ketting blackbirdje..

NapO

MF veteraan
25 jun 2001
13.787
149
A.
dudez,

ik heb gister me ketting gespannen, en ik kwam erachter dat die in het rooie gebied kwam met replace chain enzo...

volgens het woordenboek :9 (waar ik ook snelle luier in gevonden heb) moet ik dat ding vervangen...

a: welk merk/type moet ik hebben?
b: kost dat?
c: wie is het goedkoopste omdat er onder te laten zetten?

thnx :)
 
Reinigen doe ik ook nooit, haal toch meestal wel de 30000 km met een ketting.

Maarre Nap, de mijne is ook op. Ik merk de laatste dagen al dat ie niet meer soepel loopt, en ik meer moet spannen als normaal. En ik zit al een tijdje in het 'rode gebied'.

Ik zit nu op de 26000 KM met de originele, dus sowieso een betere score als jij......

Moet morgen toch voor een grote beurt (kleppen stellen, voorbandje etc.) en aangezien ik rijk ben :9 denk ik dat ik de ketting ook maar gelijk laat doen.

Dit gaat mij veel pegels kosten morgen :(
 
om de 300 a 400 km ff smeren...
zit van fabriek af standaard honda ketting op...

maar ik wil ook nog wel eens wheelien een een burnout maken...en dat schijnt ook niet fijn te zijn voor je ketting :)



Een burnout vreet geen ketting. Dat wheelien is meer een probleem, zekker als je de koppeling er voor gebruikt.

Wat vaak het grootste probleem is is het te strak spannen van de ketting. Wanneer je de ketting spant dan denk je van dat is wel goed zo maar wanneer je op de motor gaat zitten dan is de kettingspanning wel anders (strakker).

Ik maak na bijna elke bocht wel een wheely :9~ op power waardoor de ketting minder te verduren heeft. Mijn ketting staat nu nog niet op de heft van de markeringen en ik zit op 16.000km :}

:} Tsubaki the best :}
 
dat doe je netjes!!...

ik had met mijn cbr1000f een score van 23000km en toen was ik op de helft...

kan ook een flut ketting omzitten....


Reinigen doe ik ook nooit, haal toch meestal wel de 30000 km met een ketting.

Maarre Nap, de mijne is ook op. Ik merk de laatste dagen al dat ie niet meer soepel loopt, en ik meer moet spannen als normaal. En ik zit al een tijdje in het 'rode gebied'.

Ik zit nu op de 26000 KM met de originele, dus sowieso een betere score als jij......

Moet morgen toch voor een grote beurt (kleppen stellen, voorbandje etc.) en aangezien ik rijk ben :9 denk ik dat ik de ketting ook maar gelijk laat doen.

Dit gaat mij veel pegels kosten morgen :(
 
als ik wheelie..doe ik dat vaak in 2 met koppeling....sja als je een power commander hebt...dan heb ik dat niet meer nodig toch?

kan ik op vermogen omhoog toch in zijn 2?

Een burnout vreet geen ketting. Dat wheelien is meer een probleem, zekker als je de koppeling er voor gebruikt.

Wat vaak het grootste probleem is is het te strak spannen van de ketting. Wanneer je de ketting spant dan denk je van dat is wel goed zo maar wanneer je op de motor gaat zitten dan is de kettingspanning wel anders (strakker).

Ik maak na bijna elke bocht wel een wheely :9~ op power waardoor de ketting minder te verduren heeft. Mijn ketting staat nu nog niet op de heft van de markeringen en ik zit op 16.000km :}

:} Tsubaki the best :}
 
nee het reinigen van de ketting heb ik eigenlijk nooit gedaan...evengoed zit er nix aan de ketting vast gekoekt...maar verlengd dat dan ook de levensduur?

Lijkt me wel. Al dat vet tussen je ketting trekt nou eenmaal stof en zand aan, dat blijft plakken, en zorgt voor extra slijtage. Probleem is vaak dat mensen de ketting nooit reinigen omdat hij er toch schoon uitziet.

Stiekem zit er gewoon veel "viezigheid" verstopt tussen de schakels. Ik reinig mijn ketting elke 1000 km, tot nu toe 9500 km gelopen, en hij is gewoon nog nieuw :}
 
Lijkt me wel. Al dat vet tussen je ketting trekt nou eenmaal stof en zand aan, dat blijft plakken, en zorgt voor extra slijtage. Probleem is vaak dat mensen de ketting nooit reinigen omdat hij er toch schoon uitziet.

Stiekem zit er gewoon veel "viezigheid" verstopt tussen de schakels. Ik reinig mijn ketting elke 1000 km, tot nu toe 9500 km gelopen, en hij is gewoon nog nieuw :}
Tja, ik reinig bijna nooit, maar ik vindt om de 1000km wel heel kort hoor. Ik rij zo'n 20000km per jaar en ik vind 1x in de maand petsen eigenlijk al te veel, dus laat staan 2x per maand m'n ketting reinigen...

P.S. Ik poets m'n tanden we 2x per dag... *D
 
Als je het juiste gereedschap niet hebt ga dan zelf niet knutselen met je ketting/kettingwielen.
Je moet de oude ketting nl "breken" (doorslijpen zou ook kunnen)en de nieuwe weer klinken, hiervoor heb je speciaal gereedschap nodig, of de achterbrug demonteren.
Dan heel het spul weer monteren ,op moment vast zetten enz.
Regina,did,tsubaki allemaal goed spul.
Ketting schoon houden,regelmatig een beetje invetten en blazen maar.
Succes

en span ´m niet te strak btw merktekens op achterbrug staan bijna altijd scheef tenopzichte van elkaar.

Peter
 
Kijk eerst of je ketting/tandwielen echt op zijn. Het is bij mij al eens voorgekomen dat ik nog wel door kon rijden met m'n set terwijl ik wel aan 't einde van m'n achterbrug zat. Voor 't reinig van de ketting gebruik ik een apparaatje dat ik bij Motorzoom heb bestelt. Dit is een borstel met aan 3 zijden een borstel zodat aan elke kant word gereinigt.
 
Laatst bewerkt:
Als je het juiste gereedschap niet hebt ga dan zelf niet knutselen met je ketting/kettingwielen.
Je moet de oude ketting nl "breken" (doorslijpen zou ook kunnen)en de nieuwe weer klinken, hiervoor heb je speciaal gereedschap nodig, of de achterbrug demonteren.
Dan heel het spul weer monteren ,op moment vast zetten enz.
Regina,did,tsubaki allemaal goed spul.
Ketting schoon houden,regelmatig een beetje invetten en blazen maar.
Succes

en span ´m niet te strak btw merktekens op achterbrug staan bijna altijd scheef tenopzichte van elkaar.

Peter

En als je de brug wil demonteren heb je ook vaak weer speciaal gereedschapnodig... :P

De ketting is ech op als er echte 'zware' punten in krijg is mijn mening.
 
de schakels draaien ook niet meer soepel in mekaar...de ene steekt een klein beetje naar boven en dan ander naar benee...



En als je de brug wil demonteren heb je ook vaak weer speciaal gereedschapnodig... :P

De ketting is ech op als er echte 'zware' punten in krijg is mijn mening.
 
nee maar 750 gld....dat ga ik echt NIET betalen...
of hij moet 40.000km meegaan... :)

want nu heb ik 17000km met een ketting gedaan...dat vind ik niet heeeeel veel...
of ligt dat aan mij(n)(rijstijl)?

Ik heb er 10000km opstaan nu, ketting buiten de beurt om 1x moeten stellen en dat was hooguit 1 mm...goed smeren en geen onnodige "klappen" uitdelen aan de ketting....denk dat de mijne nog wel ff meegaat *D

EDIT en natuurlijk af en toe S100 kettingreiniger.....reinigen moet gewoon!
 
Laatst bewerkt:
Niet moeilijk doen, en gewoon een orginele kettingset monteren of laten monteren!
Niet te gek duur, en gegarandeerd goed!
Er zit veel kwaliteitsverschil in de onderlinge merken, doch DID en RK staan eenzaam aan de top.
Met de kanttekening dat de gekleurde kettingen van RK toch wel (helaas) van mindere kwaliteit zijn.

Groeten Paul.
 
het probleem is dat er verschillende merken zijn...

maar ook verschillende prijzen.
ik had jossmit gebeld en die had een:

DID ketting liggen, €303,-

keek ik ff op louis.nl een set van regina ofzoiets, €185,- en er was er ook nog een van €249,-

er stond niet bij of dit incl tandwielen was...en dit is ook nog ex. montage...

303 euro + 54 euro montage...is 750gld om ff een ketting en tandwielen te vervangen...
dat zijn prijzen...dat vind ik dus 3x niks!

vandaar mijn vraag dus... :)
Met die snelheden die jij maakt ergens gelezen 300+ originele ketting en tandwielen erop, die zijn daar voor uitgelegd, als je wat anders koopt weet je niet wat je krijgt, zeker bij grote prijsverschillen, je kunt er ook een cardan onder laten zetten :P :P :P
 
Ik was voor mijn kettingsetje gisteren €226 kwijt (DID-set), valt op zich wel mee.

Ik zou zeggen, als het geld je niet op de rug groeit: Gooi er een keer een bandenset op waar je langer mee doet (hardere compound), en geef het geld wat je daar mee bespaard uit aan een kettingsetje....

Kost je wel je mooie bochtjes, maar goed.......

Voor de rest was ik in totaal meer dan €800 kwijt (grote beurt, inclusief voorband en kettingset).
 
jesus wat een geld...das 2000gld man.. :?
dat vind ik nogal niet wat..

ik maak nog wel wat kilometers met die ketting totdat die kettingspanner echt niet meer aan te draaien valt... :)

na die burnout...was ik bij die bandenman en vertelde ook ff dat me remblokken op waren...
dat was ook weer ff €141,50

dus...dat wordt weer ff sparen...hehehe..

Ik was voor mijn kettingsetje gisteren €226 kwijt (DID-set), valt op zich wel mee.

Ik zou zeggen, als het geld je niet op de rug groeit: Gooi er een keer een bandenset op waar je langer mee doet (hardere compound), en geef het geld wat je daar mee bespaard uit aan een kettingsetje....

Kost je wel je mooie bochtjes, maar goed.......

Voor de rest was ik in totaal meer dan €800 kwijt (grote beurt, inclusief voorband en kettingset).
 
Ja, die remblokken achter gaan hard door dat DCBS. Ik ben nu al met mijn 3e setje bezig (26000 KM), terwijl ik met mijn VFR makkelijk 40000 km met een rembloksetje achter deed.......

'T blijft een dure fiets voor onderhoud... '(
 
Ja, die remblokken achter gaan hard door dat DCBS. Ik ben nu al met mijn 3e setje bezig (26000 KM), terwijl ik met mijn VFR makkelijk 40000 km met een rembloksetje achter deed.......

'T blijft een dure fiets voor onderhoud... '(

Ja, als je daar echt zo zuinig naar moet kijken moet je niet zo'n fiets rijden... Toch? Dat moet je voor lief nemen!
 
Op vrijdag 14 juni 2002 11:40 schreef Little Pedro het volgende:
Als je het juiste gereedschap niet hebt ga dan zelf niet knutselen met je ketting/kettingwielen.
Je moet de oude ketting nl "breken" (doorslijpen zou ook kunnen)en de nieuwe weer klinken, hiervoor heb je speciaal gereedschap nodig, of de achterbrug demonteren.
Dan heel het spul weer monteren ,op moment vast zetten enz.
Regina,did,tsubaki allemaal goed spul.
Ketting schoon houden,regelmatig een beetje invetten en blazen maar.
Succes

en span ´m niet te strak btw merktekens op achterbrug staan bijna altijd scheef tenopzichte van elkaar.

Peter

Zou ik toch maar niet doen...
1. Slijpen gebeurt vrij dicht bij je wiellagers en bruglagers.
2. Kans op uitschieten met de flex (kleine plaatjes).
3. Lak kan niet zo goed tegen de vonken van een flex.

Als het zonodig lomp moet, zou ik eerder gaan voor knippen of breken.
 
Nappie, ik heb het even opgezocht: Bij Hein Gericke (Duitsland) kost een RK kettingset € 178,95 (X-ring ketting incl. tandwielen)Bij Louis Duitsland kost een DID kettingset(X-ring ketting incl. tandwielen) € 208,95 en een Regina set € 153,95 (Z-ring ketting incl. tandwielen). Mocht je zo'n setje willen hebben; ik ga eind volgende week langs Gericke (D) wat ophalen.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan