Ketting en tandwiel probleem

Gekke Henkie

MF'er
14 mrt 2003
155
0
Den Haag
Ik ben al bij verschillende motoren tegengekomen dat tijdens het rijden de kettingspanning fluctueert.
Zo extreeem als bij mijn huidige blade heb ik het nog niet gehad: op het ene punt hangt hij flink door, op het andere punt staat hij veel te strak.
Dit betekend dat de tandwielen ovaal zijn en/of dat er lengteverschil zit in de schakels.
Weet iemand hoe dit komt?
 
dit komt door je voor of achtertandwiel.
meestal is het de achterste van wege de diameter.
ketting denken sommige maar die rekt altijd gelijmatig.
ik heb nog nooit een fiets gezien die dit niet een klein beetje heeft dus altijd op het strakste punt je kettin spannen.
meestal als het een erg groot verschil is tussen de 2 punten gaat het om een wat goedkopere kettingset.(dit hoeft niet altijd het geval te zijn)
is dus van nieuws afsaan en kan er dus niets meer aan doen.
 
Het is een Tsubaki (bijna goed geschreven?) met JT tandwielen. Ketting-set is absoluut nog niet versleten dus beetje een zonde van het geld.
Ben dit probleem ook veel vaker tegengekomen maar zo extreem nog niet. Vraag is dus eigenlijk een beetje of sommige sets er meer last van hebben dan anderen. Of dat het toch aan het gebruik ligt (hij wordt op zich redelijk goed en regelmatig gesmeert).
 
ja als de set nog niet zo oud is zou ik het eens aan je leverancier laten zien.
beetje is normaal en kan ook geen kwaad maar als het erg veel is zou ik er toch eens mee terug gaan mocht je die mogenlijkheid hebben.
en ja kwa merk is het zeker geen slechte dus daar komt het niet door.
zou kunnen dat er een aantal foute tussen zitten maar die zouden ze dan ook terug moeten nemen.
je zou het even kunnen controleren kunnen door je achterwiel te laten draaien op de bok en dan met een viltstift even er tegen aanhouden.
daarna kan je even meten op verschillende punten zou kan je kijken waar bij jou het probleem zit.
 
Heb de motor net 4000km. Weet dus niet wat de voorgeschiedenis is behalve dat de vorige eigenaar meer plezier had in wassen en poetsen dan motorrijden.
Teruggaan met een set die ik niet zelf aangeschaft heb is dus geen optie.
Het is ook absoluut mijn intentie niet de verkoper aansprakelijk te stellen. Ben wel erg benieuwd naar de oorzaak...
 
Motortje heeft 26dkm gereden (model ´99).
Gezien de verlenging van de ketting schat ik die op zo´n 10 tot 15dkm...
Misschien dat iemand weet wat eerste montage is voor dit model, want dan is het eerste setje extreem kort mee gegaan.
 
Heb het zelfde probleem met mijn ketting/tandwielen.

Na een stuk rijden hangt de ketting slap. volgende ochtend na de motor met de hand weggeduwd te hebben staat de ketting weer super strak.

Kreeg hier op het forum te horen dat het kwam door verkeerde slijtage aan de tandwielen. Waarschijnlijk slechte kwaliteit. Of ketting/tandwielen vervangen en een van de oude onderdelen laten zitten.

Oplossing -> nieuwe ketting set.

(en dit keer een goede kwaliteit ;) )
 
Ik heb op dit moment ook een Tsubaki met JT's erop liggen. Nu zo'n 7000km ongeveer. Bij mij is enig excentriek vast te stellen, maar het mag echt geen naam hebben.

Maar ik heb wel ooit eens op dit forum iemand horen zeggen (ik dacht ene JB37?) dat JT's om hun excentriciteit bekend zouden staan.
Tsja... Waar komt die goede naam dan vandaan?

[edit]
...was wat c'tjes vergeten... :o
[/edit]
 
Laatst bewerkt:
JT is volgens mij een Taiwanees merk...

Ik zou voor SunStar kiezen, dit merk zit ook standaard vanaf de fabiek op alle japanse motorfietsen plus dat het een Japans tandwielmerk is.

Dealers gebruiken vaak SunStar tandwielen of de goedkopere JT.
Ik zou voor kwaliteit gaan en SunStar kiezen!

SunStar wordt door MotoPro geïmporteerd. >> www.motopro.com
 
Had al een setje van Honda besteld (weet niet welke merken er in zit).
Zie in eerdere postings dat de meningen sterk uit een lopen qua oorzaak: tandwielen of ketting. Ga het spul wel even opmeten en laat het dan weten.
 
Heb het zelfde probleem met mijn ketting/tandwielen.

Na een stuk rijden hangt de ketting slap. volgende ochtend na de motor met de hand weggeduwd te hebben staat de ketting weer super strak.

Kreeg hier op het forum te horen dat het kwam door verkeerde slijtage aan de tandwielen. Waarschijnlijk slechte kwaliteit. Of ketting/tandwielen vervangen en een van de oude onderdelen laten zitten.

Oplossing -> nieuwe ketting set.

(en dit keer een goede kwaliteit ;) )



iets wat warm wordt zet uit,maar of dat zoveel uit maakt....?
 
iets wat warm wordt zet uit,maar of dat zoveel uit maakt....?

Staal zet 12*10^6 m/m°C uit. Oftewel een meter staal wordt 1,2mm langer bij 100°C temperatuurstijging. Nou weet ik niet hoe heet een ketting wordt maar lijkt me in de praktijk nogal meevallen.

Als strak staan komt door het stroef lopen van enkele schakels zou ik toch een soort van zigzag patroon in mijn ketting moeten zien. En dat zie ik niet want daar staat ie te strak voor...maar we houden hem erin.
 
Op donderdag 08 juli 2004 15:33 schreef Daedalus het volgende:JT en Tsubaki zijn volgens mij wel goede merken. Het is denk ik wel mogelijk om een kettingset binnen 10k om zeep te helpen door niet te smeren/spannen.
Ook wel binnen 5000 met smeren. Als je een mooiweerrijder bent zonder dat je wheelies maakt niet, maar rij je ook door zand, water en zout dan reken maar op een veel snellere slijttage.
 
Staal zet 12*10^6 m/m°C uit. Oftewel een meter staal wordt 1,2mm langer bij 100°C temperatuurstijging. Nou weet ik niet hoe heet een ketting wordt maar lijkt me in de praktijk nogal meevallen.

Als strak staan komt door het stroef lopen van enkele schakels zou ik toch een soort van zigzag patroon in mijn ketting moeten zien. En dat zie ik niet want daar staat ie te strak voor...maar we houden hem erin.



Dat bedoel ik....! O-)
 
Vandaag een dagje gesleuteld en gepoetst (de motor is immers niet anders gewend).
Het strak-staan van de ketting wordt veroorzaakt door een of twee schakels die ogenschijnlijk iets langer zijn dan de rest. Wanneer deze schakels het grote tandwiel oplopen neemt de kettingspanning ineens sterk toe.

Foto's plus wat metingen volgen nog.

Ik moet ook nog even uitzoeken of de vervangen set eerste montage was.

Gr. HJ
 
Gemonteerde set was niet eerste montage dus er zijn nu twee sets vervangen in 26dkm.
De twee schakels waren niet langer dan de rest maar hadden wel een meer dan gemiddelde speling op de rollen.
Waar de ruimte tussen de rollen bij de meeste schakels tussen 5.95 en 6.25 ligt was dat bij deze twee schakels 6.85 en 7.20 mm.

Plaatje hoe dat er uit ziet:

http://home.wanadoo.nl/dijkjan/pics/Ketting003.jpg (Ketting)

Na het open slijpen van de schakel kwam het probleem naar voren: waarschijnlijk door intredend water is de as van de schakel gaan slijten en zo te zien corroderen.

En dat ziet er ongeveer zo uit:

http://home.wanadoo.nl/dijkjan/pics/Ketting005.jpg (Schakel)

Was ik hier nog langer mee door blijven rijden dan was de ketting ongetwijfeld gebroken en kon ik overgaan tot aanschaf van een paar nieuwe carterhelften.

Conclusie: Lang leve de Kärcher!
 
Is waarschijnlijk de vorige eigenaar geweest. Ik gebruik de hogedruk zelf alleen voor het kuipwerk.
Gisteren ook even de binnenveren vervangen. Een van de ringen in de voorvork was zelfs verroest |( .
Ik ga binnenkort nog wel problemen krijgen met diverse lagerwerk ben ik bang.
 
Terug
Bovenaan Onderaan