Ketting aanspannen - uitlijnen

Danduy

Rookie
8 aug 2010
27
0
Tessenderlo (B)
Ik hoor veel mensen klagen over het feit dat hun ketting snel slijt. Ook de motoren die ik zelf al heb gehad blijkt in 8/10 gevallen dat ik altijd eerst de ketting juist moet zetten nog voor ik heb gereden.
Ik ga proberen zo duidelijk mogelijk uit te leggen hoe een ketting juist moet aangespannen worden.

Dit geldt zowel voor het afstellen van een nieuwe ketting als het afstellen voor een ketting die er al opligt. Er zijn topics genoeg over het plaatsen van een nieuwe ketting en tand(ketting)wielen, dus ga ik deze achterwege laten.

Eerst zorgen we ervoor dat het achterwiel los staat van de grond. Met de middenbok of paddockstand is het allemaal veel gemakkelijker. De motor in neutraal zetten en draaien met het achterwiel. Nu kijken we naar de ketting en het achterkettingwiel.
De ketting moet eigenlijk van links naar rechts lopen over het kettingwiel zoals op de foto’s is te zien (zig zag).

Foto 1. Ketting loopt links open


Foto2. Ketting loopt rechts open


Indien dit niet het geval is, dient niet alleen de ketting te worden aangespannen, maar moet de ketting ook worden uitgelijnd. Als de ketting constant links open loopt zoals foto 1 dan dient de ketting te worden aangespannen beschreven in‘links open’ en zoals foto 2 dient ‘rechts open’ gevolgd te worden. Dit geldt enkel voor het afstellen met de aandrijving aan de linkerkant van de motor.

Voorbeeld: staat de ketting te vast loopt de ketting links open, dan moet je ervoor zorgen dat de achteras aan de rechterkant van de achterbug naar binnen wordt verzet totdat de ketting is uitgelijnd. Vanaf dan kun je beide kanten van de achteras afstellen tot de juiste kettingspeling.
Er is niks mis met het gebruiken van de merktekens op de achterbrug. Maar dit is eerder een indicatie dan waarheid. Soms loopt de ketting goed als je ze afstelt op de achterbrug, maar bij bepaalde modellen kun je het merkteken van de achteras een paar mm verschuiven en klopt de afstelling niet. Geldt vooral voor GSXF, SV, … Een Honda CBR bijvoorbeeld heeft hier bijna geen last van en kan zo bijna perfect worden afgesteld.



Nu we dit weten kunnen we de ketting beginnen aan te spannen. De meeste kettingen staan te los. In sommige gevallen te vast als er iemand ‘geprobeerd’ heeft om de ketting te spannen. In de meeste gevallen staat de ideale speling geschreven op de achterbrug. Hou deze speling zeker aan. Een ketting kan beter te los staan dan te vast. Een algemene regel die aangehouden wordt is een speling tussen 25 en 35 mm.

Duw met de onderkant van de wijsvinger tegen de ketting en til hem gewoon op net totdat je voelt dat hij strak begint te staan. Dus met een klein beetje kracht erop. Hier moet een beetje ‘feeling’ inzitten.



Trek nu met ongeveer dezelfde kracht de ketting naar beneden en op de foto’s zie je dat de speling ongeveer 5 centimeter. We moeten tellen vanaf 1 cm omdat de rolmeter niet in het midden van de ketting staat.



De ketting dient te worden aangespannen met ongeveer een centimeter of twee. Nu gaan we als volgt te werk.

- Eerst controleren of de ketting zig zag over het kettingwiel loopt. Is dit het geval. Dan moeten we gewoon aan beide uiteindes van de achterbrug de moer of bout hetzelfde aantal toeren uit/in draaien. Is dit niet het geval dienen we de regels te gebruiken om de ketting uit te lijnen.
- Achterwiel lossen. Ketting aanspannen tot de juiste speling.
- Dan moeten we de ketting onder spanning terug vastzetten. Wat gebruik ik hiervoor.

Een houten blok, een houten spie en een dikke schroevendraaier. Zorg ervoor het houten blok onder het achterwiel kan schuiven met genoeg speling om de spie er nog tussen te krijgen.



- Steek de schroevendraaier tussen het kettingwiel en de ketting.
- Draai het achterwiel naar boven tot je voelt dat alle speling op de regelbouten en achteras weg is. Dit vereist redelijk wat kracht. Het gevaar dat je de motor omduwt bestaat, dus wees voorzichtig.
- Hou het achterwiel tegen en schuif het houten blokje met de spie eronder zodat het achterwiel geblokkeerd staat. Houdt de spanning op de ketting.
- Nu heb je twee handen vrij om de moer aan te draaien met een momentsleutel en de as zelf tegen te houden met een ringsleutel of ratel.



- Als het achterwiel terug vast staat, moeten we nog eens controleren dat de ketting zig zag over het kettingwiel loopt. Om de speling zo weinig mogelijk te beïnvloeden lijnen we de ketting uit daar de regeling te gebruiken aan de andere kant van het kettingwiel. Deze heeft het minste effect op de speling.
- Het kan wel gebeuren dat dit niet van de eerste keer lukt, dus controleer elke keer als je het wiel terug vastzet terug de speling en uitlijning. Er kruipt wat tijd in soms en het lukt niet altijd van de eerste keer. Maar op deze manier kun je zeker langer met je ketting en kettingwielen rijden.
- Is je ketting al wat ouder, dan merk je dat de ketting op sommige punten vaster zit dan andere. De speling van de ketting dient dan te worden gevolgd op het meest vaste punt van de ketting.

Ik hoop dat het een beetje duidelijk is.
 
Hierboven is met 'reguliere' spullen in huis.

Ik kan me voorstellen dat mensen die zelf kettingsets gaan doen, naast de kenttingpons, ook onderstaande zouden willen hebben;

10003097_DET1_10.JPG

10003097_910_ANW03_FR_10.JPG

10003097_ANW_11.JPG

PROFI - LASER C.A.T. Chain alignment tester with dot laser:
With this tool, you can check your motorbike's chain and belt alignment effortlessly; for absolutely precise chain alignment and optimal rear wheel tracking. At the same time, the wheel axle and rear wheel are adjusted with laser precision. You obtain exact measurements in seconds. Numerous tests in the international trade press confirm how ingenious this tool is.

Other advantages:


Superb road handling
Less wear
Greater safety
More on-the-road enjoyment

Includes operating instructions, batteries and storage case.


Clothing, Helmets and Motorcycle Accessories | Louis Motorcycle & Leisure
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Of je gebruikt een heel simpel stukje uitlijngereedschap: http://www.project-one.us/motorcycle.html

Werkt beter en gemakkelijker dan de Laser.
Voor de meeste motoren plaats je hem onder de ketting, en niet bovenop (waar vaak de kettingbeschermer zit).

Van je link:

- Reduced chain wear
- Quiet running chain
- Straight tracking wheel alignment
- All of the cool people have one


Nu moet ik er één kopen... :/


OT:
Eigenlijk nooit zo mee bezig geweest tijdens het stellen...
Ga het eens aandachtig doorlezen en toepassen, informatief topic!
 
Hmm, eigenlijk nooit zo op de ketting gelet.
Zal d`r toch eens op gaan letten.
Ik 'lijn' meestal* het achterwiel uit met behulp van een lange rechte balk zodat hij in lijn staat met het voorwiel.
Daarna stel ik hem met een x aantal slagen op zodat de ketting op de juiste spanning staat.

*=Als het achterwiel eruit geweest is.
 
Laatst bewerkt:
Hmm, eigenlijk nooit zo op de ketting gelet.
Zal d`r toch eens op gaan letten.
Ik 'lijn' meestal* het achterwiel uit met behulp van een lange rechte balk zodat hij in lijn staat met het voorwiel.
Daarna stel ik hem met een x aantal slagen op zodat de ketting op de juiste spanning staat.

*=Als het achterwiel eruit geweest is.
doe het ook al jaren zo, heb vorige week zo een laser gebruikt :) dat is handig :Y
 
Goed verhaal, 1 vraagje:

Waarom de ketting 'onder spanning' opnieuw vastzetten? Als je de regelbouten hebt versteld staat de ketting strakker dan voorheen. Er is dus geen gevaar dat hij te los weer wordt vastgezet, want de regelbouten houden dat tegen. Of is het om te voorkomen dat je de ketting te strak weer vastzet? :?
 
Laatst bewerkt:
Ik moest je verhaal goed lezen om het te kunnen begrijpen. Vooral wat je bedoelt met links open en rechts open.

Als ik het goed begrijp loopt de ketting links open als de rechterschalmen van de ketting tegen het ketting wiel lopen en er wat ruimte zit tussen de linkerschalmen van de ketting en het kettingwiel. Rechts open is dan andersom.

Het klinkt wel als een goede manier om de ketting uit te lijnen zonder meetapparatuur of gedoe met balken..
 
Op de donkere foto's hoef je alleen naar de ketting te kijken tov van het tandwiel.

Je ziet het een beetje openstaan en op de tweede foto loopt de ketting echt tegen het tandwiel.

En je moet je ketting onder spanning zetten. Want stel je regelt de stelmoet achteruit en je achteras blijft gewoon op zijn plaats zitten. Bij een SV is dit het geval. Daar kun je de achteras gewoon naar voren duwen en stel je de boel verkeerd af.
Bij het spannen van de ketting, zorg je ervoor dat je alle speling wegneemt voor je de achteras gaat vastzetten.

Het is een beetje ingewikkeld, maar het is zoals cavia zegt.

(probeer ook een foto erbij te zetten rechtstreeks op vraag van MOD)
full
 
Ik heb je methode geprobeert, het werkt :} *O*

Ik, dacht, dat ik altijd erg precies was in het uitlijnen, niet dus. 1 kant van het ketting wiel had duidelijk sporen van de ketting, de andere kant was nog helemaal 'schoon'. Op jou manier gesteld, nu zigzagt de ketting mooi over het ketting wiel. *O*

Er zat toch een verschil in van anderhalve slag (M8)

de andere motor ook zo maar even doen, even vlug een blik op geworpen, hier zag ik aan de andere kant van het ketting wiel slijtsporen, zelfde motor, zelfde, mijn manier, gesteld. :?
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan