ketting en tandwielen

17 okt 2004
5
0
almkerk
Wat kunnen de gevolgen zijn van te lang doorrijden met een versleten ketting en tandwielen? Mijn motorfiets begint bij halfbelasting n.l. wat te "happen".
Daarmee bedoel ik dat wat trilt en inhoud a.h.w. Draai ik het gas verder open dan loopt hij gewoon lekker door.
Ik ga de ketting en tandwielen toch binnenkort wel vervangen maar moet ik dan nog ergens speciaal opletten?

willem
 
Niet mee doorrijden!!! Zelf reed ik met mijn brommer te lang door (die vrat kettingen, vandaar) maar als je pech hebt loopt je ketting eraf, beschadigt in het gunstigste geval iets (aluminium kapjes, kettingkap ed) maar als je een beetje meer pech hebt loopt je ketting er af (en dat gebeurt nou net altijd in een bocht), blokkeert je achterwiel... de rest mag je zelf bedenken...
 
Afhankelijk van het aantal cilinders (en dus de grootte v/d de klappen die worden uitgedeeld) kan een versleten ketting de tanden laten doen afschuiven/breken. Zo miste ik er op een gegeven moment wel 7 op een rij!

Let er bij de nieuwe set op of het klinken wordt of een vis verbinding. Klinken kan heel lastig zijn! Ik persoonlijk vraag er daarom een visje bij.

Vervang ook nooit alleen het tandwiel; de versleten ketting helpt het tandwiel in no-time naar de haaien (de tanden krijgen een haaienvin vorm).
 
en dan ook deze nog:
te lang doorrijden met versleten ketting en tandwielen belast de lagers van uitgaande as en versnellingsbak erger, waardoor meer kans op lekkende keerringen, en erger, versleten lagers in de versnellingsbak, en dat geeft een hoop werk

zei die idioot die er geen kwaad in zag ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan