Ketting afstellen

zzr6001992

MF'er
19 nov 2001
148
0
Heb enige tijd geleden met grote beurt een nieuw kettingsetje laten monteren. Nu las ik ergens dat je na een tijdje de ketting moet gaan stellen. Ik vroeg me af hoe ik (als leek :+ ) kan zien wanneer hij gesteld moet worden en vooral hoe strak hij dan gesteld moet worden?
 
Ik heb altijd geleerd dat een ketting een centimeter of 3 à 4 speling moet hebben als je er zelf opzit. De speling meet je op verschillende plaatsen in het midden van de ketting (daar waar je dus makkelijk bij kan. Je moet dus af en toe je achterwiel draaien.
 
Laatst bewerkt:
Oke hier gaan we;
1; zet je motor op de midden bok in zijn vrij.
2; meet nu halverwege de beide tandwielen de speling van de ketting door deze op en neer te bewegen langs een liniaal of duimstok.
3;de speling mag 35-40mm zijn.
4;draai het wiel een beetje en meet op nieuw en herhaal dit op meerdere plaatsen.
5; indien nodig stel uw ketting bij tot deze aan de opgegeven speling vol doet.
Succes
Crawl
 
Oke hier gaan we;
1; zet je motor op de midden bok in zijn vrij.
2; meet nu halverwege de beide tandwielen de speling van de ketting door deze op en neer te bewegen langs een liniaal of duimstok.
3;de speling mag 35-40mm zijn.
4;draai het wiel een beetje en meet op nieuw en herhaal dit op meerdere plaatsen.
5; indien nodig stel uw ketting bij tot deze aan de opgegeven speling vol doet.
Succes
Crawl
echt m\'n instructie boekje doorgelezen van voor naar achter.., maar dat uh.. \"middenbok\"...
ik kan \'t niet vinden.

8-)
 
Heb enige tijd geleden met grote beurt een nieuw kettingsetje laten monteren. Nu las ik ergens dat je na een tijdje de ketting moet gaan stellen. Ik vroeg me af hoe ik (als leek :+ ) kan zien wanneer hij gesteld moet worden en vooral hoe strak hij dan gesteld moet worden?

Zo rond de 2 cm is de gebruikelijke speling. Daar komt bij dat het veiliger is om iets te veel speling dan te weinig speling te hebben. Bij te weinig speling kan de ketting breken en dat wil je echt niet.

Je kunt het meten door je motor op de middenbok te zetten en je wiel een stukje terug te draaien. Dan kun je de speling meten op het bovenste gedeelte van je ketting.

Tijdens het rijden (schakelen) kun je het overigens ook merken als de ketting te slap staat. Het is dan bijna niet mogelijk om zonder schokken te rijden.

Zorg bij het afstellen er wel voor dat je de linker en de rechter kant van de as even veel versteld om te voorkomen dat je wiel iets te scheef komt te staan. Een scheef wiel zorgt voor extra slijtage op de ketting of erger nog, hij loopt eraf.

succes.
 
Speling iets van 2 a 3 cm totaal, dus ketting kan 1,5 cm omhoog en 1,5 cm omlaag. (vvor een sportmotor)

Beter ietsje te los dan ietsje te strak.

Als je motor doorveert, komt ketting strakker te staan, dus hiermee opletten bij verschillende soorten motoren.
 
ketting.jpg


Dat staat er in mijn onderhoudsboekje van mn motor (CB450). Dr staat verder niets bij over er op zitten of niet. Lijkt me niet dat je onderhoud pleegt terwijl je op je fiets zit toch? Dus het zal wel zijn als hij op een van zn standaards staat.
 
Op maandag 25 februari 2002 22:20 schreef bierelier het volgende:
volgens de monteur van motoport 3à 4 cm als de motor op de zijstandaard staat .
als je op de motor zit 1 à 2 cm -instrukteur bij BRAVOK (is voor mij nog niet zo lang geleden :) )

Welke woorden worden er nog meer gehanteerd om alles op je motor te checken vraag ik mij af.

ik heb altijd BORVAST geleerd
B anden
O lie
R emmen
V erlichting
A andrijving (ketting)
S piegels
T ank (of je dus wel genoeg benzine hebt ;) )
 
Helaas staat hier nergens het goede antwoord.
Volg altijd de gegevens in je instructieboekje.
Er zijn teveel verschillende waarden voor de diverse motoren, zodat we dit echt niet over een kam kunnen scheren.
Dus wat voor de ene goed is , is voor de andere misschien wel goed fout!
De enige manier die goed is (bij gebrek aan instructieboekje), is om het punt te zoeken waarop je ketting het strakste staat, dit kun je het beste doen met het achterwiel los v.d. grond en het wiel te draaien tot dit punt gevonden is.
Indien de ketting geen strak punt heeft, is dit alleen maar beter, en hoeft hier dus geen verdere aandacht aan geschonken te worden.
teken dit eventueel af, en laat de motor weer op zijn beide wielen staan.
ga nu zoveel gewicht op de motor brengen (dmv passagier\'s) zodat er een rechte lijn ontstaat tussen het voortandwiel, achtervork as, en de achteras.
Alleen op dit punt staat de ketting op z\'n strakst, en hier moet de ketting een speling hebben van +/- 1 cm.
Suuk-6

Groeten Paul.
 
Laatst bewerkt:
Dat is nog es een keer een uitleg waar je wat aan hebt. Iig wel duidelijk.

Maar nu weet ik nog steeds niet of dat geluid zo hoort bij mij?
Hoort de ketting over die glijplaat op de achterbrug te lopen?
 
Dat is nog es een keer een uitleg waar je wat aan hebt. Iig wel duidelijk.

Maar nu weet ik nog steeds niet of dat geluid zo hoort bij mij?
Hoort de ketting over die glijplaat op de achterbrug te lopen?
Bij een motor die uit de veren staat, is dat goed mogelijk., tijdens het rijden mag \'ie eigenlijk maar net raken.

Groeten Paul.
 
Terug
Bovenaan Onderaan