Ketting en tandwielen

herby1975

MF'er
10 apr 2008
79
0
Apeldoorn
Hallo,

Omdat de motor in laag toeren bij lage snelheid nogal stotterde heb ik mijn ketting en tandwielen eens nagekeken.
Nu lijkt mij het achtertandwiel en de ketting nog wel goed.
echter het voortandwiel lijkt mij minder.

De U vorm van het tandwiel loop aan één kant redelijk omhoog , maar de andere kant van de U vorm loop erg veel uit.het tandwiel is niet puntig.

lijkt mij dus dat hij vervangen moet worden...

Kan ik alleen het voortandwiel vervangen...? of beter het complete set..?
maakt het nog uit welk merk tandwiel of kettingset...?
en welk type ketting als hij vervangen moet worden. 0-ring of x-ring
 
kan je je ketting ongeveer 1 cm van je achtertandwiel opheffen? zoja: alles vervangen. zonee: zijn er geblokkeerde schakels ergens te bespeuren? (twee of meer schakels die niet gecht goed loszitten) zoja: alles vervangen. zonee: dan kan je volgens mij gewoon het voortandwiel vervangen. Als je dit doet zou je ketting het ook wat langer moeten uithouden.
zowiezo is het "beste" x-ring, dit houdt het vuil veel meer buiten.
 
Foto, anders zijn onze suggesties echt maar een gok.

Vervangen altijd per set, iig voortandwiel+ketting.

De originele sets van dealer hebben vaak een goede prijs/kwaliteit verhouding.
 
Foto, anders zijn onze suggesties echt maar een gok.

Vervangen altijd per set, iig voortandwiel+ketting.

De originele sets van dealer hebben vaak een goede prijs/kwaliteit verhouding.
ik vervang nochtans om de 10K km mijn voortandwiel en laat de rest zitten hoor... m'n ketting hoeft pas om de 30-40K km vervangen te worden, aangezien ik 180 euro voor ketting+tandwielen betaal en maar 20 euro voor een voortandwiel, nou dan weet ik wel wat ik verkies! :)
 
full

full

full



hierbij de fotos..

ketting heeft geen dode punten en geen speling
 
mij lijkt die hele handel wel erg droog en schoon.
doe je wel regelmatig smeren ???
of hebbie net die hele handel schoon gespoten.

ketting wiel in naar mijn mening nog niet aan vervanging toe.
 
Ik gebruik standaard twee voortandwielen per ketting en achtertandwiel. De laatste keer dat ik dit deed kon ik nauwelijks (1 mm) m'n ketting van het achtertandwiel trekken en dat betekent dat het wel goed zit.

Geen idee waar toch altijd dat dure advies vandaan komt om alles klakkeloos te wisselen. Het voortandwiel slijt nu eenmaal sneller dan het achtertandwiel, kwestie van natuurkunde.

Natuurlijk slijt alles op elkaar in maar als het achtertandwiel er nog als nieuw uitziet en het voortandwiel behoorlijke slijtage sporen vertoond, waar is het ketting dan op ingesleten?

En dat is de vraag... ;)
 
Laatst bewerkt:
Als je de motor op de bok hebt staat de ketting op zijn slapst omdat je achterbrug helemaal kan zakken. Een ketting beoordeel je in belaste toestand oftewel niet op de bok en met tenminste 1 persoon op het zadel.

grtz,

Cees
 
Laatst bewerkt:
Vinden jullie het voortandwiel niet een rare vorm hebben dan tussen de tanden..?
Volgens mijn blik is het geen mooie U vorm meer en lubbert één zijde iets uit.
Ja en dat heet slijtage. Je zou hem dus kunnen wisselen voor een nieuwe, mits de rest nog 'normaal' is, wat vaak de eerste keer nog het geval is. Anders de hele set vervangen zoals ook al is aangegeven.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan