Keering uit de voorvork krijgen

Jurrien

Die hard MF'er
20 apr 2005
876
2
Hallo,

Ik ben bezig de voorvork van mijn FT500 uit elkaar te halen. Nu wil ik de voorvorkpoten uit elkaar halen, maar loop vast op hetgene wat volgens mij de keerring is? Ik heb het stofkapje eraf gehaald, maar het volgende onderdeel krijg ik er niet uit. Het boek zegt doodleuk: "Remove the oil seal dust cover and snap ring." Dat dust cover wil dus wel lukken, maar de snapring niet.

Dit heb ik er wel uit weten te friemelen:

IMG_0001.JPG


Maar nu de rest nog:

Img_0002.jpg


Hoe moet dat?
 
Haha ok ik heb hem er al uit! Er zaten inderdaad twee gaatjes die ik niet had opgemerkt, ook omdat er veel rotzooi omheen lag, en het mijn eerste keer is dat ik een voorvork uit elkaar haal en ik de circlip juist aan de binnenkant verwachtte ipv aan de buitenkant.. (ok, smoesjes, ik ben blind..)

Nou excuus voor de domme vraag, maar ik kan weer verder, bedankt voor de antwoorden!
 
Nu we het erg toch over hebben ik heb nieuwe keringen en binnenpoten gemonteerd en toch bljft de boel nog lekken/zweten. Ik heb het hier over een Suzuki GT750 voorvork, zowel de keringen als de poten zijn originele spullen.

RaRa hoe kan dit???
 
Ik weet het niet, ik heb em al een paar keer uitelkaar gehad, eerst keringen erin die niet origineel waren, lekken als een zeef, toen keringen uit Engeland erin die zogenaamd nooooooooooit zouden lekken en nieuwe binnenpoten weer lekken, toen originele keringen erin en nog steeds lekken.
Ik zit er zo langzamerhand over te denken om maar een andere voorvork te kopen.
 
Ik weet het niet, ik heb em al een paar keer uitelkaar gehad, eerst keringen erin die niet origineel waren, lekken als een zeef, toen keringen uit Engeland erin die zogenaamd nooooooooooit zouden lekken en nieuwe binnenpoten weer lekken, toen originele keringen erin en nog steeds lekken.
Ik zit er zo langzamerhand over te denken om maar een andere voorvork te kopen.

Of het maar te laten doen? :?
 
Ik heb bij een oude CB450S wel eens 2 keerringen boven elkaar gemonteerd, daar was ruimte voor.

Wat ook nog wel eens wil werken is het volgende:

Voorzichtig het spiraalveertje wat de spanning op de afdichtlip verzorgt inkorten met als gevolg iets meer spanning op de lip. Betere afdichting, maar zal harder slijten. Keerring kost gelukkig bar weinig, dus zo nu en dan vervangen is goedkoper als een stel andere vorkpoten.

Zo'n spiraalveer is gewoon een hele dunne veer, die met de uiteinden in elkaar gedraaid zit. Dus uit elkaar draaien, stukje afknippen en weer in elkaar draaien.
 
Een frictieplaat in een voorvork??? En uit elkaar moet hij toch al, hoe denk je anders die keerring er uit te krijgen? :?

ik heb zelfs een hele versnellingsbak erin. ken jij dat dan niet :?

ik ben het wel met je eens dat TS eerst eens onderin zijn pootje moet kijken, en daar het schroeffie eruit moet halen.
 
Ik weet het niet, ik heb em al een paar keer uitelkaar gehad, eerst keringen erin die niet origineel waren, lekken als een zeef, toen keringen uit Engeland erin die zogenaamd nooooooooooit zouden lekken en nieuwe binnenpoten weer lekken, toen originele keringen erin en nog steeds lekken.
Ik zit er zo langzamerhand over te denken om maar een andere voorvork te kopen.
Je hebt ze toch niet omgedraaid, toch? Ze kunnen ook beschadigen als je ze om de voorpoot schuift, indien de poot daar beschadigd is of ergens anders. Doe d'r eerst een boterhamzakje/plakband omheen oid. Verder moet je de keerring eerst insmeren met vorkolie of speciaal vet en niet droog om de poot trekken. Bij dit laatste kun je je vast wel iets voorstellen ;)
 
Nu we het toch ff hebben over een voorvork van een FT500, heb ik ff een vraag.
Ik heb namelijk m'n voorvork ook gereviseerd en nou zag ik op google dat er 330cc voorvorkolie in moet. Maar moet er nou 330cc in elke poot of 330cc in de hele voorvork dus 150cc?

Oh ja en waar doe je het olie in, doe je dat via de bovenkant door die grote pluggen er uit te draaien die je veer tegen houdt of doe je dat via je onderpoten waar zo'n klein aftap boutje zit?

alvast bedankt, Mog500 ;)

Sorry voor het naar boven halen van een oud topic, maar het is de moeite niet waard om er een heel nieuw topic voor te starten. O-)
 
Laatst bewerkt:
Oke dankje, 330cc per poot dus...alleen bij die pluggen aan de bovenkant zitten ventieltjes in om (volgens mij) lucht in te pompen om je veerweg te bepalen dus kan dat dan wel i.v.m met dat daar luchtdruk zit???
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan