Kenteken swap, Wie denkt Wat?

Fred95

MF'er
3 apr 2020
30
10
Dag allen,

ik ben in het bezit van een super toffe Yamaha wr450f.
Deze motor komt uit 2008/2009. Hij is opgebouwd door Rallybike center. Daarna is die verhuurd geweest door stichting rally assist aan een Tsjech. (Martin Macek dakar Argentinië -ik denk in 2010) wat er in die tijd met de motor is gebeurd weet ik weinig van. De motor is na het overlijden van de eigenaar van Stichting rally assist verkocht aan Offroad center. Daar heb ik hem in 2018 van overgenomen.

Voor ik hem kocht heb ik het RDW gebeld met de vraag wat er naar boven kwam bij dit framenummer. Daar werd gezegd dat hij aangemerkt stond voor export maar dat dat nooit was gebeurd. En dat hij een Nederlands kenteken gehad heeft. Als ik kon aantonen dat ik de motor legaal in bezit had, kon ik er een nieuw kenteken voor krijgen (met een eentje ,omdat de papieren dus kwijt waren).

Afgelopen zomer naar het RDW gegaan om het kenteken aan te vragen. Het eerste probleem was dat het plaatje op het balhoofd slecht leesbaar was. Dus dat vonden ze een probleem (het nummer op de zijkant maakte ze niets uit) Alleen het plaatje geldt. Daarvoor hebben ze een identiteit check uitgezet bij Yamaha. (Ik wacht nu nog op antwoord van Yamaha, maar denk dat dat ook niet veel opschiet). Verder kwamen ze er mee dat er in Duitsland ook een kenteken geregistreerd staat op dit framenummer. Dat maakt het hele verhaal nog lastiger. Iemand in Duitsland heeft dus het kenteken die bij mijn frame hoort. Mijn motor is niet gestolen geweest dus het kenteken wat mij mijn frame hoort is denk ik met een ander frame verkocht.

Ik probeer dus nog om de TUV een mail te laten sturen naar de persoon in Duitsland. Iemand bij de TUV heeft mij verteld dat de persoon 26 is en de motor in 2018 geschorst heeft. Ik verwacht dat hij ook weet dat zijn kenteken niet bij het frame klopt dat hij had. Maar dit zijn aannames.

Nu is een nieuw frame met kenteken kopen natuurlijk een oplossing. maar aan mijn balhoofd zit een mount gelast die er officieel niet opzit. Dit is om de navigatie tower vast te maken. Dit zou ik op een nieuw frame kunnen laten lassen. Maar ergens vind ik dat jammer van mijn frame. Nu dacht ik: kan ik niet het plaatje met frame nummer van een ander frame op mijn frame plakken? Ondanks dat er op de zijkant van mijn frame een leesbaar nummer staat keken ze bij het RDW alleen naar het bal hoofd. Als ik zorg dat het andere frame dan niet meer in gebruik is zou dat toch een prima oplossing zijn? Met deze oplossing zou ik ook een WR frame die krom is kunnen gebruiken omdat ik alleen het kenteken nodig heb. Wat denken jullie van deze oplossing? hebben jullie ideeën of ervaringen met iets soortgelijks? Ik ben benieuwd!

Even voor het idee van de motor:
WR450F.jpg
 
De vraag die nu bij mij naar boven komt is of er bij andere wr450's het frame nummer wel daadwerkelijk in het balhoofd staat ingeslagen. Aan de zijkant van het frame staat het bij mij er in geslagen en op het balhoofd zit gewoon een plaatje. Deze hebben ze er bij het RDW ook afgehaald om te kijken wat er onder zat. Maar daar zat niets. op het moment zijn ze dus een identiteits check aan het uitvoeren. Duurt alleen akelig lang :(
 
Toevallig bij de rdw Groningen?

En welkom in de wondere wereld die rdw heet :X
 
Jup, heeft een nieuwe startmotor zelfs. zit allemaal verstopt achter de tank.
Vele Yamaha`s YZ450f (zonder kenteken en startmotor) worden voorzien van de kentekens van de wr-en.
Ben al eens voor noppes naar een wr wezen kijken die een kenteken had en toch stiekum een yz was.
Vandaar dat ik het je vroeg.

Misschien dat die duitser zoiets heeft gedaan, yamaha geeft denk ik niet 2x hetzelfde framenummer uit.
 
Vele Yamaha`s YZ450f (zonder kenteken en startmotor) worden voorzien van de kentekens van de wr-en.
Ben al eens voor noppes naar een wr wezen kijken die een kenteken had en toch stiekum een yz was.
Vandaar dat ik het je vroeg.

Misschien dat die duitser zoiets heeft gedaan, yamaha geeft denk ik niet 2x hetzelfde framenummer uit.
Geloof ik ook ja. er zijn geen 2 framenummers tenzij er een fout is gemaakt in de fabriek. En als ik dit frame nummer opvraag bij instanties komt er daarboven dat het een WR is. Dus dikke kans dat dit kenteken bij een YZ zit !
 
en bij mij zit t framenummer/ bij ook op t beloofd,
mijn WR is alleen uit 2018.
maar dat zal weinig uitmaken.

denk dat je opzoek moet naar een ander frame..
misschien is een andere optie deze motor laten keuren, dus laten voorzien van een nieuw nummer.

geen idee hoe, maar ik denk wel dat dit kan.
even bellen en je weet t.. (met rdw)
heeft Ewout geen frame ergens liggen?
 
Kan het niet zo zijn dat het kenteken bij diezelfde Duitser ligt als waar jij hem hebt gekocht??
Als hij hem in 2018 heeft geschorst, en jij hebt hem in 2018 gekocht dan lijkt mij dat best waarschijnlijk.
Ik zou gewoon eens contact opnemen met de verkoper
 
De vraag die nu bij mij naar boven komt is of er bij andere wr450's het frame nummer wel daadwerkelijk in het balhoofd staat ingeslagen. Aan de zijkant van het frame staat het bij mij er in geslagen en op het balhoofd zit gewoon een plaatje. Deze hebben ze er bij het RDW ook afgehaald om te kijken wat er onder zat. Maar daar zat niets. op het moment zijn ze dus een identiteits check aan het uitvoeren. Duurt alleen akelig lang :(
Ik snap wel dat ze moeilijk doen, het VIN nummer hoort bij een wr450 in het balhoofd te staan.
Als er op een andere plek een nummer ingeslagen is en op het balhoofd zat een plaatje waar niets van een nummer achter zit gaan bij mij ook alle alarmbellen af.
 
Als je gaat keuren wordt er ook nog gekeken naar het bloknummer, weet niet 100% zeker of daar nog een match gebeurd met welk blok bij welk framenummer hoort, maar anders ga je daar alsnog mis.
 
Als je gaat keuren wordt er ook nog gekeken naar het bloknummer, weet niet 100% zeker of daar nog een match gebeurd met welk blok bij welk framenummer hoort, maar anders ga je daar alsnog mis.
Ze controleren dit inderdaad. Maar als volgens de fabriek het juiste blok er in zit gaan ze daar wel mee akkoord. mijn blok is niet het blok waar deze motor mee geleverd is maar is wel een 07 wr blok. Dus daar zit geen probleem in
 
Ik snap wel dat ze moeilijk doen, het VIN nummer hoort bij een wr450 in het balhoofd te staan.
Als er op een andere plek een nummer ingeslagen is en op het balhoofd zat een plaatje waar niets van een nummer achter zit gaan bij mij ook alle alarmbellen af.
Klopt, ik had zelf niet door hoe het er precies in hoorde te staan. ik ging er vanuit dat het er gewoon goed instond bij mij alleen niet helemaal leesbaar. maar dat was het plaatje wat op het balhoofd zat. Heb het nu ook vergeleken met andere motoren en dan is er zeker aan gesleuteld. dus neem het het RDW ook niet kwalijk.
 
Kan het niet zo zijn dat het kenteken bij diezelfde Duitser ligt als waar jij hem hebt gekocht??
Als hij hem in 2018 heeft geschorst, en jij hebt hem in 2018 gekocht dan lijkt mij dat best waarschijnlijk.
Ik zou gewoon eens contact opnemen met de verkoper
Ik heb hem niet van en Duitser gekocht. de motor was toen al in bezit van een Nederlander. en is nooit officieel in bezit geweest van een buitenlander. hij is wel verhuurd geweest aan een Tsjech. Heb nog regelmatig contact met de verkoper en die baalt er net zo hard van als ik.
 
Terug
Bovenaan Onderaan