Kentekens niet bij advertenties?

Gebeurd in België ook vaak, het afschermen van de nummerplaat. Complete nonsens. Mensen zijn soms bang voor onzinnige dingen, alsof je nummerplaat publiceren je privacy zou schenden. Om vervolgens naar het werk te rijden en 12 keer door ANPR's naast de weg gescand te worden en in een database te komen...
Is geen nonsens, ook in Belgie niet. Is een gevolg van de GDPR, die in NL AVG heet. Een kenteken is een persoonsgegeven volgens de AVG en dient alszodanig behandeld te worden. Wat jij daarvan vindt is jouw mening maar die wet geldt voor ons allemaal, ook voor jou.
Verwerking, hieronder valt opslag en transport, van persoonsgegevens is aan voorwaarden verbonden. Je mag geen kentekens verwerken tenzij de AVG jou een uitzondering geeft (bijv. RDW of Politie) of je toestemming van de AP hebt.
Meer lezen: Wat zijn persoonsgegevens?

Voor de volledigheid: privacy is een recht, niet iets wat toegelaten wordt als het maar niet in de weg zit. Het inbreuk maken op dat recht is strafbaar.
 
Ja, als ze een adres hebben wordt het een heel stuk makkelijker!

Mijn buurman had (overtollig) gereedschap te koop.
Ja, er was interesse, dus stond een paar dagen later een Pool op de stoep om te 'kijken'.
Nee, meeste gereedschap was toch niet wat hij zocht en de prijs was niet goed. Hij kocht toch wel een paar tangen. Cash!
Enige dagen later inbraak in zijn schuur en alle gereedschap weg.
Toevallig had een buurvrouw een raar kenteken gezien en dat opgeschreven.
Bleek het te zijn van een bende Poolse gereedschapsdieven die al vaker waren gesnapt. Blijkbaar WEL interesse ervoor!
De zaak is nu bij politie en verzekeraar. Schade aan slot en deurpost is inmiddels hersteld.
Dat moeten wel erg armlastige Polen geweest zijn,probeer maar eens gereedschap voor een redelijke prijs
kwijt te raken op bijvoorbeeld MP,zelfs merkspul moet je bijna gratis aanbieden,mensen kopen liever een nieuw setje voor een paar
euries bij de bouwmarkt.Enigste gereedschap wat iets waard is zijn originele gereedschapsets van bijvoorbeeld Porsche,Ferrari en
speciaal gereedschap van dat soort merken.
 
Is geen nonsens, ook in Belgie niet. Is een gevolg van de GDPR, die in NL AVG heet. Een kenteken is een persoonsgegeven volgens de AVG en dient alszodanig behandeld te worden. Wat jij daarvan vindt is jouw mening maar die wet geldt voor ons allemaal, ook voor jou.
Verwerking, hieronder valt opslag en transport, van persoonsgegevens is aan voorwaarden verbonden. Je mag geen kentekens verwerken tenzij de AVG jou een uitzondering geeft (bijv. RDW of Politie) of je toestemming van de AP hebt.
Meer lezen: Wat zijn persoonsgegevens?

Voor de volledigheid: privacy is een recht, niet iets wat toegelaten wordt als het maar niet in de weg zit. Het inbreuk maken op dat recht is strafbaar.
Het verwerken is inderdaad onderhevig aan voorwaarden. Maar een particulier die een kenteken op ovi checkt is niet bezig met opslag of transport van persoonsgegevens, maar vraagt data op bij de rdw wat gewoon vrij toegankelijk is. De Rdw zal inderdaad aan de voorwaarden van AVG moeten voldoen om ervoor te zorgen dat deze gegevens nooit gelinkt kunnen worden aan een persoon. Ik kan wel begrijpen dat kentekens afgeschermd worden, maar dat is een persoonlijke keuze van een verkoper gebaseerd op het idee dat het kenteken op een of andere manier toch te herleiden is voor jan en alleman. Of dat het geval is laat ik in het midden.

Wel interessant dat een kenteken en persoonsgegeven is. Ik kan de RDW dus bellen met het verzoek dit gegeven te vernietigen en "vergeten te worden". Benieuwd wat er dan gebeurt bij een eventuele staandehouding :)
 
Laatst bewerkt:
Is geen nonsens, ook in Belgie niet. Is een gevolg van de GDPR, die in NL AVG heet. Een kenteken is een persoonsgegeven volgens de AVG en dient alszodanig behandeld te worden. Wat jij daarvan vindt is jouw mening maar die wet geldt voor ons allemaal, ook voor jou.
Verwerking, hieronder valt opslag en transport, van persoonsgegevens is aan voorwaarden verbonden. Je mag geen kentekens verwerken tenzij de AVG jou een uitzondering geeft (bijv. RDW of Politie) of je toestemming van de AP hebt.
Meer lezen: Wat zijn persoonsgegevens?

Voor de volledigheid: privacy is een recht, niet iets wat toegelaten wordt als het maar niet in de weg zit. Het inbreuk maken op dat recht is strafbaar.

En toch weet de overheid precies dat ik om 6u54 vanmorgen op de N16 reed, om 7u12 op de E17 en om 7u36 in Antwerpen was. Overal staan ANPR's, en die data komt vervolgens in een databank die wordt bijgehouden voor verschillende weken en maanden.

Akkoord, niet iedereen kan deze data consulteren. Maar ik België kan ook niet iedereen je nummerplaat opzoeken. Dus, nonsens om ze af te schermen op het internet. Dan laat je beter ook je motor in je afgesloten garage staan.
 
Waarom zitten jullie met een nickname op een forum en niet met jullie voor en achternaam en eventueel BSN nummer?

Ik dek mijn kenteken ook af op foto's die op het internet komen. Ik sta niet te wachten op een profilering waarbij mijn kenteken weer ergens aan gekoppeld wordt. Of van die zuurpruimen die je willen stalken.
Mijn volledige naam staat in mijn profiel vermeld. Ook mijn adres is daarmee kinderlijk eenvoudig te achterhalen. Privacy is sowieso een illusie, en bovendien sta ik voor alles wat ik zeg en heb gezegd. Vaak heb ik liever dat mensen me iets recht in mijn gezicht komen zeggen in plaats van dat gewauwel van achter een toetsenbord. Tegen eenlingen hoef ik me niet te beschermen, die mogen dus gewoon langskomen, en tegen de overheid kan ik me toch niet beschermen; hoe goed ik ook alles denk af te kunnen schermen.
 
Dat moeten wel erg armlastige Polen geweest zijn,probeer maar eens gereedschap voor een redelijke prijs
kwijt te raken op bijvoorbeeld MP,zelfs merkspul moet je bijna gratis aanbieden,mensen kopen liever een nieuw setje voor een paar
euries bij de bouwmarkt.Enigste gereedschap wat iets waard is zijn originele gereedschapsets van bijvoorbeeld Porsche,Ferrari en
speciaal gereedschap van dat soort merken.
Gereedschap in niet alleen, wat toevallig bij jou aan het wandbord hangt.
Mijn buurman waar ik over sprak is een installateur met ook veel 'ongewoon' gereedschap.

Gereedschap moet je in dit geval "ruim" zien.
Van werkplaatsuitrusting tot hefbrug tot compressor. Maar gereedschap kan ook zijn allerlei machines voor landbouwdoeleinden.
 
Het verwerken is inderdaad onderhevig aan voorwaarden. Maar een particulier die een kenteken op ovi checkt is niet bezig met opslag of transport van persoonsgegevens, maar vraagt data op bij de rdw wat gewoon vrij toegankelijk is. De Rdw zal inderdaad aan de voorwaarden van AVG moeten voldoen om ervoor te zorgen dat deze gegevens nooit gelinkt kunnen worden aan een persoon. Ik kan wel begrijpen dat kentekens afgeschermd worden, maar dat is een persoonlijke keuze van een verkoper gebaseerd op het idee dat het kenteken op een of andere manier toch te herleiden is voor jan en alleman. Of dat het geval is laat ik in het midden.

Wel interessant dat een kenteken en persoonsgegeven is. Ik kan de RDW dus bellen met het verzoek dit gegeven te vernietigen en "vergeten te worden". Benieuwd wat er dan gebeurt bij een eventuele staandehouding :)

Daar snijd je een heel interessant punt aan!
 
Mijn volledige naam staat in mijn profiel vermeld. Ook mijn adres is daarmee kinderlijk eenvoudig te achterhalen. Privacy is sowieso een illusie, en bovendien sta ik voor alles wat ik zeg en heb gezegd. Vaak heb ik liever dat mensen me iets recht in mijn gezicht komen zeggen in plaats van dat gewauwel van achter een toetsenbord. Tegen eenlingen hoef ik me niet te beschermen, die mogen dus gewoon langskomen, en tegen de overheid kan ik me toch niet beschermen; hoe goed ik ook alles denk af te kunnen schermen.
Dat is jouw keuze dan. Zelf hou ik niet van traceerbaarheid. Dat ieder uitspraak van mij gekoppeld wordt aan mij als persoon. Dat je niets aan je privacy kan doen is eerder en illusie.
Voor de huidige klant waar ik in opdracht ben hebben ze een pre employment screning uitgevoerd. Eventjes zoeken naar mijn activiteit op internet en vervolgens kijken of het in de morele straatje past van het bedrijf. Oh hij heeft wat politieke uitingen gedaan. Nou weetje je past niet bij het bedrijf.

Met social media is het heel simpel geworden om iemands leven/carriere met grond gelijk te maken. Al het herleidbare informatie die geef je dan gratis cadeau.
Er is dus zeker wel een balans tussen wel of geen privacy.
 
Dat is jouw keuze dan. Zelf hou ik niet van traceerbaarheid. Dat ieder uitspraak van mij gekoppeld wordt aan mij als persoon. Dat je niets aan je privacy kan doen is eerder en illusie.
Voor de huidige klant waar ik in opdracht ben hebben ze een pre employment screning uitgevoerd. Eventjes zoeken naar mijn activiteit op internet en vervolgens kijken of het in de morele straatje past van het bedrijf. Oh hij heeft wat politieke uitingen gedaan. Nou weetje je past niet bij het bedrijf.

Met social media is het heel simpel geworden om iemands leven/carriere met grond gelijk te maken. Al het herleidbare informatie die geef je dan gratis cadeau.
Er is dus zeker wel een balans tussen wel of geen privacy.

Het belangrijkste wat ik zei was dan ook: "bovendien sta ik voor alles wat ik zeg en heb gezegd". Ik daag een ieder uit om mij af te keuren op gedane uitspraken, en als dat 'lukt' vind ik het alleen maar fijn dat we gelijk weten dat ik ergens niet pas. Dat scheelt nogal zeg .... ik wil helemaal niet in het morele straatje van een bedrijf gaan lopen als dat betekent dat ik mijn moraal daarvoor moet verbergen.

En ik laat echt niet zomaar alles van mezelf zien, maar wel waar ik van vind dat ik me er niet voor hoef te generen. Dit is trouwens leuk leesvoer.
 
Wel interessant dat een kenteken en persoonsgegeven is. Ik kan de RDW dus bellen met het verzoek dit gegeven te vernietigen en "vergeten te worden". Benieuwd wat er dan gebeurt bij een eventuele staandehouding :)

De RDW zal dit naar verwachting weigeren vanwege twee zwaarwegende redenen:
  1. De RDW is geen zoekmachine. "Het recht om vergeten te worden" heeft betrekking op zoekmachines zoals Google
  2. De RDW heeft een gerechtvaardigd belang om deze persoonsgegevens te verwerken aldus de toezichthouder A.P. (Autoriteit Persoonsgegevens)
Maar wel +1 voor het creatieve denkwerk !
 
Terug
Bovenaan Onderaan