Kentekens niet bij advertenties?

FrankvD

MF'er
14 apr 2019
66
31
Schiedam
Als ik op b.v. motoroccasion.nl kijk zie ik daar meestal geen kenteken vermeld staan of het kenteken is op de foto afgedekt.
Weet iemand waarom dat zo gedaan wordt?
Op ovi.rdw.nl kun je immers nog een paar dingen opzoeken als je het kenteken weet.
 
Mensen zijn bang dat men via het kenteken er achter komt waar men woont en zo een onaangekondigd
bezoek kunnen maken,volgens mij overdreven want je kan voor zover ik weet nergens zomaar via het kenteken achter een woonadres komen.
Daar zijn handiger trucjes voor,eerst bellen voor een afspraak om te komen kijken en dan niet opdagen maar heb je wel inmiddels het adres en kom
je onaangekondigd een bezoek brengen om de motor te jatten.Zo hebben ze ook 2 motoren van mij gejat:(
 
Als een bedrijf dit doet, en ook in de advertentie geen kenteken vermeld willen ze vaak niet dat je het kenteken natrekt.

Schadeverleden, importje, veel eigenaren gehad etc..

Als particulier kan ik mij voorstellen dat je hem afschermt om de reden die hierboven al word gegeven. Maar dan zou ik hem alsnog checken voor je tot de koop over gaat.
 
Ik zou niet weten hoe ik een adres aan een kenteken kan koppelen, als je daar bang voor bent moet je hem op de openbare weg ook afdekken.
Complete onzin.....
 
Van een particulier kan ik mij nog een beetje voorstellen dat je, je kenteken misschien in eerste instantie afschermt. Zeker een beetje in het licht van onderstaande lekken bij het RDW.. (helaas..)

Maar wat heb je er als verkopende motorzaak mee te winnen?

Wanneer ik zelf een motorfiets ga kopen zou ik toch een klein beetje willen uitzoeken of het een import of schade motor is geweest voordat ik de reis richting de motorzaak onderneem..
 
Er zijn zat mensen die geen verder onderzoek doen via het kenteken.

Bij autohandelaren net zo.

Er zitten er hier in de buurt genoeg, verkopen alleen importjes, lage km standen..

Op de foto's kun je al zien dat de boel niet klopt, en toch trappen veel mensen er gewoon in.
 
foto's van verkoopsites worden regelmatig gebruikt door scammers. door het kenteken niet te vermelden is het voor scammers veel minder interessant om de foto's te hergebruiken. met 1 simpele vraag valt de scammer dan namelijk door de mand.
 
foto's van verkoopsites worden regelmatig gebruikt door scammers. door het kenteken niet te vermelden is het voor scammers veel minder interessant om de foto's te hergebruiken. met 1 simpele vraag valt de scammer dan namelijk door de mand.
Kijk dat is een zinvol antwoord waar ik nog helemaal niet aan gedacht heb!
 
Ik. vraag mij bij advertentie’s waar het kenteken angstvallig wordt afgeschermd hoe die mensen dat op de openbare weg doen...:?
 
Kenteken is een persoonsgegegeven en valt daarmee onder de AVG.

Kan je iemand identificeren aan de hand van een specifiek gegeven, dan wordt het geschaard onder persoonsgegevens. Dat je niet zelf iemand kan identificeren aan de hand van een gegeven, maar iemand anders wel, maakt dat dat gegeven ook een persoonsgegeven is. Denk bijvoorbeeld aan het kenteken van een auto. Een doorsnee burger kan iemand niet identificeren op basis van een kenteken. Aan de hand van een kenteken kan de RDW wel iemand identificeren. Dat maakt een kenteken dus ook een persoonsgegeven. Hetzelfde geldt voor studentnummer, lidmaatschapsnummer van de sportvereniging of het klantnummer bij een verzekeringsmaatschappij.

Bron: Wat zijn persoonsgegevens (AVG)? - Danica Advies
 
Mensen zijn bang dat men via het kenteken er achter komt waar men woont en zo een onaangekondigd
bezoek kunnen maken,volgens mij overdreven want je kan voor zover ik weet nergens zomaar via het kenteken achter een woonadres komen.
Daar zijn handiger trucjes voor,eerst bellen voor een afspraak om te komen kijken en dan niet opdagen maar heb je wel inmiddels het adres en kom
je onaangekondigd een bezoek brengen om de motor te jatten.Zo hebben ze ook 2 motoren van mij gejat:(
:( balen!

Ik had ooit een privéauto en om dit soort redenen ook bij een carpoolplek afgesproken met de koper. Genoeg verhalen ook van mensen op internet die een auto verkopen thuis waarbij 4 weken later de koper en zijn halve familie aan de deur stond "want er was iets met de auto en dat was er al toen "ze" de auto kochten." Of ze schadeloos gesteld konden worden. M.a.w. nee dank je, liever geen kopers aan mijn deur van auto's/motoren. Of het moet uiteraard een bekend iemand zijn of iemand die ik vertrouw of door een community zoals MF wordt vertrouwd :)
 
:( balen!

Ik had ooit een privéauto en om dit soort redenen ook bij een carpoolplek afgesproken met de koper. Genoeg verhalen ook van mensen op internet die een auto verkopen thuis waarbij 4 weken later de koper en zijn halve familie aan de deur stond "want er was iets met de auto en dat was er al toen "ze" de auto kochten." Of ze schadeloos gesteld konden worden. M.a.w. nee dank je, liever geen kopers aan mijn deur van auto's/motoren. Of het moet uiteraard een bekend iemand zijn of iemand die ik vertrouw of door een community zoals MF wordt vertrouwd :)

Ik spreek ook altijd ergens anders af als ik een auto verkoop. Geen zin om die gasten later weer aan de deur te hebben.
Nu we het daar overhebben, heb nog een Seat Toledo 2002 te koop .170.000 km. Inruil motor bespreekbaar😂
Zeer nette staat.
 
Van een particulier kan ik mij nog een beetje voorstellen dat je, je kenteken misschien in eerste instantie afschermt. Zeker een beetje in het licht van onderstaande lekken bij het RDW.. (helaas..)


Maar wat heb je er als verkopende motorzaak mee te winnen?

Wanneer ik zelf een motorfiets ga kopen zou ik toch een klein beetje willen uitzoeken of het een import of schade motor is geweest voordat ik de reis richting de motorzaak onderneem..

Hoe ga jij aan de hand van het kenteken achterhalen of het een schademotor is? Import of iets dergelijks kan via die rdw pagina, maar schade....
 
Hoe ga jij aan de hand van het kenteken achterhalen of het een schademotor is? Import of iets dergelijks kan via die rdw pagina, maar schade....
Ik ging er vanuit dat schade op een zelfde manier terug te vinden zou zijn bij sommige websites, maar bij nader inzien kom ik er toch achter dat, dat niet zo is..
 
Ja, als ze een adres hebben wordt het een heel stuk makkelijker!

Mijn buurman had (overtollig) gereedschap te koop.
Ja, er was interesse, dus stond een paar dagen later een Pool op de stoep om te 'kijken'.
Nee, meeste gereedschap was toch niet wat hij zocht en de prijs was niet goed. Hij kocht toch wel een paar tangen. Cash!
Enige dagen later inbraak in zijn schuur en alle gereedschap weg.
Toevallig had een buurvrouw een raar kenteken gezien en dat opgeschreven.
Bleek het te zijn van een bende Poolse gereedschapsdieven die al vaker waren gesnapt. Blijkbaar WEL interesse ervoor!
De zaak is nu bij politie en verzekeraar. Schade aan slot en deurpost is inmiddels hersteld.
 
Hoe ga jij aan de hand van het kenteken achterhalen of het een schademotor is? Import of iets dergelijks kan via die rdw pagina, maar schade....

Met auto's is dat wel te zien aan de hand van de afgedragen BPM. Veel jonge auto's worden met een bak schade total loss uit het buitenland geimporteerd, opgelapt en verkocht als perfect. Er hoeft over een schade auto veel minder BPM afgedragen te worden bij import en dat is terug te vinden op www.RDW.nl

Kijk altijd of een 2e hands auto een import is en hoeveel BPM er is betaald. Dat is wel openbaar.

Veel te weinig BPM? > schadebak. En niet vanwege een parkeerdeukje want dat is niet rendabel.

Werkt dat met motoren ook zo?


Hoe weet ik dat? Omdat mijn schoonvader op die manier is belazerd met een vrijwel nieuwe auto. Bleek een total loss schade bak geweest die hélemaal kort gereden was....
 
Gebeurd in België ook vaak, het afschermen van de nummerplaat. Complete nonsens. Mensen zijn soms bang voor onzinnige dingen, alsof je nummerplaat publiceren je privacy zou schenden. Om vervolgens naar het werk te rijden en 12 keer door ANPR's naast de weg gescand te worden en in een database te komen...
 
Ik heb ook wel eens gehoord van tuig dat kentekens zoekt van vergelijkbare voertuigen als die zij zelf hebben, zodat ze deze kunnen laten namaken en er redelijk ongestoord mee kunnen rondrijden...Met alle gevolgen van dien voor de officiële kentekeneigenaar....:/
 
Kentekenplaat zo maar laten namaken................. dacht 't niet.
Oude plaat eerst inleveren anders wordt ie niet gemaakt. Maar OKE, fraude heb je overal.....................

Het is idd de vraag..................Wat moet je met een kenteken?
Op straat en bij een treffen zie je honderden kentekens. Met mobieltje leg je ze allemaal vast. (als je zou willen)
Wat is dan het verschil tussen foto op Marktplaats of foto op mobieltje?

In voorjaar zelf op zoek geweest naar een Blackbird.
Jazeker, was ik geïnteresseerd in het kenteken/ kentekenplaat.
Daarmee naar RDW-ovi voor check want ik wilde GEEN import of andere gekkigheid. (dus ook geen kleine 1 op de plaat)
Ook kan je zien of eigenaar de motor al lang in bezit heeft. (te kort is mss sjacheraar, of motor is toch niet oke)
Uiteindelijk is het een koop geworden. De vorige eigenaar had de motor 14 jaar in bezit.:t
 
Er is geen verschil tussen het op straat zien of op een foto, maar wanneer er een kenteken wordt gezocht voor een specfiiek model motor is het via een site makkelijk een selectie te maken. Op straat moeten ze er maar net eentje tegenkomen van hetzelfde soort kan ik me zo bedenken...:?
 
Waarom zitten jullie met een nickname op een forum en niet met jullie voor en achternaam en eventueel BSN nummer?

Ik dek mijn kenteken ook af op foto's die op het internet komen. Ik sta niet te wachten op een profilering waarbij mijn kenteken weer ergens aan gekoppeld wordt. Of van die zuurpruimen die je willen stalken.
 
Waarom zitten jullie met een nickname op een forum en niet met jullie voor en achternaam en eventueel BSN nummer?

Ik dek mijn kenteken ook af op foto's die op het internet komen. Ik sta niet te wachten op een profilering waarbij mijn kenteken weer ergens aan gekoppeld wordt. Of van die zuurpruimen die je willen stalken.

Omdat je daar informatie neerpent die zwart op wit staat en die gebruikt kan worden. Helemaal anders dan met een kenteken rondrijden, wat op zich al een nickname is eigenlijk. Als je zo een angst hebt voor profilering of stalking, hoop ik dat je geen Facebook, twitter of andere accounts hebt...

Als je naar je werkt rijdt met de motor of wagen dan hebben veel meer mensen jouw kenteken gezien dan wanneer je die op internet pleurt.
 
Omdat je daar informatie neerpent die zwart op wit staat en die gebruikt kan worden. Helemaal anders dan met een kenteken rondrijden, wat op zich al een nickname is eigenlijk. Als je zo een angst hebt voor profilering of stalking, hoop ik dat je geen Facebook, twitter of andere accounts hebt...

Als je naar je werkt rijdt met de motor of wagen dan hebben veel meer mensen jouw kenteken gezien dan wanneer je die op internet pleurt.
Gezien is anders dan een momentopname zoals je zelf zegt dat het zwart op wit informatie staat en gebruikt kan worden.
 
Terug
Bovenaan Onderaan