Kenteken terug krijgen na inlevering ervan

tonnetje

Die hard MF'er
5 dec 2007
633
84
drenthe
Hallo ik kan een ktm enduro kopen waar vroeger in nederland een kenteken opgezeten heeft
Deze heeft hij ingeleverd /opgestuurd naar rdw
Oude Plaatnummer is bekend
Kan ik deze weer opnieuw aanvragen bij rdw?
Of moet hij sowieso geschouwd worden?
 
Hetzelfde probleem had ik ook en kreeg bij navraag onderstaande gemaild:


"Ik kan mij voorstellen dat u na het reviseren van de motor er graag mee wilt gaan rijden. U geeft aan aan de hand van het kenteken geen gegevens te kunnen vinden en wilt dan ook weten wat u moet doen om er weer mee te mogen gaan rijden.

Als ik het kenteken XX-XX-XX bekijk zie ik dat deze op 17 december 2013 voor de sloop is afgemeld bij ons. Als u dit voertuig weer actief wilt hebben zou u hem moeten heractiveren.

Als het kenteken van uw voertuig in het kentekenregister van de RDW als ongeldig of vervallen vermeld staat, dan moet u het voertuig laten keuren bij een RDW-keuringsstation. Na goedkeuring is het kenteken weer ‘geldig’ en mag u weer gebruik maken van het voertuig op de openbare weg.

Documenten die u moet meenemen
Een geldig legitimatiebewijs.

Keuring
De keuring is een controle op de identiteit van het voertuig en of er wijzigingen in de constructie zijn aangebracht sinds de eerste toelating van het voertuig.
Als er een WOK-signaal in verband met schade in het register is geplaatst, dan wordt ook gecontroleerd of de schade deugdelijk is hersteld.
Als er een WOK-signaal om een andere reden in het register is geplaatst, dan wordt ook gecontroleerd of het voertuig voldoet aan de permanente eisen.

Online keuringsafspraak maken
U kunt via de RDW-website van de RDW een keuringsafspraak maken. Via deze link komt u direct op de juiste pagina terecht voor het maken van een afspraak voor een kentekenkeuring bij een RDW-keuringsstation.

Afhandeling
Is het voertuig goedgekeurd, dan stuurt de RDW het kentekenbewijs binnen 5 werkdagen naar u toe. Daarnaast ontvangt u een brief met een volledige tenaamstellingscode. De RDW verstuurt de tenaamstellingscode een werkdag later dan het kentekenbewijs. De tenaamstellingscode is een code die u nodig heeft bij bijvoorbeeld verkoop van het voertuig. De code bestaat uit 9 cijfers. Het is belangrijk om de tenaamstellingscode goed en apart van het kentekenbewijs te bewaren.

Na ontvangst van het kentekenbewijs kunt u de oude kentekendelen die u nog in uw bezit heeft vernietigen. Dit om verwarring te voorkomen. Deze zijn niet meer geldig. Is er voor uw voertuig al een kentekenbewijs afgegeven, dan moet u de ‘oude’ tenaamstellingscode vernietigen. Deze is na afgifte van de nieuwe tenaamstellingcode niet meer geldig.

Kosten

De kosten voor heractivering ongeldig/vervallen kenteken bedragen:

voor motorfietsen € 64,00
kosten tenaamstelling € 10,10

kentekenplaten – kan per leverancier verschillen

Telefonisch een keuringsafspraak maken
U kunt contact opnemen met een medewerker van de RDW Klantenservice. Het telefoonnummer is: 088 008 74 47 (lokaal tarief). De medewerkers zijn bereikbaar van maandag t/m vrijdag van 08.00 tot 17.00 uur.

Bij het maken van de telefonische afspraak moet u het Voertuig Identificatie Nummer (VIN = chassis- of framenummer), het merk van het voertuig en uw adresgegevens en eventueel e-mailadres bij de hand hebben."
 
Mooi zo. Ik heb nog een voertuig wat waarschijnlijk een langdurige restauratie kan gaan worden.
Dus kenteken inleven, en een jaar of wat later weer aanvragen.
 
FYI Motorkeuringen zijn bij de RDW tot nader order niet mogelijk ivm Corona, dus je zal wel even moeten wachten
 
Mooi zo. Ik heb nog een voertuig wat waarschijnlijk een langdurige restauratie kan gaan worden.
Dus kenteken inleven, en een jaar of wat later weer aanvragen.

Ik zou dan toch ook voor schorsen kiezen. Dan hoef je later niet meer naar de RDW, je weet nooit wat voor reden ze hebben om het er toch niet mee eens te zijn.
En de 6e en verder is inderdaad gratis. Kost dus zo'n 120 euro per jaar om al mijn niet rijdende gekentekende voertuigen te mogen hebben.
 
Ik maar 2!
Nog nat achter de oren, zeg maar.
Of gewoon gebrek aan ruimtestalling
 
Schorsen kan je zelf opheffen, kost 25 Euro per jaar voor een oldtimer en bij meer dan 5 kost het niets extra.
Als je het kenteken uitvoert en weer in moet je naar de RDW voor een keuring. RDW kan streng en onredelijk zijn.


Nou vraag ik me toch af of die man van de Kreidler uiteindelijk nou wel of geen kenteken heeft gekregen...
 
Mijn motor in een herimport, heeft het oude kenteken gekregen, maar wel met een ophoogcode..
 
Ok duidelijk dat wordt me teveel werk en ookmte duur kwa tijd en opknappen kwa geluid en richtingsaanwijzers terug monteren etc
 
Hallo ik kan een ktm enduro kopen waar vroeger in nederland een kenteken opgezeten heeft
Deze heeft hij ingeleverd /opgestuurd naar rdw
Oude Plaatnummer is bekend
Kan ik deze weer opnieuw aanvragen bij rdw?
Of moet hij sowieso geschouwd worden?
Ja.
Langs gaan bij rdw. Online afspraak maken.

Kost nog geen €100.

Wel origineel. Wielbasis, uitlaat, verlichting...
 
Heb 2 jr geleden een motor in België gekocht , die oorspronkelijk uit Nederland kwam. De motor heeft 5 jr in België gelopen. De eigenaar had nog een kopie van t Nederlandse kenteken. Heb de motor aangemeld om te keuren en verzocht of t oorspronkelijke kenteken er weer op kon. Als dit kenteken nog “schoon “ is. Zoals ze dat noemden. Hoeft dit geen probleem te zijn. Bij mij is t gelukt.
 
Terug
Bovenaan Onderaan