ketting binnen 2000km versleten

BertV

Hant ghemaect
21 mei 2001
11.492
6
Amersfoort
De ketting van mijn tweedehands aangeschafte CBF250, met 15.000km op de teller kreeg last van "stuggere schakels" en kwam aan het einde van de stel mogelijkheid.

Ik heb ik deze laten vervangen bij een dealer.
Deze dealer heeft een goedkopere ketting gebruikt en vertelde dat de tandwielen nog goed waren.

Ik dacht altijd dat ze als set vervangen moesten worden, maar ik heb geen motorzaak.

Nu, minder dan 2000km later is de ketting weer vrijwel maximaal uitgerekt en heeft of geen, of te veel spelling.


Ik neem aan dat dit alleen maar kan komen door de staat van de tandwielen?
Altijd goed gesmeerd, niet te strak gespannen.
(ik kan het voorste tandwiel niet goed zien, achter is ie niet extreem "scherp")
 
Laatst bewerkt:
@LoSBoL

ff een vraagje van een knutseldummy: Ik snap niet helemaal hoe een slecht lager je ketting/tandwielen kan vernachelen. Heb jij een idee? En hoe beoordeel je eigelijk of een wiellager slecht is? als er speling op zit?

Misschien leer ik weer wat bij dit topic. bedankt!
 
@LoSBoL

ff een vraagje van een knutseldummy: Ik snap niet helemaal hoe een slecht lager je ketting/tandwielen kan vernachelen. Heb jij een idee? En hoe beoordeel je eigelijk of een wiellager slecht is? als er speling op zit?

Misschien leer ik weer wat bij dit topic. bedankt!

Ik denk dat het meestal andersom is... de ketting, met stugge stukken, loopt onregelmatig aan de uitgaande as te rukken en molt zo de lagers.

Morgen krijgt m'n "dealer X" de tandwielen binnen.
Eerst kijken of hij het netjes oplost. Ik ben het onderhand zat om van dealer te wisselen.
 
het een kan inderdaad het andere veroorzaken.

Stel dat je lager(s) rot is(zijn), en je dat niet weet, en je spant vanwege de ontstane wielspeling je ketting weer op, dan gaat je ketting juist door die wielspeling het extra zwaar te verduren krijgen.

Andersom werkt het dus ook, als je ineens vaak je ketting moet spannen, hoeft het niet altijd de ketting te zijn, maar kan de oorzaak ook een wiellager zijn die de geest aan het geven is.
 
Ik lees dat je ook een goedkopere ketting hebt laten monteren. Op mijn SV heb ik dat ook een keer laten doen. Laten we het erop houden dat er een groot kwaliteits verschil tussen regina en RK/DID is.
 
Ik lees dat je ook een goedkopere ketting hebt laten monteren. Op mijn SV heb ik dat ook een keer laten doen. Laten we het erop houden dat er een groot kwaliteits verschil tussen regina en RK/DID is.


Wat is dan de slechte ???

ik heb zelf een Regina ketting set onder mijn VF zitten *O* *O* *O*
daar heb ik nu al 3200 km mee gereden ZONDER dat ik de ketting na heb hoeven stellen speling overall 2 cm op en neer.
*O* *O* *O*
 
Wat is dan de slechte ???

ik heb zelf een Regina ketting set onder mijn VF zitten *O* *O* *O*
daar heb ik nu al 3200 km mee gereden ZONDER dat ik de ketting na heb hoeven stellen speling overall 2 cm op en neer.
*O* *O* *O*

Die regina is echt rommel. Ik heb altijd ongeveer 25000km met een ketting gedaan. Toen heb ik er een regina z-ring ketting op laten zetten. Die was na 10000km verder op als de DID en RK kettingen ooit geweest waren. Ik heb de volgende regina ketting voor de helft van de prijs gekregen omdat de dealer wist dat ik echt wel goed smeerde. Die tweede ketting was ook na 10000km weer helemaal op, en die had ik echt verschrikkelijk goed gesmeerd. Daarna heb ik alleen maar RK en DID gehad en nooit meer problemen.

De dealer snapte het ook niet want volgens hem verkocht hij deze kettingen ook op fireblades die wel makkelijk de 20000km haalden.
 
Ik lees dat je ook een goedkopere ketting hebt laten monteren. Op mijn SV heb ik dat ook een keer laten doen. Laten we het erop houden dat er een groot kwaliteits verschil tussen regina en RK/DID is.

Laten we zeggen dat je helemaal gelijk hebt...... :Y

In dit geval is goedkoop ook duurkoop. 2x de montagekosten bij een goedkope ketting is al snel meer dan het prijsverschil met een DID of RK.
 
Terug
Bovenaan Onderaan