Kenteken bij ombouwen van 25 kw naar 34 kw

Kaat67

Rookie
15 jul 2006
12
0
Mijn Virago 535 heb ik gekocht met 25 kw. In de tussentijd heb ik hem om laten bouwen van 25 kw naar 34 kw. Op het originele kenteken staat dus dat de motor 25 kw is. Volgens de zaak waar ik hem gekocht en later om heb laten bouwen is verandering van kenteken niet nodig. Volgens de RDW wel, maar dan moet ik een brief en een verklaring van de (officiële) importeur of fabrikant hebben. De motor is omgebouwd in een motorzaak en er zijn dus helemaal geen papieren van een importeur of fabrikant. In de tussentijd aan de RDW doorgegevn dat die papieren er dus niet zijn en volgens mij ook niet echt relevant zijn in dit geval, maar voor de RDW wordt het nu blijkbaar zo moeilijk dat ik al 4 weken op een antwoord zit te wachten over wat ik nu moet doen |( .

Weet een van jullie toevallig wel het antwoord en ben ik strafbaar als ik dus rij met een verkeerd kentekenbewijs?
 
Yep, je bent strafbaar. De dealer waar je je motor hebt om laten bouwen moet je kenteken opsturen naar Yamaha, met de mededeling dat de motor is omgebouwd. Yamaha stuurt dan een verklaring naar de motordealer of naar de RDW, dat weet ik niet precies, zodat je een nieuw kenteken kunt ophalen.
Ik zou dus even langs je motordealer gaan, want wat zij zeggen is volgens mij niet correct.
 
Ik zit met hetzelfde met een GS500e. Er zit nu een 25kw carburateurset op en we hebben geen zin om uit te zoeken hoe we 'm vol vermogen moeten krijgen (elk bouwjaar GS500e wordt op een andere manier geknepen), dus we gooien gewoon een andere carburateurset erop van een vol vermogen GS500e van ong. zelfde bouwjaar. Nu blijft op het kentekenbewijs nog 25kw staan, terwijl hij wel bij de verzekering al als 35kw is verzekerd.

Ik laat het denk ik zo zitten en kijk de kat wel uit de boom. De motor is immers verzekerd voor het volle vermogen en ik laat 'm ook niet ombouwen bij een dealer.

RDW... toen ik mijn eerste motor van vol vermogen naar 25kw had laten maken, wareren ze een kentekendeel kwijtgeraakt. Mag jij raden wie daarvoor mag betalen... gelukkig vonden ze 'm nog achter een stapel papieren... maar dat je in 4 weken nog geen antwoord hebt gehad is gewoon asociaal van ze.

Maargoed, er zijn nog zoveel vragen rondom 25kw en veel agenten weten er weinig van af, dus ik neem mijn kansen wel....
 
Vind je dat niet eng met de verzekering? Stel dat er wat gebeurt en ze willen niet uitkeren (aan jou of de tegenpartij) omdat je kentekenpapieren niet kloppen?
 
Als je een dynojetkit op je motor bouwt klopt het vermogen ook niet meer met je kenteken, dus heel officieel mag dat ook niet! Als je maar een zwaar rijbewijs hebt en het aan je verzekering doorgeeft, kan er dacht ik niet veel gebeuren.
 
Vind je dat niet eng met de verzekering? Stel dat er wat gebeurt en ze willen niet uitkeren (aan jou of de tegenpartij) omdat je kentekenpapieren niet kloppen?

Hij is verzekerd als 35kw (vol vermogen) en dat is de motor dan ook. Daarbij mag ik vol vermogen rijden....
Stel je auto is rood en je spuit 'm groen en 2 dagen erna krijg je een ongeluk. Zou de verzekering dan niet uitkeren omdat de kleur op het kentekenbewijs niet klopt als je dat niet doorgeeft aan het RDW ?

En anders zal ik wel eens bij een officiele Suzuki dealer vragen hoe zij dat doen. Misschien kunnen ze wel wat regelen zodat het wel kan... dat gekloot met 25kw of niet...
 
Het probleem bij mij is dus dat het een tweedehandse import motor uit Duitsland is en er dus volgens mijn dealer geen officiele papieren meer bij te krijgen zijn.

Toevallig vanmiddag bericht gekregen van het RDW en als ik kentekendeel 1A en een begeleidende brief aangetekend naar het RDW stuur, krijg ik gratis *O* een nieuw kentekenbewijs met alleen de aanpassing van de KW's erop, voor de rest blijft het kenteken precies hetzelfde.

Overigens heb ik de mijne inderdaad ook al meteen laten verzekeren voor 34 kw, omdat ik toch al zeker wist dat ik hem om liet bouwen.

Aan de buitenkant is niets te zien en volgens mij moet je wel een erg slimme meneer agent hebben 8-) wil hij het aan de buitenkant van de motor zien, maar je bent dus inderdaad strafbaar en geen idee wat dit grapje gaat kosten als je toevallig net die ene slimme agent treft :N
 
Laatst bewerkt:
Of een motor 25kw is of niet, kan je nooit zien. Je moet 'm dan open maken of indien de motor nog rijdbaar is (want de problemen krijg je pas bij brokken) op een testbank te zetten.

Ik zal t.z.t. ook wel een brief naar RDW sturen met hetzelfde verzoek. Maar eerst moet het beestje zich een beetje bewijzen. Ik weet ook nog niet hoe lang ik 'm houd, het is een 2e motor voor erbij.
 
Toevallig vanmiddag bericht gekregen van het RDW en als ik kentekendeel 1A en een begeleidende brief aangetekend naar het RDW stuur, krijg ik gratis *O* een nieuw kentekenbewijs met alleen de aanpassing van de KW's erop, voor de rest blijft het kenteken precies hetzelfde.

Niet dus....vandaag alles teruggestuurd gekregen van de RDW, want de medewerker heeft me verkeerd voorgelicht :( !

Naar aanleiding van uw verzoek kunnen wij u het volgende mededelen.

Indien de motor is gewijzigd naar een vermogen van 25 kW of hoger ten behoeve van een Iicht/zwaar rijbewijs, is in verband met het registreren een conformiteitverklaring van de importeur nodig of een buitenlands kentekenbewijs waarop het vermogen vermeld staat. Het vermogen mag niet zijn doorgehaald.Het voertuigreglement kent geen erkende vermogensmeting zodat wij het niet kunnen controleren.

Ook hebben wij van het kenteken alle delen nodig (voertuigbewijs*, tenaamstelIingsbewijs* en het overschrijvingsbewijs*). Heeft u dit nog niet gedaan dan verzoeken wij u om de ontbrekende delen alsnog naar ons op te sturen.

Baal dus vreselijk, want ik wil het gewoon zo snel mogelijk geregeld hebben, maar blijkbaar is de RDW nog erger dan de gemeente |( .

Alles ligt nu bij de dealer waar ik de motor gekocht en omgebouwd heb en hoop dat hij een oplossing heeft.
 
Wat een zijkerds dan zech.
Ik krijg over een paar maanden precies hetzelfde denk ik.
Misschien ff een emailtje naar Koos Spee sturen :9
 
Terug
Bovenaan Onderaan