keerring versleten?

melancholer5

Die hard MF'er
17 feb 2004
459
0
gent
Goeiemorgen.
Daar ik zelf geen tijd heb om me er mee bezig te houden, en het juiste materiaal ook niet heb aangekocht, (en er geen bal verstand van heb, ok) moet ik met de motor naar de garage. Nu is de vraag hoe gevaarlijk dat is als de voorvork stevig lekt. De olie drupt op m'n voorband, en de demping is dus alles behalve ideaal... Garage is een kilometer of 4 ver rijden.

Verder tikt het motorblok vreemd, wat voorheen niet was.

bedankt!
 
Olie op ne voorband is nogal lastig, er is wa minder grip hé, vooral bij het remmen en bochten pakken: niet verstandig dus.
Draai een doek rond je vorkpoot om de lekkende olie op te vangen. veeg je band schoon. En rij met zeeeer matige snelheid naar je garage. As er echt veel olie aan je band hangt kun je altijd iemand vragen om achter je te rijden met de auto als rugdekking, zo rijdt er niemand over je heen as je toch moest uitglijden ... 4 knipperlichten opzetten helpt ook (its all in the mind)
 
Bovenstaande techneuten vrezen dat alleen de olie je probleem is. Ze kijken helaas niet naar de techniek van de voorvering die even niet doet waarvoor zij ontworpen is. Lekkende vorkolie levert niet 'alleen een gladde band op'. Wat erger is, is dat je voorvering al zijn demping kwijt is en je voorwiel als een stuiterbal over de weg gaat. Je hebt onvoldoende wegcontact en dat is met een tweewieler toch wel enigszins van belang met het oog op bochten en remmen lijkt me. Het is dus gevaarlijk om er mee te rijden. Vier kilometer rijden lijkt mij daarom onverstandig om dat ook inwendig in de demper een en ander kapot kan gaan (even los van het wegligging probleem). Dat levert danmeer reparatiekosten op.

Tikken van de motor: kleppen of iets met de distributie niet in orde!.Ook al een reden om de motor niet rijdend aan te leveren. Je kunt meer kapot maken dan nu al het geval is.

Kortom: ik zou hem opladen (aanhanger o.i.d.) en wegbrengen.
 
Laatst bewerkt:
zelf heb ik geen aanhangwagen. 't zal dus best zijn de garagist de motor te laten komen halen... Wat wel even bijkomend kost oplevert. Nu ja vorige keer kostte het me niet teveel, en hij deed zijn werk goed. Dat van die kleppen hoor ik niet graag!
 
Bovenstaande techneuten vrezen dat alleen de olie je probleem is. Ze kijken helaas niet naar de techniek van de voorvering die even niet doet waarvoor zij ontworpen is. Lekkende vorkolie levert niet 'alleen een gladde band op'. Wat erger is, is dat je voorvering al zijn demping kwijt is en je voorwiel als een stuiterbal over de weg gaat. Je hebt onvoldoende wegcontact en dat is met een tweewieler toch wel enigszins van belang met het oog op bochten en remmen lijkt me. Het is dus gevaarlijk om er mee te rijden. Vier kilometer rijden lijkt mij daarom onverstandig om dat ook inwendig in de demper een en ander kapot kan gaan (even los van het wegligging probleem). Dat levert danmeer reparatiekosten op.

Tikken van de motor: kleppen of iets met de distributie niet in orde!.Ook al een reden om de motor niet rijdend aan te leveren. Je kunt meer kapot maken dan nu al het geval is.

Kortom: ik zou hem opladen (aanhanger o.i.d.) en wegbrengen.

Band schoonmaken met b.v. ontvetter, afwasmiddel etc,. naspoelen met water. Zoals al eerder geschreven is, een doek om de poot binden. Een stukkie van 4 km. mag dan geen probleem zijn.

Ik weet niet om wat voor type vork het gaat, maar er is nauwelijks kans op beschadiging van de vork. De onderste poot loopt nooit helemaal leeg, zodat de glijlagers en de inwendige demper zelf gesmeerd blijven.

Wegligging is al helemaal geen probleem, de andere poot dempt nog steeds en dat is voldoende voor een voorzichtig, langzaam ritje naar de dealer.

Wanneer b.v een klep tikt is het geen probleem om nog 4 km. naar de dealer te rijden; is het echt een hard geluid wordt het natuurlijk anders.

CONTROLEER JE REMMEN !!
Een drup olie op een schijfrem kan WEL problemen geven, je hebt letterlijk geen remwerking meer.
 
[me]Wullebolle is geen techneut btw, enkel nogal praktisch ingesteld.
[/me]

Me dunkt dat melancholer zelf ook al wel doorhad dat zen vork moest gerepareerd worden, ergo hij wil er die 4 km naar de garage op een veilige manier mee overbruggen. Wat er verder met die vork moet gebeuren zal de tijd wel uitwijzen.
QED: mijn id van hoe zo'n korte rit veilig te overbruggen.
Toegegeven: de remschijven kuisen, uiteraard, nogal wiedes.
:}
 
Terug
Bovenaan Onderaan