Kenteken vraagje.... (CB oid.)

Zou je het aandurven om op deze manier te gaan rijden?

  • Ja

    Stemmen: 14 77,8%
  • Nee

    Stemmen: 4 22,2%

  • Totaal aantal stemmers
    18
Probleem is natuurlijk als je een dodelijk ongeluk of zoiets veroorzaakt.Ik denk dat ze je dan voor heel wat jaartjes weten te vinden. :?
Als ze kunnen aantonen dat het de oorzaak van het ongeluk was wel. En reken maar dat ze dat zullen proberen ..... Dus kan het geen kwaad (zowiezo niet) om een rechtsbijstand verzekering te hebben. En dan de slijptol natuurlijk 8-)
 
interressant topic want hier zit ik ook al een tijd aan te denken.
alleen maar positieve reacties tot nu toe,maar ben toch beniewd naar de risicos?
 
Gewoon een motorverzekering met rechtsbijstand en het ding laten taxeren..
dan hebben ze foto's en weten exact wat ze verzekeren...

Zelf bij een ongeval denk ik niet dat ze er achter komen, ook al zou de technische recherche de motor onderzoeken...

Zou het knap vinden als ze bedenken dat de poedercoating van het frame af moet om te kijken of de lassen wel "oud" zijn... volgens mij gaan ze dat alleen doen als je een ongeluk veroorzaakt omdat je frame uit elkaar pleurt..
 
Als ze kunnen aantonen dat het de oorzaak van het ongeluk was wel. En reken maar dat ze dat zullen proberen ..... Dus kan het geen kwaad (zowiezo niet) om een rechtsbijstand verzekering te hebben. En dan de slijptol natuurlijk 8-)

Dan moet je frame dus wel echt uit mekaar pleuren.. een ongeluk door bijv. door rood rijden/ geen voorrang verlenen o.i.d. zal zeker geen problemen opleveren..

Hoeveel gevallen ken jij waarbij de motor voor technisch onderzoek is meegenomen?
 
Voor eventuele geinteresseerden, dit zijn autocad tekeningen van hetzelfde CB750 frame. Dat is wat handiger te bewerken, plotten etc.

members.home.nl/tvleent/cbframe-2D001-a.dwg
members.home.nl/tvleent/cbframe-2D002-a.dwg

Voor originele CB750 frames was ooit een hardtail-kit te koop. Een compleet achterstuk wat je zo aan de voorste helft van je frame kon lassen.

Dan krijg je zoiets:

full


Je komt ze een enkele keer wel eens tegen op ebay.
 
Dan moet je frame dus wel echt uit mekaar pleuren.. een ongeluk door bijv. door rood rijden/ geen voorrang verlenen o.i.d. zal zeker geen problemen opleveren..

Hoeveel gevallen ken jij waarbij de motor voor technisch onderzoek is meegenomen?
Gelukkig geen. Maar het lijkt me niet iets dat je wilt uitproberen.
Het gaat er ook niet zozeer om dat ze moeilijk doen over wat je met het frame gedaan hebt, maar iedere sukkel kan zien dat een hardtail met origineel kenteken verbouwd moet zijn. Dan gaan ze waarschijnlijk zitten zeiken over alles wat ze maar kunnen vinden. Dan kan het je een hoop ellende schelen als je een rechtsbijstandverz. hebt.
 
Heb een dikke 10 jaar geleden mijn cb 900 verchopt ook qua frame en zo jaren rond gereden. (ik had wide glide balhoofd platen laten maken 6 graden onderuit, het rechte frame had ik laten verlassen wel met de origenele vering te behouden, dragpipes, breed stuur, forward controles e.d. Kan effe geen foto plaatsen. Maar in ieder geval duidelijk geen cb900 boldór racer meer.)
Bij controles werd er alleen maar moeilijk gedaan over toendertijd te kleine kenteken plaat en plaats (links bij het wiel) mijn rijstijl en over het geluid van mijn dragpipes ;-) verder nooit opmerkingen over het frame e.d.
En mocht je ooit een dodelijk ongeluk veroorzaken dan is er van da frame niks meer te herkennen ;-)
Ik kreeg zelfs ooit tijdens een aanhouding van de agent te horen dat ik hem mooi had verbouwt en dat hij mij eigenlijk een boete wilde geven voor het geluid, maar hij liet mij gaan met een waarschuwing en ik moest beloven dat geld wat ik eigenlijk aan boete zou moeten betalen in een ander uitlaat setje zou stoppen...... Ja meneer natuurlijk meneer en hop daar ging ik weer. Elke keer als ik politie zag dan schakeld ik naar zijn 5 en tufte op mijn gemak door.
Een andere agent die mij niet moest stond te dreigen dat als ie mij ooit weer zag rijden hij hem in beslag zou laten nemen. Hij vroeg naar mijn papieren want daar zou dan wel op staan wat er allemaal wel niet verandert zou zijn. Ik neem ze nooit mee, want betaal liever de boete voor geen papieren bij hebben dan dat zou koekert mijn motor meeneemt...... Dus qua risico valt het allemaal wel mee en gewoon volhouden dat je het frame en kenteken samen ooit op de vehikel ofzo hebt gekocht bij iemand die je niet kende en die gaf aan dat het ooit zo in de jaren 70/80 gelevert werd........
ben nu met een harley project bezig en ga net zo bezig heb een kenteken van een oude Harley 1951 panhead en heb zelf ergens een hardtail frame op de kop getikt voor weinig en frot daar alles in.
Dus gewoon lekker doen en rijden met die handel.

Ps die wide glide balhoofdplaten 6 graden onderuit zijn nog te koop met bij behorende cb900 vorkpoten heb nog meer onderdelen die ik kwijt moet....... sorry voor de spam :]
 
Vergeet niet dat de politie (aanhoudingen, overtredingen, etc.) heel anders naar zo'n motor kijkt dan een schade-expert van de verzekering (ongeluk, waarbij betaald moet worden).
 
Ik koop een CB van bijvoorbeeld 1977 - 1980..

Volgens mij moet je dan dus een motor van vóór 1975 kopen. Vanaf 1975 bestaat namelijk de typekeuring. Motoren die voor die tijd 'verbouwd' zijn dus vrijgesteld van keuring. Motoren van ná '75 moeten allemaal gekeurd worden op het moment dat er 'iets' aan veranderd wordt.
 
Denken dat je onschuldig bent omdat je een motor zo gekocht hebt is wel heel naief. Kijk elke week maar blik op de weg/misbruikers etc. Daar kom je nooit mee weg. Je bent zelfs verplicht na te gaan of je (redelijkerwijs) geen gestolen spul gekocht hebt (vraag me niet hoe je dat moet doen).
Je zou in de kleine letters van de verzekering ook eens moeten nakijken wat er staat over de eisen welke aan de motor gesteld worden. Er zal vast ergens staan dat als blijkt dat de motor in het (geaccepteerde) taxatierapport niet conform de rdw regels is gebouwd/rondrijd er helemaal geen dekking zal zijn. Een taxatie is geen keuringsrapport. Weg WA dekking van 2 miljoen en alle ellende van dien. Kansberekening dus.
De kans dat je dit allemaal gebeurd is natuurlijk heel klein, maar hij is wel aanwezig.
Als je een (verbouwd) frame met kenteken kan bemachtigen, probeer dan vooraf te checken wat er bij de rdw bekend is over dit frame. Misschien heeft de eigenaar zelf al e.e.a. verbouwd en niet laten herkeuren. (zie eerste regel). Ook hier weer jouw plicht om dit te checken.
Een nieuw frame laten keuren stelt geen zak voor. En als je een beetje oplet is de motorkeuring zelf heel goed te doen. Hoe het eruit ziet maakt niet uit, als het maar klopt met de eisen (lampjes, verlichting, remmen, geluid, rijdbaarheid(grondspeling/sturen)). De meeste vreemde creaties worden goedgekeurd. En de keurmeester snapt donders goed dat die motor straks helemaal veranderd de weg weer opgaat, maar dat is nou eenmaal wat hij moet (goed)keuren op dat moment. Het gaat erom dat de geometrie is vastgelegd zodat je met die (lange) vork mag rondrijden.
In geval van schade/letsel zal een correct geregistreed frame je veel ellende kunnen besparen. Boetes voor lampen, uitlaten en kentekenplaten is dan tientjeswerk.
It’s all in the game.


[/moraalriddermodus]
 
Denken dat je onschuldig bent omdat je een motor zo gekocht hebt is wel heel naief. Kijk elke week maar blik op de weg/misbruikers etc. Daar kom je nooit mee weg. Je bent zelfs verplicht na te gaan of je (redelijkerwijs) geen gestolen spul gekocht hebt (vraag me niet hoe je dat moet doen).
Je zou in de kleine letters van de verzekering ook eens moeten nakijken wat er staat over de eisen welke aan de motor gesteld worden. Er zal vast ergens staan dat als blijkt dat de motor in het (geaccepteerde) taxatierapport niet conform de rdw regels is gebouwd/rondrijd er helemaal geen dekking zal zijn. Een taxatie is geen keuringsrapport. Weg WA dekking van 2 miljoen en alle ellende van dien. Kansberekening dus.
De kans dat je dit allemaal gebeurd is natuurlijk heel klein, maar hij is wel aanwezig.
Als je een (verbouwd) frame met kenteken kan bemachtigen, probeer dan vooraf te checken wat er bij de rdw bekend is over dit frame. Misschien heeft de eigenaar zelf al e.e.a. verbouwd en niet laten herkeuren. (zie eerste regel). Ook hier weer jouw plicht om dit te checken.
Een nieuw frame laten keuren stelt geen zak voor. En als je een beetje oplet is de motorkeuring zelf heel goed te doen. Hoe het eruit ziet maakt niet uit, als het maar klopt met de eisen (lampjes, verlichting, remmen, geluid, rijdbaarheid(grondspeling/sturen)). De meeste vreemde creaties worden goedgekeurd. En de keurmeester snapt donders goed dat die motor straks helemaal veranderd de weg weer opgaat, maar dat is nou eenmaal wat hij moet (goed)keuren op dat moment. Het gaat erom dat de geometrie is vastgelegd zodat je met die (lange) vork mag rondrijden.
In geval van schade/letsel zal een correct geregistreed frame je veel ellende kunnen besparen. Boetes voor lampen, uitlaten en kentekenplaten is dan tientjeswerk.
It’s all in the game.


[/moraalriddermodus]

Duidelijk, maar dan blijft de vraag staan:

Hoe groot is de kans dat iemand er ooit achterkomt dat het geen orginele motor betreft?
 
Ik heb het ook altijd zo gedaan; normale fiets gekocht, o.a. 't frame (laten) aanpassen, en rije! Zo heb ik van een off-road iets chopperachtig in elkaar geknutseld, en later van een GSX1100. Diverse keren aangehouden (controles e.d.) nooit problemen mee gehad. En dat er toch heel duidelijk DR500 op het kenteken stond, en geen eigenbouw.

..... maar onderschat de mannen in blauw niet, tegenwoordig. Er schijnen er zelfs een paar te zijn die in hun privé tijd ook motorrijden, en zelfs een BMW van een Vespa kunnen onderscheiden!

Maar het is zoals Case het zegt; áls er iets gebeurd, ben je gigantich de lul, taxatierapport (waar je overigens helemaal geen 'recht' aan kunt ontlenen, zegt alleen maar iets over de waarde van de opgetelde onderdelen en de verhouding met elkaar) of niet; zodra er ook maar iets afwijkt van hetgeen er op het kenteken staat moet je bij een ongeval dokken, of krijg je niets vergoed. Zelfs als je slachtoffer bent; jij bent de weg opgegaan met een niet goedgekeurd voertuig. En ga er maar vanuit dat je verzekeringsmaatschappij er alles aan zal doen om onder de betalingsplicht uit te komen.


........... maar zou/zal ik het weer doen? TUURLIJK!!!
 
Ik heb het ook altijd zo gedaan; normale fiets gekocht, o.a. 't frame (laten) aanpassen, en rije! Zo heb ik van een off-road iets chopperachtig in elkaar geknutseld, en later van een GSX1100. Diverse keren aangehouden (controles e.d.) nooit problemen mee gehad. En dat er toch heel duidelijk DR500 op het kenteken stond, en geen eigenbouw.

..... maar onderschat de mannen in blauw niet, tegenwoordig. Er schijnen er zelfs een paar te zijn die in hun privé tijd ook motorrijden, en zelfs een BMW van een Vespa kunnen onderscheiden!

Maar het is zoals Case het zegt; áls er iets gebeurd, ben je gigantich de lul, taxatierapport (waar je overigens helemaal geen 'recht' aan kunt ontlenen, zegt alleen maar iets over de waarde van de opgetelde onderdelen en de verhouding met elkaar) of niet; zodra er ook maar iets afwijkt van hetgeen er op het kenteken staat moet je bij een ongeval dokken, of krijg je niets vergoed. Zelfs als je slachtoffer bent; jij bent de weg opgegaan met een niet goedgekeurd voertuig. En ga er maar vanuit dat je verzekeringsmaatschappij er alles aan zal doen om onder de betalingsplicht uit te komen.


........... maar zou/zal ik het weer doen? TUURLIJK!!!
:^

Met dank aan Max :W
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan