ketting afstelling

markawa1000

Rookie
28 apr 2008
3
0
hallo

ik heb nog steeds een trillings probleem op mijn zx9-r
nu ben ik bij mijn ketting angekomen?
deze staat slap en als je het wiel draait gaat de ketting strak staan
en dan staat hij op de bok
heb ook al gekeken of me wiel misschien scheef staat met de schuifmaat gemeten dit is aan allebei de kanten gelijk ?????????
ook zijn alle schakels gangbaar


help????????
 
Wou je wedden van wel? Als de kettng onregelmatig gerekt is (zoals hierboven staat) dan krijg je heel vervelend rijgedrag hoor!

Het advies hier is sowieso ketting en tandwielen vervangen voordat je de uitgaande as vernaggelt in je versnellingsbak!
 
Wou je wedden van wel? Als de kettng onregelmatig gerekt is (zoals hierboven staat) dan krijg je heel vervelend rijgedrag hoor!

Het advies hier is sowieso ketting en tandwielen vervangen voordat je de uitgaande as vernaggelt in je versnellingsbak!

:^

Snel de boel vervangen dus ;)
 
Sorry Gieliovd, wist niet dat je boos zou zijn, heb zelf nog nooit met ketting gereden (rij dit jaar 38 jaar motor) en kan zijn dat ik van sommige dingen heel veel weet maar van vele dingen weinig.
 
Hoe kan en komt het dat een ketting ongelijkmatig gerekt is Gieliovd?? Dat kan er bij mij ff niet in.

Niet alle schakels slijten even snel, dit komt omdat er sommige "O" ringen zijn die nét iets eerder verslijten of stukgaan.
Hierdoor komt er bij sommige schakels eerder vuil is het scharnierpunt, en slijt dat scharnierpunt sneller.
Als in het gedeelte tussen het voortandwiel en het achtertandwiel veel van zulke "slechte" schakels zitten, is de ketting wat langer, als al die slechte schakels op het achtertandwiel belanden, trekken deze tanden de ketting enigsins bij elkaar, waardoor de ketting plots wat korter wordt, dit kun je dus zien aan de kettingspanning tijdens het ronddraaien.
Kortom, de kettingset is naar de vaantjes.
 
heb misschien wel een verklaring voor dit problem voordat ik er last van had
reed ik vol accelerend met iemand achterop toen was er plotseling een heuvel en sprongen we een stukje <oeps> zou die daar een tik van gehad hebben ???
 
heb misschien wel een verklaring voor dit problem voordat ik er last van had
reed ik vol accelerend met iemand achterop toen was er plotseling een heuvel en sprongen we een stukje <oeps> zou die daar een tik van gehad hebben ???


vooral het neerkomen zal niet prettig geweest zijn voor de ketting, helemaal niet met iemand achterop.
Uit ervaring weet ik dat mensen hun vering ook niet aanpassen als er zo nu en dan eens iemand achterop zit, met als gevolg dat de motor iets te ver doorveert, en waarschijnlijk in jouw geval een flinke ruk aan de ketting geeft.
 
Dat kan nog wel eens meegespeeld hebben ja.

Afhankelijk van de plaats van het voortandwiel kan het voorkomen dat de afstand tussen voor an achtertandwiel veranderd bij heel sterk inveren.

Zie hier een groot voordeel van motoren waarvan het voortandwiel aan de achterbrugophanging zit!

Voor de rest duidelijk toelichtingen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan