keerring voorvork BMW K75 muurvast

Totl

Noorderling
8 jul 2014
1.805
174
Hallo MF,

Ik ben bezig de voorpoten van mijn K75 uit elkaar te halen om de binnenpoten opnieuw te laten hardverchromen. Nu zit ik alleen met een probleem, Hij wil niet uitelkaar. Alle clipjes en schroefjes zijn verwijderd, dus hij zou in principe gewoon uitelkaar moeten gaan zoals dat hoort. Toch lukt me dit niet, de keerring blijkt muurvast te zitten. Ik heb inmiddels al geprobeerd de keerring wat warm te maken, maar dit verandert de situatie niet.

De andere poot was geen enkel probleem.

Zijn er andere dingen die ik zou kunnen proberen/is er een andere (niet destructieve) manier om de binnenpoot te verwijderen?

bij voorbaat dank,
Daniël

Gaat trouwens om een BMW K75 met Showa fork
 
Laatst bewerkt:
Ik neem aan dat je het veerringetje boven de keerring er ook uit hebt gehaald. Dan moet de keerring het probleem niet zijn. Omdat jij niet bang hoeft te zijn voor krassen in de binnenpoot kun je kijken of je de keerring er met een schroevendraaier eruit gewipt krijgt. Of twee parkers erin draaien waar je aan kunt trekken. Of doorsnijden zoals voorganger oppert.
 
Veerringetje is inderdaad verwijderd, was een van de eerste dingen die ik deed. Eruit proberen te wippen met een schroevendraaier lukt me ook niet. Ik heb inmiddels wel geprobeerd een beetje ruimte te creëren door een schroevendraaier tussen de binnenpoot en de keerring te forceren zodat de poot iets meer ruimte krijgt, maar ik krijg het geheel alsnog niet uitelkaar.

doorsnijden lukt niet omdat de keerringen een kern van metaal hebben en niet alleen van rubber zijn.

Kortom: hij is enorm dwars
 
Ik begin me af te vragen: kan er iets intern in die binnenpoot zijn dat vast komt te zitten net vóór ik de keerring raak? even voor de goede orde: Uiteindelijk zou ik met de 'normale wijze' zowel een keerring als een bus tezamen met de binnenpoot moeten krijgen. Zou het zo kunnen zijn dat die 'bus' vast zit ipv de keerring?

Ook een keer gehad. Oplossing buitenpoot zo warm stoken dat de keerring iets gaat smelten. Daarna trek je deze er zo uit.

ik begin ook bijna te denken dat de brander de enige oplossing is inderdaad
 
Laatst bewerkt:
Tot het rubber smelt en alles blauw staat van de verbrande olie.
Heter dan dat je nog veilig beet kan pakken. Maar zeker nog lang niet roodgloeiend. Als de buitenpoot heet genoeg is begint de keering als eerste een beetje te smelten aan de kant van de buitenpoot. Dat is genoeg. Beste is denk ik denk ik met de ene hand licht aan de binnenpoot te trekken terwijl je met de andere hand de brander vasthoud. Zodat er beweging in komt kan de brander er af.

Als de binnenpoot nog in de kroonplaat zit kan je ook trekken aan de buitenpoot maar dan zeker een handschoen gebruiken.

Ik heb zo'n loodgieter handbrandertje gebruikt.
 
De ring is er inmiddels uit. Brander was inderdaad de oplossing. Ondanks dat komt het zaakje niet uitelkaar. Waar gaat dit fout? :?
 
Laatst bewerkt:
Dat weet je nog goed.
Ik heb er alles aan geprobeerd maar er zat geen beweging in.

Probleem bij mij in ieder geval was dat de onderste bus in de bovenste sloeg en daarmee komt het alleen maar vast te zitten.

Mijn oplossing ga je niet leuk vinden.. Ik heb de binnenpoot door moeten slijpen, naar binnen geduwd, met een lagertrekker de bovenste glijbus er uit gehaald en toen kon het uit elkaar.
 
Nou ik heb het opgelost. Na alle harde taal, gewicht en geweld. Na eraan gesjord te hebben alsof het mijn eigen pielemaus was (:+). Heb ik het opgegeven en ben naar onze vrienden van Boonstra te Ureterp getrapfietst. (1 uur enkele rit)

Alwaar ik voor 7 tientjes een nieuwe voorpoot (showa rechts) kon scoren. Die vervolgens na thuiskomst in nog geen 1 minuut uitelkaar lag.

Leuk is anders.
 
Ja, ik kon geen enkele oplossing op internet vinden die niet uitliep op destructie of vervangen.

Haal dan maar een andere. Valt wel weer duurder uit in de begroting '(
 
200 euro nieuwe binnenpoten, 80 euro wederom nieuwe originele glijbusse .

Gebruik geen all-balls glijbussen is mijn les geweest... Zag er leuk uit maar past schijnbaar toch niet helemaal.

Onlangs nog een keer de boel uit elkaar gehaald, geen enkel probleem gehad met oem spul. Daarvoor ook nog nooit gezeur gehad.

Verkoper, waar ik ook nooit meer kom, was bijzonder asociaal en beledigend.
Review staat nog op internet, incl. zijn wederom aso reactie.
 
Terug
Bovenaan Onderaan