ketting binnen 2000km versleten

BertV

Hant ghemaect
21 mei 2001
11.492
6
Amersfoort
De ketting van mijn tweedehands aangeschafte CBF250, met 15.000km op de teller kreeg last van "stuggere schakels" en kwam aan het einde van de stel mogelijkheid.

Ik heb ik deze laten vervangen bij een dealer.
Deze dealer heeft een goedkopere ketting gebruikt en vertelde dat de tandwielen nog goed waren.

Ik dacht altijd dat ze als set vervangen moesten worden, maar ik heb geen motorzaak.

Nu, minder dan 2000km later is de ketting weer vrijwel maximaal uitgerekt en heeft of geen, of te veel spelling.


Ik neem aan dat dit alleen maar kan komen door de staat van de tandwielen?
Altijd goed gesmeerd, niet te strak gespannen.
(ik kan het voorste tandwiel niet goed zien, achter is ie niet extreem "scherp")
 
Laatst bewerkt:
Dus niet onredelijk om 'm die ketting te laten vergoeden?

Kan meerdere oorzaken hebben, zoals wat je zelf al zei: complete set monteren en niet alleen de ketting.,
Ook kan het onderhoud er aan bijdragen, niet regelmatig smeren.

Ik smeer me 'n ongeluk, en de CBF is geen koppelmonster.
 
Laatst bewerkt:
De ketting van mijn tweedehands aangeschafte CBF250, met 15.000km op de teller kreeg last van "stuggere schakels" en kwam aan het einde van de stel mogelijkheid.

Ik heb ik deze laten vervangen bij een dealer.
Deze dealer heeft een goedkopere ketting gebruikt en vertelde dat de tandwielen nog goed waren.

Ik dacht altijd dat ze als set vervangen moesten worden, maar ik heb geen motorzaak.

Nu, minder dan 2000km later is de ketting weer vrijwel maximaal uitgerekt en heeft of geen, of te veel spelling.


Ik neem aan dat dit alleen maar kan komen door de staat van de tandwielen?
Altijd goed gesmeerd, niet te strak gespannen.
(ik kan het voorste tandwiel niet goed zien, achter is ie niet extreem "scherp")

Het kan maar zo zijn dat het verwijderen van een aantal schakels voldoende is. Ws heeft de ketting gewoon wat schakels teveel. Wat betreft de tandwielen: ALTIJD de tandwielen meenemen. 2K voor een ketting met oude tandwielen is wel heel erg snel, maar dat die veel meer slijt is duidelijk.
 
Het kan maar zo zijn dat het verwijderen van een aantal schakels voldoende is. Ws heeft de ketting gewoon wat schakels teveel. Wat betreft de tandwielen: ALTIJD de tandwielen meenemen. 2K voor een ketting met oude tandwielen is wel heel erg snel, maar dat die veel meer slijt is duidelijk.

Het stel bereik van de CBF250 is idd erg klein.
Alleen is het natuurlijk zonde om een verkorte ketting op nieuwe tandwielen te leggen.
 
Het stel bereik van de CBF250 is idd erg klein.
Alleen is het natuurlijk zonde om een verkorte ketting op nieuwe tandwielen te leggen.

Volgens mij begrijp je niet wat ik bedoel. De dealer heeft een ketting omgelegd met een aantal schakels teveel ten opzichte van de originele ketting. Dat betekent dus dat je ketting langer is en je veel minder stelmogelijkheid hebt. Tandwielen moeten gewoon bijna altijd meegenomen worden als je de ketting verwisseld.
 
Volgens mij begrijp je niet wat ik bedoel. De dealer heeft een ketting omgelegd met een aantal schakels teveel ten opzichte van de originele ketting. Dat betekent dus dat je ketting langer is en je veel minder stelmogelijkheid hebt. Tandwielen moeten gewoon bijna altijd meegenomen worden als je de ketting verwisseld.

Ik was erbij toen hij de ketting monteerde.

Hij vertelde al dat het lastig was omdat hij de ketting of direct te kort, of te lang zou maken bij het verwijderen van schakels.

De fysieke stel mogelijkheid, dus dat mechanisme om te verstellen is beperkt.
 
Volgens mij begrijp je niet wat ik bedoel. De dealer heeft een ketting omgelegd met een aantal schakels teveel ten opzichte van de originele ketting. Dat betekent dus dat je ketting langer is en je veel minder stelmogelijkheid hebt. Tandwielen moeten gewoon bijna altijd meegenomen worden als je de ketting verwisseld.
Waar lees jij dat de de dealer de ketting heeft geplaatst met een afwijkend aantal schakels
 
Grumbl... daar ben je mooi klaar mee -O-
Als het komt door de tandwielen zou ik zeker proberen hem een nieuwe ketting te laten betalen en meteen je tandwielen te vervangen.
 
Laatst bewerkt:
Begin post ketting heeft of wel of geen speling.

Iedere ketting rekt op als die net nieuw is. Het zal toch niet zo zijn dat een nieuwe ketting met het standaard aantal schakels na 2K al uitgesteld is? Ik kan me niet herinneren dat ik ooit van de commode afgevallen ben :z Als de ketting al twee schakels te veel heb dan kan ik me voorstellen dat je uitgesteld bent, vandaar mijn opmerking om het aantal schakels eens te tellen.
 
Een goedkope ket op versleten tandwielen gaat echt snel,en de totale stelbereik van zo'n cb daar heb ik verder geen ervaring mee, en we zijn allemaal weleens op ons achterhoofd gevallen.
 
Een goedkope ket op versleten tandwielen gaat echt snel,en de totale stelbereik van zo'n cb daar heb ik verder geen ervaring mee, en we zijn allemaal weleens op ons achterhoofd gevallen.

Figuurlijk mischien wel, maar in de praktijk val ik alleen maar voorover (maar ws bedoelde je het figuurlijke deel O-) ). Tweeduizend kilometer op redelijke tandwielen valt niet eens onder het kopje snel, dat is gewoon slijten waar je bij staat. In dit geval moeten er zichtbaar slijtsporen op de ketting te zien zijn. Meten is weten....
 
Is het zo dat bij het rond draaien van het achterwiel de speling ook verschillend is?
Dus minimaal b.v. 2 cm en max 6 cm.
In dat geval is de ketting echt versleten.
Is de speling overal gelijk, dan zou je er een schakel tussen uit halen (is natuurlijk altijd 2 schakels, want een brede en een smalle kan je niet koppelen).
 
Je controleert alleen de speling, hoever kun je de ketting van het achtertandwiel lichten?
2000km haal ik zelfs met mijn endurofiets en in de zooi :?
 
Laatst bewerkt:
De ketting is duidelijk naar de verre jacht velden.
Het gaat je toch een nieuwe set COMPLEET met tandwielen kosten.
De tandwielen slijten normaal mee met de ketting, maar nu de tandwielen slechter zijn dan de ketting, gaat de ketting naar zijn grootje.
Ik zou klagen bij de dealer en korting bedingen ivm te snelle slijtage.
Welke dealer is dat eigenlijk?
Weten wij waar we zeker niet heen moeten voor een reparatie.
 
1 maal met de brommer gedaan vroeger...maar dan alleen een versleten
tandwiel achter vervangen, de rest laten zitten...
Het is echt niet normaal hoe snel dat tandwiel weg was... :X
Smeren heeft echt geen zin in zo'n geval...

Dus...altijd alles vervangen...(2 tandwielen+ketting)...


Grtzzz...
 
:^

en dat weet elke goeie dealer...

En laat ook meteen je wiellagers nakijken, als die niet helemaal jofel zijn blijf je ook stellen en gaat je ketting ook hard naar de eeuwige jachtvelden, is vast niet naar gekeken toen je nieuwe ketting geponst werd...
 
Terug
Bovenaan Onderaan