Ketting geluid of ?

Hawker

MF'er
24 mei 2015
128
2
Emmen
Hoi luitjes!

Afgelopen dinsdag heb ik een nette blade uit 1995 op mogen halen, super blij mee. Alleen wil ik jullie graag om wat advies vragen.. 

Blokje loopt lekker soepel en stil zonder bijgeluiden, alleen als die rijdt maakt hij een soort ratel, ketting geluid vermoed ik. Doet die alleen als hij trekt. Met koppeling in en / of vrij is het weg.. Kan ik dan de lager van uitgaande as uitsluiten? Wel zo prettig.. 
.zojuist even alles schoon gemaakt, kwam behoorlijk veel dikke vet met grind zand e.d. uit. Heb hem nog niet weer geprobeerd dat ga ik straks even doen als het weer het toelaat. 

Op de foto staan de tandjes van het voorste tw iets gezet maar volgens mij niet de juiste kant op, of zit ik er naast? Verklaart dit evt het geluid bij gas geven? 

Bedankt alvast voor de antwoorden.

Groeten Daniel
full
 
Niet je nokkenasketting? daar staan ze bekend om.

kettingsetje is niet de nieiwste meer, ziet er niet super op uit maar je moet wel zeker weten waar het geluid vandaan komt.
 
Laatst bewerkt:
Met trekkende motor (vaak onderin toeren) is het de nokkenasketting. Spanner vervangen door nieuwe of door handmatige :)

Wat het handigst is lijkt mij de huidige spanner demonteren, de veer opmeten, en vergelijken met maten die het WPHB voorschrijft.

Hier de manual van een 1996 model (weet niet of dit het zelfde is als de 1995)
 
Laatst bewerkt:
Voorste KW is niet fris meer, maar ook niet heel slecht. Hoe is het met het achterste kettingwiel?
Daarnaast lijkt het op de foto alsof de ketting te slap staat, maar aangezien ik maar een klein stukje kan zien is dat niet meer dan een aanname.
Als de motor op de zijsrtandaard staat mag je de ketting niet meer dan 25-30mm op/neer kunnen bewegen. Meet de speling op het strakste punt van de ketting!
 
Dank allen.

Als de nokkenas ketting enkel laag in touren geluid maakt is het hem waarschijnlijk niet.. het geluid is hoorbaar vanaf laag in touren tot aan ca 6 a 7000 touren daarna valt het geluid weg door uitlaat geluid en windgwruis. Naarmate het toerental oploopt gaat het geluid / ratel dus ook mee in toeren.

@ midlifecrisis dat viel mij dus ook al op! Zie startpost.

@ super Blackbird achterste kw is nog prima en de speling is ca 3.5 cm onbelast, belast ca 3 cm. Wat midlife crisis zegt kan dit wellicht het eea verklaren?
 
Lager uitgaande as kan je checken door bv de ketting van het voorste tandwiel afhalen en met de hand deze rond te draaien . . Voor tandwiel moet soepel en vrij draaien zonder enige stroeve tegenwerking of hapering te hebben. Zit het achterwiel goed uitgelijnd , speling op de transmissie dempers van achterwiel? Ketting goed op spanning of vastzittende of haperende schakels . strakke punten in de ketting? kettingwielen ok ? Kettingset misschien versleten ? Zwakke punten bij blade zijn de spanningsregelaar en nokkenasspanner .

Hoeveel km heeft de motor gelopen.
heeft de motor altijd zn onderhoud gehad ?

tweede versnelling ok ? springt niet uit de versnelling bij snel optrekken .

ff lijstje afwerken ;)
 
Laatst bewerkt:
Thanks grootste deel heb ik gecheckt en blijkt goed te staan. Enkel het voorste tw en de lager controleren niet. Zou overigens dan ook voel / hoorbaar moeten zijn rijdend met koppeling in als je het al kunt voelen met de hand toch?

Verder kwam ik net dit topic tegen en ben redelijk uit de brand heb ik het idee.

Ratelende cbr900rr

Zal er eens op letten als het geluid ook minder word als de motor goed warm is. Maar dat zal wel ergens voorjaar worden..
 
verandert het geluid met het toerental of met de snelheid?
bij toerental ben je naar de verkeerde ketting aan het kijken
bij snelheid naar de juiste.
het verschil kan je horen door te schakelen. wordt het geluid minder na opschakelen dan moet je in het motorblok zoeken. maakt het voor het geluid niet uit in welke versnelling je rijdt dan moet je het na de versnellingsbak zoeken.
 
Laatst bewerkt:
verandert het geluid met het toerental of met de snelheid?
bij toerental ben je naar de verkeerde ketting aan het kijken
bij snelheid naar de juiste.
het verschil kan je horen door te schakelen. wordt het geluid minder na opschakelen dan moet je in het motorblok zoeken. maakt het voor het geluid niet uit in welke versnelling je rijdt dan moet je het na de versnellingsbak zoeken.

Alleen met trekkende motor in alle versnellingen wel. Hoe meer toeren hoe snellen het geluid ook..

Bakje schakelt zacht als boter en in neutraal is er niks hoorbaar.. dus vermoed dan toch de aandrijf ketting ofwel de voor tandwiel die het geluid maakt. Deze ga ik binnenkort even vervangen kijken of dat helpt.
 
Alleen met trekkende motor in alle versnellingen wel. Hoe meer toeren hoe snellen het geluid ook..

Bakje schakelt zacht als boter en in neutraal is er niks hoorbaar.. dus vermoed dan toch de aandrijf ketting ofwel de voor tandwiel die het geluid maakt. Deze ga ik binnenkort even vervangen kijken of dat helpt.


Rij maar een keer bij mij langs, dan zal ik even luisteren wat en waar, ben niet voor niets sc28/33 specialist geweest :-)
 
Haha, het leeft nog steeds zie ik wel :t

Ik zal wel weer te serieus wezen :P jouw oude blade??

@ Kevin bedankt voor je aanbod, zal er zeker graag eens gebruik van maken :)

Voor zover is het probleem opgelost. Daar de oude voor kw er niet echt fris uit zag en wel leek of hij er ooit eens andersom op is gezet ( zie foto bovenaan ) vanmiddag een nieuwe frisse JT kw gemonteerd en ja hoor dat maakt een wereld van verschil!

Luister maar;



Rijdend is het verschil ook overduidelijk! Je hoort nog wel iets maar denk dat bij elke ketting aangedreven fiets je de ketting wel ietsje hoort..


De ketting en achter tw lijken nog in prima staat.

Verder nog even snel een bokje in elkaar geknutseld, 0 kosten en werkt prima :)
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan