Kentekenpapieren los verkopen -> overschrijven

BSM2

MF veteraan
22 jun 2002
4.971
6
-
Hallo,

Ik heb kentekenpapieren plus kentekenplaat te koop staan.
Nu is er een geïnteresseerde maar woont aan het de andere kant van het land.
Al mijn papieren opsturen en hopen dat de koper de zaken netjes regelt vind ik nogal riskant.
Ik ben bang dat de enigste alternatief elkaar op te zoeken is.

Of zijn er andere oplossingen?

Edit: Gaat dus enkel op kentekenbewijs + kentenplaat, geen fysiek frame/motor)
 
Laatst bewerkt:
Dat is natuurlijk niet de bedoeling.

Papieren horen bij een VIN, dat moet je er op z'n minst bij doen.

Qua overschrijven weet je best wel hoe het werkt....
 
Ik wil altijd bij de overschrijving zijn en daar de vrijwaring in ontvangst nemen.
Weet wat je doet met opstuuren enz. Een mens is never te vertrouwen.
 
Ik snap het niet. Wat heb je aan een kentekenbewijs + kentekenplaat zonder een een frame/voertuig? :?
 
Snap het idee hierachter ook niet...

Ik verkoop niet voor niets mijn frame met kenteken en papieren.
 
als je van een enduro een crosser maakt hou je een kenteken over :P

Om van een crosser een enduro te maken heb je een kenteken nodig :P

Niet legaal, maar wel zo handig
 
Dan moet je bij de enduro die crosser wordt wel het framenummer onleesbaar maken en bij de crosser die enduro wordt het nummer wijzigen, anders heb je straks 2 fietsen op 1 kenteken in NL rondrijden. Niet handig.

Dus: Opsturen met een stukje framebuis waar het nummer in staat.
Verder kun je 2 van de 3 delen van de kenteken papieren opsturen zodat hij de overschrijving kan doen, het laatste deel stuur je pas op als hij de vrijwaring naar jou gestuurd heeft.
 
En zo komt er weer een gestolen fiets aan een nieuwe identiteit.....
 
Ik heb dat weleens met een oude Puch Maxi snorfiets gehad. Het ding had ik gedemonteerd. Voor het frame+kenteken meldde zich een geïnteresseerde. Die kwam netjes opdagen, kenteken overgeschreven en netjes betaald. Wil hij weggaan, zegt'ie, gooi het frame maar weg. Saywhat?

Die had een oude Puch bromfiets staan waarvan hij een snorfiets wilde maken. Dat hoopte ik dan maar. Gezien de geringe waarde van een ouwe Puch en het feit dat hij de moeite nam de papieren op te halen ging ik er vanuit dat dat ook zo is. En dat de desbetreffende Puch bromfiets van hemzelf is.

In dit geval heb ik er bar weinig vertrouwen in. Een crosser of racer omkatten naar wegwaardig voertuig met kenteken mag niet, maar dat kan me niet schelen. Een gestolen voertuig omkatten heb ik wel bezwaar tegen...

Edit: overigens gebeurt dit vaak genoeg. Koop een TL gereden voertuig, zet VIN en alles wat erbij hoort in een mooi, gestolen voertuig en voila, geen haan die ernaar kraait. Maar zo is het wel erg doorzichtig en door op deze manier de identiteit van een voertuig te adverteren wordt diefstal ook in de hand gewerkt -O-
 
Laatst bewerkt:
Ik vraag me af of het aanbieden van een kenteken zonder voertuig(frame) wellicht strafbaar is.
 
Ik vraag me af of het aanbieden van een kenteken zonder voertuig(frame) wellicht strafbaar is.
Ja.

Technisch gezien moet de motor (oftewel het frame, oftewel: het deel waar het originele VIN in staat) er bij gehouden worden. Of nog beter gezegd: andersom; de papieren moeten bij VIN gehouden worden.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Of de bestemming van de plaat nu een eerlijke of gestolen motor is, het is beide strafbaar.
Valse platen/Verkeerde platen staan gelijk aan een erg hoge geldboete.

En TS vind het kennelijk geen enkel probleem om hier iemand mee te helpen.
Jammer dit...
 
Hmm.. een gejate motor omkatten met echte framenummer en echte papieren erbij?
Dat klopt niet.

Als je de echte nummers hebt, heb je het frame, en dus ook de motor. dat is geen omkatten, dat is ombouwen.

Omkatten is het ene nummer verwijderen en een ander nummer overheen zetten. En dat mag niet.
 
Uhhh de echte nummers uit een frame slijpen en dan overlassen ipv het andere nummer in een ander frame is ook gewoon een ordinair geval van omkatten hoor.

De enige officiele en legale manier is om met een nieuw frame zonder nummers erin met aankoopbewijs daarvan en je oude kromme blablabla frame naar de RDW te gaan en dan graveren zij een nieuw nummer en niet jou oude nummer in het nieuwe frame en krijg je daar een officieel document van waarmee je later als de motor weer rijdbaar is naar de herkeuring kan en dan krijg je het oude kentekenbewijs met daarop het nieuwe door de RDW ingegraveerde nummer er op.

Al het andere is omkatten en is strafbaar
 
Laatst bewerkt:
Uhhh de echte nummers uit een frame slijpen en dan overlassen ipv het andere nummer in een ander frame is ook gewoon een ordinair geval van omkatten hoor.
Nee.
De enige officiele en legale manier is om met een nieuw frame zonder nummers erin met aankoopbewijs daarvan en je oude kromme blablabla frame naar de RDW te gaan en dan graveren zij een nieuw nummer en niet jou oude nummer in het nieuwe frame en krijg je daar een officieel document van waarmee je later als de motor weer rijdbaar is naar de herkeuring kan en dan krijg je het oude kentekenbewijs met daarop het nieuwe door de RDW ingegraveerde nummer er op.

Al het andere is omkatten en is strafbaar
Nee.

Daarnaast zijn er meer manier om legaal een frame van nummer te voorzien.

Als men wilt weten hoe het helemaal zit: vraag het bijvoorbeeld rdw zelf. Die gaan er over :Y
 
Nee.Nee.

Daarnaast zijn er meer manier om legaal een frame van nummer te voorzien.

Als men wilt weten hoe het helemaal zit: vraag het bijvoorbeeld rdw zelf. Die gaan er over :Y

Je bent heel stellig, maar wil er verder niet op ingaan. Leg het dan gewoon uit. Je zegt zelf dat het legaal is toch?
 
Ja ben ook wel benieuwd namelijk.
Volgens mij alleen met een zelfbouw frame kun je een nummer erin krijgen via de rdw of zoals ik boven al beschreven had.
 
Dat klopt niet.

Als je de echte nummers hebt, heb je het frame, en dus ook de motor. dat is geen omkatten, dat is ombouwen.

Omkatten is het ene nummer verwijderen en een ander nummer overheen zetten. En dat mag niet.

Wat je hiermee zegt/impliceert is dat een economisch TL gereden fiets opgekocht kan worden én daarna voorzien kan/mag worden van een gestolen frame (en voorzien mag worden van de nummers van die TL fiets)....

Lijkt me niet helemaal een wenselijke situatie :P
 
Laatst bewerkt:
T is natuurlijk wel zo dat veel crossers van een ander bestaand kenteken worden voorzien, al dan niet uit gemakzucht/goedkoper.
Bij een crosser is het wat lastiger te beoordelen of ie gejat is.

Dacht dat er een mogellijkheid is door niet alle papieren op te sturen en de plaat dus ook pas achteraf.
 
Wat je hiermee zegt/impliceert is dat een economisch TL gereden fiets opgekocht kan worden én daarna voorzien kan/mag worden van een gestolen frame (en voorzien mag worden van de nummers van die TL fiets)....

Lijkt me niet helemaal een wenselijke situatie :P
Nee, dat maak jij er van :)

En alles wat je zegt klopt, tot aan het deel waar de donor delen (frame) gestolen is.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Van mijn kant uit dan wat meer toelichting;
Er is een levendige handel in kentekens bij enduro/crossers.
Een crosser op kenteken zetten zodat deze als enduro doorkan wordt ook toegepast door bijpassende kentekenpapieren te zoeken. (zelfde type motor/uitvoering/bouwjaar etc).
Dit laat je dan vervolgens herkeuren bij de RDW.

Dit was ooit ook een idee van mij, kenteken had ik al 'gekocht' nu nog de gezochte crosser.
Verder dan dat is het nooit gekomen en ik heb altijd begrepen dat bij de RDW een soort van herkeuring kan plaats vinden. Dit laatste is mij ook verteld maar heb mij nog niet genoeg in verdiept omdat het nog niet actueel genoeg was. Blijkbaar is dit toch illegaal en zou er vanzelf achter zijn gekomen zodra ik dit 'project' zou oppakken.

Maar hoe Martel zich hier profileert is erg kortzichtig.
Continu erg stellig iedereen op de regels wijzen maar zelf niets toelichten, dat kan elke domme boerenlul.
Geef eens wat meer toelichting, dat vind niet alleen ik interessant maar zoals aangegeven de mede mf'ers ook.

Tevens weet ik niet hoe het exact werkt, anders stel ik de vraag niet. Dus deze reactie is ook overbodig
 
Laatst bewerkt:
Je bent heel stellig, maar wil er verder niet op ingaan. Leg het dan gewoon uit. Je zegt zelf dat het legaal is toch?

reactie gewist.

Ik ben fout bezig.

De uitleg is her en der te vinden, voor mensen die het echt willen weten :Y
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Terug
Bovenaan Onderaan