Ketting en tandwiel gelijk vervangen ?

Boefje

MF veteraan
Donateur
28 jan 2002
8.812
582
Een vraagje,..

Mijn achter tandwiel is op. Echter mijn voortandwiel en mijn ketting, zien er nog netjes uit.
Kan ik nu alleen mijn achtertandwiel vervangen, of moet deze echt altijd per set worden vervangen (voor+achtertandwiel + ketting)...
 
Kan je nu al vertellen dat je hier geen eenduidig antwoord op krijgt ;)

De een beweert stellig dat je alles moet vervangen en de ander weet zeker dat dat niet moet.

Ik zou het gewoon proberen :Y
 
Officieel moet je altijd alles in 1 keer vervangen, maar ik denk dat het voor jou een stuk economischer is om alleen het achtertandwiel te vervangen. Dan rijdt je door totdat alles wel versleten is. Je ketting en sprocket zullen dan waarschijnlijk nu wel sneller slijten, evenals je achtertandwiel, maar ik gok dat een wat sneller slijtende achtertandwiel wel tegen de economische schade van een hele nieuwe set op kan.
 
Officieel moet je altijd alles in 1 keer vervangen, maar ik denk dat het voor jou een stuk economischer is om alleen het achtertandwiel te vervangen. Dan rijdt je door totdat alles wel versleten is. Je ketting en sprocket zullen dan waarschijnlijk nu wel sneller slijten, evenals je achtertandwiel, maar ik gok dat een wat sneller slijtende achtertandwiel wel tegen de economische schade van een hele nieuwe set op kan.
:^
 
Ik zeg alles ineens. Maar hoe krijg je je achtertandwiel wel versleten maar voor en ketting niet?

Geen idee, heb de fiets nog niet zo lang....

Maar als ik naar het type tandwiel kijk, vermoed ik dat de vorige eigenaar, mischien een ander 2de hands tandwiel heeft gebruikt, die meer tands is..
 
Officieel moet je altijd alles in 1 keer vervangen, maar ik denk dat het voor jou een stuk economischer is om alleen het achtertandwiel te vervangen. Dan rijdt je door totdat alles wel versleten is. Je ketting en sprocket zullen dan waarschijnlijk nu wel sneller slijten, evenals je achtertandwiel, maar ik gok dat een wat sneller slijtende achtertandwiel wel tegen de economische schade van een hele nieuwe set op kan.

Ik denk dat ik die gok dan maar neem...
 
Bij gebruik van een kettingsmeersysteem is gelijktijdige vervanging in elk geval NIET nodig.
Als eerste verslijt dan namelijk je vóórtandwiel, (bij zo'n 30.000 km) na zo'n 60.000 is je tweede voortandwiel aan de beurt, bij 80.000 je achtertandwiel en kan het ook geen kwaad om dan ook maar meteen het derde voortandwiel te monteren.
De ketting ?
Die is nog steeds goed!!! :}
 
Terug
Bovenaan Onderaan