Kenteken direct na koop beëindigen - schorsen noodzakelijk?

Morrits

MF veteraan
3 jul 2007
1.461
5
Utrecht
Ben van plan een schademotor aan te schaffen met als doel deze te demonteren en met de onderdelen ervan mijn eigen motor wat op te frissen.

Idee is de motor op te halen, over te schrijven en direct ter plekke het overgeschreven kenteken in een enveloppe te droppen en op te sturen met verzoek tot sloop in eigen beheer.

Weet iemand hoe het zit met de verzekeringsplicht direct na aanschaf van een voertuig, hoe deze wordt gecontroleerd en hoe snel?
Kan het op deze manier of moet ik het kenteken eerst schorsen voor de twee dagen dat het nog bestaat?
 
die ene dag dat de envelop onderweg is zal het probleem toch niet zijn.
Wel rot als het kwijtraakt, zou die paar euro gebruiken het vertekent te sturen.
 
Ben van plan een schademotor aan te schaffen met als doel deze te demonteren en met de onderdelen ervan mijn eigen motor wat op te frissen.

Idee is de motor op te halen, over te schrijven en direct ter plekke het overgeschreven kenteken in een enveloppe te droppen en op te sturen met verzoek tot sloop in eigen beheer.

Weet iemand hoe het zit met de verzekeringsplicht direct na aanschaf van een voertuig, hoe deze wordt gecontroleerd en hoe snel?
Kan het op deze manier of moet ik het kenteken eerst schorsen voor de twee dagen dat het nog bestaat?
Goedkoopste is verzekeren voor die paar dagen. Schorsen kost geld.
En ontschorsen binnen een x aantal dagen betekent volledige belasting betalen.

En ja, het kan binnen een dag gebeurt zijn :Y
RDW heeft 1 op 1 koppeling met systeem van verzekeraars.
 
Goedkoopste is verzekeren voor die paar dagen. Schorsen kost geld.
En ontschorsen binnen een x aantal dagen betekent volledige belasting betalen.

En ja, het kan binnen een dag gebeurt zijn :Y
RDW heeft 1 op 1 koppeling met systeem van verzekeraars.

geloof je helemaal, maar eigenlijk slecht dat de consument moet opdraaien voor die paar dagen/uren he ?

schorsen kan al online...
als kenteken vernietigen ook online kan straks, kunnen we dan met terugwerkende kracht geld terug vragen, net als met de WOZ ? :+
 
Hmmm... tja. Misschien toch maar het zekere voor het onzekere.
Los van de kosten vind ik verzekeren voor twee dagen ook gewoon zonde van het papier en de moeite die mijn tussenpersoon moet doen.
Maar het risico op een prent voor onverzekerd slopen is het ook niet waard.

Ontschorsen binnen zoveel dagen betekent inderdaad dat de schorsing met terugwerkende kracht niet geldig was voor het houderschapsgedeelte. Maar dat betekent dus dat ik dan voor twee dagen een kwartaalbedrag moet betalen? Het is toch ook allemaal wat... :P
 
Veel makkelijker (en hoe ik het in het verleden ook heb gedaan) is de motor kopen zonder kenteken en de oude/huidige eigenaar het verzoek tot sloop in eigen beheer te laten doen.
Dan heb je heel dat geneuzel met verzekering/schorsing niet.
 
waarom niet met de verkoper afspreken dat hij / zij sloopt in eigen beheer. dan hoef je helemaal niet meer over te schrijven spaart nog wat geld ook. en je loopt helemaal geen risico meer. Alleen moet je iets langer wachten op je motor. Des noods maak je het voor de verkopende partij aantrekkelijker door aan te bieden de kosten van het overschrijven aan hem te betalen in ruil voor de brief van de RDW dat de motor officieel gesloopt is.

edit met die gene boven mij dus.
 
Laatst bewerkt:
Mee eens, kwijt blijft kwijt vertekend of aangetekend doet daar niets aan af. Vertekend versturen schetst wel een scheef beeld van de situatie en wordt derhalve nooit door een ambtenaar geaccepteerd.

Je zou kunnen zeggen, dat geeft een vertekend beeld.. *O*
keep-calm-and-ba-dum-tss.png

:/
 
waarom niet met de verkoper afspreken dat hij / zij sloopt in eigen beheer. dan hoef je helemaal niet meer over te schrijven spaart nog wat geld ook. en je loopt helemaal geen risico meer. Alleen moet je iets langer wachten op je motor. Des noods maak je het voor de verkopende partij aantrekkelijker door aan te bieden de kosten van het overschrijven aan hem te betalen in ruil voor de brief van de RDW dat de motor officieel gesloopt is.

edit met die gene boven mij dus.

Goed idee inderdaad!

Kan het nog voorstellen, maar die motor moet ik sowieso morgen halen, die afspraak staat al.
Wordt dit 'm niet, zal ik daar bij een volgende wel meteen op aansturen.

Thanks voor de reacties!
 
Ik denk dat als je overschrijft dat je ook moet schorsen want je moet namelijk tegenwoordig wachten op je kentekencard en het resterende gedeelte van je overschrijvingsnummer die je alle 2 per post ontvangt.
Pas als je deze alle 2 in bezit hebt dan kun je naar het dichtst bijzijnde rdw (keurings) station en het kenteken inleveren voor export of anders via de rdw een verzoek tot slopen in eigen beheer aanvragen. Pas als je daar bevestiging van binnen hebt mag je gaan slopen.
Kentekenplaat hoef je in het laatste geval niet op te sturen.
 
Ben van plan een schademotor aan te schaffen met als doel deze te demonteren en met de onderdelen ervan mijn eigen motor wat op te frissen.

Idee is de motor op te halen, over te schrijven en direct ter plekke het overgeschreven kenteken in een enveloppe te droppen en op te sturen met verzoek tot sloop in eigen beheer.

Weet iemand hoe het zit met de verzekeringsplicht direct na aanschaf van een voertuig, hoe deze wordt gecontroleerd en hoe snel?
Kan het op deze manier of moet ik het kenteken eerst schorsen voor de twee dagen dat het nog bestaat?

je hebt 14 dagen bedenktijd bij het (online) afsluiten van een verzekering

Problem solved. :z You're welcome. :P
 
Ben van plan een schademotor aan te schaffen met als doel deze te demonteren en met de onderdelen ervan mijn eigen motor wat op te frissen.

Idee is de motor op te halen, over te schrijven en direct ter plekke het overgeschreven kenteken in een enveloppe te droppen en op te sturen met verzoek tot sloop in eigen beheer.

Weet iemand hoe het zit met de verzekeringsplicht direct na aanschaf van een voertuig, hoe deze wordt gecontroleerd en hoe snel?
Kan het op deze manier of moet ik het kenteken eerst schorsen voor de twee dagen dat het nog bestaat?

Kun je na overschrijving niet gelijk aangeven op het postkantoor dat het kenteken opgeheven dient te worden ivm sloop in eigen beheer?
En als vervolg op die vraag, moet je nog wel overschrijven of kun je samen met verkoper aangeven wat de bedoeling is?
Vrijwaring is dan voor hem....
 
Goed idee inderdaad!

Kan het nog voorstellen, maar die motor moet ik sowieso morgen halen, die afspraak staat al.
Wordt dit 'm niet, zal ik daar bij een volgende wel meteen op aansturen.

Thanks voor de reacties!
Ik weet niet in welke woonplaats je die motor gaat ophalen, maar in iedere grotere plaats zit meestal een GWK en daar kun je het kenteken ook inleveren voor export/sloop met vrijwaring voor de oude eigenaar. Dit natuurlijk wel tegen betaling.....
 
Ik weet niet in welke woonplaats je die motor gaat ophalen, maar in iedere grotere plaats zit meestal een GWK en daar kun je het kenteken ook inleveren voor export/sloop met vrijwaring voor de oude eigenaar. Dit natuurlijk wel tegen betaling.....

Deze optie kende ik niet, zal het even uitzoeken, klinkt goed!
 
Je kan natuurlijk ook direct even langsrijden bij een sloopbedrijf.
Kenteken en plaat inleveren en direct een sloopverklaring.
Als de vorige eigenaar even meegaat bespaar je ook nog de nodige overschrijf kosten.
 
Wat in ieder geval kan is direct schorsen als je de motor overschrijft. Dan kan je daarna op je gemak, en zonder risico op een boete de rest van de administratieve zooi doen.
 
Veel makkelijker (en hoe ik het in het verleden ook heb gedaan) is de motor kopen zonder kenteken en de oude/huidige eigenaar het verzoek tot sloop in eigen beheer te laten doen.
Dan heb je heel dat geneuzel met verzekering/schorsing niet.
Goede suggestie. Geld, papieren en kentekenplaat bij de verkoper achterlaten, motor meenemen. Wel even contractje in tweevoud opmaken zodat op papier staat dat je netjes betaald hebt.

Slopen bij RDW erkend demontagebedrijf | RDW
 
Dank voor alle tips.

Motor gisteren opgehaald.
Verkoper vond het prima om de motor niet over te schrijven en het kenteken zelf op te sturen.
Dit heb ik ter plekke voor hem gedaan, omdat schrijven met een groot aantal gebroken vingers wat lastig gaat. (Schademotor...) Ik heb voor de moeite het bedrag iets verhoogd, scheelt mij gedoe. Beide partijen tevreden en blij.
 
kijk met een beetje creatief denken komen we er wel. veel sleutel plezier met beide motoren. dat het maar een mooi eindresultaat op mag leveren.
 
@ Burning Rubber two stroke oil: Was inderdaad ook een optie geweest, maar bleek niet nodig. Thanks anyway!

@Dutch: Vast wel. En ik zal 'm nogmaals beterschap wensen dan.

@too: Dank, niet overschrijven was de meest soepele natuurlijk, had daar niet eens aan gedacht.

Sleutelplezier gaat wel lukken, superblij met deze aanwinst. Vrijwel de hele motor is bruikbaar en (veel) beter dan mijn trouwe tweewielertje zoals ie er nu bij staat.

Ik was hard toe aan nieuwe banden, daarbij verbruikt mijn motortje 'iets' teveel olie en heeft ie duidelijk wat paardjes uit de toch al niet al te uitgebreide kudde verstoten.
Dat maakte de aanschaf van een donor interessant.

De aangeschafte fiets gaat tot mijn blijdschap nog een heel stuk verder.
Blijkt om een behoorlijk fris exemplaar te gaan met 36k km op de teller en die stand zou gezien de uiterlijke staat van de hele motor heel goed juist kunnen zijn. Alles ziet er als nieuw uit, afgezien van de schade, maar die beperkt zich wonderwel tot het frame, radiateur en wat uitsteeksels hier en daar.

Heb dus goede hoop dat vering en demping ook wel eens een iets minder vermoeide indruk zouden kunnen maken dan de 208k km lang gemartelde delen onder mijn masjientje.

Verder verse schijven, een uitlaat in een zeldzaam nette staat, nette buddy, het lijkt niet op te houden...

Met een beetje werk gaat mijn fietsje van economisch total loss naar tweede puberteit.

Ik duik mijn schuurtje in! :)

p.s. Excuus voor off topic gaan. :P
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan