Kenteken verlichting aansluiten op een duplo hoe?

Spitskool

MF veteraan
4 aug 2007
44.934
163
Ergens !
Hoi.
Ik heb een duplo licht dus rem en gewoon licht in 1.
Nu heb ik een kentekenverlichting gemaakt en die werkt op een batterij dus ook op stroom.
Nu wil ik hem verbinden maar weet ff niet waar ik hem op moet aansluiten.
Iemand zo technisch om dit simpel te omschrijven?
Ik heb er 2 draadjes aan gemaakt een zwarte rode - en een rode +
 
Laatst bewerkt:
Op zoeen?

2dJRxnc3h4IDRTV2+7WtUA==.jpg
 
Ik vermoed dat je even een flits te zien krijgt en dan geen KPV meer hebt. Omdat jij zegt dat deze op batterijen werkt zal het geen 12 V zijn maar een andere spanning terwijl je boordnetspanning wel 12 V is.

Een serieweerstand plaatsen kan helpen om de spanning aan te passen maar dan moet je wel de opgenomen stroom en de totale spanning van de batterijen weten.
 
Tja als het een 12volt lampje is en je gebruikt de batterijen niet.

Zwart op chassis en rood op de draad die verbonden is met de het puntje van de duplolamp waar aan het spiraaltje van het gewone licht aan zit.

Als het geen 12volt lampje is moet er of een weerstand in de rode draad of een spanningsregelaar tussen.

De weertand is het makkelijkste. Meet de weerstand van het lampje en check het voltage.

Als het lampje 6 volt is een weerstand heeft van 100 ohm dan moet je een weerstand van 100 ohm opnemen in de plus/rode leiding.

Is deze 3 volt dan moet je een weerstand opnemen van 300 ohm.
 
Als het lampje 6 volt is een weerstand heeft van 100 ohm dan moet je een weerstand van 100 ohm opnemen in de plus/rode leiding.

Is deze 3 volt dan moet je een weerstand opnemen van 300 ohm.
En dat gaat niet omdat de weerstand van een gloeilamp in koude toestand ongeveer 1/10 is van die in warme toestand. Wolfraam gedraagt zich als een PTC weerstand, dus de weerstand neemt toe met de temperatuur.

Veiliger is een andere berekening: aangenomen is:
gloeilamp spanning U = 6 V en vermogen P = 5 watt.
De stroom I door de lamp is dan I = P / U = 5 / 6 = 0,85 A.
De weerstand R van het lampje is dan R = U / I = 6 / 0,85 = 7 Ohm.

Om op 12 V heel te blijven moet er dan een weerstand van 7 Ohm mee in serie staan. Allebei zijn dan 7 Ohm en ze delen de spanning.

Ik heb het wat uitgebreid gedaan zodat je ook bij andere waarden de weerstand zelf kan uitrekenen.
 
En dat gaat niet omdat de weerstand van een gloeilamp in koude toestand ongeveer 1/10 is van die in warme toestand. Wolfraam gedraagt zich als een PTC weerstand, dus de weerstand neemt toe met de temperatuur.

Veiliger is een andere berekening: aangenomen is:
gloeilamp spanning U = 6 V en vermogen P = 5 watt.
De stroom I door de lamp is dan I = P / U = 5 / 6 = 0,85 A.
De weerstand R van het lampje is dan R = U / I = 6 / 0,85 = 7 Ohm.

Om op 12 V heel te blijven moet er dan een weerstand van 7 Ohm mee in serie staan. Allebei zijn dan 7 Ohm en ze delen de spanning.

Ik heb het wat uitgebreid gedaan zodat je ook bij andere waarden de weerstand zelf kan uitrekenen.

Check Gloeidraad - Wikipedia

:^
 
Terug
Bovenaan Onderaan