Ketting gaar. Doorrijden?

targoh

MF'er
13 apr 2004
150
0
Gouda
Hi,

Mijn ketting is gaar. Zo gaar dat de schoten ten opzicht van elkaar bewegen en als ik achter aan het tandwiel aan de ketting trek ik net niet de 0.5 cm haal.

As. zaterdag mag ik m'n motor 1.5u afgeven en krijg ik een nieuwe kettingset, maar ik heb echt geen zin om tot die tijd met de trein naar m'n werk te gaan. Zeker niet met dit weer.

Is het 'sane' om tot en met zaterdag te woon/werk-verkeren (150 km deze week) en do een toerit te maken, of is de kans dat de ketting krak zegt gewoon te groot?

Please advice.

Ik heb ook eens iets langer doorgereden dan dat goed was... ketting zag er best nog redelijk uit, speling op het achtertandwiel viel mee. Dus redelijk onverwacht enorme klappen en een toerenteller die tussen de 2000 en 9000 toeren heen en weer sloeg... op de linkerbaan koppeling ingetrokken en contact afgegooid... Bleek de ketting over de tanden te slaan. Nog geluk gehad dat de ketting niet gebroken was, met bijbehorende schade aan het carter en een redelijke kans op een schuiver.
Ik heb het wiel in de uiterste stand naar achteren getrokken en ben de laatste 100 km met 75 km/uur naar huis gesukkeld... 'T is geen aanrader dus.

Tja... Dat moet je zelf weten, natuurlijk. Meestal gaat het goed.

De ketting is natuurlijk niet van het één op het andere moment versleten. Dus strikt genomen heb je al een tijd gereden met een ketting die bijna net zo versleten was als dat ie nu is.

Maar je loopt natuurlijk het risico dat de ketting een keer breekt. En dan kunnen de gevolgen variëren van helemaal niks, behalve dat je niet meer kunt rijden, tot een stuk uit je carter, een stuk uit je been of bijv. iemand die achter je rijdt en een ketting tegen zijn helm/voorruit krijgt.

Dus tis maar net welk risico je wilt nemen. :)

ik heb ook eens met een ketting die verrot was door gereden, en aan het eind was ik meer kwijt dan alleen een nieuwe ketting.

Oja vergeten te vertellen die van mij brak bij 240 km/uur :X (op de teller) hij sloeg alles wat in de buurt van je ketting zit kapot, achterwiel helemaal beschadigt. Dus het is net hoeveel geld je heb en hoe veel waarde je aan je leventje steld. Ik sinds die veel meer naar me ketting voor en na het rijden en ik vervang hem bij twijfel.

Succes

Hi,

Mijn ketting is gaar. Zo gaar dat de schoten ten opzicht van elkaar bewegen en als ik achter aan het tandwiel aan de ketting trek ik net niet de 0.5 cm haal.

As. zaterdag mag ik m'n motor 1.5u afgeven en krijg ik een nieuwe kettingset, maar ik heb echt geen zin om tot die tijd met de trein naar m'n werk te gaan. Zeker niet met dit weer.

Is het 'sane' om tot en met zaterdag te woon/werk-verkeren (150 km deze week) en do een toerit te maken, of is de kans dat de ketting krak zegt gewoon te groot?

Please advice.
op een gegeven moment zal je ook tanden kunnen verliezen en dan gaat het hard! sta je stil omdat je helemaal geen tanden meer over hebt. zo had ik laatst 7 tanden op een rij die waren weggebroken..maar ik rij dan ook op een thumper (ff iets kritieker)
mzzls

Ok ... dan ga ik heel stom zijn en morgen en woensdag nog woon/werk verkeer rijden. Helemaal binnendoor en aan de max. snelheid (80 dus).

En dan maar proberen om voor do. een fiets te lenen/huren, want ik heb een bijrijder toegedicht gekregen voor die toerrit en die wil ik niet teleurstellen. (Mezelf evenmin :9 ).

Als ik dan toch bezig ben; gelijk morgen maar ff bellen met de kettingboer dat ik versterkte zut wil. Ik houd nogal van hard aan het gas trekken bij wegrijden e.d. en dat gaat de levensduur van mijn volgende ketting ook niet echt ten goede komen denk ik ... (of praat ik nu stierenschijt?)

Als je rustig rijdt zal het nog wel meevallen, en inderdaad, zoals gezegt, de ketting strak trekken met een hand en dan de achterste schakel van het tandwiel proberen te trekken, als ie dan nog meer dan een halve cm los komt is ie wel echt flink op.

Klappert hij al heel erg, zitten er harde stukken in??

0,5cm, tja, als je het niet gevoeld heb kan je er niet over oordelen. Ikke tenminste niet van hier achter de PC..

Ik durf het zo niet te zeggen..

ik heb net zolang doorgereden tot hij op de grond lag. brommer kon binnen een uur opgehaald worden door de plaatselijke Mboer in culemborg, was nog niet eens zo duur( buiten de achterband ) anders had ik hem naar molenaar moeten brengen. kon hem ook binnen 2 dagen weer ophalen

ik moet er wel bij zeggen dat ik met 10km over een parkeerplaats reed toen hij eraf viel.

Terug
Bovenaan Onderaan