Ketting afstellen/smeren

Infucius

MF'er
24 sep 2005
78
0
Ik heb in de 'workshopmanual' gelezen dat bij het proper maken van de ketting je de ketting kuist met parafine. Enig idee waar ik kerosine kan verkrijgen of als er daarvoor een beter product bestaat? Is het trouwens beter eerst de ketting af te stellen inzake speling en dan te gaan kuisen en smeren of beter omgekeerd. Voor lubricant wordt me 'heavy motor oil (40 of 50 weight) aangeraden. Kan iemand dit laatste eveneens wat verduidelijken. Alvast bedankt.

(Bandit 600N)
 
Ik gebruik voor het cleanen van de ketting lampolie. Werk prima. Invetten doe ik met red grease, topspul. Wel aanbrengen op een warme ketting anders heb je het binnen de kortste keren op je band, motor, jas etc zitten.
 
Aha, bedankt.
Dus opkuisen met lampolie, dan het spul verwijderen en laten drogen.
Smeren met red grease op de onderste loop van de ketting tussen de schakels bij warme ketting.
Centrifugale kracht doet de rest.
 
Die Scottoiler lijkt me net iets te duur.

Tja, dat blijft een persoonlijke afweging.

Ik vind de prijs absoluut afwegen tegen de voordelen (altijd goed gesmeerde ketting, minder slijtage, nooit schoonmaken, nooit invetten en vrijwel nooit de ketting bijstellen)

Ik vond 'm ook best duur, maar als je het hele jaar woon-werk verkeer doet is het wat mij betreft absoluut de moeite waard.
Ik moet er niet meer aan denken om die ketting in te vetten of schoon te maken etc. als het buiten tákkeweer is.....
 
Laatst bewerkt:
In verband met het afstellen van de ketting heb ik meer problemen.
Ik heb de motor op zijn zijstandje gezet en de speling gemeten.
Telkens in het midden ( tussen de 2 tandwielen ) op de onderste loop. Hoe? De ketting op z'n verst naar onderen geduwd en daarna op z'n verst naar boven en het verschil bedraagt ( heb het een aantal keer gedaan op verschillende plaatsen ) 4 of 4,5 cm. Nu in de manual staat duidelijk dat de free-play 2,5 tot 3,5 mag zijn. Nu dacht ik die één cm strakker te zetten. Dan is hij 3 à 3,5 cm. Daarbij ook in overweging genomen dat ie beter te los dan te strak staat. Kan dit alles kloppen? Kan iemand me misschien op weg helpen hoe precies het te doen? In de manual staat alles maar maakt zich niet steeds in het engels verstaanbaar.
 
Terug
Bovenaan Onderaan