Ketting bijna gebroken

m.doorman

Die hard MF'er
8 dec 2007
255
0
46
Gisteren, net nadat ik een afspraak gemaakt had met een mede forum user voor een checkup van mij CB500, gebeurde het! tijdens acceleratie vanuit een bocht, liep mijn ketting er af. Ik kon rustig tot stilstand komen en deze er redelijk eenvoudig om heen leggen. De volgende middag maar eens gekeken, deze zat heel los en dus maar spannen. Na inspectie bleken 2 schakels aan de voorzijde gebroken. Ik vind het vreemd, daar mijn ketting nog in redelijke staat was en altijd netjes op spanning, tevens rijd ik redelijk rustig en smeer op tijd. Mijn vraag, kan ik rustig naar de dealer rijden voor een nieuwe ketting en tandwielen of is dit vragen om moeilijkheden, ik ben er al een minuut of 10 mee naar huis gereden.

TinuZ

MF veteraan
28 aug 2005
2.398
0
40
Apeldoorn
als er 2 schakels kapot zijn zou ik hem op een aanhangertje naar de dealer brengen!!

voor hetzelfde geld loopt die ketting eraf en slaat hij in je been.

m.doorman

Die hard MF'er
8 dec 2007
255
0
46
als er 2 schakels kapot zijn zou ik hem op een aanhangertje naar de dealer brengen!!

voor hetzelfde geld loopt die ketting eraf en slaat hij in je been.
Is dit ook een risico met kilometerje of 20 a 30 per uur?

PDvD

Banned user
11 mrt 2003
2.756
0
41
Oosterhout
Gebroken schakels lekker mee gaan rijden zou ik zeggen, maar wel achterop de motortaxi die je achter een te scoren koekblik hangt. Meestal dat dealers 'm wel effe op willen komen halen of je zo'n ding willen lenen.

Laatst bewerkt:

m.doorman

Die hard MF'er
8 dec 2007
255
0
46
Baal ik lekker van!, maar ja als je zoveel risicos neemt, zoek ik wel een karretje.

erik99

MF veteraan
15 mrt 2005
5.136
15
49
Cuijk
Een karretje kost je misshien twee tientjes.
Dat is het gezien de genoemde (en realistische) rsico's echt wel waard.

Succes!

Harm R

MF veteraan
1 okt 2006
3.385
0
Heb het ook meegemaakt. Gelukkig niks gebeurd/beschadigd, maar het lijkt mij ook het beste dat je m met een aanhanger vervoerd :Y

Sjeik

MF veteraan
13 okt 2004
8.083
1
mhhh, er zwerft hier ergens op m-f een filmpie van een ketting die afbrak, vervolgens raakt die de kentekenplaat en die mist op een haar na, de rijder die er achter rijdt.

-O-

Laatst bewerkt:

petsch

MF veteraan
27 aug 2002
15.358
4
49
beverwijk
Welk merk ketting aub ?
Scheuren in de schalmen ken ik alleen van Tsubaki, en dat is al enkele decenia geleden.

mwah, ik heb al diverse merken zien scheuren, en ook zeer recent nog.
Maar ja, dat zijn industriele aandrijfkettingenn, geen motorkettingen :)

Bolski

MF veteraan
Donateur
29 okt 2003
59.741
65
www.bolski.nl
Ik durf altijd best wel een risico te nemen, maar hier zeker niet.
Als een auto + karretje een probleem is, haal dan je ketting eraf en laat je desnoods slepen door een andere motor. Dat vereist wel enige oefening/ervaring, maar onmogelijk is het zeker niet, ik heb het al heel vaak gedaan.

2d0

MF veteraan
16 apr 2007
1.379
1
42
Europa
Ik had laatst ook dat mijn ketting er af liep, gelukkig was de ketting toen niet gebroken.
Inmiddels heb ik een carterbeschermplaatje gekocht.
Misschien een tip om dat te doen als die er voor je motor zijn.
Scheelt toch een motor die total loss is indien de ketting wel breekt en door de carter gaat slaan.

Chakotay

MF veteraan
23 aug 2006
5.325
0
35
Alphen aan den Rijn
Bezoek site
Ik had laatst ook dat mijn ketting er af liep, gelukkig was de ketting toen niet gebroken.
Inmiddels heb ik een carterbeschermplaatje gekocht.
Misschien een tip om dat te doen als die er voor je motor zijn.
Scheelt toch een motor die total loss is indien de ketting wel breekt en door de carter gaat slaan.
Slaat een beetje enthousiast losbrekende ketting niet ook dwars door zo'n beschermplaatje heen?

MrHawkeye

MF veteraan
9 mei 2002
49.353
6
Bezoek site
Je gaat niet met een beschadigde ketting rijden. Discussie gesloten al is het maar voor je medeweggebruikers.

Als die ketting maar net ff verkeerd terecht komt kan dat kring zo een stuk uit je kuit slaan.

Zag ik ergens op www.liveleak.com geloof ik.

Je hebt maar 1 kuit en en er zijn veel kettingen te koop.

Laatst bewerkt: