kenteken overschrijven en schorsen..

hovercraft

Rookie
5 okt 2004
26
0
Delft
ik ga, voor een project voor school, een hovercraft bouwen en daarvoor ga ik aanstaande zaterdag een motor kopen. ik koop dus een tweedehands motor en ik gebruik alleen het motorblok met elektronica dus de motor gaat niet meer rijden. hij staat nog wel op kenteken.

en nou komt het: ik moet dus het kenteken over laten schrijven op het postkantoor. tot zover weet ik het dus nog maar hoeveel kost dat? ik kan het namelijk niet vinden op de site van het RDW.

en het kenteken moet ook geschorst worden, want we hebben er natuurlijk niets aan om nog verzekering en wegenbelasting te betalen, maar hoeveel kost dit? ik dacht dat dit gratis was maar hier; http://www.rdw.nl/ned/02_diensten/ned02_0006.htm#particulieren staat dus dat het 68 euro is (normaal tarief). Weet iemand misschien wat het normale en wat het lage tarief inhoud, en of ik dit ook echt moet betalen of dat het ook goedkoper kan.

ik hoop dat iemand mij kan helpen.


edit: ik zie nu dat voor voertuigen van 15 jaar en ouder het lage schorsingstarief geld. de motor die ik ga kopen is uit 1989, dus precies 15 jaar :) . dat word dan 22,70 euro.
maar ben nog steeds benieuwd hoe het zit met overschrijven van het kenteken.
 
Laatst bewerkt:
Overschrijven koste mij gisteren € 10,20

Schorsen weet ik niet ( ik geloof idd 68,-) maar als hij ouder is als 25 jaar kun je hem aan laten merken als oldtimer en hoeft je hem niet meer voor de wegenbelasting te betalen en de verzekering voor dat ding kost je dan nog maar iets van € 50,-

Als je hem binnen een half jaar weer laat "ontschorsen" moet je wel alsnog belasting betalen :(
 
Ik kan je niet helpen met de kosten van e.e.a, maar ik vraag me af waarom je niet bij een motorsloop een blok op de kop probeert te tikken?
 
Het overschrijven van een kenteken is €10,20 of zoiets. Schorsen van je kenteken is niet wat je wilt. Schorsen geld namelijk maar voor een paar jaar, na die tijd zou je je kenteken dan weer opnieuw moeten schorsen (weer zo'n bedrag betalen) tot in het einde der tijd. Wat je wilt is het ding slopen. Motoren ouder dan 15 jaar mag je als ik het goed heb zelf slopen. Dit houdt onder andere in dat je je kenteken ook in moet leveren en de motor dus nooit meer de weg op mag. Hoe je dit doet weet ik alleen niet precies. Misschien dat iemand anders je daar meer over kan vertellen.
 
ja, dat zag ik inderdaad ook. dat je om de zoveel tijd weer opnieuw moet schorsen. weet iemand misschien hoe het dan zit met permanent schorsen, of hoe dat ook mag heten?

ik heb deze motor gekocht juist omdat ie nog rijd, ik heb hem dus horen lopen en zien rijden en ik weet zeker dat hij goed is. bij een motorblok weet je dat nooit zeker. ik heb overigens wel gezocht naar motorblokken en ben ook bij een sloop langsgeweest maar niets geschikts gevonden.
en deze motor kost me niet veel, de eigenaar koopt weer een paar onderdelen terug voor zijn andere motor (bouwprojectje van hem en is hetzelfde type).
 
ik zag net op de RDW site dat je je voertuig mag slopen als ie ouder is dan 15 jaar, óf als het een motorfiets is, óf nog iets anders. je moet dan een brief sturen met een hele argumentatie waarom je je motor wil slopen. dan moeten ze dat goedkeuren en vanaf dan word alles ingetrokken, geen kenteken meer en dus ook geen verzekering, wegenbelasting enz. en dat is dus definitief.

het probleem is dan natuurlijk dat het een paar maanden duurt voordat je te horen krijgt of je hem nou kan slopen of niet. en die tijd heb ik niet.

iemand nog een beter idee?
 
ik zag net op de RDW site dat je je voertuig mag slopen als ie ouder is dan 15 jaar, óf als het een motorfiets is, óf nog iets anders. je moet dan een brief sturen met een hele argumentatie waarom je je motor wil slopen. dan moeten ze dat goedkeuren en vanaf dan word alles ingetrokken, geen kenteken meer en dus ook geen verzekering, wegenbelasting enz. en dat is dus definitief.

het probleem is dan natuurlijk dat het een paar maanden duurt voordat je te horen krijgt of je hem nou kan slopen of niet. en die tijd heb ik niet.

iemand nog een beter idee?

frame en kenteken in de plomp gooien..

aangifte doen van diefstal

:+
 
Frame weer verkopen met kenteken! Betekend dus een keer schorsen voor een jaar en dan ben je dat frame vast wel weer kwijt.

dat is inderdaad de beste manier denk ik, dan heb je het geld van die schorsing er makkelijk uit. misschien moeten we dat maar proberen.

iemand nog interesse in een Kawasaki GPX 600R frame uit '89? ;)
 
Je kunt em het beste overschrijven (10,20) en dan schorsen, motor valt onder special categorie (net als oude auto's) schorsen kost je 20,00 uit me hoofd.

Vervolgens frame + restanten verkopen en blok houden.

Succes ermee

(of natuurlijk slopen in eigen beheer, of naar een schrootboer brengen en een vrijwaring regelen)
 
Ik heb twee weken geleden nog een kenteken naar de RDW opgestuurd. Simpel briefje erbij dat de motor in eigen beheer gesloopt is. Heb al een bevestiging in huis. Kosten: 1 printje en een postzegel.
Tip: Maak kopie van kenteken bewijs, als je die hebt is het mogelijk de motor ooit weer te laten rijden. En bewaar de bevestiging ook goed.
 
Hallo Sjaap,
ik heb zelf twee frame's in de schorsing staan.
Nu vernam ik in eerste instantie dat het frame en kenteken, aangeboden moesten worden bij een erkende sloperij???
Maar nu lees ik jou verhaal. Dus, het kenteken opsturen volstaat ????
Verder nog bijzonderheden?


Voor de anderen:
als je een brikkie koopt! verzekeren óf schorsen is verplicht, leeftijd maak niet uit. doe je het niet.....KASSA.....rdw ontvangt heel graag meer dan 200 euro'tjes van u! :(
Schorsen: ieder jaar in bezit, is dus ook VERLENGEN v/d schorsing.....anders..KASSA ... :(
 
Hallo Sjaap,
ik heb zelf twee frame's in de schorsing staan.
Nu vernam ik in eerste instantie dat het frame en kenteken, aangeboden moesten worden bij een erkende sloperij???
Maar nu lees ik jou verhaal. Dus, het kenteken opsturen volstaat ????
Verder nog bijzonderheden?

Gewoon naar een sloper/autoijzerboer/schroothandel brengen

die geven je een vrijwaring en klaar ben je

(heb ik inmiddels met 2 auto's en een motor gedaan)
 
Hallo Sjaap,
ik heb zelf twee frame's in de schorsing staan.
Nu vernam ik in eerste instantie dat het frame en kenteken, aangeboden moesten worden bij een erkende sloperij???
Maar nu lees ik jou verhaal. Dus, het kenteken opsturen volstaat ????
Verder nog bijzonderheden?


Voor de anderen:
als je een brikkie koopt! verzekeren óf schorsen is verplicht, leeftijd maak niet uit. doe je het niet.....KASSA.....rdw ontvangt heel graag meer dan 200 euro'tjes van u! :(
Schorsen: ieder jaar in bezit, is dus ook VERLENGEN v/d schorsing.....anders..KASSA ... :(


Verder geen bijzonderheden, ja wellicht minimale leeftijd zoals hierboven beschreven maar dat weet ik niet precies.
Met de RDW&belastingdienst kan je beter optijd je zaakjes regelen anders kan het erg veel geld gaan kosten. Moet er wel even bij zeggen dat je altijd eerst een waarschuwing krijgt. :)
 
ok, dus het wordt óf schorsen en binnen een jaar frame + kenteken verkopen (of in ieder geval kenteken). óf kenteken + briefje opsturen naar de RDW dat de motor gesloopt is (en dus geen verdere kosten).

bedankt voor de adviezen.
 
Als je even de RDW belt sturen ze je een formuliertje toe voor sloop in eigen beheer. Invullen en met kenteken erbij terugsturen.

Hoef je zelfs geen briefje meer te tikken...


Tom
 
heeft (naast Gixxerfighter) hier nog niemand van "vrijwaren" gehoord?
:?



Redrider
(ps: hey LadyX. ;) )
 
Laatst bewerkt:
Als je even de RDW belt sturen ze je een formuliertje toe voor sloop in eigen beheer. Invullen en met kenteken erbij terugsturen.

Hoef je zelfs geen briefje meer te tikken...


Tom

Briefje is meer van: Geachte dame/heer, De motorfiets met kenteken bla bla is in eigenbeheer gesloopt. Als bijlage de kenteken papieren.
Groeten,
Sjaap
 
Geachte : Lady / Red / Gix ... :(
Veelal zijn bij specifieke projecten / modellen, ( helaas) de mogelijkheden van "direct verkrijgbaar bij uw sloperij.." uitgesloten.
:) :)
En dan nóg.........bij sloperij: motorblok 400 euro !!!
Via marktplaats : halve motorfiets incl.blok voor 120 euro ! + overschrijven kenteken 12 euro ! + schorsing 35 euro ! :)
..........Dan maar wat extra werk...........

Greetings.......... :+
 
Hallo Sjaap,
ik heb zelf twee frame's in de schorsing staan.
Nu vernam ik in eerste instantie dat het frame en kenteken, aangeboden moesten worden bij een erkende sloperij???
Maar nu lees ik jou verhaal. Dus, het kenteken opsturen volstaat ????
Verder nog bijzonderheden?


Voor de anderen:
als je een brikkie koopt! verzekeren óf schorsen is verplicht, leeftijd maak niet uit. doe je het niet.....KASSA.....rdw ontvangt heel graag meer dan 200 euro'tjes van u! :(
Schorsen: ieder jaar in bezit, is dus ook VERLENGEN v/d schorsing.....anders..KASSA ... :(
Idd Niet schorsen kostte mij verleden jaar € 280 :(
( Dat had de verzekering niet verteld |( :( )
 
Geachte : Lady / Red / Gix ... :(
Veelal zijn bij specifieke projecten / modellen, ( helaas) de mogelijkheden van "direct verkrijgbaar bij uw sloperij.." uitgesloten.
:) :)
En dan nóg.........bij sloperij: motorblok 400 euro !!!
Via marktplaats : halve motorfiets incl.blok voor 120 euro ! + overschrijven kenteken 12 euro ! + schorsing 35 euro ! :)
..........Dan maar wat extra werk...........

Greetings.......... :+


jij snapt het ;)
 
Geachte : Lady / Red / Gix ... :(
Veelal zijn bij specifieke projecten / modellen, ( helaas) de mogelijkheden van "direct verkrijgbaar bij uw sloperij.." uitgesloten.
:) :)
En dan nóg.........bij sloperij: motorblok 400 euro !!!
Via marktplaats : halve motorfiets incl.blok voor 120 euro ! + overschrijven kenteken 12 euro ! + schorsing 35 euro ! :)
..........Dan maar wat extra werk...........

Greetings.......... :+


Klopt maar als je snel van je zooi afwilt en niks wil betalen zijn er beter opties dan schorsen en in de schuur laten staan :(
 
Terug
Bovenaan Onderaan