even niet het geld om de motor bij een dealer neer te zetten en hun erna te laten kijken. Dit gaat waarschijnlijk wel wat tijd (=geld) kosten aangezien het vele verschillende oorzaken kan hebben. Daarom wil ik proberen dit zelf op te lossen / aantal dingen uit te sluiten.

1.
Kan het zo zijn dat er wat vuil in mijn tank/bezine zit waardoor er op een gegeven moment even geen benzine aangevoerd kan worden en de motor afslaat?

2.
Wanneer je motor tijdens het rijden afslaat kan deze dan 'verzuipen' om dat de motor zelf nog wel (uit)draait en (daardoor) nog benzine krijgt? Dit verklaart voor mij dan waarom de motor steeds niet direct wilt starten en 'knalt'...

3.
Iets anders, namelijk....



Alvast bedankt voor het meedenken! :Y :W

Als er een knal uit de uitlaten komt dan betekent het in mijn ogen dat die wel brandstof krijgt. Toen ik het verhaaltje las dacht ik steeds aan de CDI-unit, meten is weten.
 
Als er een knal uit de uitlaten komt dan betekent het in mijn ogen dat die wel brandstof krijgt. Toen ik het verhaaltje las dacht ik steeds aan de CDI-unit, meten is weten.
Hmmm...
Ik als motor leek heb die term wel eens gehoord, maar totaal geen idee hoe of wat.

Zal eens wat zoeken op het forum hierover.

Kan de CDI-unit 'tijdelijk' niet werken en een minuut later weer zonder problemen?
 
Ondertussen ben ik langs de dealer geweest waar ik deze motor gekocht heb.

Hij kon mij ook niet direct vertellen wat het probleem zo kunnen zijn (meedere oorzaken mogelijk). Hij rade mij aan om er nog wat langer op te rijden / mee door te rijden om een bepaald patroon / kenmerk te ontdekken zodat ze gerichter konden gaan zoeken.

Ondertussen heb ik er weer een km of 400 mee gereden zonder problemen. Ik probeer erg alert te zijn op wisselingen in het vermogen en nu lijkt het soms dat wanneer ik hard over een hobbel / drempel etc ga de motor af en toe een dip krijgt in het vermogen.
Dit kan natuurlijk ook omdat mijn hand dan niet meer stabel is tijdens deze 'vlucht', maar het lijkt er wel op.

Hou het nog een tijdje in de gaten en ga dan ermee naar de dealer. Kost mij teveel tijd en moeite waarschijnlijk om er zelf naar te kijken.
 
mm klinkt bekend :o
ik had het zelfde probleem. |(
het was de bedraading van het kontaktslot.
die stond veel te strak , werd met stuuren uit het slot getrokken |(
als je er aan trekt start hij niet meer ,
wat meer ruimte geven O-)
 
Ja das een goeie:

1. ergens een slecht elektrisch contact, kan varieren van contact, dodemansknop, tot aan bobines en bougies en alles dat daar tussen ligt (massa???).

2. vuiltje in brandstofsysteem, kan ook op meerdere plekken zitten. Trekt de tank misschien vacuüm?

3. electronisch defect: motormanagement (indien aanwezig) of idd CDI met een haperend contact?

Probeer voor 1 eens te frotten aan alle kabels terwijl hij stationair loopt.

Voor twee gooi je er cleaner in (heb je al gedaan), poets benzine filter op, check carbs aan de binnenkant (toch niet toevallig een fiets met injectie he, anders sta ik hier voor lul *D ).

Drie: eeeh, beetje boven mijn pet: meten?
 
mm klinkt bekend :o
ik had het zelfde probleem. |(
het was de bedraading van het kontaktslot.
die stond veel te strak , werd met stuuren uit het slot getrokken |(
als je er aan trekt start hij niet meer ,
wat meer ruimte geven O-)
Eerste keer gebeurde in een bocht op de snelweg... en de tweede keer op een rechte weg. Dus op alle 2 de momenten niet echt een stuurbeweging. Kan het dan nog steeds te strakke bedrading zijn?
 
Ondertussen weer een tijdje verder... en het probleem is er nog steeds! Hij was vorig weekend weer eens afgeslagen.

Vandaag heb ik de schakelaar van mijn standaard eens goed schoon gemaakt. Deze zat helemaal onder de troep en smurrie :?

Het wordt toch wat dingen proberen / nakijken en afwachten of het probleem weg blijft. Helaas is het moeilijk te zeggen wanneer het probleem weg is. Er is namelijk in de 3x dat het nu gebeurd is totaal geen regelmaat te vinden :(
 
Ik weet niet of er bij dit type een omvalbeveiliging is gemonteerd? Dat is een schakelaar als je omvalt met de motor slaat hij automatisch af,dus als je onder een bepaalde ongewenste hoek komt. Deze gaat wel eens stuk en dan stopt de motor op de meest ongelukkige momenten. Die schakelaar is meestal een zwart blokje. Vraag eventueel bij de dealer of er een standaard op zit of misschien weet iemand hier van het forum of er een gemonteerd is op dit type motor.
 
Laatst bewerkt:
Is je tankontluchting wel helemaal schoon? Het kan zijn dat deze vacuum trekt en geen benzine meer krijgt uiteindelijk.

Wat je beschrijft heb ik ook 2x meegemaakt (op +- 6000km sinds aankoop van mn motor), gewoon tijdens 80/120 km weg een beetje rechtdoor rijden...

Nu ik wat vuil rondom het ontluchtingsgaatje in de tankdop heb verwijderd lijkt het probleem verdwenen te zijn (afkloppen :+ ).
 
Ik weet niet of er bij dit type een omvalbeveiliging is gemonteerd? Dat is een schakelaar als je omvalt met de motor slaat hij automatisch af,dus als je onder een bepaalde ongewenste hoek komt. Deze gaat wel eens stuk en dan stopt de motor op de meest ongelukkige momenten. Die schakelaar is meestal een zwart blokje. Vraag eventueel bij de dealer of er een standaard op zit of misschien weet iemand hier van het forum of er een gemonteerd is op dit type motor.
Voor zover ik weet zit dit er niet op ... tis een ZZR600 uit '95

@slindenau
Laatste keer was ong 5km nadat ik getanked had... dus denk niet dat dat het is. Zal er morgen nog even naar kijken en evt de slangen even door blazen...
 
ik denk gewoon even alle stekkers los trekken en weer overnieuw in elkaar stoppen
het lijkt gewoon een slecht of geoxideerd contact.dus ook de stekker van de cdi enz
 
Het zou een haarscheurtje in één van de soldeerverbindingen in de CDI kunnen zijn. Het vreemde daarbij is echter dat je telkens na een minuut of zo terug kan starten. Ik heb vroeger ook een CDI probleem gehad op men ZZR, maar het was dan meteen amen en uit. -O-

Ik ben hier op het forum is iets tegengekomen ivm zelf herstellen CDI. Was iets met tegen de grond smakken e.d.

CDI-unit reparatie (doe het zelf)
 
http://www.bikez.com/motorcycles/kawasaki_zzr_600_2005.php
Dat ding heeft van zowat alles 4, dus helemaal wegvallen moet haast wel iets zijn òf vóór de carbs (tank/kraan/brandstoffilter) òf iets geniepig-electr(on)isch.

Contactslot/dodemansknop/zijstandaardschakelaartje/startbeveiliging(en) buiten verdenking? Extra schakelaartje in versnellingsgedoe en/of koppeling? Accuklemmen geheid schoon & vast?
 
Laatst bewerkt:
http://www.bikez.com/motorcycles/kawasaki_zzr_600_2005.php
Dat ding heeft van zowat alles 4, dus helemaal wegvallen moet haast wel iets zijn òf vóór de carbs (tank/kraan/brandstoffilter) òf iets geniepig-electr(on)isch.

Contactslot/dodemansknop/zijstandaardschakelaartje/startbeveiliging(en) buiten verdenking? Extra schakelaartje in versnellingsgedoe en/of koppeling? Accuklemmen geheid schoon & vast?
Die van mij is uit '95 ... en niet 2005 ;)

Helemaal uitvallen doet hij niet, alleen de motor valt uit... verlichting blijft het gewoon doen.
 
Meest waarschijnlijke oorzaak is inderdaad electrisch. Kijk ook ff de veiligheidsschakelaartjes na van de zijstandaard/koppeling.
Tweede oorzaak kan je brandstoftoevoer zijn, bv. de brandstofpomp die uitvalt, vlotter die blijft hangen of "vapour lock" (dampbel in je benzineleiding die de boel deels afsluit)
 
Terug
Bovenaan Onderaan