Ketting (630) advies

reinhoud

MF veteraan
25 feb 2007
15.610
10.705
Andere kant van de evenaar
Heren,

Ik denk dat ik aan een nieuwe ketting toe ben, de oude heeft behoorlijk rek er in, ondanks dat ie maar 3000km gewerkt heeft (Regina)
Nu heeft de plaatselijke Suzuki dealer RK kettingen in de aanbieding, zelf had ik nog niet van RK gehoord, maar wat ik lees op het WWW zijn het goede kettingen...

De beste man heeft de normale ketting in de aanbieding (RK 630 SO O Ring ) en de zwaardere uitvoering (RK 630 GSV Super HD X Ring Chain )

Zou er nou echt verschil in kwaliteit zitten tussen de normale en de HD uitvoering? Ondanks dat mijn motor een oud hok is, hij gaat wel zo tussen de 180 en 200pk (ruwe schatting) leveren. Er zit een redelijk prijsverschil tussen namelijk.

Dank u
 
Naar mijn ervaring gaan de duurdere versies van kettingen zoveel langer mee dat je goedkoper uit bent. Los van de ergernis die het scheelt.
RK vind ik ook beter dan DID, hoewel vergelijken erg moeilijk is.
 
Waarom ga je niet voor een veel lichtere set. 525 of zelfs 520. Alu tandwiel achter. Scheelt je zomaar 1.8 kg aan draaiende massa, t.o.v. een 630 setje.
Neem een degelijk merk en het geheel gaat langer mee dan de 3000 km die je met de oude setup deed. Win-win.
 
Duurdere kettingen zijn gemaakt uit materiaal met een hogere treksterkte. Bovendien slijten ze minder snel.
Dat kan wel zo zijn, maar dat betekent dat er een acuut gevaar bestaat bij kettingen met een mindere treksterkte of dat de hogere treksterkte bullshit en overkill is
 
Dat kan wel zo zijn, maar dat betekent dat er een acuut gevaar bestaat bij kettingen met een mindere treksterkte of dat de hogere treksterkte bullshit en overkill is
Scherp opgemerkt. Je ziet die dure kettingen ook op moderne superbikes zitten, en de goedkopere op de minder krachtige types. Ik kan het nu even niet vinden, maar mijn laatste ketting heb ik naar aanleiding van een tabel met treksterktes gekocht. Aangezien het vermogen van de motor van TS verdubbeld is, lijkt het me verstandig om voor de sterkste ketting te gaan.
 
Zou een 630 niet minimaal zo gekozen zijn dat iedere 630 ketting voldoet? Het lijkt me toch een dingetje dat je niet blind een 630 er op kan zetten

Ik was er trouwens van overtuigd dat RK een typeaanduiding was en geen merk :+
 
Zou een 630 niet minimaal zo gekozen zijn dat iedere 630 ketting voldoet? Het lijkt me toch een dingetje dat je niet blind een 630 er op kan zetten

Ik was er trouwens van overtuigd dat RK een typeaanduiding was en geen merk :+
Voor een standaard motor wel, die hadden vroeger tussen de 70 en de 90 pk. De maat 630 werd gebruikt voor de nieuwste generatie superbikes uit de jaren '70. Die maat is later in onbruik geraakt, toen er betere materialen gebruikt werden.
 
Treksterkte is toch een index van waar het materiaal breekt of over de vloeigrens gaat??? Dan is het dus al te laat hè
opgegeven treksterkte is voor en nieuwe ketting.
maar hoe meer slijtage hoe lager de resterende treksterkte. en dus : 1 met een lagere treksterkte kan met toegestane slijtage wel kritiek worden terwijl die met de hogere nog steeds veilig is.
 
opgegeven treksterkte is voor en nieuwe ketting.
maar hoe meer slijtage hoe lager de resterende treksterkte. en dus : 1 met een lagere treksterkte kan met toegestane slijtage wel kritiek worden terwijl die met de hogere nog steeds veilig is.
Dus een HD is een betere optie?
Ik was een beetje bang dat HD meer een reden was op 50% bij de prijs op te gooien..
 
Terug
Bovenaan Onderaan